Die zitten aan de bumperbouten vast, zijn erg handig en ik vind ze er juist wel bij passen. Ach, verander je zo, maar die auto doen wij toch nooit meer weg. Persoonlijk zou ik ze er wel afhalen, maar m’n vader heeft ook zo z’n inspraak. We hebben er ook een origineel imperiaal bij, die zetten we er voor de leuk ook wel eens op, maar zonder komt de lijn mooier uit vind ik. De auto is al 20 jaar in de lak, deels vorig jaar overgespoten, chassis origineel ongelast, heel weinig op de teller en altijd binnen gestaan. Motor is wel eens gereviseerd en recent hebben we de hele hydrauliek, waterpomp en koelsysteem aangepakt, maar een hele goede auto die slechts op mooie zondagen de garage uit komt voor een tochtje.
Tja, smaken verschillen, maar ik vind het echt niet mooi en afbreuk doen aan deze prachtige auto. Zij is bijna schandalig mooi, gruwelijk prachtig zou je haar kunnen noemen, opwindend en super sexy.
Gelukkig zitten die lampjes erop, anders nam je dr nog mee, en dat zie ik niet graag gebeuren… M’n vader en ik hebben allebei onze eigen Snoek, maar hebben ‘t meest met “ons Ideetje”... Die laten we ook nooit buiten staan ‘s nachts en wordt als een prinsesje behandeld! Op de een of andere manier dwingt zo’n eerste neus ID meer respect af dan een late DS… ‘t is ook echt een oude auto natuurlijk.. Rijden is wel anders, zonder stuurbekrachtiging, lange slag motor rijdt ook anders en schakelen is even wennen, zelfs als je al stuurschakeling gewend bent…
Omdat het toch een eerste-neuzen topic aan het worden is…
Onze ID, die eigenlijk wel een heel bijzondere historie heeft!

Als ik dergelijke plaatjes zie, weet ik wel weer waarom ik zo de eerste neus prefereer en er een register van heb opgezet. Mijn Dsuper is mooi, eerste neus is ultiem…
“DS is zilver, eerste neus is goud…”
Ik vind ze allemaal mooi, alle neuzen hebben hun eigen schoonheid. Waar ik een beetje naar van word is een dag als gisteren, heb ik prachtige sierlijsten van een Pallas afgehaald die niet meer te redden was en daar staat tussen nog wel twintig van die slopers. Dat vind ik een heel naar gezicht, maar ik begrijp dat hun organen nog getransplanteerd gaan worden en toch nog een nobel doel dienen.
Citrofiel zijn is een kwaal.
Citrofilie is een ziekte, maar ik hoef niet genezen te worden! Ook al heb ik nu weer werk aan de Dsuper en gaat mijn laatste studentencentje naar die auto, ik blijf het mooi vinden…
Totaal aantal Berichten: 364
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Afgelopen weekend is de motor na 3 jaar gestart en 10 minuten gelopen.
Om dat mogelijk te maken moesten de contactpunten worden vernieuwd en ontsteking gesteld.
Duidelijk is dat er nog veel sleutelplezier komt: de vacuümvervroeger is lek, een bougiekabel is niet helemaal okay, de startmotor krijgt onvoldoende stroom of is defect, iig wordt de motor nauwelijks rondgedraaid.
Uiteraard lekken de benzineslang en de koelslangen. Het contactslot halveert de spanning naar de bobine en de overige schakelaars in het dashbord zijn kennelijk niet aangesloten. De voorste uitlaat is lek.
Maar de stroomregelaar doet het, en de motor loopt mooi rond, zowel stationair als op toeren en de dame kwam kwiek overeind!
Omdat het luchtfilter en het klepdeksel eraf waren, was goed te volgen hoe de oliedruk werd opgebouwd: langzaam maar zeker kwam er een zwarte stroop uit de kleine gaten die in de tuimelaars zitten. Met een uitzondering: de inlaattuimelaar van de 1e cylinder.
Met kruipolie en perslucht hebben we geprobeerd de smering gangbaar te krijgen, maar zonder succes. Ik veronderstel dat er een verstopping in het oliekanaal zit.
Mijn vraag:
Hoe kun je, zonder de inlaattuimelaaras te verwijderen (omdat dan de hele kop los moet, met risico van afbrekende kopbouten, etc) proberen de smering weer gangbaar te maken?
als ik het zo lees zou ik met een oplosmiddel zoals remmenreiniger, wasbenzine etc aan de gang gaan, maar GROTE voorwaarde is dat je de motor er eigenlijk niet mee kan laten draaien, dus zodra de verstopping weg is direct de olie verversen.
Maar het loont zeker de moeite ipv de kop verwijderen.
Ben benieuwd naar andere oplossingen!
Succes!!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen :coolsmile: