Hoe krijgen we het warmer in onze DS, ik had hierover de onderstaande topic gevonden, zullen er vast meer zijn .. maar probeer een echte oplossing hiervoor te vinden.
Hieronder wat oude topics gezocht maar zijn zeer divers ..
vraag1:
Heeft er iemand al eens een nieuwe ventilator als aanjager gebruikt die meer toeren heeft en mindergeluid maakt, zo ja wat zijn hiervan de afmetingen ?
vraag2:
zo’n aanjager voor de passagier zijden zijn deze niet makkelijk te importeren vanuit England?, deze kant is namelijk erg koud, doordat de bestuurders zijde alle warmte krijgt.
vraag3:
hoe krijg ik meer warmte aan de achterzijde door de ventilatie onder, kunnen hier geen ventilators in die de warmte meer naar zich toe trekken?
vraag4:
is de aanjager niet te tunen zodat deze meer warmte naar binnen kan brengen, en de bestuurders zeide de toevoer te verkleinen zodat deze niet alle warmte direct weer naar zich zelf toetrekt.
keywords: warm, aanjager, kachel, slakkenhuis, temperatuur
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Volgens mij is niet de aanjager het probleem maar de hoeveelheid beschikbare warme lucht. Ik zou als eerste maar alvast het kachelradiateur schoonmaken, scheelt alvast wat.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een nieuwe kachel radiator doet al wonderen.
Na een half uurtje snelweg is het warm….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het is ook mogelijk een 2e kachel te monteren aan de rechterkant… dat helpt ook flink. Daar hoeft niet noodzakelijkerwijs nog een aanjager bij, de rijwind is op zich al voldoende.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gisteren op en neer naar Best gereden. Na zo’n 15 a 20 km moet ik de kachel echt zachter zetten, anders wordt het te warm in de DS.
Goede, niet inwendig vervuilde/verkalkte kachelradiateur, onder 80 km/u de ventilator (links) laten blazen!
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik kan me voorstellen dat dit opgaat voor de bestuurder, maar de persoon die rechts zit moet het toch meestal ontgelden in een DS, en aangezien dat in veel huishoudens de baas is, die daar rechts zit….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee hoor, Rechts wordt ook warm. Achterin is het veel kouder…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
DriverD schreef:Gisteren op en neer naar Best gereden. Na zo’n 15 a 20 km moet ik de kachel echt zachter zetten, anders wordt het te warm in de DS.
Goede, niet inwendig vervuilde/verkalkte kachelradiateur, onder 80 km/u de ventilator (links) laten blazen!
Bij mij hetzelfde na zo’n 15 km gaat de kachel zachter.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
sans-pareil schreef:Ik kan me voorstellen dat dit opgaat voor de bestuurder, maar de persoon die rechts zit moet het toch meestal ontgelden in een DS, en aangezien dat in veel huishoudens de baas is, die daar rechts zit….
Ik had ook een passagier gisteren, en die zei dat de kachel van mijn DS beter werkt dan in de meeste DS-en… En hij is echt een kenner!
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor de bezoekers van de oliebollen-avond van regio Zuid gisteren avond: Degene die de wedstrijd “Raad een DS-onderdeel dat in een zak zit en dat je dus niet kan zien alleen voelen” won, was mijn passagier… Hij had -als enige- 35 van de 35 onderdelen goed!
Citroen!
Re: Winter, hoe warmer te krijgen in de DS
lupolo schreef:
vraag1:
Heeft er iemand al eens een nieuwe ventilator als aanjager gebruikt die meer toeren heeft en mindergeluid maakt, zo ja wat zijn hiervan de afmetingen ?vraag2:
zo’n aanjager voor de passagier zijden zijn deze niet makkelijk te importeren vanuit England?, deze kant is namelijk erg koud, doordat de bestuurders zijde alle warmte krijgt.vraag3:
hoe krijg ik meer warmte aan de achterzijde door de ventilatie onder, kunnen hier geen ventilators in die de warmte meer naar zich toe trekken?vraag4:
is de aanjager niet te tunen zodat deze meer warmte naar binnen kan brengen, en de bestuurders zeide de toevoer te verkleinen zodat deze niet alle warmte direct weer naar zich zelf toetrekt.
keywords: warm, aanjager, kachel, slakkenhuis, temperatuur
ik ga mee met lupolo, heel interessante vragen.
Ik zoek ook naar oplossingen om op een snellere manier, warmer te krijgen in een DS bij zo’n winterweer zonder 30km warm te rijden op autosnelweg.
De DS geeft meer dan voldoende warmte TIJDENS het rijden, snelheden boven de 70 à 80km/h. Probleem zit grotendeels als je trager rijdt.
Hiervoor is de luchtdebiet van de aanjager onvoldoende om heel de wagen - ook achterin - voldoende op te warmen.
Ik rij redelijk veel korte afstanden, en dan is de auto nog niet bedrijfswarm.
Ik ga beginnen met basis :
1. zien dat al mijn deuren én vensters netjes aansluiten, plastiek folie checken/repareren achter deurbekledingen,kofferbak,..
2. groter kachel ( -15°C )
3. aanjager smeren
Warmte afgifte is rechtevenredig met de massa debiet en de temperatuur verschil.
Je moet dus zorgen voor :
1. groot mogelijke temp verschil ( zo hoog mogelijk water vertrek temp )
2. groter massadebiet
Puntje 1 verhelp je door een zo zuiver mogelijk kachel, hoger watertemp ( thermostaat )
Puntje 2 : groter kachel, groter aanjager ( of groter snelheid )
Tips welkom.
Heeft iemand al geprobeerd de aanjager met meer dan 12V te bedienen om meer debiet te verkrijgen ?
Als de jager 14V aankan of hoger, kun je misschien een step up DC/DC convertor tussen zetten ? Iemand tips ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In mijn breaks en cabrio’s heb ik altijd een tweede kachel gebouwd.
Dat deed ik met de kachelradiateur van een oud model ID 19 ( een model ZONDER aanjager, andere zijn niet geschikt). De ID kachelradiateur plaatste ik op een steuntje aan de rechterkant vlak voor de ingang naar het schutbord waar de luchtslang op komt.
De luchtslang die uit de bumper/voorscherm komt schuift precies op het huisje van het ID kachelradiateurtje, en tussen het radiateurtje en de schutbord ingang maak je een mof van een oude binnenband.
Het radiateurtje sluit je in serie aan met de kachelradiateur die links zit:
De uitgang van de kachelradiateur links verbind je met een 15 mm slang met de ingang van het ID radiateurtje rechts, en de uitgang van dat radiateurtje verbind je vervolgens met de waterpijp waar normaal de uitgaande slang van de linker radiateur op zit.
Ik heb zo zeker 10 auto’s van een dubbele kachel voorzien. De kosten bedragen max 100 euro en het resultaat is geweldig, zelfs zonder dat er dus een extra aanjager aan de rechterkant vóór het extra radiateurtje gebruikt wordt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Heb je hier misschien foto’s van Waterman?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
ff iets anders : Maar hoe ziet de verwarming eruit van zo’n SM ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mr. Smith schreef:ff iets anders : Maar hoe ziet de verwarming eruit van zo’n SM ?
De sm verwarming is niet bruikbaar, deze zit namelijk binnen in de auto, onder het dasboard op de achter de middenconsole. Zoals bij een CX en XM dus.
Foto’s van mijn kachel mod heb ik nog niet gevonden. Als ik je ze heb zijn ze daarbij ook nog analoog, dus onbruikbaar want ik heb hier geen scanner voorhanden.
Ik zal eens in de break van een maat moeten duiken, die heeft ook een extra waterman-kachel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zie hier welk kachelradiateurtje je nodig hebt:
En hier zie je hoe dit kleine radiateurtje origineel in de ID 19 aan de Linkerkant zit:
Je pakt dit hele spul en plaatst het dus aan de RECHTER kant in een Ds, zo tussen de luchtslang en het schutbord. Uurtje werk en klaar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste