Pascal schreef:Tinfoil schreef:
Zal begin volgend jaar eens aan Ebben vragen of ze haar kunnen doormeten en wat schoonmaken van de carburateur etc. kost.
..dat kun je zèlf… stelt weinig voor…
ik begreep dat he handmatig schoonmaken van de carb een bereklus is.
Heb inmiddels van mijn broer, die geen Citroën-liefhebber is, maar toch dit forum leest, een flesje carburateurreiniger gekregen.
Bij zijn motor(fiets) deed het wonderen ...
We gaan het er bij de volgende tank maar eens ingooien; nu erbij en roern is ook zo wat ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja eerst flesje erin, daarna tanken dan mixt het goed door.
Doe ik ook met de injectorreiniger

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gewoon een bussie remmenreiniger gebruiken:
Snorkel van carb afhalen (4 moertjes), el.mag.sproeier even uit de achterkant van je carb draaien, de twee hoofdsproeiers uit je carb draaien (niet verwisselen!) en doorspuiten met reiniger.
Dan met wat perslucht even de kanalen doorblazen; let erop dat je niet met je gezicht boven de carb blijft als je er perslucht opzet, je zult de eerste niet zijn die een volle lading benzine krijgt…
Spulletje weer monteren, eventueel flaconnetje Forté in je benzinetank erbij en voilá!
Draai ook eens die grote messing bout uit het Y-stuk waar de brandstofleidingen op de carb aansluiten: daarachter zit een zeef die wel eens vergeten wordt…
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vanmorgen een bijzonder leuke (maar koude) ontmoeting gedaan met ‘Tinfoil’:
ik heb hem even een paar dingen voorgedaan (carb doorgeblazen en iets afstellen) en was blij hem van dienst te hebben kunnen zijn.
uiteraard even beide van auto gewisseld, en het is toch grappig te ervaren dat twee op-het-oog gelijke modellen/ motoren/ uitvoeringen op bepaalde punten kunnen afwijken.
Zo is de besturing van ‘Maya’ nèt effe iets lichter en loopt ze wat netter, maar is die van Erik toch duidelijk mooier en luxer (airco)..
Ik hoop dat je verbruik nu wat zakt kerel, en let op je koelwater; keep me posted.
‘Spirit of avant-garde’
tot zover alles okay;
het verbruik op het lange stuk heen was al aanmerkelijk beter dan de laatste tijd, ca. 1 op 10,8.
Ik heb wel nog wat met de stationair afstelling gespeeld bij thuiskomst;
het toerental was 1100 stationair nadat we dat vanmiddag hebben aangepast. Ik heb wat geprobeerd het omlaag te krijgen, maar dat leidde alleen maar tot ge-jojo van de toeren en zelfs bijna afslaan, ondanks dat het toerental op dat moment rond de 1000 hing. Kan dat te maken hebben met de beruchte stationair sproeier?
Uiteindelijk stationair gekregen op 1000 toeren.
Morgen even olie peilen, want daar waarschuwde madame onderweg al even kort voor toen ik op een helling naar beneden reed en een bocht maakte.
Misschien binnenkort ook tijd voor een nieuw carterpakking ...
Dank voor je hulp, Pascal;
geweldig hoe zo’n forum werkt ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250