4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Blackstone radiator Turbo
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 januari 2021 06:13 PM
  [ # 46 ]

Ik dacht dat er bij mij een Nissens in zit, maar ben niet 100% zeker.

Echter bij 30+ graden buiten, airco aan in de file dan loopt de temp toch op richting de 100 graden, dan zet ik de airco uit en gaat het beter.
Bij rijden heb ik daar geen last van.

Wellicht is die high performance versie van CX Basis geen slechte optie dan.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 02 januari 2021 12:42 PM
  [ # 47 ]

zat het allemaal es te lezen maar zon dunnere radiateur gaat echt wel goed koelen hoor en hoef je echt niet bang te zijn voor over-heating. de fans koelen voldoende eerst serie en loopt de temp verder op voller bak parallel .
niet zo druk maken. .gewoon die dunnen er in hangen en gas er op!!!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 januari 2021 02:26 PM
  [ # 48 ]

Niet mee eens. Ga eerst maar eens uitrekenen wat het effectief koeloppervlak is

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 02 januari 2021 03:34 PM
  [ # 49 ]

ach ja ik denk dat je zonder problemen nog heeeeel veel jaar kan rijden met zon radiateur maar misschien zit ik er naast hoor. heb heel lang een RE gehad en als je zag wat daar voor radiateurtje in zit.. mee in Kroatie gereden in de file 3 uur lang 40 graden celcius buitem temp..  gewoon volle bak (1)fan aan geen probleem. Heb een trs 2,2 met airco en zit een iets breedere plaat in maar wel een dunnen en 2 fans ook geen /nooit problemen ..ach ja nogmaals misschien zit ik er helemaal naast.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 januari 2021 03:54 PM
  [ # 50 ]

Een 2 liter heeft vaak een klein radiateur, er zijn modeljaren geweest dat als je een trekhaak mee bestelde er fabrieksaf een grotere radiateur in werd gezet. Dat geeft toch wel aan dat er niet echt veel over capiciteit in zat naar mijn idee.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 02 januari 2021 04:01 PM
  [ # 51 ]

ja klopt en de 2 liter taxi s hadden ook een grotere . maar nogmaals nooit problemen mee ervaren met de kleine radiateur met auto tot de nok gevuld met spullen en 4 personen en door de bergen en de hitte. ach ieder moet maar kijken wat hij wil met het plaatsen van welke radiateur. maar denk wel dat zon grote dunne plaat met 2 fans je nog heel lang mee kunt tuffen,,,

heb deze in mijn 2.2 trs zitten

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 januari 2021 04:02 PM
  [ # 52 ]

Een 2,2 Douvrin en een 25 GTi Turbo (1 of 2) zijn twee compleet verschillende motoren. Dat ze in min of meer dezelfde auto zijn geleverd, zegt niets over het koelvermogen dat ze nodig hebben. Dus eerst rekenen, of gewoon de juiste spec erin hangen. Klakkeloos een andere erin hangen zou ik niet zomaar doen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 02 januari 2021 04:08 PM
  [ # 53 ]

nee dat zal zo zijn maar als jij een andere er in kan hangen dan origineel en koeloppervlak erg in buurt komt kan dat wel hoor. beetje aanpassen hier en daar en dat gaat prima.  heb ik ook met de condensor gedaan zelfs beter dan het origineel ,,,maar dit gaat over airco weer ff anders..
en als je het niet aandurft laat je je origine radiateur namaken ben je voor 500 euro klaar

Profiel  
 
Gepost: 02 januari 2021 08:26 PM
  [ # 54 ]

@Shalom74
Dit topic gaat over originele gemonteerde radiatoren voor de CX turbo en de onderlinge verschillen daar in.

Zo is er de eerste montage (periode ‘83-‘86) toen werd af fabriek de Blackstone gemonteerd. Deze werd ergens in ‘86 vervangen door de dunne “Ipra” radiator die werd ook in het aftermarket circuit geleverd door oa Valeo QH en andere grote spelers.
Nissens een belangrijke aftermarket radiatoren leverancier heeft een serie 1 op 1 vervangings radiatoren gemaakt voor de aftermarket.
Deze radiator was de versie met het meeste koelvermogen en overtreft de Blackstone, de dunne (Ipra)voldoet nieuw wel maar de capaciteit is maar nipt de meeste turbo rijders hebben dit zo ervaren.

De vervangingsradiator van CX-Basis lijkt een waardig alternatief, naar mijn mening kan je daar de moeite niet meer voor doen om de Blackstone te laten voorzien van een nieuw koelnet aangezien de waterkasten ook nieuw gemaakt moeten worden.
De vraag is enkel heeft deze standaard radiator ook een 2 rijen koelblok zoals de Blackstone en hoeveel kanalen zitten daar dan in?
Dit vraag ik mij af omdat ze ook een duurdere radiator “mit Hochleistungsnetz” aanbieden.

Ik heb zelf 2 CX break 2l Douvrins gehad en ik kan u zeggen die kleine radiator is een ramp, het was absoluut noodzakelijk om de grotere radiator te plaatsen bij de montage van een trekhaak.
Ondertussen is mijn laatste 2l break al 16j weg en rij ik zolang al met een 2.2 Douvrin break (origineel zo geleverd) deze had standaard de grotere radiator maar met maar 1 koelvin. Ik kan u zeggen dat dit te weinig is als je daar aanhanger mee trekt, ik heb al snel een 2de koelvin geplaatst met bijbehorende relais en kabelboom en nog is dat krap.
Uiteindelijk heb ik een vol koperen radiator uit een vroege TRS met airco gemonteerd die ik eerst heb laten voorzien van een nieuw koelblok en nu is de koeling in orde.

Er zijn ook turbo rijders die de radiator uit een 22 TRS (25D/25GTi) in hun CX turbo hebben gemonteerd omdat deze vlot verkrijgbaar en goedkoop zijn, hoewel de koelcapaciteit een pak minder is.
Dit werd zelfs door sommige garage’s zo gedaan…
Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 02 januari 2021 08:31 PM
  [ # 55 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik dacht dat er bij mij een Nissens in zit, maar ben niet 100% zeker.

Echter bij 30+ graden buiten, airco aan in de file dan loopt de temp toch op richting de 100 graden, dan zet ik de airco uit en gaat het beter.
Bij rijden heb ik daar geen last van.

Wellicht is die high performance versie van CX Basis geen slechte optie dan.

Als jou radiator geen kunststof waterkasten heeft zal het hoogst waarschijnlijk een Nissens zijn, normaal zit staat daar bovenaan in het U-profiel een stickertje in met Nissens en het radiator nummer.
Bij mijn CX is er geen probleem met de airco aan en buitentemperatuur van 38°, ook niet in de file.
Misschien is de radiator inwendig vervuilt?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 januari 2021 12:27 PM
  [ # 56 ]

Dit is hem, zo te zien geen kunststof.

Daar twijfel ik ook wel eens aan of die inwendig vervuild is.
Ik weet ook niet hoe oud die is, ik heb de CX al ruim 12 jaar en is nog niet vervangen.

Mogelijk is de radiateur al ruim 20 - 25 jaar oud.

Verder is nagenoeg alles van mijn koelsysteem nieuw, van alle slangen tot de kachelradiateur en waterpomp.
Of de thermosstaat gaat niet volledige open. Die werkt wel, want ik kan zien aan de watertemp dat de waardes bij het opwarmen weer even een paar graden zakken als die opengaat.

Profiel  
 
Gepost: 03 januari 2021 02:13 PM
  [ # 57 ]

Ik herken hier toch een Nissens radiator.
Nu kan de radiator wel inwendig vervuild zijn, heb je er in gekeken als hij uitgebouwd was of er iets te zien is van vervuiling ?
Je kan de radiator uitbouwen en spoelen met eventueel een ontkalker , dit kan helpen.
Andere optie is het laten plaatsen van een nieuw koelnet…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 januari 2021 04:36 PM
  [ # 58 ]

Door de bochten valt er volgens mij niet echt makkelijk in te kijken.

Gewoon een nacht wegleggen met azijn erin?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2021 08:22 PM
  [ # 59 ]

Radiateur demonteren en plat leggen met de tuiten omhoog.

Een vaatwasblokje oplossen in een paar liter heet water en daarmee de radiateur vol gieten.

Een nachtje laten staan en kijken hoe vuil het er weer uit komt.

Desnoods een keer herhalen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 03 januari 2021 09:02 PM
  [ # 60 ]

Wat René schrijft is een goede manier, ik heb dat ook al gedaan met heet water en Antikal of heet water met een flinke dosis azijn.

Als je het thermokontakt uit de radiator schroeft dan kijk je recht op en 3 tal koelkanalen, op die manier krijg je een idee van de eventuele vervuiling/verstopping.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook