67 van de 68
« Eerste  < Vorige 65 66 67 68 Volgende > 
   
Jochem’s rode Xantia 1.8i X (‘93)
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 oktober 2014 01:22 AM
  [ # 991 ]

Zoals ik al eerder schreef was de fuseekogel linksvoor aan vervanging toe, deze had flinke speling. Aanvankelijk wilde ik dit laten doen, maar uiteindelijk besloot ik het toch zelf te gaan doen. Op eBay heb ik hiervoor de speciale dop aangeschaft, evenals een nieuwe fuseekogel.

Na een uur knutselen (wiel eraf, aandrijfasmoer los, stuurkogel los, remschijf en -klauw eraf, fuseepen uit de draagarm, aandrijfas uit het lager, fusee los van de veerpoot) lag de fusee in de bankschroef. Het hoesje was al niet fris meer, en door de fuseevork werd dat niet beter. Niet belangrijk, de kogel gaat er toch uit.

Tien minuten later was de oude fuseekogel los. Eerst moest de speciale dop op de fuseekogel worden bevestigd en worden geborgd door de moer op de door de dop stekende fuseepen te draaien.

Vervolgens dop 35 (of in mijn geval dop 36) erop en een kleine twee meter ijzeren buis als verlengstuk. Daarmee langzaam stootsgewijs druk opgebouwd, steeds ietsje harder drukken tot met een knak de boel loskwam. En nee, zo schuin als hieronder kwam hij er niet uit, dat was alleen voor de foto Razz

Vervolgens het weer opbouwen, wat feitelijk hetzelfde is, maar dan in omgekeerde volgorde. Alleen het weer monteren van de fusee aan de veerpoot was even lastig. Er zit een knobbel aan de achterkant van de veerpoot die precies in de gleuf achterop de fusee moet vallen. Dat was even friemelen, maar uiteindelijk is het gelukt.

Stuurt weer een stuk strakker, en geen rare geluiden meer uit de voortrein. Fijn Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 16 oktober 2014 12:37 AM
  [ # 992 ]

Met de naderende APK voor de boeg werd het tijd om de al een tijdje lekkende carterpakking te gaan vervangen. Ik liet geen plassen achter, maar de lekkage was me net iets teveel om risico mee te nemen voor de APK. Dus ben ik afgelopen weekend maar weer onder de Xantia gedoken om het carter los te halen. Daarvoor moet ook de dynamo eraf en de bevestiging van de pomp aan het blok los. Het was wat gepruts maar uiteindelijk lag het carter eraf en kon er een blik op het inwendige van de motor worden geworpen:

Na het verwijderen van de oude pakking bleek ook wel waarom deze was gaan lekken:

Op een paar plaatsen flink geplet. Nu de nieuwe pakking erin zit niet meer! Gelijk de gelegenheid aangegrepen om de motor te voorzien van verse olie.

En ach, als we toch bezig zijn: de thermostaat had het kort tevoren begeven, de motor kwam niet volledig op temperatuur. Dus koelvloeistof afgetapt, thermostaat vervangen en vervolgens verse koelvloeistof erin. Even ontluchten, en voila, we kunnen weer op pad.

Of toch niet? Nee, ik ontdekte tijdens het sleutelen dat de remklauw rechtsvoor helemaal nat was. Nadere beschouwing wees uit dat de LHM langs de handremhevel naar buiten kwam.

Gelukkig had ik nog zo’n remklauw liggen, dus die was redelijk vlot vervangen en ontlucht. Klaar voor de APK! En dat nog wel op mijn verjaardag. Het harde werk heeft zijn vruchten afgeworpen, want:

Alleen advies op de linker voorband, die zat op 2,4 mm profieldiepte. Voor de rest zonder problemen goedgekeurd! Inmiddels 21 jaar oud, bijna 6 jaar in mijn bezit, en still going strong!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 16 oktober 2014 12:51 AM
  [ # 993 ]

2 keer gefeliciteerd! Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 09 december 2014 11:25 PM
  [ # 994 ]

En met de winterperiode weer op komst is het weer tijd voor winterbanden. Dit jaar heb ik een set Michelin Alpin 4 op stalen velgen gekocht, in de maat 195 65 R15. Om het naakte metaal toch te bedekken heb ik een setje Barcelone-wieldoppen op de kop getikt. En daarmee is dit na…

...de vijfspaaks Rial-velgen waar ik hem op kocht:

...de ZX Volcane-velgen:

...de eerste (14 inch) winterbanden met Albertville-wieldoppen:

...en de Belfast-velgen:

...alweer de vijfde variant onder de rode Xantia in de zes jaar dat ik hem nu bezit:

Binnenkort ga ik met het roestige linker achterscherm aan de gang. Daarvan zal ik natuurlijk als vanouds verslag doen Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 december 2014 08:01 AM
  [ # 995 ]
japv schreef:

Binnenkort ga ik met het roestige linker achterscherm aan de gang. Daarvan zal ik natuurlijk als vanouds verslag doen Smile

very good

Maak veel foto’s! Dit is qua rot zo ongeveer het grootste pijnpunt aan een Xantia, dus documentatie is zinvol.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 december 2014 07:52 PM
  [ # 996 ]

Die wieldoppen staan verrassend goed op je Xantia!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 december 2014 09:00 PM
  [ # 997 ]

Dankje! Very Happy

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 12 december 2014 08:53 PM
  [ # 998 ]

Vandaag een begin gemaakt met het bewerken van de acné op het linker achterscherm. Vooraf had ik me even in dit topic op het Xantia-forum ingelezen, hier is men met deze materie immers al eens aan de slag geweest.

Afijn; achterkant opgekrikt, achterwielen eraf, wielkuipen eruit, achterbumper inclusief parkeersensoren eraf en we kunnen aan de slag. Rechtsachter is de boel inwendig nog zo goed als nieuw, dus daar hoefde alleen wat preventief werk te worden verricht. Linksachter daarentegen…

Het scherm zelf had meer verspreide, maar minder erge roest dan bij bovengenoemde link, en de rand onderaan het scherm is zo zo goed als intact. Maar de wielkast e.d. is er wel aardig aan toe, daar moet wel even wat aandacht aan worden gegeven. Zie ook deze foto van onderaf, het gedeelte tussen wielkast (links) en achterzijde (rechts):

Dit ga ik denk ik op vergelijkbare manier aanpakken als in de link is gedaan. Deze reparatie is vooral om verder verval zo veel mogelijk tegen te gaan, niet om de boel weer als nieuw te maken.
En al het roestpeuteren en -kloppen geeft letterlijk een flinke bult rommel…

Na inwendig zoveel mogelijk roest te hebben verwijderd en met een staalborstel flink in de weer te zijn geweest heb ik het boeltje flink in de roestomvormer gezet. Daarna heb ik het spatscherm aan de buitenkant opgeschuurd tot op het blanke metaal, en ook bij mij wonderlijk genoeg alleen maar blank metaal.

Slechts één of twee kleine gaatjes, die zonder problemen wel te dichten zijn. Morgen verder.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 12 december 2014 10:35 PM
  [ # 999 ]

Dapper! Ik ben bang hoe het er bij mijn Xantia er uit ziet daaronder Sad Opvallend is dat ik linksachter véél “acne” heb, belletjes lucht onder de lak, als de lak er af valt komt er blank metaal onder tevoorschijn.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 12 december 2014 10:42 PM
  [ # 1000 ]

Dat had/heb ik dus ook, ik zou maar eens kijken wat er achter het plaatwerk verstopt zit dan :/

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 13 december 2014 09:36 PM
  [ # 1001 ]

Mja. Voor zover ik weet ziet het er nog redelijk uit, maar ik ben bang dat ik er wel aan moet geloven ja. Ik steek deze winter mijn kop nog even in het zand. (geen tijd/plek) Als ik van het voorjaar meer tijd heb gaat ie uitelkaar. Ik kan helaas niet even met de fiets naar mijn werk. Ik zal dit draadje in ieder geval goed bekijken en bewaren Smile

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 14 december 2014 02:59 PM
  [ # 1002 ]

Gisteren verder gegaan met het behandelen van de roest. Na zoveel mogelijk te hebben weggehaald is alles inwendig in een dikke laag hammerite gezet. Nu de achterbumper eraf lag kon ik ook via een opening op de hoek onder de achterlichten de boel van achter bekijken en behandelen:

Als we door het gat schuin naar boven richting de C-stijl kijken dan zien we dit:

Op deze foto die ik op internet vond is goed te zien dat de diagonale balk bij de betreffende Xantia flink is aangetast. Soortgelijk is dus bij mijn Xantia aan de hand.

Om het buitenste plaatwerk ook weer wat meer body te geven heb ik dat van binnen eerst behandeld met polyester plamuur, ook om de gaatjes goed te dichten. Daarna is ook daar een laag hammerite over gespoten. Daarna was het tijd om de buitenkant met spuitplamuur en primer te lijf te gaan:

Dat staat nu te drogen, al ging het niet helemaal naar tevredenheid. Het was voor het eerst dat ik met spuitplamuur werkte, dat vergde enige gewenning. Maandag weer verder met gladschuren en lakken, en inwendig de boel zo goed mogelijk weer afdichten.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 16 december 2014 01:04 AM
  [ # 1003 ]

Vandaag (mid)dag 3: verder met schuren en spuiten. Vandaag is de rode lak er op gegaan, na aanvankelijk nog wat laatste schuurwerk te hebben verricht.

En tussen het spuiten door ben ik alvast bezig gegaan met parkeersensoren in de ‘nieuwe’ achterbumper, die ik een tijdje geleden al had gescoord en inmiddels netjes had gemaakt. Uitmeten, gaten boren, afwerken, sensoren plaatsen.

Als alles goed gaat kan morgen de blanke lak erover. Ik heb de lagen rode lak achteraf gezien iets te dun aangebracht, waardoor er toch wel wat sinaasappelhuid is ontstaan. Máár… geen zakkers! Morgen dus eerst met zeer fijn schuurpapier aan de gang alvorens de blanke lak aan te brengen. Al met al hoop ik hem morgen klaar te hebben als alles meezit, maar ik vermoed dat het pas woensdag wordt Razz

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 december 2014 02:55 AM
  [ # 1004 ]

Ben benieuwd hoe het uitpakt, dat spuitwerk! Klasse alleen al dat je dat zo zelf doet.
Dat, durf ik hoog uit op een bumper of een complete auto maar niet op een deel van een (oude) auto. Ik hoop dat het goed uitpakt voor je. Jammer dat je die roest niet eerder hebt opgemerkt, maar zo gaan die dingen.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 16 december 2014 11:19 PM
  [ # 1005 ]

Zelf doen is voor mij dé gelegenheid om zulke zaken te oefenen en te leren Smile

Vandaag weer verder, allereerst door de rode laklag met fijn schuurpapier op te schuren, waarna de blanke laklaag kon worden aangebracht. Na goed schoonmaken en ontvetten natuurlijk, zoals elke keer. Helaas toch een paar zakkerdjes en wat sinaasappelhuid, maar niks wat niet te verhelpen is.

\

En zoals te zien is zit de ‘nieuwe’ achterbumper er ook al op, het begint weer op een auto te lijken! De wielkast is inmiddels ook weer dichtgemaakt met behulp van montagekit en wat op maat geknipte stukken kunststof:

Morgen de laatste dag, dan komt daar nog een beschermlaagje overheen, waarna de wielkuip er weer in kan en het wiel er weer op. Aan beide kanten wel te verstaan, anders rijdt het wat vervelend Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
67 van de 68
« Eerste  < Vorige 65 66 67 68 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook