













































Totaal aantal Berichten: 43363
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Robert73 schreef:Bij DX5 zit de hogedrukregelaar met voorraadbol tegen de bak aan gemonteerd dacht ik ivm de oliekoeler
Yep. ff twee leidingen aanpassen….
Je kan de oliekoeler ook weglaten MAARRRRRRR dan moet je ook de oliepomp mee vervangen uit je oude blok.
Onzin. Alleen een DX5 waar een halfautomaat aan zat is van een oliekoeler voorzien!
DX4= 23 carbu, DX5= 23 I.E.
DX5 met handbak= geen oliekoeler en dus de HD regelaar gewoon op de motor onder de dynamo. DX5 met halfautomaat= oliekoeler en HD regelaar op de bak. Let wel: HD regelaar past NIET op de voorkant van de 5 bak!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wilde de oliekoeler laten zitten vanwege het rijden op LPG, hoef ik alleen de koeler aan te sluiten op de luchttunel.
Zit ik alleen nog met de brandstofpomp. Waar zat die bij de halfautomaat dan? Ik heb trouwens een goede vijfbak.
C’est une voiture du ministre !





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij de DX4 (carbu, geen oliekoeler) zit de mechanische brandstofpomp tegen het blok.
Bij de DX5 (IE, oliekoeler bij halfautomaat) zit de electrische brandstofpomp in de koker.
Citroen!
Goddess'71 schreef:Kom net bij Chyparse vandaan en al met al, mede dankzij de reakties hier op het forum, Kom ik toch tot de conclusie om het DX5 te gaan opfrissen met nieuwe zuigerveren, bussen en lagers. En ik laat denk ik de oliekoeler gewoon zitten vanwege de LPG.
Waarom wil je dit blok gaan reviseren? Je schreef immers in een eerdere post dat het een goed blok was met een mooie compressiewaarde. In dat geval zou ik namelijk gewoon de kop van de DX4 reviseren en op de DX5 zetten, terug plaatsen en rijden maar. Eventueel kun je daarna je oude DX4, waarvan je zeker weet dat er wat aan moet gebeuren, volledig opknappen en op de plank zetten voor het moment dat de DX5 er geen trek meer in heeft.
Animal triste post coitum
Vorig jaar heb ik mijn motor er ook uit moeten halen omdat die gewoon gaar gedraaid was. Toen heb ik van de oude motor en een andere motor 1 goede gemaakt. Het is natuurlijk niet als nieuw maar loopt hartstikke mooi en tot nu toe geen problemen gehad (afkloppen) en ongeveer 10000km gereden.
Ik las dat je bang was dat je motorhuis scheurde bij de montage, van de cilinderkop neem ik aan. Dat heb ik ook gehad, proberen dicht te lassen enzo, wat een drama
Je moet met de cilinderkop echt de volgorde van aandraaien aanhouden die in het reparatiehandboek staat met het goede moment Maar ik neem aan dat je dat boek er wel bij houd met alles?
Succes!
steek gelijn nieuwe stoterbussen, zeker de originelen niet afvlakken, gewoon vervangen.
@ Serge (en natuurlijk andere geinteresseerden)
Ik heb inderdaad de kop van de DX4 er inmiddels af en wat schetst mijn verbazing? De koppakking is prima in orde en niet lek. Nu kan ik dus eigenlijk (?) de enige conclusie trekken, dat de kop gescheurt moet zijn IVM de menging van koelwater met de motorolie in de kop.
Ik ben dus inderdaad op zoek naar een goede kop voor een DX4. Nu las ik dat deze koppen eigenlijk gemonteerd zijn op alle types, behalve dus de DX5 IE.
Nu had ik zelf de conclusie getrokken dat ik gewoon een andere kop nodig heb, bak overzetten en motor erin. Ondanks het feit dat ik al onderdelen zoals zuigerveren en lagers heb aangeschaft, ben ik derhalve veel te bang dat het onderblok scheurt bij demontage door het plaatsen van deze nieuwe onderdelen.
Helaas is dit niet mijn enige probleem ! Ik sta momenteel bij een goede kennis een brug bezet te houden. Deze brug is eigendom van een monteur die onlangs een Hernia heeft opgelopen. Afgezien van het feit dat deze man mij niet verder kan helpen vanwege zijn hernia, sta ik er nu letterlijk alleen voor.
Probleem is dus kortweg dat ik inmiddels zover ben dat de wagen niet vervoerbaar is geworden door het verwijderen van de oude motor en andere zaken.
Als ik dit eerder wist was ik bijv. wel naar DS garage Janssen gegaan, de wagen liep namelijk gewoon. (starten lopen !)
WIE OOH WIE kan en wil samen met mij, betaald uiteraard de hele handel terugzetten ??? (gereedschap alles voorhanden)
HELP ik mis mijn godin.
C’est une voiture du ministre !
Ik wil je volgend weekeinde wel een handje helpen. Het blok/bak/stuurhuis en aansluit-werk stelt niet veel voor, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik weinig ervaring heb met injectiemotoren (enkel samen met een vriend eens een CX 2400GTI aan de praat gekregen na een avond troubleshooten), dus daar ligt voor mij nog een leercurfje. Met de WPHB’s die ik heb, denk ik echter dat we de klus in een weekeind wel geklaard hebben.
Overigens heb ik ook nog 2 goeie koppen; 1 compleet en 1 kaal. Die laatste zou -als je vermoeden klopt- een mooi exemplaar kunnen zijn om samen met delen van je huidige kop weer tot een goed geheel te maken. Kosten dezes; 1 krat Jupiler en een fles Keteltje1.
Animal triste post coitum





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi aanbod, zou ik zeggen….
Citroen!
Hoi Serge,
Super tof als je dit zou willen doen, al met al zorgt dit projekt voor aardig wat onrust bij mij, en dit aanbod geeft mij nu weer heel wat hoop op een goede afloop !
Ik wil trouwens een carberateur versie terug plaatsen, dit is van mijn oude blok wel over te zetten en allemaal voorhanden in de werkplaats.
Ik heb je een PM-message gestuurd omtrend mijn kontakt gegevens etc.
Heel veel dank alvast !
C’est une voiture du ministre !












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan een I.E. niet zo simpel overbouwen op Carb….
Het gasklep systeem zit heel anders…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Goddess'71 schreef:Hoi Serge,
Super tof als je dit zou willen doen, al met al zorgt dit projekt voor aardig wat onrust bij mij, en dit aanbod geeft mij nu weer heel wat hoop op een goede afloop !
Ik wil trouwens een carberateur versie terug plaatsen, dit is van mijn oude blok wel over te zetten en allemaal voorhanden in de werkplaats.
Ik heb je een PM-message gestuurd omtrend mijn kontakt gegevens etc.
Heel veel dank alvast !
Geen punt! Ik zit voor m’n gevoel al weer zo lang aan de ambu te friemelen, dat ik wel weer zin heb om een DS te kietelen. Tevens is het een mooi bruggetje naar de voortzetting van m’n eigen restauratieproject.
@ Joris; als je de DX4 kop er op draait, ben je er toch, of zie ik iets over het hoofd?
Animal triste post coitum












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. De gasgeef stangetjes en kabeltjes zijn anders. Choke zit niet op een IE. Halfautomaat hydrau is anders( is dit een halfatomaat?)
De IE kop is ook anders ( zit een koudstart injector sensor in…)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10473
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een injectieblok ombouwen naar carburateur gaat niet! Bij de carburateurversies zit in de linkerkant van het blok een gat voor de bediening van de benzinepomp (essentieel onderdeel!). Bij de injectieversies niet. Citroen heeft in z’n wijsheid dit gat niet met een blindplaat afgedicht, maar opgenomen in het gietstuk. Er kan dus nooit een benzinepompbediening doorheen.
Verder is de kop van een injectie anders. Er zit nl. geen wateruitgang in die voor de carburateurverwarming moet zorgen. Oliekoeler op motor en regelaar op de bak is alleen voor halfautomaten. Bij een vijfbak kan met deze constellatie de schakelbediening er niet langs.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10473
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Goddess'71 schreef:@ Serge (en natuurlijk andere geinteresseerden)
Ik heb inderdaad de kop van de DX4 er inmiddels af en wat schetst mijn verbazing? De koppakking is prima in orde en niet lek. Nu kan ik dus eigenlijk (?) de enige conclusie trekken, dat de kop gescheurt moet zijn IVM de menging van koelwater met de motorolie in de kop.
Ik ben dus inderdaad op zoek naar een goede kop voor een DX4. Nu las ik dat deze koppen eigenlijk gemonteerd zijn op alle types, behalve dus de DX5 IE.
Nu had ik zelf de conclusie getrokken dat ik gewoon een andere kop nodig heb, bak overzetten en motor erin. Ondanks het feit dat ik al onderdelen zoals zuigerveren en lagers heb aangeschaft, ben ik derhalve veel te bang dat het onderblok scheurt bij demontage door het plaatsen van deze nieuwe onderdelen.
Helaas is dit niet mijn enige probleem ! Ik sta momenteel bij een goede kennis een brug bezet te houden. Deze brug is eigendom van een monteur die onlangs een Hernia heeft opgelopen. Afgezien van het feit dat deze man mij niet verder kan helpen vanwege zijn hernia, sta ik er nu letterlijk alleen voor.
Nu heb ik de hele handel al weten te demonteren waarna oorspronkelijk betreffende monteur de klus verder zou klaren vanwege mijn eigen rug verleden.
Kom ik meteen bij het volgende: feit is dat ik zelf een jaar geleden een kleine hernia heb opgelopen tijdens een fotosessie, en hier zoveel last van heb gehad dat ik een tweetal keer in het ziekenhuis ben belandt.
Nu gaat het zeeeeeeeeeeeeeeeeer goed en kan ik weer helemaal los gaan in mijn werk als beeldmaker, bijkomend dat ik als de DOOD ben dat deze klus dit mij weer gaat bezorgen. Mijn been waarschuwde mij al enige tijd geleden tijdens het klussen aan deze voiture.
Probleem is dus kortweg dat ik inmiddels zover ben dat de wagen niet vervoerbaar is geworden door het verwijderen van de oude motor en andere zaken.
Als ik dit eerder wist was ik bijv. wel naar DS garage Janssen gegaan, de wagen liep namelijk gewoon. (starten lopen !)
WIE OOH WIE kan en wil samen met mij, betaald uiteraard de hele handel terugzetten ??? (gereedschap alles voorhanden)
HELP ik mis mijn godin.
Ik snap iets niet! Hier zeg je dat je alleen de kop hoeft te vervangen, terwijl ik had begrepen dat je ook kantelende zuigers had, een warmloper en daardoor een tik in een lager??
Scheurend onderblok komt volgens mij zelden voor als je op de normale manier demonteert. Ik ken trouwens de opbouw van de motor van een DS alleen maar als: kop, blok en carterpan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.