mijn dame drinkt de laatste 2 tanks extreem veel;
het verbruik is van 1:10 gezakt naar 1:8 en gisteren naar 1:7
kan dit gerelateerd zijn aan het koude weer?
Bart Ebben heeft al even gekeken en een vacuumslang van de winterklep van het luchtfilter vastgezet,
die wat knullig vast zat.
Het advies: “nu even aankijken en als het verbruik extreem blijft, even terugkomen, dan meten we haar even door ...”
Iemand nog meer ideëen?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
‘s winters zuipt onze dame ook veel meer. Als je slechts korte ritjes doet is het helemaal funest.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
tsja, de 18 km enkele reis naar m’n werk is niet veel, natuurlijk
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Moet je lang op choke blijven rijden?
Mijn RE-tje doet in stadsverkeer ongeveer ook 1 op 8, gemiddeld doet ze een liter op elke 10 kilometer..
En inderdaad: de zomer is veel aangenamer voor je portemonnaie…
‘Spirit of avant-garde’
ik kreeg van Ebben het advies te proberen de choke wat eerder dicht te drukken; moet zeggen dat dat geheel tegen de verwachting in ook nog lukt.
Na een goede 500m kan de choke al tot ca. 50% dicht, (start met ca. 75% choke, nooit helemaal open, dan verzuipt ze meteen) na ca. 750m kan de choke al helemaal dicht.
(E.e.a. natuurlijk afhankelijk van de temperatuur; vorige week met ‘s morgens nog zo’n 6-7 graden vorst duurde het hele verhaal 2 km.)
Ben benieuwd: nu zo’n 65 km op de tank gereden en het metertje beweegt nog niet, dat was de vorige keer wél het geval ...
Volgende week een lekker lange rit (Nijmegen - Kerkrade en v.v.); dan zal ze daarna wel weer lekkerder lopen.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Elke auto werkt natuurlijk weer anders, da’s een samenspel van diverse afstellingen, spelingen en slijtage.
Bij mij móet ik met vol choke starten ( net als met ‘Pino’ overigens), kan meteen na aanslaan terug tot zo’n centimeter voor nulstand.
Al rijdende geleidelijk terug tot helemaal ruststand, maar bij een verkeerslicht vraagt dat wèl een gevoelige hand.
Dat blijft altijd een bietsje pielen…
Overigens start ik de DSuper (op LPG) altijd precies andersom: zonder choke en volgas.
Zodra ze aanslaat gas los en choke uittrekken…
Snap jij het nog?
‘Spirit of avant-garde’
CX
Bij mijn vorige CX , een 2.0RE van 1988 met 170.000km ,kon ik de choke inderdaad ook na een 500mtr.terugdrukken,het gemiddelde verbruik lag zo,n beetje rond de 1 op 11,en bij lange ritten rond 1op 12,5.
Tijdens lange rit over de route de soleil met dakkoffer,volle belading en hoge snelheid ook nog 1op 10 ,vond dat helemaal nog niet zo verkeerd.
Mijn huidige Cx ,een Prestige GTi automaat rijdt rond de 1op8 en bij een langere rit (afgelopen weekend Nijmegen-Groningen) met maximaal snelheid van 120km ,kom ik (een beetje afgerond naar boven)1op 10.
Vind het allemaal best zo,een hobby kost altijd geld.
Vond de garage rekening die ik vorige week moest aftikken pijnlijker,maar de rit naar Groningen gaf me het goede gevoel weer terug .
Vond de garage rekening die ik vorige week moest aftikken pijnlijker,maar de rit naar Groningen gaf me het goede gevoel weer terug .
ik ken het gevoel ...(beide gevoelens)
Overigens moet ik zeggen dat de kosten tot nu toe acceptabel zijn.
Zet daar tegenover het gevoel van het rijden en de glimlach op mijn gezicht als ik uit de auto stap en het plaatje is accoord.
Leuke opmerking van een oude vriendin die ik gisteren een lift gaf:
“eindelijk een auto die echt bij jou past ...”
inmiddels de 100 km op deze tank gepasseerd en de brandstofmeter is nog niet in beweging gekomen; dat ziet er goed uit ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
hmm, inmiddels de eerder besproken “volgende tankbeurt” achter de rug.
Met 1:7,6 nog steeds niet wat het zij moet.
Nu moet ik wel zeggen dat ik in de kerstvakantie alleen kleine stukjes heb gereden en ik gezien de temperatuur eerst zeker 10 minuten sta te pielen voor de deur wil madame aan de praat blijven.
Starten is geen probleem, blijven lopen duurt effe ...
We wachten op betere tijden
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Pfff…. de laatste tank in de Turbo was 1 op 8.6.
Ook in koud weer en eigenlijk veel stationair draaien
Er zaten ook wel wat langere ritten tusse.
bij dagelijks gebruik is dit een tegenvaller; ik was niet gewend aan auto’s hun stemming zich laten beïnvloeden door het weer.
Maar goed, naast dagelijks gebruik is het ook een deel hobby en zelfs postzegels verzamelen kost geld, dus ik klaag niet (meer) ...
Neem vandaag de familievrachtwagen mee en laat madame ook maar even vakantie vieren ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
ik ben al blij als mijn T 1:8 haalt, laatst alleen snelweg (130 berg op berg af) 1:8,5
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja… ik ben bang dat de combinatie van lang stationair laten draaien, koud weer en korte stukjes de oorzaak van het ietwat verhoogde verbruik zijn.
Ik heb zelf ook een CX 20 gehad: Op de buitenweg liep die zo rond de 1 op 10-11 (max 140 km/h), maar in de stad of op korte afstanden was 1 op 8 heel normaal. Ik liet em dan niet warmdraaien, en reed meteen weg, zo kort mogelijk op de choke.
Ik denk wél dat het een goed idee is om de carburateur eens goed na te kijken en schoon te maken, de klepspeling te laten afstellen, bougies en kabels na te kijken en daarna, als laatste, het Co-gehalte af te laten stellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik ben, toen ik ‘Maya’ nog maar kort had, met dezelfde klacht naar CitroVille gereden en Roy gevraagd of ik misschien iets aan de afstelling kon doen om het verbruik te verminderen.
“Och; 1 op 8 is onder deze omstandigheden vrij normaal, daar staan de carb-versies wel onder bekend”...
De laatste tankbeurt leverde mij trouwens 1 op 9 op, onder deze koude omstandigheden.
Moet er wel bij zeggen dat áls ik met de CX rij ik meestal langere stukken rij, voor het stadse ram- en hakwerk gebruik ik ‘Pino’...
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Ik ben, toen ik ‘Maya’ nog maar kort had, met dezelfde klacht naar CitroVille gereden en Roy gevraagd of ik misschien iets aan de afstelling kon doen om het verbruik te verminderen.
“Och; 1 op 8 is onder deze omstandigheden vrij normaal, daar staan de carb-versies wel onder bekend”...De laatste tankbeurt leverde mij trouwens 1 op 9 op, onder deze koude omstandigheden.
Moet er wel bij zeggen dat áls ik met de CX rij ik meestal langere stukken rij, voor het stadse ram- en hakwerk gebruik ik ‘Pino’...
vanmorgen met mijn vrouw afgesproken dat ik de Galaxy gebruik (zij rijdt weinig i.v.m de huidige zwangerschapsperikelen) en de CX voorlopig zoveel mogelijk laat staan. Af en toe een leuke langere rit en dan moet madame CX het wel volhouden.
Zal begin volgend jaar eens aan Ebben vragen of ze haar kunnen doormeten en wat schoonmaken van de carburateur etc. kost.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tinfoil schreef:
Zal begin volgend jaar eens aan Ebben vragen of ze haar kunnen doormeten en wat schoonmaken van de carburateur etc. kost.
..dat kun je zèlf… stelt weinig voor…
‘Spirit of avant-garde’