
















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Citroën-das-pas-fën schreef:(De zoektocht naar een mooie Xant Break is daarmee dus begonnen)
Er staat nog een goeie op dit forum http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196518&highlight;=
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991






























Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is de moeite waard om je gasaanvoer relais te controleren. Als die brak is, kapt ze er binnen no-time mee. Begin, zoals gewoonlijk, bij de stekertjes… Hebben die onbetrouwbaar contact?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
@ vlietmansje:
Na het tanken loopt ze direct weer uitstekend op LPG. Verdamper bevriest nooit. (tenminste niet als ik ernaar kijk )
De tank ligt met de vullingsmeter ongeveer 30 graden naar voren. Dat lijkt me vrij normaal. but I could be wrong.
@ GW-tje: Dank, maar da’s een diesel, en ik vind een benzine-Xant al duur genoeg qua wegenbelasting
@ Penny Lane: Alle magneetkleppen zijn een tijd geleden al door mij gecontroleerd. (vóór de laatste keuring) en van nieuwe stekkertjes voorzien. Dit werkt ook allemaal prima. Ze is ook consequent: 10 liter gaat erin, en 10 liter kan ik oprijden voor ze leeg is. Alleen: mijn tank wil niet leger dan pakweg 75 %.
Misschien toch maar even naar de LPG-specialist brengen. Maar eerst nogmaals googlen
Allemaal bedankt voor de reacties! Als iemand nog tips heeft: Graag!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Bij mij had ik na de bodemlas operatie de tank te ver naar voren gekanteld erin gezet. Deze gaf toen ook al heel snel aan dat hij leeg was.
Bij mij zit er een merteken op aan de voorkant dit moet precies in het midden staan. De tank netjes in zijn juiste stand gezet en de problemen waren over.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad: Eerst stand van de tank checken.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan zijn dat er lucht in zit (er hoort vloeibare of gasvormige lpg in te zitten). Je kan het veiligheidsventiel een beetje losdraaien (als de tank leeg is!) en dan vullen tot de vloeibare lpg er uit begint te sputteren. Het is af te raden om bij deze operatie te roken en aan te raden om een brandblusser bij de hand te hebben!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik zal eerst eens de stand van de tank checken, zoals hier aangeraden.
De laatste dagen heb ik echter weer andere avonturen beleefd met mijn dame
Tijdens het rijden sputterde ze af en toe. Ook deden de indicatielampjes van de knipperlichten het hooguit 2 keer, hoewel de knipperlichten zelf wel werkten. Ik dacht dus aan een slecht massapunt.
En de ontsteking was dus slecht, hoewel ik vorige week contactpunten, bougies en condensator vervangen heb.
Gisterochtend bleek ze zelfs niet meer de accu bij te laden. Met de verlichting, aanjager etc. uitgeschakeld naar huis gereden, al kuchend en proestend. Oh wat haat ik dat soort zenuwslopende ritjes.
Ik begon al een beetje te balen, ze leek, met alle kleine ongemakken, achteruit te gaan in conditie i.p.v. vooruit.
Thuisgekomen snel de acculader erop gezet, en toen viel me pas op dat de draad met het schuifstekkertje die naar de spanningsregelaar loopt, losgeraakt was en tegen de V-snaar van de dynamo aan was gaan lopen. Net zolang tot hij was doorgesleten, en toen laadde de dynamo dus niks meer bij. En ik maar trots die hele lampenwinkel aan de voorkant inschakelen iedere dag Aanjager erbij aan, ja - dan geeft je accu het wel snel op, hoe fris deze ook is.
Vanochtend snel even het draadje gefikst met wat stootverbinders en een extra stukje draad (toch handig, werkzaam zijn in een electrotechnische groothandel, dan heb je al die troep tenminste liggen)
En? De rit vandaag was weer volop genieten! Prima ontsteking, geen klapje verkeerd, lampjes van richtingaanwijzer doen weer gewoon mee (en staat dus niet meer 2 km lang naar links te knipperen terwijl ik stug rechtdoor blaas )
Mooi zo dus, Nu eerst even een leuk alledaags vehikel scoren, en dan weer back to the gastank. Iedereen bedankt voor de tips, ik ga eerst eens naar de positie kijken van de tank.
Meer nieuws volgt. :smt202
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Zo. Eens even dit draadje afstoffen, want ik heb al een tijdje niet meer gepost, hoewel ik natuurlijk niet stilgezeten heb.
Bij controle blijkt de LPG-tank heel aardig waterpas te staan, dus het LPG-probleem heb ik verder naar onderen geschoven op de prioriteitslijst, onder het motto: ze rijdt toch?
De laatste tijd zit het helaas niet mee. ik heb hier een mooie witte achterklep liggen, ter vervanging van mijn enorm geroeste exemplaar. Maar ik krijg het slot niet uit de oude klep, ondanks herhaaldelijk inspuiten van de grote moer met kruipolie. Kwestie van blijven spuiten en blijven proberen, waarschijnlijk.
Het lekken van het dak wordt ook erger. Inspectie leerde dat een flinke oplapbeurt van de dakrand aan de voorzijde boven de voorruit nodig is… Daar zie ik best wel tegenop, zo zonder garage.
Ook stak er een nieuw elektrisch probleempje de kop op. Ergens vorige week wilde ik haar starten, maar toen ik de sleutel omdraaide ging alleen het laadstroomlampje branden. STOP- en olielampje werken wel als ik de testknop indruk. Starten doet ze desalniettemin prima. Alle zekeringen heel… Nouja, later nog maar eens naar kijken.
Ook heb ik vorige week de ontsteking wat beter afgesteld, gewoon ‘op gevoel’. Ze liep direct zó ontzettend veel beter! Dat was een heerlijk gevoel. Aangemoedigd door dit succes besloot ik om haar dan eens perfect af te stellen, met pen in vliegwiel, merkteken aanbrengen, strobo erop - you know, the works.
Alles begon redelijk voortvarend, hoewel ik enige moeite had om het gat te vinden voor de blokkeerpen. Nadat ik die gevonden had en er een M6 bout doorheen had gestoken, zocht ik het gat in het vliegwiel. Na enig klungelen schoot de pen erin (eerst nog op een vreemde, verkeerde plek: waarschijnlijk in een balanceergat van het vliegwiel geschoten?)
Toen ik het goed gat gevonden had, wilde ik de bout verwijderen. Maar wat ik ook probeer, ik krijg hem er niet meer uit!
Enig ‘jutteren’met het vliegwiel hielp niets, hij kom wel iets naar buiten maar daar blijft het bij. BAH! Heb ik weer. Ik ben bang dat de bout iets verbogen is, binnen in het blok.
Ik had meteen geen zin meer. Na enig geklooi en probeersels ben ik maar gaan opruimen. Morgen eerst maar eens de dynamo en omliggende zooi eruit slopen, dan hoef ik niet alles op de tast te doen en heb ik wat ruimte.
Hopelijk heb ik morgen of overmorgen beter nieuws te melden.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bout draaien ipv trekken??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tipje:
Nooit een boutje gebruiken voor deze afstelling maar een 6mm boortje. Waarom? Boortjes breken af als ze klem komen te zitten… de resten vallen dan zo onder de auto uit..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien met z’n tweeën, eentje wiegt de motor heen en weer (bv met wiel op de krik/omhoog in de versnelling), de ander juttert aan de kop van het boutje, komt ie er echt wel uit, hoor!
Niet forceren, geduld is schone zaak.
Tip na de maaltijd: ik gebruik een 5mm pennetje… ops:
Die dakrand.. Ik heb laatst het afdichtrubber ‘gewoon’ ge-kit (Dicht & Vast: zwart) omdat ik ook wat lekkage had.
Dat was een paar uurtjes werk om het allemaal netjes en schoon te doen. Het resultaat is: geen lekkage meer





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik was inderdaad van plan om de bout eruit proberen te draaien. En geloof maar dat ik voortaan altijd boortjes zal gebruiken! Stom he, normaal gesproken neem ik altijd boortjes (bij DB-riemen vervangen enzo) en die ene keer dat je denkt dat een bout handiger is word je meteen afgestraft
Achja, op 1 of andere manier lossen we ook dit wel weer op.
Smakman: ik was eerst ook van plan om het rubber ‘gewoon’ te kitten, maar nu blijkt dat het dakrandprofiel boven de voorruit wel érg crispy is. En dan kan ik hiet laten zitten, onhebbelijke eigenschap van mij… Maar wel bedankt voor je tip.
Vandaag had ik teveel andere dingetjes te doen, maar hopelijk kan ik morgenavond met frisse tegenzin dit probleempje aanpakken.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Ik snap het. Maar als je het misschien wat langer wil uitstellen is het wel een makkelijke noodoplossing.
Succes met de uitdaging!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Nou, we zijn weer in business. Na een uur geklooi (en het weghalen van de dynamo om wat meer ruimte te krijgen) heb ik de bout er in zijn geheel weer netjes uit kunnen draaien. Hij was krom als een hoepel.
Meteen maar weer het BDP van de eerste cilinder bepaald, en ditmaal met een boortje
Vervolgens netjes een merktekentje op de nokkenaspoelie gezet. Nu kan ik tenminste netjes mijn ontsteking afstellen. Het lijkt erop dat ze momenteel iets te laat staat. Morgen ga ik alles weer inbouwen en de zaak netjes afstellen.
Nog iets geks wat ik opmerkte: ik wilde mijn slinger gebruiken om de motor te tornen. Ik voel wel dat er iets meedraait in de bak, maar de motor zelf draait dus niet mee. : Als ik de bak in een versnelling zet, beweegt de auto ook niet tijdens slingeren. Ik weet zeker dat de slinger in de schacht zat, want ik heb onder de luchttunnel gevoeld of ie wel goed zat. Kan ik aannemen dat mijn slingermechanisme kapot is, of is er een trucje hier dat ik niet weet? Ik heb een simpele BVM 4-bak.
Het buiten-sleutelseizoen is weer begonnen!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…