
























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
He Eric,
Nogmaals gefeliciteerd!
Maaruh, waar laat je die 4e?
En nogmaals nogmaals gefeliciteerd, we vermoedden al zoiets toen je zei dat als je ooit nog een CX wilde, dat het nu moest…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Gaan ze voor die 3500 euro die typische 2.0 olielekkage van het carter ook voor je verhelpen? Het hele subframe is nat van de motorolie
dat zal ik navragen;
de koppeling is al vervangen, dus het blok is eruit geweest.
Jammer dat hij toen niet meteen de carterpanpakking heeft gedaan.
Is dat te doen zonder de motor eruit te halen?
En nogmaals nogmaals gefeliciteerd, we vermoedden al zoiets toen je zei dat als je ooit nog een CX wilde, dat het nu moest… Wink
nou, zover is het nog niet; Ernst heeft gewoon goed opgelet in de vorige posts. We sluiten het alleen niet uit ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Aha, ik zal mijn enthousiasme wat temperen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Kan wel heb ik begrepen, maar de motor moet wel gelicht worden.
De Familiale is binnenkort ook aan de beurt, want die olielekkage wordt er niet minder op. Het is een soort kurken pakking en aandraaien levert alleen meer lekkage op.
Tinfoil schreef:Jammer dat hij toen niet meteen de carterpanpakking heeft gedaan.
Is dat te doen zonder de motor eruit te halen?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ernst23 schreef:Kan wel heb ik begrepen, maar de motor moet wel gelicht worden.
De Familiale is binnenkort ook aan de beurt, want die olielekkage wordt er niet minder op. Het is een soort kurken pakking en aandraaien levert alleen meer lekkage op.Tinfoil schreef:Jammer dat hij toen niet meteen de carterpanpakking heeft gedaan.
Is dat te doen zonder de motor eruit te halen?
Het lichten van de motor is niet echt een succes voor deze klusjes. Het gaat namelijk eigenlijk nét niet…. Je moet behoorlijk veel mazzel hebben. De ervaring heeft geleerd dat het bijna altijd op uitbouwen van het blok uitloopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
waterman771 schreef:
Het lichten van de motor is niet echt een succes voor deze klusjes. Het gaat namelijk eigenlijk nét niet…. Je moet behoorlijk veel mazzel hebben. De ervaring heeft geleerd dat het bijna altijd op uitbouwen van het blok uitloopt.
Wacht even hoor, we hebben het toch alleen over de carterPAN?














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
garagestmarien schreef:waterman771 schreef:
Het lichten van de motor is niet echt een succes voor deze klusjes. Het gaat namelijk eigenlijk nét niet…. Je moet behoorlijk veel mazzel hebben. De ervaring heeft geleerd dat het bijna altijd op uitbouwen van het blok uitloopt.
Wacht even hoor, we hebben het toch alleen over de carterPAN?
Ja, en die kan er bij een 20 niet zomaar onderuit! De 2400/2500 hebben een pan uit twee delen. Een 20 heeft dat niet én die heeft ook nog eens een heel lastige aanzuigbuis van de oliepomp die de boel nog veel lastiger maakt….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Aha, dat wist ik niet. Ik leer toch elke dag weer bij.
da’s dan mooi kl*te ...
Ik zie het er niet van komen dat het blok er de komende tijd nog uitgaat.
Alhoewel; de veren van de versnellingshandel (-pook) moeten ook gesteld/vervangen worden; kan dat van binnenuit, of moet dat ook via het blok?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tinfoil schreef:da’s dan mooi kl*te ...
Ik zie het er niet van komen dat het blok er de komende tijd nog uitgaat.
Alhoewel; de veren van de versnellingshandel (-pook) moeten ook gesteld/vervangen worden; kan dat van binnenuit, of moet dat ook via het blok?
Veren van de pook
een Cx pook heeft geen veren….
wat is de klacht dan??? Brak schakelen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ja, zoeken naar versnellingen en niet “vanzelf” van de 2 naar de 3 en van 3 naar 4 ...
zit een nieuwe koppeling in, die nog niet gesteld is; kan dat ‘t zijn?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dus als je de pook in ‘z’n vrij’ zet, floept-ie niet netjes naar het midden?
dat nog net wel, maar ik moet hem naar links trekken, door een “knik” heen en vervolgens weer naar het midden duwen.
Ik heb dat wel eens ervaren met de “achteruit” van een BMW; daar schijnt het zo te horen ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk dat in het hele schakelstangenmechaniek er het één en ander wat vast zit.
Als je even HIER kijkt, tweede bericht op die bladzijde en daarna even naar eerdere bladzijden kijkt, dan kom je foto’s tegen van zowat elk bewegend deel van de constructie. Daar kan best wat vuil zitten en dingen gangbaar gemaakt worden.
dankjewel,
dat klinkt al minder angstaanjagend;
ik zal dit onderwerp koesteren, voor het geval Bieberg het niet (meer) weet.
Het is niet de eerste keer dat hij aan een CX sleutelt, dus het zou best wel eens mee kunnen vallen ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250