Hallo medeforummers,
Na een sleuteloze zomer, het wachten was op motorsteunen, vanochtend vroeg van huis gegaan om bij de garagist de motorsteunen te gaan vervangen. Eerste teleurstelling, alleen de rubbers zijn goed verkrijgbaar, complete steunen niet. Aleen in de achterui hoor je als je wegrijdt duidelijke tikken in de aandrijflijn…. Nog geen idee wat daar van de oorzaak is helaas.
Vervangen van de motorsteunen bij de 23IEH is niet echt een leuke klus, omdat met name de steun aan de betsuurdszijde verrot bleek te zijn. Wat we gedaan hebben, is vrijwel conform wat er op het forum staat. Bouten losdraaien, aan beide kanten een waar ongenoegen…. Aan de bijrijderskant bleek er te weinig ruimte voor een dopsleutel, en de bahco was te lang….. Dus korte slagen maken, je draait je een ongeluk. De kline boutjes gingen wel goed, met verlengers en wat kruip-olie was dat snel geklaard. Aan de bestuurderskant ging het losdraaien iets makkelijker, ondanks alle rommel die er in de weg hangt. Met name de verlengers op de dopsleutelset boden hier uitkomst.
Vervolgen motorblok op krikken…. alleen jammer dat toen de uitlaat klem kwam te zitten, dus hele uitlaat losgemaakt, en weer opnieuw gekrikt. Motor kwam omhoog, en het inlaatspruitstuk raakte net niet de rand onder de voorruit. Er was net genoeg ruimte om de steunen er tussen uit te halen. Aan de bestuurderskant de veerbol los, anders krijg je het ding er echt niet uit…..
Daarna de boel opengeboord op de puntlassen, nieuwe rubbers erin, dichtlassen, nieuw laagje lak erover, en weer terug plaatsen. Daarna de motor voorzichtig laten zakken, alleen de steun aan bijrijderskant moest een beetje in de goede richting geholpen worden, daarna zakte het zaakje gesmeerd.
Alles (hoewel, achteraf, bijna alles het draadje van de temperatuurmeter moet nog aangesloten worden, als ik die kan vinden… ) weer aangesloten, en draaien maar! En toen surprise
Het stangetjes tussen de koppelingsregelaar en gasklepbediening blijkt weg…. Nergens te vinden, terwijl het ding aan twee kanten vastgedraaid zat…... Het enige wat ik er nog van heb, is één van de twee borgmoertjes…. Kortom, ik heb dus gereden en geschakeld zonder verbinding tussen gasklep en koppelingsregelaar….. Heen en terug, want een tussenoplossing heb ik nog niet kunnen bedenken. Wie er nog zo’n onderdeel over heeft, gaarne een PBtje want dit kan nooit goed zijn volgens mij.
Verder bleek de bediening van de gasklep ontregeld te zijn, dus de afstand tussen gaspedaal en gasklep moest aangepst worden aan de verbeterde stand van de motor. Die ligt nu duidelijk een cm of wat hoger, en schudt niet meer ale kanten op als ze loopt…..
Tsja, het tikken in de aandrijflijn, helaas, dat is niet weg, wat we wel hadden gehoopt. Als je de dame in de achteruit zet, en weg rijdt, hoor je een duidelijk tik uit het vooronder komen, snelheidsafhankelijk. Het klinkt een beetje alsof de kogels in het tripoïde huis los liggen, maar aangezien de boel vol met vet zit, en tig keer in en uit elkaar is geweest, met andere steekassen, ander tripoïde huis enz. kan dat het niet zijn. De lengte van de as is ook de juiste, dus wie heeft er een idee?
Het kan wele ven duren voordat ik de eventuele ideeën ten uitvoer kan brengen, want de dame staat inmiddels weer thuis. Dat is ook één van de weinige keren dat een reparatie eens klaar is in één dag, zonder bijkomende verrassingen, afgezien van dat knullige stangetje…...
De beloning, terug naar huis zweven bij het vallen van de avond, bijna zonder zorgen, tussen de stoomwolken van de gemorste koelvloeistof doorkijkend…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat van die motorsteunen snap ik niet. Ik heb er een net een nieuwe onderzitten - ijzer en rubber. De andere (aan de bestuurderskant) bleek eigenlijk niet eens zo slecht, dus de tweede licht nu op zolder.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Citroworld verkoopt gereviseerde volledige steunen.
Tsja, da’s het nadeel van sommige leveranciers wellicht. op het moment dat ik ze heb laten bestellen, waren ze er nog niet. Vandaar de revisie uit eigen keuken.
Wat betreft links en rechts vervangen, mijn dame heeft een ruilmotor, en ik heb het vermoeden, wat is bevestigd door een kritische blik op het onderdeel, dat de steun aan de bestuurderskant bij de motorwissel hergebruikt is, en dat die aan de uitlaat kant (waar ze als eerste stuk gaan door de hitte) wel vervangen is. En in mijn geval was de motor aan de bestuurderskant al aardig verzakt. De metalen bout met steun lubberde behoorlijk aan die kant, het rubber was erg soepel en gescheurd. De uitlaatkant had wel wat seplling, maar dat ging nog wel. Ze zijn nu allebei vervangen, dus daar hoef ik geen zorgen meer over te hebben. Alleen de aandrijflijn nog ff controleren, de watertemperatuurmeter werkt inmiddels ook weer, inderdaad een losse verbinding.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Vervolgen motorblok op krikken…. alleen jammer dat toen de uitlaat klem kwam te zitten, dus hele uitlaat losgemaakt, en weer opnieuw gekrikt. Motor kwam omhoog, en het inlaatspruitstuk raakte net niet de rand onder de voorruit. Er was net genoeg ruimte om de steunen er tussen uit te halen. Aan de bestuurderskant de veerbol los, anders krijg je het ding er echt niet uit…..
Je hoeft het blok niet echt op te krikken - en zeker niet zo hoog!!! Logisch dat je uitlaat in de weg zat. Ondersteunen is voldoende. Want je moet ook de (3) bouten loshalen waarmee de steunen aan het blok vastzitten. Dan pak je ze er zo onderweg. Dat je gasstangetje weg is, is waarschijnlijk ook het gevolg van het hoge opkrikken. Had je die wel losgehaald, anders ontzet je de boel. Zo hoog opkrikken lijkt me tot slot ook niet goed voor de voorsteunen. Die krijgen het dan zwaar te verduren.
En die complete motorsteunen zijn bij elke DS-garage te koop. Vaak zijn ze gereviseerd, maar dat maakt niet uit. Toen ik de mijne had vervangen, was de motor ineens fluisterstil!
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Hoi Marcel,
Het stangetje is al veel eerder verdwenen helaas, achteraf gezien wellicht een week of 2 geleden, toen de dame als voorbereiding op de reparatie van gisteren een kleine blokje opm geweest is, inclusief een rondje volledig ontluchten van het systeem.
Het losmaken van de bouten aan de zijkant van het blok werkt ook wel, als je er bij kunt….. Das aan de uitlaat kant nog wel te doen, maar aan de bestuurderskant kun je je handen niet eens omdraaien, zo zit de handel daar volgebouwd met injectoren, inlaatpijpen, stuurstang, een oliekoeler en nog wat slangen voor onluchting en verwarming van een was element…. Echt, een ideale ruimte voor de kleine handjes en kleine gereedschapjes…..
Vandaag in de garage de boel nog even goed ontluchten, en eens kijken of ze bij Timmer nog zo’n onderdeeltje met moertjes hebben liggen…
Volgnede keer als ik deze klus weer moet doen, zal ik er wel aan denken, want ik had eerst oook niet het idee dat de motor zo hoog zou moetne komen. Echter, expertise van buitenaf gaf al aan, dat “misschien het inlaatspruitstuk klem zou komen te zitten als je veel pech had”.... Dat viel gelukkig wel een beetje mee.
Alleen die tik in de aandrijving eens zien te lokaliseren…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
slechte tripoide?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi joris,
Dat dacht ik eerst ook. Maar ik heb er al een andere tripoïde op gehad, en een andere aandrijfas, result blijft dezelfde tik. Ik denk er over om de dame nog eens een keer op de brug te zetten, en dan eens goed te kijken. Kan zijn dat er tussen bak en tripoïdehuis nog een addertje onder het gras zit…..
De oorzaak van de tik is mij ook onbekend. De eerste keer dat dit zich voordeed, was toen de dame achteruit van een brug bij de apk afkwam…. En daar ben ik niet bijgeweest…..
Bedankt voor de tip, ik zal er over een tijdje nog eens naar kijken. Helaas was de brug gisteren bezet, want ik had ook willen controleren of het blok nu wel stil ligt als je het linker voorwiel ronddraait….... De laatste keer dat we dat deden, zag je het hele blok met bak en al bewegen…... Niet echt een fraai gezicht…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Misschien dubbele kruiskoppelingen versleten. Als tripoide of kruiskoppelingen het niet zijn dan moet je toch gaan denken aan differentielen of bak.
Kan het ook niet zijn dat er “iets” loshangt dat alleen gaat tikken als je achteruit rijdt. Ik had het een keer met mijn klepontgrendelingkabels toen ik een stukje reed zonder spatborden. Maar het kan natuurlijk evengoed iets anders zijn. Aanlopen schijven tegen bodemplaat? (dat maakt echter meestal een schurend geluid).
Hoi Ted,
Inderdaad, aan die mogelijkheden moet ik ook nog even denken en kijken. Wat nog zou kunnen is dat één van de klemmen bij de remklauw is losgeraakt, en dat die tikt omdat ie vasthaakt in de achteruit, en dat ie in de vooruit alleen maar schuurt. Een schurend geluid heb ik welg ehoord nij het rijdne, net of er iets aanloopt.
Overgins, vanmiddag achter een stangetje aan geweest. Heb er eentje, nog gemonteerd in gedemonteerd motorblok zien zitten, maar ik mocht het simpele onderdeeltje dus niet meenemen om het te gebruiken. Een losse op voorraad was er niet, maar ik had niet de indruk dat er daar naar gekeken werd. Jammer dat het niet gelukt is, nog jammerder dat die “specialist” een kans op goede reclame heeft laten lopen.
Had het kunnen weten…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Hallo Ted,
Bedankt voor de tip! Ik wacht eerst even Ronald van Citrotech af, die heeft er wel eentje, maar die gaat hij nog voor mij opzoeken. Zo’n beetje alle nieuwe groene onderdelen van mijn dame zijn zo langzamerhand “made by citrotech”, en ik heb daar geen spijt van. Service en contact, hulp op afstand, perfect. Als Ronald het niet heeft, zal ik mijn licht bij Huub opsteken, beloofd
En inderdaad, volgens Ronald kan ik wel gewoon rijden zo, maar schakelen is wat minder. Dat ha dik zelf ook al gemerkt, maar als de boel 100% goed is, kan ik schakelen zonder gas los te laten. Dat laatste doe ik eigenlijk altijd, juist om de oude delen wat te ontzien.
Nah, als het morgen eenbeetje wil lukken, eeens kijken naar die tik.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Succes!
En inderdaad, Citrotech is ook mijn vaste adres voor hydraulische delen. Bij mij komt niets anders in mijn DS.
Gewoonweg topkwaliteit en met bezieling gemaakt. Bij mij is nooit iets kapot gegaan (ook niet bij mijn EX ID met LHS systeem). Ligt niet bij mij in de buurt, maar is mij de rit dubbel en dwars waard!
Huub is ook zo’n adres waar ik altijd perfect geholpen word. Je kunt het zo gek niet verzinnen of hij heeft het. Hetzelfde geldt trouwens voor Geert van Citroworld (vooral m.b.t. startmotoren, dynamo’s, speciaal gereedschap en veel nieuwe vervangingsdelen).
Wel fijn dat je nog kan rijden. Niets vervelender dan een auto die niet rijdt.
He Peter, check eens de veren van je handremklauwen, vlak boven de remschijf. Die willen nog wel eens aanlopen tegen de schijf en geven een heeeel naar geluid. If so; remklauw even slagje los(2 bouten) en iets omhoog schuiven.
Het bewegen van het blok bij draaien vd aandrijfas: lijkt me dat een (of meer) van de tripoidekogels niet goed heen en weer glijdt in het huis. (ja er zijn diverse maten…missch ooit een verwisseld) Eenvoudig te checken: aandrijfas stukje eruit trekken (uiteraard eerst even tripoidehoes losmaken), kogels eraf en proberen of ze zonder wrijving soepel op en neer gaan in het huis over de gehele glijrichting, dus tot achterin het tripoidehuis
Succes
Peter !
Ik heb zelf ook wel eens een heel weekend nodig gehad om alles voor om te wisselen zonder resultaat.
Uiteindelijk bleek een van de twee grote zware kogellagers in een wheelhub lawaai te maken. De kogels zagen er na demontage goed uit behalve wat kleine roestplekjes op de kogels. w.s. als de wagen een lange tijd heeft stilgestaan, gaan ze roesten als er vocht bij is geweest.
Er zat geen speling op het lager zelf, maar nadat de twee lagers in z.n geheel vervangen waren . was het tikkende geluid weg en liep het wiel ook soepeler.
Misschien waard om naar te kijken.
Groeten
Ted
Hoi Ted,
Mag je eens raden wat ik in de zomer, toen het blok heen-en weer schommelde constateerde…. Het wiellager zat bijna vast…...
Dus eerst het algerblok omgeruild voor een soepeler uitvoering, en vervolgnes steekassen en tripoïde huizen omgeruild…..
Hielp allemaal geen ene fluit toen, helaas…..
Het enige wat wel gedaan moest worden zagen we toen wel, namelijk de motorsteunen vervangen…
Afijn, het zal nog wel een dagje spoorzoeken wordne in de garage….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!