










Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
vraagje
zit er een verschil tussen een verwarming van de ds series
en d super of d special series?
zijn de ds modellen voorzien van betere systeem dan de id of d series?
Ik heb een DS20 (1970) als sloper staan en rijd nu in een DSuper (1972)
En het verwarmingssysteem is identiek.
60°c ? Dan werk je thermostaat niet goed denk ik..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Of er zit geen thermostaat in. Wordt er vaak uitgehaald als de temperatuur ‘s zomers te hoog oploopt.
Anyway met een goed werkende thermostaat en schone kachelradiateur kun je een DS best warm krijgen met de huidige temperaturen. Ik laat de ventilator wel altijd meedraaien, behalve op de snelweg.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb afgelopen zomer het complete koelsysteem gespoeld, de 2-rijen radiateur vervangen voor een 3-rijer en de thermostaat getest; deze opent net onder de 80 graden; daarna heb ik hem teruggezet, zou natuurlijk kunnen dat hij in de tussentijd stuk is gegaan.
Enige dat ik nog niet heb gedaan is de luchtaanvoer (het gazen filter) even nalopen, waarschijnlijk zit deze ook aardig verstopt, dus het kan nog warmer…
pascalvm schreef:Ik heb afgelopen zomer het complete koelsysteem gespoeld, de 2-rijen radiateur vervangen voor een 3-rijer en de thermostaat getest; deze opent net onder de 80 graden; daarna heb ik hem teruggezet, zou natuurlijk kunnen dat hij in de tussentijd stuk is gegaan.
Enige dat ik nog niet heb gedaan is de luchtaanvoer (het gazen filter) even nalopen, waarschijnlijk zit deze ook aardig verstopt, dus het kan nog warmer…
die thermostaten gaan wel eens kapot.
check je radiator darm, die moet koud blijven terwijl je kachel al hete lucht blaast..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb net even de luchslang losgekoppeld van het ventilatorhuis, en dit levert alweer meer warme lucht op.
Zo snel ik tijd heb even het filter uit de slang en de boel schoon maken…
(en dan weer even checken of de radiateur slang koel blijft…)
Hier nog fff uitleg m.b.t. de afsluitklep voor de radiateur waardoor de motor eerder op bedrijfstemperatuur is
De uitleg begint bij ~ 1min20 .
http://www.youtube.com/watch?v=aLqrkxSMy4g
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pascalvm schreef:Ik heb net even de luchslang losgekoppeld van het ventilatorhuis, en dit levert alweer meer warme lucht op.
Je trekt nu wel lucht uit de motorruimte het interieur in. Als je uitlaatspruitstuk beetje lekt stik je de moord van de uitlaatgassen (of CO misschien wel). Tijdelijke oplossing, dus!














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Slecht plan, die slang los trekken. Vlietmansje heeft écht een punt. Zelfs zonder lekkend spruitstuk komen er nu kwalijke dampen de cabine in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Inderdaad een slecht plan, dat had ik zelf ook al bedacht;
Ik heb nog overwogen om de verwarming aan te passen op de manier zoals de vroege ID`s (soms) hun verwarming hebben;
een luchtslang aan de achterkant van de radiateur bevestigen (voor extra warmte voordat de lucht door de kachelradiateur gaat) en heb dat om dezelfde reden niet gedaan.
Vanochtend had ik weinig tijd, en een korte rit, ik weet nu dat het rooster waarschijnlijk behoorlijk dicht zit.
Morgen heb ik alle tijd, en dan kan ik even het rooster schoonmaken en de boel weer vastmaken,
Dan heb ik een (nog) betere verwarming en frisse lucht…
Een goede verwarming gaat samen met goede ventilatie.
Zorg eerst dat je de warmte verkijgt die je nodig hebt. De thermostaat moet goed werken, ttz open gaan bij +/- 80°C ( dwz dat je inkomende lucht verwarmd wordt door koelwater van 80°c!!! ), kachel schoon en kalkvrij. Dat zijn niet bepaald de grote kosten.
Dan zorg je dat de luchtslangen in goede conditie en aangesloaten zijn. De inkomende lucht is droger dan lucht in de cabine. Drogere lucht verwarmt beter en dat helpt in je cabine ; je krijgt het sneller warm en je ruiten dampen minder snel aan.
De inkomende verwarmde lucht, laat je voor 60 of 70% via de benen komen. Je krijgt hierdoor sneller warm. Je passagier krijgt ook deze lucht via de benen binnen.
Verder moeten de deuren/ramen goed afsluiten ( vergeet de deurplatics niet ).
Als het goed is, creeer je dan een overdruk in je cabine, zodat de ‘gebruikte’ lucht ( lees vochtiger ), afgevoerd wordt.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik heb even de reacties snel doorgelezen, maar wat ik nog mis als tips;
Zorg voor een goede radiatordop!!
Die van mij lekte een beetje en was mogelijk tegen de 40 jaar oud, een nieuwe van het juiste type en ook dat scheelde weer een slok op een borrel. Al snel nu de kachel lager zetten omdat het te warm wordt.
gtr Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen