















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Marcel Gosselink schreef:Toen ik de mijne had vervangen, was de motor ineens fluisterstil!
Kan ik beamen, afgelopen zaterdag in Kudelstaart de re steun vervangen (deels in de regen
) en de motor is nu een stuk stiller: minder dreun. Nu de ander steun nog…....
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Nah, eindelijk een stangetje kunnen vinden, en geplaatst.
Alleen jammer dat je nu het gaspedaal door het schutbord moet drukken wil de dame stationair in de toeren omhoog klimmen richting 2500 toeren.
Ontluchten was ook al geen succes, doordat de ontluchtingsslang opeens begon te lekken op een verbinding…..
In het weekend maar eens kijken.
Maar het blok staat er wel een stuk rustiger bij, dat is waar.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, vanwege het mooie weer vanmiddag, de dame eens even wat rondjes laten rijden. Alleen zo jammer dat madam geen zin had om uit de garage te komen. Bekende euvel, voet op de rem, versnelling erin en de motor slaat tig keer af. Na ontluchten met de ontlastschroef en wat warmere motor lukt het uiteindelijk wel. Maar je moest er wel engelengeduld voor opbrengen. Of karakter.
Systeem zo goed mogelijk ontlucht, en de aanlsuiting van de HD leiding bij de HD pomp nog wat strakker gedraaid, die bleef maar lekken op de schroefdraad…..
Vervolgens de basisafstelling, met name stationaire teorentallen nagelopen an afgesteld. Redelijk tevreden, maar het zal nog een keer van voren af aan moeten gebeuren, het aangrijpen van de koppeling tijden het rijden kan nog beter naar mijn idee. De koppeling hapt nu teveel.
En de tik? Die zit er nog enorm in helaas. En nog steeds geen idee wat het is. Het lijkt aan de rechterkant te zitten. Wel typisch dat het alleen bij achteruitrijden gebeurt, en niet bij vooruit rijden. Zou het dan wellicht de bak of koppeling kunnen zijn vraag ik mij dan af…..... Net alsof er een lager kaduuk is, waar ke last van hebt bij acheruit rijden, maar bij vooruit niet omdat de draairichting dan anders is…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
superpetur schreef:
En de tik? Die zit er nog enorm in helaas. En nog steeds geen idee wat het is. Het lijkt aan de rechterkant te zitten. Wel typisch dat het alleen bij achteruitrijden gebeurt, en niet bij vooruit rijden. Zou het dan wellicht de bak of koppeling kunnen zijn vraag ik mij dan af…..... Net alsof er een lager kaduuk is, waar ke last van hebt bij acheruit rijden, maar bij vooruit niet omdat de draairichting dan anders is…..
Op het gevaar af dat het belachelijk klinkt: kijk eens naar je remblokken.
Als je, net als ik ooit in mijn 21ie-bvh, bij het achteruitrijden zachtjes de remknop aanraakt omdat het anders te ongecontroleerd gaat, is het denkbaar dat je daarbij de blokken iets “optilt”, waarna ze weer terugvallen tegen de normale aanslag.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Hallo Oscar,
Kijk, daar had ik nou nog niet aan gedacht. Aangezien ik ook druk met die remmen bezig geweest ben voordat dit probleem de kop opstak, zou dit wel eens zo kunnen zijn als jij zegt. In mij achterhoofd had ik al iets van “controleren of al die klemmetjes en zo wel goed zitten” maar ik heb er nog niks mee gedaan.
En inderdaad, ik heb de poot stijf op de rem noodgedwongen. Dat is omdat de koppeling nog niet goed wil reageren op koude start en vervolgens wegrijden. Zie topic “de zagende motor” waar de dame last van heeft als ze langere tijd stil staat.
Ik weet weer iets waar ik naar kan gaan kijken, de remblokken zijn namelijk redelijk goed toegankelijk gelukkig.
Wordt vervolgd
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
superpetur schreef:Systeem zo goed mogelijk ontlucht, en de aanlsuiting van de HD leiding bij de HD pomp nog wat strakker gedraaid, die bleef maar lekken op de schroefdraad…..
Als dit nou blijft lekken, moet je eigenlijk die leiding er even helemaal uit halen en van een nieuw rubbertje voorzien. Het beste werkt het om het rubbertje er eerst in te stoppen en dan voorzichtig, zonder veel kracht, de leiding er in te duwen zodat hij in het rubbertje valt. Officieel moet je het rubbertje om de leiding doen, maar dan duw je hem vaak veel te ver de leiding op. Waarschijnlijk lukt dit overigens niet zonder de pomp los te halen…
Zo, vandaag weer eens echt gereden met de dame….
Vooraf, gisteren dus, de hele dame ontlucht, want wegrijden als de dame koud is lukt gewoonweg niet. Als je een versnelling hebt gekozen, dondert het toerental nog teeds zover dat afslaan het gevolg is. Pas nea een minuutje of 5 lukt het, maar dan nog moeizaam. Wat dit is, nog steeds gene idee, maar ik vermoed toch dat er ergenes in het hydraulisch systeem iets niet goed zit,
De HD pomp lekt op de HD aansluitng inmiddels geen LHM meer, maar bij de remaccu zag ik nu wel weer een LHM spoortje. Dus ook daar de dikke leiding een tikje strakker gedraaid, bleek na thuiskomst ook weer droog te zijn.
En ja, de tik bij het achteruitrijdne zit er nog steeds in. In de vakantie, als het niet te koud is, maar even de luchttunnel etc eruit halen, want ik heb het idee dat het inderdaad de remblokken rechtsvoor zijn die de herrie veroorzaken. En de bijbehorende bonken, die je zelfs door de vloerisolatie heen kunt voelen. Moest namelijk noodgedwongen langer achteruitrijden als de normale 15 meter oprit….. Nu was het 150 meter. En inderdaad, het is een regelmatig optredend tikje/bonkje…... En het klinkt ongeveer hetzelfde als wanneer je de remblokken die normaal los liggen, heen en weer beweegt.
Maar van het ontluchten word ik echt moe zo langzamerhand, want met de schroef op de HD regelaar was ik vandaag ook weer tijden bezig, en je blijft maar lucht horen, zelfs na enig uitgebreide oefeningen hoog/laag.
Dit, in combinatie met het niet goed willen wegrijden bij koude motor (de achteruit versnelling schakelt dan meestel niet eens soepel in, alsof de druk niet voldoende is om een versnelling in te leggen) betekent volgens mij nog een leuke speurtocht langs de hydraulische componenten in het vooronder, inclusief het blokje waar de pook aan vastzit.
Ander klein puntje van aandacht, stationaire toerental bij echt warme motor….. Met verlichting op net onvoldoende om goed vanuit stilstand weg te rijden als je haast hebt….. Maar dat is eenvoudig op te lossen gelukkig.
Rijden zelf, in het donker, met alle verlcihting erop, inclusief meedraaiende verstralers is werkelijk een genot.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk even in het topic La SM de bogarde.
Ben met de hydrau bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Komt je koppeling wel goed vrij? Gekontroleerd?
gr
Harry
Hallo Harry en joris,
Op jouw topict zal ik straks kijken Joris, als de letters van het scherm blijven stilstaan….. nu dansen ze tussen de sterretjes door…. Altijd lastig, ziek worden op dit sort momenten…
@ Harry
Of de koppeling goed vrij komt weet ik het antwoord niet. Het onnozele is wel dat ik daar van uit ben gegaan bij de laatste afstelling leek dat nog goed. Maar, waar heeft dit zijn invloed op? Op het niet goed wegrijden bij koude motor, of bij het bijna afslaan bij het wegrijden met warme motor?
Wat ik mij nog wel herinner, is dat de bout aan de koppelingshevel nog een kleine cm ruimte heeft tot aan de veer. Wellicht dat je met deze aanvullende informatie genoeg weet voor de gouden tip? Of is de koppeling zelf overleden?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Mede forummers,
Als jullie mochten denken dat de tik uit de aandrijlijn is verdwenen bij het achteruit rijden, moet ik jullie teleurstellen. Die zit er nog…....
Ik denk erover om de dame even door een andere af te latens tellen, omdat ik eigenlijk geen tijd heb om dit zelf in alle rust eens goed te doen. Jammer, maar helaas.
Echter, vandaag maar weer eens echt gereden met de dame. Eerst even buurten bij een lokaal vertrek van een oldtimer toeerrit. Daar troffen we nog een mooie goudkleurige DS, maar helaas was die weg voordat ik de bestuurder kon herkennen…. Daarna met eigen dame huiswaarts gegaan, en ff langs de pomp om de tank te vullen.
Daarna ‘s middags ondanks de regen maar even met de dame op visite geweest. Weggetjes binnendoor, stukje snelweg. Weinig problemen, met uitzondering van het wegrijden vanuit stilstand, dat werkt niet elke keer even goed, evenals het schokvrij opschakelen.
Maar het was prettig om weer eesn echt met de dame te kunnen rijden, ondanks de kleinigheden die je doen beseffen dat je een stap in de tijd terug zet bij het riiden in de dame. Besalgne voorruit, herrie van de ruitenwissenmotor, een blower met maar twee standen (aan of uit, maar met weinig verschil) en lawaai van het rijdden. Dat de hemelbekleding eruit ligt, doet de isolatie van het geluid ook al geen goed…..
Maar voor de rest, prima. Dat wordt deze week dus nog een keer de dame van stal voor een ritje.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ik zit ook de denken om mijn motorsteunen te vervangen, waar kun je de beste gereviseerden kopen?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij het clubmagazijn. Morgenavond open.
Citroen!
chyparse: 6 dagen per week open
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
DriverD schreef:Bij het clubmagazijn. Morgenavond open.
Is zo een eind rijden vanuit Zeeland….......ben van het weekend pas weer in de buurt en dan zijn ze dicht
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....