1 van de 2
 1 2 Volgende > 

2 verschillende Turbo velgen
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27973

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 juli 2008 03:16 PM

Als ik zo eens wat CXen voorbij zie komen, dan zie ik soms 2 verschillende Turbo velgen..

Deze heb ik:

Ik weet van deze dat ze opgeknapt zijn. Ze zijn wel vrij mat van kleur zoals je op de foto ziet.

Maar ik zie ook deze:

Zijn er 2 verschillende uitvoeringen geweest, of zijn er over de jaren veel velgen aangepast? Wink

Foto’s zijn komen van de CX Club website af Wink

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 13 juli 2008 03:46 PM
  [ # 1 ]

Ben ik nou gek of zie ik echt het verschil niet?

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2949

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 13 juli 2008 03:52 PM
  [ # 2 ]

Ik denk dat je gepolijst of gespoten bedoeld.

Origineel waren alle turbo velgen gepolijste uitvoeringen.

Dit is erg kwetsbaar waardoor er al snel witte bloemkolen ontstaan op een turbo velg.

Ook de CX GTI velgen hebben daar last van, elke gepolijst velg eigenlijk.

Dat dunne laagje blankelak geeft nooit voldoende bescherming op een blank gepolijst oppervlak, welk type velg en merk dan ook.

Veel velgen zijn daardoor een keer opgeknapt en gewoon volledig gespoten, soms met een doffe grijze kleur en soms met een echt heldere zilveren lak met een mooi resultaat.

Ook is het mogelijk deze tweekleurig te laten poedercoaten.

Af laten draaien en dan weer spuiten met een blanke lak is het mooist voor deze velgen maar weer erg kwetsbaar.

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 13 juli 2008 10:04 PM
  [ # 3 ]

ja ik vind het oorspronkeljke het mooiste maar het is kwetsbaar..
als je nu niet veel rijdt met je turbo… kan je het overwegen ma anders…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 13 juli 2008 10:21 PM
  [ # 4 ]

Anders wat?

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3909

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 14 juli 2008 12:52 AM
  [ # 5 ]
garagestmarien schreef:

Anders wat?

ik kan me niet herinneren dat ik velgen heb gezien die opnieuw afgedraaid waren (om dat grammofoon plaat groeven patroon er weer in te krijgen) die er net zo uit zagen als het origineel. altijd grover, of in vlakjes gedaan, of ........

en verder, ik ben VOOR origineel, maar als je met een kleine modificatie (lees: upgrade) er iets beter / degelijker mee verder kan, heb ik daar geen probleem mee.

en dus zo ook die velgen. afdraaien+blanke lak ter bescherming ziet er heel even aardig uit (of soms zelfs best redelijk), maar de alu-corrosie ellende begint altijd sneller dat je lief is (en afdraaien is al geen goedkope grap).
dus afstralen, en poedercoaten is de meest duurzame oplossing. optisch niet heel erg storend en dus prima te doen.
mijn foto’s van mijn geupgrade T-velgen staan op mijn flickr pagina, pagina 2, als je die nog niet gezien had (met 210/55vr390).

er zijn overigens wel 2 leveranciers geweest van die T-velgen: SMR uit Frankrijk, en Speedline uit Italie. optisch zijn ze verder hetzelfde.

J.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 14 juli 2008 09:59 PM
  [ # 6 ]

Ik had al zo’n vermoeden Wink

Als ze glimmen en er komen bloemkoolen op dan ziet het er zeker niet mooi meer uit

Eigenlijk vind ik het zelf niet erg dat de mijne gespoten zijn.
Ik denk dat ze glimmend niet erg goed staan bij de kleur van mijn auto. Goed dat kan je pas echt zeggen als ze eronder zitten Wink

Verder is het zo volgens mij redelijk goed bij te houden zodat ze in een nette staat blijven Smile

Profiel  

moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 218

Gepost: 15 juli 2008 01:54 AM
  [ # 7 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik had al zo’n vermoeden Wink

Als ze glimmen en er komen bloemkoolen op dan ziet het er zeker niet mooi meer uit

En afgedraaide velgen met zomerbanden en stalen velgen met winterbanden. Wat is dan de kans op bloemkolen? 50% na 3 jaar Rolling Eyes

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 15 juli 2008 02:29 AM
  [ # 8 ]

En wat nou als er turbovelgen op de markt komen waar ‘gewone’ banden op kunnen? Is dat dan erg nep?

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2427

Gepost: 15 juli 2008 02:51 AM
  [ # 9 ]

zijn jullie weer wat aan het uitbroeden?

natuulijk is dat nep Laughing, maar daarom niet minder intressant!

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 15 juli 2008 09:56 PM
  [ # 10 ]
garagestmarien schreef:

En wat nou als er turbovelgen op de markt komen waar ‘gewone’ banden op kunnen? Is dat dan erg nep?

Gaan ze op de markt komen dan? Wink

Ik denk dat alleen de doorgewinterde kenner het verschil tussen een 16” replica en een orginele TRX ziet Wink

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 841

- CX GTI turbo 2
Gepost: 16 juli 2008 12:34 AM
  [ # 11 ]

laat ik ook nog een duit in het zakje doen: mijn gtit2 heeft turbo velgen die alleen gepolijst zijn en dus niet ‘beschermd’ door blanke lak. En ik heb zolang ik hem heb (7 jaar) geen enkel probleem met corrosie. Ik poets ze slechts zeer sporadisch met aluminium poets en dan glimmen ze weer als een spiegel. Eventueel kan je in de winter de velgen even inspuiten met blanke tectyl. De aluminiumglans vind ik veel mooier dan de poedercoating. Het corrosie probleem ontstaat mi juist door de afsluitende blanke lak die origineel is aangebracht. Na verloop van tijd kruipt hier vocht tussen dat zijn vernietigende werk doet. 
groet,
Freek

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 16 juli 2008 12:38 AM
  [ # 12 ]
freek schreef:

De aluminiumglans vind ik veel mooier dan de poedercoating. Het corrosie probleem ontstaat mi juist door de afsluitende blanke lak die origineel is aangebracht. Na verloop van tijd kruipt hier vocht tussen dat zijn vernietigende werk doet. 
groet,
Freek

Helemaal waar. Met zulke muiltjes mag je werkelijk nergens tegenaan rijden. Gelakt of niet.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 16 juli 2008 12:47 AM
  [ # 13 ]

Overnacht die binnen of buiten? Wink

Het lijkt me dat dat ook wel een grote rol speelt in dit verhaal Smile

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 841

- CX GTI turbo 2
Gepost: 16 juli 2008 01:08 AM
  [ # 14 ]

die overnacht meestal binnen, wat wellicht een pré is, maar ik was hem daarentegen 1x in de zoveel maanden. In de winter ontzie ik hem wel, maar zoals gezegd kan je de velgen dan inspuiten met blanke tectyl. En als je echt zuinig bent ga je eens in de paar weken even rond de auto met een sponsje en een emmer. Geloof me: corrosie is dan helemaal geen probleem. Aluminium heeft van nature een zeer goede weerstand tegen corosie door de afsluitende oxidehuid waardoor verdere aantasting wordt voorkomen. Zie bijv. http://www.aluminiumcentrum.nl/aluminiumcentrum.nl/files/Doc/Aluminium/Corrosie_en_aluminium.pdf

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 16 juli 2008 01:12 AM
  [ # 15 ]
freek schreef:

laat ik ook nog een duit in het zakje doen: mijn gtit2 heeft turbo velgen die alleen gepolijst zijn en dus niet ‘beschermd’ door blanke lak. En ik heb zolang ik hem heb (7 jaar) geen enkel probleem met corrosie. Ik poets ze slechts zeer sporadisch met aluminium poets en dan glimmen ze weer als een spiegel. Eventueel kan je in de winter de velgen even inspuiten met blanke tectyl. De aluminiumglans vind ik veel mooier dan de poedercoating. Het corrosie probleem ontstaat mi juist door de afsluitende blanke lak die origineel is aangebracht. Na verloop van tijd kruipt hier vocht tussen dat zijn vernietigende werk doet. 
groet,
Freek

Dus je wil eigenlijk zeggen dat je die velgen het beste kaal kunt laten?  Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook