1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ombouwen 2300 half automaat naar carburateur
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 april 2008 02:00 PM

Goedemorgen mede DS fanaten.

Nu rijd ik al 11 jaartjes met veel plezier en weinig makken met mn DS 2100 (carberateur/LPG) zo’n 22000 kilometers in het jaar. Deze erg betrouwbare Godin heeft nu toch echt een motorrevisie nodig en daar ben ik zojuist diep ingedoken.

Motor in twee dagen uitgebouwd en verwijdert en nu rest mij de volgende belangrijke vragen met hopelijk de antwoorden via dit forum.

Ik wil uiteraard dit meteen goed aanpakken en ik vraag mij dus af of ik nog zuigers en bussen (nieuw) en eventueel een gereviseerde krukas kan bemachtigen?

Ik weet dat veel DS rijders problemen hebben gehad met de nieuwe zuigers van Chyparse, opdat men de hele handel weer uit elkaar kon halen, en dat wil niemand natuurlijk. Maar wellicht hebben liefhebbers hier inmiddels andere ervaringen?

Ik heb eventueel een plukblok liggen van een 2300, deze is in goede staat en welicht kan ik hier de krukas van gebruiken mocht die van mijn 2100 op zijn.

Zou het leuk vinden als mensen op dit forum mij een beetje wegwijs willen maken omtrend de revisie van mijn blok. Ben officieel geen automonteur maar zeker niet vies van flink aanpakken als het om de DS gaat he Very Happy

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 april 2008 02:26 PM
  [ # 1 ]

Door omstandigheden recent ook DY3 gedemonteerd (zie topic “EVA, ...”) en hierbij onder andere volgende puntjes opgestoken:

- revisie laten doen kost je ongeveer € 3000
- andere, betrouwbare motor is zeker goed alternatief, al rijd jij heel wat kilometers weg
- krukassen zijn vanaf ‘65 allemaal hetzelfde (referte: driverD)
- bij demontage (met name lagerkappen ed) onderdelen goed op volgorde bewaren

Vraagje mijnerzijds: waarom is je blok aan revisie toe?

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2008 02:35 PM
  [ # 2 ]

inmiddels zijn de nieuwe zuigers en bussen van Chyparse weer ok. Vraag desnoods CTA service, die ook zuigers levert.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 april 2008 03:11 PM
  [ # 3 ]

Hoi hoi,

Ik had al een aantal jaar last van kantelende zuigers, en heb onlangs een warmloper gehad. Nu loopt de motor verder wel goed, start meteen enzo maar de koppakking ligt eruit en er zit een tik in, denk van de drijfstanglagers zo te horen, dus is het eigenlijk gedaan met dit blok.

Maar nu is het zo dat ik de apparatuur voorhanden heb om de revisie zelf uit gaan voeren en dit wil ik eigenlijk ook wel zelf gaan doen met dit originele blok van de voiture. Vind het veel leuker als dit blok weer terug komt in de wagen die deze zolang gediend heeft.

Voor de revisie van dit blok heb ik een oud Citroen monteur tot mijn beschikking, de rest doe ik allemaal zelf n mn uppie.

Als ik het dus goed begrijp kan ik die krukas, mocht dit nodig zijn, gebruiken van het 2300 blok ? Die motor komt uit een rijdende maar verder slechte DS, en heeft een perfekte compressie etc.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 april 2008 03:15 PM
  [ # 4 ]

Omdat de motoren vanaf ‘65 alleen in boring verschillen, ga ik ervan uit dat de krukassen identiek zijn. Als je het zeker wil weten, moet je het onderdelenboek raadplegen.

Succes!

Citroen!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 april 2008 03:19 PM
  [ # 5 ]

En veel foto’s maken (en hier posten) he! Smile

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 april 2008 03:57 PM
  [ # 6 ]

Die warmloper had mijn DY3 ook, waren twee compressieveren kaduuk.

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 april 2008 04:08 PM
  [ # 7 ]

Heb ff in het onderdelenboek gekeken: IE-krukassen hebben een ander onderdeelnummer, maar dezelfde diameters (zowel hoofdlager- als kruktapdiameter).

Citroen!

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 april 2008 04:44 PM
  [ # 8 ]

Veel dank alvast, ga vanmiddag alvast wat onderdelen halen zoals pakkingset (DX4/DX5) en alvast wat kleinere zaken regelen nu ik toch het blok ernaast heb staan. (remaccu, voorraadbol, versnellingskabel en remblokken)

Ik hoop dat de krukas nog onbeschadigt is gebleven, lees alleen dat het nogal voorkomt bij demontage > montage dat er een scheur kan optreden in het onderblok.

Sta met de hele handel op een brug van mn oom tussen al het normale blik aldaar, maar laat me niet kisten.

De “MASSA” met de Vectra en ik straks weer in een Voiture ala geschiedenis en KARAKTER Laughing

Mensen bedankt en zal wat foto’s posten.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 april 2008 04:49 PM
  [ # 9 ]

DX4 is 2300 carburateur,
DX5 is 2300 injectie.

Als je je 2100-blok wil blijven gebruiken heb je daar een koppakking voor nodig (DX2 bij carburateur)!

Citroen!

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 april 2008 05:16 PM
  [ # 10 ]

Ja inderdaad, het blok dat ik momenteel eruit heb gehaald blijkt een DX4 te zijn. Helaas niet origineel dus. Nu heb ik toch wel veel plezier gehad van dit blok dat ik het eigenlijk gewoon weer terug wil plaatsen. Maar nu heb ik dus ook dat goede DX5 blok liggen, alleen daar verschilt de kop van en er zit een oliekoeler op gemonteerd.

Ben bang dat deze niet gaat passen in de motorruimte van dus een van origine zijnde 2100 IE ? Mede doordat ik een carberateur versie wil hebben.

Vooral op gas nooit geen problemen mee gehad, lekkere simpele verdamper etc. nadeel blijft natuurlijk dat de verbranding door de LPG, twee keer zo heet is.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2008 06:12 PM
  [ # 11 ]

Tuurlijk past dat wel! Je moet alleen je HD regelaar verplaatsen.

LPG verbrandt wel heter maar niet TWEE KEER zo heet…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Robert73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 10-03-2005

Gepost: 23 april 2008 06:16 PM
  [ # 12 ]

Bij DX5 zit de hogedrukregelaar met voorraadbol tegen de bak aan gemonteerd dacht ik ivm de oliekoeler

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2008 07:59 PM
  [ # 13 ]
Robert73 schreef:

Bij DX5 zit de hogedrukregelaar met voorraadbol tegen de bak aan gemonteerd dacht ik ivm de oliekoeler

Yep. ff twee leidingen aanpassen….

Je kan de oliekoeler ook weglaten MAARRRRRRR dan moet je ook de oliepomp mee vervangen uit je oude blok.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 april 2008 09:14 PM
  [ # 14 ]

Kom net bij Chyparse vandaan en al met al, mede dankzij de reakties hier op het forum, Kom ik toch tot de conclusie om het DX5 te gaan opfrissen met nieuwe zuigerveren, bussen en lagers. En ik laat denk ik de oliekoeler gewoon zitten vanwege de LPG.

Dan zal ik inderdaad voorraadbol moeten verplaatsen want die zit op exact dezelfde plaats. En mn brandstofpomp kan ik niet meer kwijt.

Maar nog even een vraag over de kop van het DX4 blok, kan iemand mij een goed en betaalbaar adres geven, zodat ik deze kan laten reviseren, de klepzetels zijn namelijk verzakt. Kan de kop van de injectie DX5 niet gebruiken als ik de carberateur wil houden met de verdamper.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 april 2008 09:38 PM
  [ # 15 ]

Deze winter heb ik een DS met dezelfde configuratie gesloopt, dus met een DX5-blok met DX4-kop. Nu was deze auto van oorsprong een injectie, de benzinepomp zat onder de rechtse drempel (gewoon lage druk type ipv speciale hoge druk voor de IE).
Misschien ook in jouw geval goede plaats?

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook