4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Treiterslang vervangen door benzineslang
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 april 2008 11:51 PM
  [ # 46 ]

Grappig: op de DS van vrienden van mij zit al 15!!! jaar een stuk benzine slang als treiterslang Wink  Dat was het allereeste klusje wat ik ooit op een Ds mocht doen…

Daarna heb ik nooit iets anders gebruikt als benzineslang als er een treiterslang stuk ging..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 08 april 2008 11:55 PM
  [ # 47 ]

Ja, da’s wel grappig. En ik maar denken dat ik met iets ontzettend baanbrekends bezig was…...  Wink

Die vrienden van jou hebben natuurlijk de best denkbare duurproef uitgevoerd.
Benzineslangen zwellen dus niet in LHM. Ik denk dat je wel uit moet kijken met waterslangen e.d..

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 april 2008 12:43 AM
  [ # 48 ]

Bij mijn DS gaat het ook al weer bijna 2 jaar goed.
Altijd een stuk benzineslang in de koffer mee dus! Cool

Citroen!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 juni 2009 04:10 PM
  [ # 49 ]

Ik heb intussen natuurlijk ook een fijne benzineslang bij me. Krijg ik pasgeleden de tip dat ‘t onderhand tijd wordt om preventief in actie te komen: de treiterslang is intussen toch wel oud aan het worden. Goed plan om dat thuis te doen i.p.v. onderweg. Domme vraag: moet het systeem afgetapt worden als de treiterslag wordt vervangen? Of is het voldoende als de druk er af is?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 juni 2009 11:28 PM
  [ # 50 ]

Als de motor niet loopt komt er niets uit de slang.

Citroen!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 juni 2009 12:38 AM
  [ # 51 ]

Hm, da’s dan een tip voor onderweg. Nu nog iemand om te duwen Wink
Bedankt DriverD, nu nog een keer wat tijd nemen om aan de slag te gaan.

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 08 juni 2009 01:11 AM
  [ # 52 ]

Zaterdag de treiterslang vervangen samen met een kennis,we hadden geen idee waar we aan begonnen.We moesten echt veel op gevoel doen vooral degene die mij gelukkig meehielp.Ik weet niet hoe andere het doen ,maar het viel ons knap tegen.Toen we de slangklem los maakte aan de HD konden we deze slangklem gewoon verdraaien.We vermoeden dat dit de   oorzaak van het probleem zou kunnen zijn,maar voor alle zekerheid toch deze maar vervangen.Wat bleek de slang was een gewone lhm slang ,waarvan de eene zijde de diameter kleiner was als de andere zijde.Wij hadden verwijdert- de dynamo ,accu met de accuhouder waar deze opstaat.Nu zondagavond nog geen lekkage onder de auto,de auto telkens op de hoogste stand gezet en weer laten dalen.Ik hoop dat het zo blijft en tevens deze voorlopig niet meer hoeft te vervangen.Mijn vraag aan jullie is of er een lhm slang standaard bestaat met de verschillende diameters aan beide zijd,want hij ziet er veel stevige uit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 juni 2009 12:52 PM
  [ # 53 ]

Die zat op de BX. Ook de slangen van chyparse hebben verschillende diameters.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 juni 2009 04:27 PM
  [ # 54 ]

It is the hose from Pressure regulator to LHM container. It is called treiterslang ( treiteren is “to nag”) because it is located on a very nasty place. It Nags you when it tears and you must replace it. When the tearis big enough you lose all the LHM in 2 minutes without you notocing until it is to late…
So: Naghose for you.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 09 juni 2009 12:32 AM
  [ # 55 ]

Ik snap het allemaal even niet. Het hydraulische systeem zorgt toch voor mega-druk in de leidingen van ik weet niet hoeveel Bar - ook in de treiterslang? Kan zo’n benzineslang (en de klemmen) daar dan tegen? En zo ja, waarom vervangen we dan niet onmiddellijk allemaal alle leidingen?

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 09 juni 2009 12:35 AM
  [ # 56 ]
DrPaul schreef:

OK masterminds, a lot of talk about “treiterslang” I figured out that it has to do with the LHM system.
Could you explain from where to where does this thing goes , so I can check it out and do preventive maintenance. Sounds like not the easyests of jobs.
Regards Paul

Well mate, your memory must not be the best. You have asked this exact same question on this exact same forum on 07 Sep 2008 03:56.
 

And got this as my answer:

The “treiterslang” might be translated as the aggrohose. It is the return hose from the pressure regulator to the reservoir. It tends to develop a leak in the corner near the pressureregulator. If that happens, you can see the hose, the corner, the leak, but you cannot reach it… Or if you can, you just cannot get your hands in there to push the new hose onto the barb. Or if you can, you’ll not be able to get the clamp on. Or screw it tight. Hence the aggro…

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 09 juni 2009 12:51 AM
  [ # 57 ]
Marcel Gosselink schreef:

Ik snap het allemaal even niet. Het hydraulische systeem zorgt toch voor mega-druk in de leidingen van ik weet niet hoeveel Bar - ook in de treiterslang? Kan zo’n benzineslang (en de klemmen) daar dan tegen? En zo ja, waarom vervangen we dan niet onmiddellijk allemaal alle leidingen?

De pomp zuigt aan het voorraadvat, en de uitgang van de pomp zit aan de HogeDruk-Regelaar.
De taak van de HD-regelaar is er voor te zorgen dat de voorraadbol altijd gevuld is met olie onder druk. De diverse systemen in de auto verbruiken olie, dus de druk in de voorraadbol neemt af. Nadat hier de onderste waarde bereikt is (zeg 130 bar), zal de HD-regelaar de oliestroom vanaf de pomp naar de voorraadbol leiden. De pomp moet dan tegen de (toenemende) druk van de bol in werken. Dat hoor je ook, de pomp moet dan “werken”. Zodra de voorraadbol is aangevuld tot aan de bovenste druk (zeg 150 bar), wordt de oliestroom van de pomp door de HD-regelaar afgekoppeld van het systeem en weer teruggeleid naar het voorraadvat. De pomp draait wel gewoon door, maar hoeft niet zo hard te werken: de retour (treiter-)leiding loopt uiteindelijk vrij in het vat. Er stroomt op dat moment wel een behoorlijk volume olie doorheen maar omdat er niets is wat die stroom tegenhoudt, is er ook geen noemenswaardige druk.

  - Oscar -

NB: de waarden 130 en 150 bar zijn indicatief en misschien technisch niet juist, maar ik ben effe te lui om de precieze getallen op te zoeken. Ik reken er op dat iemand anders dat binnen een uurtje wel zal doen…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 09 juni 2009 01:19 PM
  [ # 58 ]

Beste Oscar,

Bedankt voor je heldere uiteenzetting. Ik snap het nu helemaal. En dat exacte aantal bars, dat geloof ik wel…

Groet Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 juni 2009 12:12 AM
  [ # 59 ]

Onder 155 bar, boven 175 bar! Zie:
http://www.xs4all.nl/~godelind/SM/PRESSURE.AVI

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 juni 2009 12:31 AM
  [ # 60 ]

Geldt voor DS-en met stuurbekrachtiging. Als je ID geen stuurbekrachtiging heeft, zijn deze drukken lager.

Citroen!

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook