66 van de 68
« Eerste  < Vorige 64 65 66 67 68 Volgende > 
   
Jochem’s rode Xantia 1.8i X (‘93)
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 maart 2014 09:31 PM
  [ # 976 ]

Oprijbokken Smile Ik zou wel gek zijn om zonder assteunen of oprijbokken onder een hydropneumaat te kruipen, laat staan om de rijhoogte bij te stellen. Ik ben nog niet levensmoe.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 maart 2014 09:53 PM
  [ # 977 ]

O gelukkig! Ik schrok al!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 maart 2014 10:00 PM
  [ # 978 ]

Je kunt weer rustig ademhalen Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 maart 2014 10:05 PM
  [ # 979 ]

Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 11 maart 2014 09:23 PM
  [ # 980 ]

Vandaag is de Xantia uitgelijnd, en daarvoor heb ik gisteravond nog even preventief de rechter stuurkogel vernieuwd. Beetje jammer alleen dat bij de nieuwe stuurkogel geen borgmoer zat, en daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik de oude al bijna had vernaggeld. Maar gelukkig hebben we hem nog kunnen redden. Nu hij weer is uitgelijnd stuurt hij weer als vanouds. Voor wat betreft de zijwindgevoeligheid is het nog even wachten op wat meer wind…

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 maart 2014 09:29 PM
  [ # 981 ]

Vandaag heb ik weer wat uitgesteld onderhoud weggewerkt aan de Xantia. De motorolie ververst, eerst door goedkope olie met een flush-middeltje. Die heb ik lekker z’n werk laten doen; waar hij er honingbruin inging kwam hij er gitzwart weer uit. Daarna weer verse olie erin en een nieuw filter en voila, het blokje loopt weer een heel stuk rustiger.

Daarna was de LHM aan de beurt, deze was ook alweer een tijd geleden gedaan en daardoor al aardig bruin aan het worden. Ik blijf het een pokkeklusje vinden, met die slangen die amper lang genoeg zijn en het vat wat daardoor iets gekanteld moet worden, maar het is zonder schade gelukt. Helaas was er geen tijd meer om de remmen te bleeden, dat zal binnenkort volgen.

En het klokje tikt ook steeds verder:

Binnenkort de achterremschijven nog vervangen en dan is de GSA aan de beurt. Die moet een nieuwe aandrijfashoes, nieuwe distributieriemen en de kleppen moeten worden gesteld.

Maar het leukste van vandaag was een fijn stukje oud papier wat ik via Marktplaats op heb gehaald:

Vijf mappen met schema’s en zes mappen met andere info. Samen met de zes mappen die ik zelf al heb een fijne collectie!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 24 maart 2014 07:35 PM
  [ # 982 ]

Dat is mooi die documentatie

Groetjes Harry

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 31 maart 2014 12:02 AM
  [ # 983 ]

Ik ben er ook erg blij mee! Very Happy

Gisteren was het mooi weer en ik had wel even tijd en zin om wat aan de Xantia te rommelen. Ik moest de remmen nog bleeden na het LHM verversen, dus aldus geschiedde. Het resultaat:

Ik blijf het een apart fenomeen vinden dat de oude bruine meuk altijd onderin terecht komt en de verse groene LHM bovenop. Hoe dan ook, zonder allerlei natuurkundige verklaringen daar voor nodig te hebben, het bleeden was duidelijk wel nodig. Remmen deed-ie prima en doet-ie nu weer prima, maar toch een fijn idee dat ook in de remleidingen nu schone LHM zit.

En toen ik toch bezig was heb ik het rammelstokje linksvoor maar vernieuwd. Het nieuwe stokje lag al op de plank en het rammelde licht in die regionen. De hoes van één van de gewrichten was ook al een klein stukje door, dus nu toch maar vernieuwd, dat was nog niet gebeurd in de tijd dat ik de Xantia nu heb.

En ja, naast de zichtbare elektrische krik stond de auto ook netjes op assteunen, wees niet bang Wink Ook te zien is dat ik een tijdje geleden de geleideogen van de handremkabels op de fusee heb vervangen door die van een latere t2 van de sloop, hier nog duidelijker zichtbaar:

Zit heel simpel met een bout vast in de fusee, vrij simpel om die dus te vervangen door een constructie die wat minder snel je kabels opvreet.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 31 maart 2014 08:39 AM
  [ # 984 ]

Goeie acties weer Jochem!!!

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 12 mei 2014 09:57 PM
  [ # 985 ]

Op Citromobile had ik een set van vier nieuwe veerbollen gekocht. De veerbollen van mijn Xantia waren onderhand wel weer aan een vulbeurt toe, en bovendien zijn het ‘normale’ bollen in plaats van de zachter dempende 1a-bollen die er op horen. Gisteren bij het sleutelhok de achterkant op oprijbokken gezet en maar eens aan de slag gegaan.

Ze zaten aardig vast, maar niet onbenullig, wat werk met vuistje en beitel deed de truuk. Alleen bleek de nieuwe bol linksachter LHM te lekken na montage. Snel de motor uit, drukloos maken en de bol er af draaien. Echter toen de bol loskwam kreeg ik een fijne LHM-douche. De auto was nog niet omhoog gekomen, dus geen gekkigheden, en gelukkig had ik m’n gezicht net op tijd afgewend… Afijn, óf het rubbertje zat niet goed, óf een braampje op het randje zat dwars, maar toen die weg was gevijld en de bol opnieuw was gemonteerd was de boel dicht. Ontlastschroef dicht, auto omhoog, LHM afvullen en klaar! En dat veert toch weer heerlijk zeg! Ik ben er heel erg blij mee!

Ook bleek er een lampje van het kachelpaneel stuk, en als ik ergens niet tegen kan is als er iets opzit wat niet werkt Razz Natuurlijk heb ik wel gelijk beide lampjes vervangen, anders mag ik binnenkort weer aan de bak. Wel prijzige lampjes, ik was bij de automaterialenzaak €8,50 kwijt voor twee lullige lampjes!

Maar gelukkig doen ze het nu allebei weer.

Onlangs werd er op Marktplaats in Zeeuws-Vlaanderen een katalysator van een 1.6 aangeboden. In zeer goede staat, nog maar 57k oud! Alles roestvrij, flenzen heel, hitteschild er nog op, en voor een hele redelijke prijs. En de kat van een 1.6 is identiek aan die van de 1.8 zoals ik die heb. Gelukkig was Twan238 zo aardig om hem voor mij op te halen, waarvoor mijn dank.

Die gaat er ergens deze zomer ook maar eens onder, van mijn kat is de flens aardig gammel aan het worden, het ding is ook alweer bijna 3 ton oud. Alleen lijkt de ‘nieuwe’ kat vrijwel volledig in de zinkspray te zijn gezet, kan dat kwaad op zo’n heet ding?

Een tijdje geleden kwam ik ook een Rouge Furio sloper in de regio op het spoor via Marktplaats. Niet al te strak meer, natuurlijk met een vale achterklep, maar de achterbumper was nog redelijk netjes en heel. Mijn bumper heeft al sinds ik hem heb een dikke scheur in het rode deel aan de achterkant.

Ergens de komende tijd de bumper maar eens netjes maken en monteren. Nu nog een keer een nette chroomstrip zien op te scharrelen, want die er op zit is niks meer, en de mijne is ook niet helemaal top meer. En ja, de parkeersensoren blijven Wink

Ohja, had ik al gezegd dat de rooie nu zo heerlijk veert? Very Happy

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 12 mei 2014 10:03 PM
  [ # 986 ]

Volgens mij veert ie weer lekker nu, of heb ik het mis? Very Happy

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 augustus 2014 12:29 AM
  [ # 987 ]

Het is alweer drie maanden geleden dat ik hier iets postte, maar er was ook weinig te melden. Niet dat ik heb stilgezeten, integendeel zelfs. De Saxo had motorische problemen; vooral flinke blauwe pluimen. Aanvankelijk dacht ik een lekke koppakking, dus is die vervangen, alleen verhielp dat het probleem niet. Uiteindelijk heb ik er een ander motorblok ingelepelt, een flinke klus, maar uiteindelijk met positief resultaat!

Goed, terug naar de Xantia. Een paar weken begon het rechtsvoor flink te klapperen: de rechterstabilisatorstang bleek flink wat speling te hebben gekregen. Die heb ik dan ook de volgende dag nog vernieuwd.
Half oktober verloopt de APK, dus stilletjes aan moet daar het vizier op worden gericht. Zo zag ik onlangs dat de lekzak rond de veerpoot linksvoor naar beneden hing, iets wat enkele jaren terug tot afkeur leidde. De rand die de lekzak bovenaan vasthoudt bleek te zijn afgescheurd. Dat betekent dus dat de veerschotel moet worden vervangen, wat ik drie jaar geleden ook al eens heb gedaan, toen hetzelfde probleem tot afkeur leidde. Net als nu heb ik toen gekozen voor eentje van een sloper, alleen dit keer van een t2. Daarbij is de rand voor de lekzak iets degelijker uitgevoerd. Zo zag de afgescheurde rand er dit keer uit:

Veerbol eraf, hogedrukleiding eruit, veerpoot eruit tikken, vier bouten los en voila, hij ligt ernaast. Inbouwen is de omgekeerde volgorde, maar het weer naar boven krijgen van de vette, gladde zuigerstang bleek weer een lekker klusje. Maar nadat ook dat varkentje was gewassen blijft de lekzak nu weer netjes zitten:

Ook liet de linker aandrijfas zich al een tijdje wat nadrukkelijker horen, dus nu ik toch de boel al uit elkaar had linksvoor is die ook gelijk vervangen. Altijd weer een gemartel om de fuseepen uit de draagarm te krijgen, maar het is weer gelukt. Helaas bleek de fuseekogel speling te vertonen, iets wat ik ook al vermoedde en nu dus bevestigd is. Die mag de garage doen bij de APK, aangezien dat een naar klusje schijnt te zijn. Die krengen zitten naar verluidt nogal eens verschrikkelijk vast.
Tot slot heb ik gelijk de klepdekselpakking vervangen. Deze was al een tijdje niet helemaal fris meer, wat zorgde voor wat zweterij achterop het motorblok. Ook weer gefikst!

En de ‘magische’ drie ton zit er aan te komen! Het is bijna zover!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 08 september 2014 09:38 PM
  [ # 988 ]

En ruim twee weken later is het dan zover: vanmiddag is de kilometerteller van de Xantia over de 300.000 kilometer gegaan!

Drie ton alweer! Terwijl ik hem in december 2008 heb gekocht met 187.000 op de klok. Er is in de tussentijd wel het één en ander aan de auto gebeurd. Vier verschillende interieurs, drie verschillende sets velgen, twee uitlaten, een set voorremschijven- en blokken, een distributieset, een koppeling, een compleet vernieuwd koelsysteem, twee aandrijfassen, twee draagarmen, drie veerschotels, een set veerbollen, een voorspatbord, elektrische ramen voor én achter, centrale deurvergrendeling, elektrische spiegels, een achterruitenwisser, een achterspoiler met derde remlicht, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er staan nog steeds wat projecten op de rol, alleen kom er ik nog niet echt aan toe. Maar van uitstel komt zeker geen afstel!

Still going strong, ook na 21 jaar!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 09 september 2014 07:07 PM
  [ # 989 ]

Gefeliciteerd! Very Happy

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 09 september 2014 11:05 PM
  [ # 990 ]

Thx! Very Happy

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
66 van de 68
« Eerste  < Vorige 64 65 66 67 68 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook