mkatgert schreef:Makkelijker zou het dus zijn als ie de weerstand van de weerstand meet
Op gevaar af nu voor vreselijk bijdehand te worden versleten…....
Nee, ook dat niet.
Het is een serieschakeling van lampjes en weerstand, daarin is de stroom altijd gelijk door beide elementen.
Als er geen stroom door de lampjes wordt afgenomen, loopt er ook geen stroom door de weerstand.
Ergo: je zult aan beide kanten van de weerstand dezelfde spanning meten t.o.v. ground.
Als de weerstand onderbroken zou zijn (wat best kan) meet je aan de afgaande kant geen spanning, omdat er een spanningsdeling plaatsvindt tussen de zeer hoge weerstand van de onderbreking en de eindige weerstand van de voltmeter.
Moderne multimetertjes hebben iets van 1 tot 10 Mohm ingangsweerstand, dat is naar verhouding klein t.o.v. een totale onderbreking in de variabele weerstand voor de lampjes.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
KT88 heeft gelijk
Ik heb met de massa van de sigaretten aansteker gemeten.
Ook heb ik de weerstand van de weerstand doorgemeten, dat was gewoon netjes 0 ohm
Ik ga binnenkort nog wel even op het paneel aan de achterkant stukje meten. Gelukkig heb ik een reserve paneel uit een TRS waar ik makkelijk kan kijken hoe alles zit als vergelijking
Voor mocht het nodig zijn, hoe krijg je die snelheidmeter kabel los? Deze is vrij kort heb ik al gemerkt





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Arjan Verkade schreef:Ik heb met de massa van de sigaretten aansteker gemeten.
Ah, dat had ik dus even gemist.
Maar neemt niet weg dat om te controleren of de weerstand het doet je ook best de weerstand over de weerstand kan meten, zoals je blijkbaar ook gedaan hebt.
Arjan Verkade schreef:
Voor mocht het nodig zijn, hoe krijg je die snelheidmeter kabel los? Deze is vrij kort heb ik al gemerkt
in de motorruimte, hij is nl deelbaar
CX GTi Turbo 2 - All Black
Arjan! Mooie bak!
Wat zien die stoelen er fijn uit zeg
Evan schreef:Arjan Verkade schreef:
Voor mocht het nodig zijn, hoe krijg je die snelheidmeter kabel los? Deze is vrij kort heb ik al gemerkt
in de motorruimte, hij is nl deelbaar
Inderdaad is dat het handigste, de koppeling zit ongeveer ter hoogte van het LHM reservoir.
Dan kun je de tellerunit met kabeldeel en al eruit halen (denk aan het rubber!), en vervolgens de twee borgdingetjes met een punttang indrukken zodat de kabel ook uit de tellerunit komt.
Als je de zaak dan toch open hebt: tellerunit openmaken en het dagtellermechanisme schoonmaken en opnieuw invetten met de beige Molykote, dat is nl. vaak de oorzaak van een zwabberende snelheidsnaald.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, ik ga van de week weer even verder puzzelen
Ik heb net even bij mijn extra unit zitten meten en kijken hoe alles in elkaar zit.
Ik heb een vermoeden waar de plus moet binnen komen, dus ik ga weer even icm de sigarettenaansteker meten om te kijken hoever ik kom
Ik heb in elk geval een schakelaar gevonden voor mijn rechterdeurraam. Nu kan de passegier het raam zowel open doen als dicht doen. Eerst ging die alleen omlaag en moest ik hem van de bestuurderskant weer sluiten





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Arjan Verkade schreef:Zo vandaag eens even de CX gewassen en de binnenkant helemaal uitgezogen, ziet er weer netjes uit allemaal
![]()
Zo ziet 1 van mijn TRX banden eruit:
Zou zo’n beschadiging problemen geven?
Het profiel is nog prima voor een hoop kms
Volgens mij zitten daar allemaal droogtescheurtjes, ik zou geen risico nemen maar voor nieuwe banden gaan…
Mooie bak!!! Heel veel plezier ermee, en ik hoop hem/haar een keer in t echt te zien!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@Art thanx
Na weer flink wat rommelen aan het dash lijkt het nu verlicht te zijn
Alleen ik denk op bepaalde stukken feller als op de andere..
Ik heb eigenlijk niet gekeken of er verschillende wattages gebruikt worden op die lampjes. Op veel plekken is het matig verlicht nu heb ik het idee.
Als het zo donker is probeer ik nog even te kijken hoe het er allemaal uit ziet


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Gefeliciteerd Arjan!
Ben even bij aan het lezen en zie het topic nu pas.
Eindelijk een echte Citroën, maar dat was al eens gezegd geloof ik
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat ik het dashboard redelijk verlicht heb nu
Op de foto’s is het bovenste deel van de kmteller bijna donker, maar in de auto zelf is het gewoon leesbaar.
Ik zie ook geen mogelijkheid dat daar nog een extra lampje zit dat niet werkt.
Waar het probleem nu in zat weet ik niet
Overdag is het bijna niet zichtbaar dat het dash oplicht, dus misschien kon ik het gewoon niet goed zien.
In het ergste geval stond de weerstand gewoon weggedraaid en heeft de APK man ook niet gezien dat alles gewoon werkte
Goed, dat alles nu werkt is het belangrijkste












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Onder het stuur heb je de hendel om het de motorkap open te maken en de weerstand voor het dashboard, deze zitten aan de linkerkant.
Aan de rechterkant heb ik nog een schakelaar
Waar dient deze precies voor, toen ik deze omzette merkte ik wel dat m’n radio uit ging, alleen het contact stond toen aan.














































Totaal aantal Berichten: 43371
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Onder het stuur heb je de hendel om het de motorkap open te maken en de weerstand voor het dashboard, deze zitten aan de linkerkant.
Aan de rechterkant heb ik nog een schakelaarWaar dient deze precies voor, toen ik deze omzette merkte ik wel dat m’n radio uit ging, alleen het contact stond toen aan.
Die is volgens mij om de electrische ramen mee uit te zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Alleen achter?
Waarom gaat me radio dan ook uit?