Hoi,
Vandaag de vraag eens voorgelegd aan mijn Noorse DS vrienden op hun forum. Inderdaad werd daar ook een 2e verwarmingseenheid rechts geplaatst. Tevens zijn autos geweest met een extra verwarmings eenheid achter in de auto. Ik heb gevraagd of ze hier foto’s van hebben.
De mooiste oplossing kwam van een taxi chauffeur: die had vloerverwarming gemaakt in zijn DS!!
Wat slangen onder de bekleding en aangesloten op het koelwater systeem van de motor. Je moet er maar opkomen!! Zal eens proberen contact te krijgen met de Willie Wortel.
Groet,
Mathieu.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik snap het niet hoor… Zitten jullie in je blote kont in je auto?
Je hebt toch een jas aan? Hoe kan je het dan koud hebben?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad!
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7611
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Fijne tips - laat ik ook eens op zoek gaan naar zo’n rechter unit. Ik wil ook altijd nog een grotere radiateur in mijn linker unit plaatsen. Ach ja.
Mijn ervaring is dat bij echt koud weer (-5 en minder) je anderhalf uur kunt rijden zonder dat de boel echt op temperatuur komt. Pas na een stop van een kwartier of zo wordt het onder de kap voldoende warm om echt een kachel te ervaren.
Tot 70-80 km/h heb je de blower nodig. En (uiteraard alleen in het buitenland ontdekt ) als je harder rijdt dan 110-120 bij echt lage buitentemperaturen daalt de temperatuur weer: de rijwind gaat dan net even te snel door de kachelradiateur.
Dus, ja, ik heb een jas in de auto. En autohandschoenen. En een hoed gekocht. (Mijn vorige auto was een Saab - had je dat dus allemaal niet nodig.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als je dat verhaal van die Saab 2x gaat vertellen, dan geloven we het niet meer hoor!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Met een goed werkende thermostaat en een goede kacheldradiateur heb je nergens last van. Met deze vrieskou en na alle klachten hier op het forum, heb ik het nog maar eens geprobeerd bij mijn DS21ie: na 10 km moet ik de kachel terugzetten, anders word ik het hok uitgestookt. Mijn DS-kachel is zonder extra poes-pas perfect berekend op het huidige weer!
Groeten, Jan












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bogaard77 schreef:Je hebt toch een jas aan?
Nee, bijna nooit een jas aan in de auto.
Alleen op hele korte stukjes waar het niet de moeite is om hem uit te doen…
Jammer dat een DS zo koud blijft, ik vind een lekker warme auto wel bij het comfort van een auto horen, zeker bij een auto als de DS





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In een DS met goed werkend verwarmingssysteem kan na circa 10 minuten je jas echt uit!
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een break krijg je nauwelijks warm met de enkele standaart kachel…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7611
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mijn ervaring - een break is niet zomaar warm te stoken.
Ook mijn ds break (23) niet warm te krijgen, terwijl die in de zomer niet koud te krijgen is. Wellicht toch iets a.d. hand met de thermostaat. Volg jullie postings met belangstelling.
Gr.,
Jan





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wellicht moet je je gaspedaal eens dieper intrappen!
Uitleg: Hoe meer vermogen de motor moet leveren, hoe meer warmte er -onder andere via de kachel- afgevoerd moet worden. Bij de GS merk je dit verschijnsel heel goed: op de snelweg, bij 130 km/u olietemperatuur 100’C, daarna 80 km/u en olietemperatuur zakkend naar 50’C bij deze buitentemperaturen.
Citroen!
Leuk stukje over de verwarming met foto’s van een Break Export (Canada)
Ik zou er zo aan willen beginnen.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
waterman771 schreef:Een break krijg je nauwelijks warm met de enkele standaart kachel…
Heb nog geen winterervaring met mijn break, maar de vorige eigenaar heeft omwille van zijn vier nazaten een webasto-kachel in de koffervloer laten maken, naast de LPG-tank. De ventilatie van deze kachel trekt overigens behoorlijk veel stroom, volgens zijn zeggen…
Eerlijk gezegd heb ik er nog niet in detail naar gekeken, maar ik denk dat die op benzine draait, er lopen geen koelslangen, dacht ik. Als de buitentemperatuur weer beetje oploopt naar normale waarden zal ik er eens naar kijken/plaatjes schieten, en hier plaatsen.