











































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik zo eens wat CXen voorbij zie komen, dan zie ik soms 2 verschillende Turbo velgen..
Deze heb ik:
Ik weet van deze dat ze opgeknapt zijn. Ze zijn wel vrij mat van kleur zoals je op de foto ziet.
Maar ik zie ook deze:
Zijn er 2 verschillende uitvoeringen geweest, of zijn er over de jaren veel velgen aangepast?
Foto’s zijn komen van de CX Club website af



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ben ik nou gek of zie ik echt het verschil niet?





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ik denk dat je gepolijst of gespoten bedoeld.
Origineel waren alle turbo velgen gepolijste uitvoeringen.
Dit is erg kwetsbaar waardoor er al snel witte bloemkolen ontstaan op een turbo velg.
Ook de CX GTI velgen hebben daar last van, elke gepolijst velg eigenlijk.
Dat dunne laagje blankelak geeft nooit voldoende bescherming op een blank gepolijst oppervlak, welk type velg en merk dan ook.
Veel velgen zijn daardoor een keer opgeknapt en gewoon volledig gespoten, soms met een doffe grijze kleur en soms met een echt heldere zilveren lak met een mooi resultaat.
Ook is het mogelijk deze tweekleurig te laten poedercoaten.
Af laten draaien en dan weer spuiten met een blanke lak is het mooist voor deze velgen maar weer erg kwetsbaar.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja ik vind het oorspronkeljke het mooiste maar het is kwetsbaar..
als je nu niet veel rijdt met je turbo… kan je het overwegen ma anders…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Anders wat?






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
garagestmarien schreef:Anders wat?
ik kan me niet herinneren dat ik velgen heb gezien die opnieuw afgedraaid waren (om dat grammofoon plaat groeven patroon er weer in te krijgen) die er net zo uit zagen als het origineel. altijd grover, of in vlakjes gedaan, of ........
en verder, ik ben VOOR origineel, maar als je met een kleine modificatie (lees: upgrade) er iets beter / degelijker mee verder kan, heb ik daar geen probleem mee.
en dus zo ook die velgen. afdraaien+blanke lak ter bescherming ziet er heel even aardig uit (of soms zelfs best redelijk), maar de alu-corrosie ellende begint altijd sneller dat je lief is (en afdraaien is al geen goedkope grap).
dus afstralen, en poedercoaten is de meest duurzame oplossing. optisch niet heel erg storend en dus prima te doen.
mijn foto’s van mijn geupgrade T-velgen staan op mijn flickr pagina, pagina 2, als je die nog niet gezien had (met 210/55vr390).
er zijn overigens wel 2 leveranciers geweest van die T-velgen: SMR uit Frankrijk, en Speedline uit Italie. optisch zijn ze verder hetzelfde.
J.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik had al zo’n vermoeden
Als ze glimmen en er komen bloemkoolen op dan ziet het er zeker niet mooi meer uit
Eigenlijk vind ik het zelf niet erg dat de mijne gespoten zijn.
Ik denk dat ze glimmend niet erg goed staan bij de kleur van mijn auto. Goed dat kan je pas echt zeggen als ze eronder zitten
Verder is het zo volgens mij redelijk goed bij te houden zodat ze in een nette staat blijven
Arjan Verkade schreef:Ik had al zo’n vermoeden
Als ze glimmen en er komen bloemkoolen op dan ziet het er zeker niet mooi meer uit
En afgedraaide velgen met zomerbanden en stalen velgen met winterbanden. Wat is dan de kans op bloemkolen? 50% na 3 jaar



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En wat nou als er turbovelgen op de markt komen waar ‘gewone’ banden op kunnen? Is dat dan erg nep?
zijn jullie weer wat aan het uitbroeden?
natuulijk is dat nep , maar daarom niet minder intressant!
CX GTi Turbo 2 - All Black












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
garagestmarien schreef:En wat nou als er turbovelgen op de markt komen waar ‘gewone’ banden op kunnen? Is dat dan erg nep?
Gaan ze op de markt komen dan?
Ik denk dat alleen de doorgewinterde kenner het verschil tussen een 16” replica en een orginele TRX ziet
laat ik ook nog een duit in het zakje doen: mijn gtit2 heeft turbo velgen die alleen gepolijst zijn en dus niet ‘beschermd’ door blanke lak. En ik heb zolang ik hem heb (7 jaar) geen enkel probleem met corrosie. Ik poets ze slechts zeer sporadisch met aluminium poets en dan glimmen ze weer als een spiegel. Eventueel kan je in de winter de velgen even inspuiten met blanke tectyl. De aluminiumglans vind ik veel mooier dan de poedercoating. Het corrosie probleem ontstaat mi juist door de afsluitende blanke lak die origineel is aangebracht. Na verloop van tijd kruipt hier vocht tussen dat zijn vernietigende werk doet.
groet,
Freek



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
freek schreef:De aluminiumglans vind ik veel mooier dan de poedercoating. Het corrosie probleem ontstaat mi juist door de afsluitende blanke lak die origineel is aangebracht. Na verloop van tijd kruipt hier vocht tussen dat zijn vernietigende werk doet.
groet,
Freek
Helemaal waar. Met zulke muiltjes mag je werkelijk nergens tegenaan rijden. Gelakt of niet.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Overnacht die binnen of buiten?
Het lijkt me dat dat ook wel een grote rol speelt in dit verhaal
die overnacht meestal binnen, wat wellicht een pré is, maar ik was hem daarentegen 1x in de zoveel maanden. In de winter ontzie ik hem wel, maar zoals gezegd kan je de velgen dan inspuiten met blanke tectyl. En als je echt zuinig bent ga je eens in de paar weken even rond de auto met een sponsje en een emmer. Geloof me: corrosie is dan helemaal geen probleem. Aluminium heeft van nature een zeer goede weerstand tegen corosie door de afsluitende oxidehuid waardoor verdere aantasting wordt voorkomen. Zie bijv. http://www.aluminiumcentrum.nl/aluminiumcentrum.nl/files/Doc/Aluminium/Corrosie_en_aluminium.pdf
freek schreef:laat ik ook nog een duit in het zakje doen: mijn gtit2 heeft turbo velgen die alleen gepolijst zijn en dus niet ‘beschermd’ door blanke lak. En ik heb zolang ik hem heb (7 jaar) geen enkel probleem met corrosie. Ik poets ze slechts zeer sporadisch met aluminium poets en dan glimmen ze weer als een spiegel. Eventueel kan je in de winter de velgen even inspuiten met blanke tectyl. De aluminiumglans vind ik veel mooier dan de poedercoating. Het corrosie probleem ontstaat mi juist door de afsluitende blanke lak die origineel is aangebracht. Na verloop van tijd kruipt hier vocht tussen dat zijn vernietigende werk doet.
groet,
Freek
Dus je wil eigenlijk zeggen dat je die velgen het beste kaal kunt laten?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90