Helaas, hij heeft het welgeteld 13 km goed gedaan toen het gezeik weer begon. Uitvallen, niet meer starten, geen of flikkerend ecu-lampje op contact, enz enz.
Na een tijdje bleef het Ecu-lampje weer branden op contact, en kon ik weer naar huis.
HELLUP, wat kan het zijn; De stekkers aan de ecu-boom zijn goed. Ik heb de massa van versnellingsbak naar accu gecontroleerd. Het massapunt aan de bestuurderskant op het zijscherm schoongemaakt.
De ecu werkt gewoon goed als het lampje blijft branden.
Wie heeft er tips? Ik zal morgen eens een filmpje posten van wat het ecu-lampje doet.
Heeft er iemand een Gti-ecu te leen voor mij hier in de buurt om even te testen.
Heeft er iemand een schema van mijn Ecu waarin staat wat op welke pin binnenkomt/naar buiten gaat?
Mogelijke oorzaken waar ik aan denk:
- Massa ergens slecht (welke massapunten zijn er?)
- De benzinepomp is los gehaald door de garage om bollen te vullen
- Toch ergens kabelbreuk ondanks goede controle (en niet reageren op rammelen met kabels)
- Slechte Ecu (ookal doet hij het soms goed)
Wie o wie kan mij helpen want ik kan eigenlijk niets meer bedenken behalve dan de bovenstaande dingen. En ik ben nu maar bezig als een kip zonder kop met dingen controleren, en ik begin nu de eigenaardigheden van deze bix een beetje zat te worden. Sleutelen is leuk, maar er moet wel resultaat komen na een week sleutelen in de kou, en 3 weken noodgedwongen in de deauville rijden.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Corrosie op de printplaat, kortsluiting door de corrosie op verschillende punten. Dus maar even de corrosie/roest weggepoetst, en alles goed schoongemaakt. Weer aankoppelen, en hij start weer meteen
Het kan natuurlijk ook zijn dat de ECU in verdere staat van ontbinding is dan jij denkt of zichtbaar is.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
dat is inderdaad een mogelijkheid, alleen waar haal je zo’n ecu vandaan?
plus wat meespeelt, als hij het doet, doet ie het goed. Maar ja.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Sloop. Ding zit ook in een ZX 1.9 volcane. Daar moet op zich nog wel redelijk makkelijk aan te komen zijn.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Mighel, k*t man. Wat wil je precies weten van je ECU? Wat er binnenin allemaal gebeurt, of welke sensor op welke pin zit aangesloten? Voor mijn vuile gti kon ik dat laatste in ieder geval in de Haynes vinden. Als m’n Haynes niet in de auto buiten lag dan had ik even voor je gekeken . Succes ermee! Bij mij was trouwens ook de ECU kapot. Nieuwe erop en gaan!
Het zou best de Ecu kunnen zijn, om dat even te controleren wil ik even weten op welke pin de voeding, en de massa zit bij de ecu. Dan kan ik dat simpel controleren, en kijken of ie wel goed massa en voeding krijgt.
In de Vraagbaak staat een schema, maar dat is nogal onduidelijk; Voeding pin 1 en 7 of 2 en 36 of 4 en 23 enz enz. Dat helpt dus niet echt.
Thnx @Prutsy want had niet aan de ZX gedacht (wel aan 205 enzo)
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Je hebt een vuile gti toch?
in eemnes staat er nog 1 op de sloop.
Hij is wel vuil ondertussen, maar het is een schone Gti met optionele kat. Met Ecu-nummer 0261200162.
Ik heb gisteren nog wat schema’s gevonden dus ik ga nog even meten voordat ik de ecu vervang.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Hier nog even een filmpje van het ecu-lampje.
De auto start even op 45 sec, klinkt dan erg rot, maar in realiteit klinkt ie best goed, daarna valt ie meteen weer uit.
Edit: “Filmpje doet wat vaag (hij zegt :video not found) maar even op de tijdsbalk klikken bij 10 sec ofzo en hij doet het.”
Zo dadelijk eens even meten aan de ecu
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Mighel schreef:Hij is wel vuil ondertussen, maar het is een schone Gti met optionele kat. Met Ecu-nummer 0261200162.
Ik heb gisteren nog wat schema’s gevonden dus ik ga nog even meten voordat ik de ecu vervang.
Die ECU heb ik hier nog wel liggen.. Is werkend uit een BX gekomen, maar ligt al een jaar of 2 op de plank. (werking onbekend dus)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Die ECU heb ik hier nog wel liggen.. Is werkend uit een BX gekomen, maar ligt al een jaar of 2 op de plank. (werking onbekend dus)
Die wil ik wel van je overnemen per post ofzo. Stuur me even een prijsje enzo via PB.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
Mighel schreef:dat is inderdaad een mogelijkheid, alleen waar haal je zo’n ecu vandaan?
plus wat meespeelt, als hij het doet, doet ie het goed. Maar ja.
Stond er paar dagen geleden 1 op mp te koop. Werkend te zien in een P205GTi.
Mighel schreef:Hier nog even een filmpje van het ecu-lampje.
De auto start even op 45 sec, klinkt dan erg rot, maar in realiteit klinkt ie best goed, daarna valt ie meteen weer uit.
Edit: “Filmpje doet wat vaag (hij zegt :video not found) maar even op de tijdsbalk klikken bij 10 sec ofzo en hij doet het.”
Zo dadelijk eens even meten aan de ecu
Lijkt wel of die de ene keer wel een signaal afgeeft en de andere keer weer niet. Oftewel hij is stuk. Maar dit kwam even snel in me op. Waarschijnlijk dat meten meer zekerheid geeft.

Totaal aantal Berichten: 27966
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gewoon andere ECU proberen, dan weet je genoeg in 1 keer
Vind zo snel maar een andere ECU voor een probeer prijsje