























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi allemaal
Ik ben op zoek naar een CX. Deze mag ik van mezelf kopen zodra mijn XM de deur uit is - of de XM inruilen, natuurlijk. Omdat de voorbereiding alleen al zo leuk heb ik er een draadje over aangemaakt.
Mijn budget is rond de €3000. Het gaat dus een compromis worden. Ik heb een waslijst aan wensen, dit is een beginnetje in volgorde van prioriteit.
[list]- Hard
- Type 1 (mooier, maar ik wil ook belasting-vrij)
- Diravi
- Geen LPG (zonde van de ruimte)
- Geen saaie kleur (dus niet grijs)
- Geen saai interieur. Mooi kleurtje maar natuurlijk kan ik leer waarderen
- Berline
- Prestige of Limousine kan ik heel goed waarderen [/list:u]
En dan de motor… Ik waardeer een auto die hard kan rijden en verbruik vind ik geen issue. Aan de andere kant maakt het eigenlijk geen bal uit. Als ik moet kiezen tussen een carb en injectie, heeft de laatste toch mijn voorkeur.
Op internet staan nogal wat potentiële kandidaten:
Deze ziet er mooi uit…
Dit zou ook wel eens een mooi exemplaar kunnen zijn…
Een diesel die er op wat tierelantijntjes na wel mag zijn:
En misschien wel de mooiste van allemaal , maar wel een beetje duur…
Of deze wat dichter bij huis op Marktplaats:
- Oranje CX 2.4 GTI
- CX 2000TRE
- CX 25 RI 1984 vert cali
Dit geeft wel een beetje een beeld waarnaar ik op zoek ben denk ik zo…
Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden als ik ergens ga kijken. Laat me horen als je ergens wat leuks weet te staan!
Ciao,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als ik dat zo lees moet jij of een gti hebben of een hele vroege gti turbo. Een handgeschakelde prestige zou ook een optie zijn. Doe jezelf een plezier en blijf verre van de douvrin blokken.
Als je de tijd vrij kan maken, zou ik iets uit frankrijk halen, daar koop je toch nog steeds meer voor 3000 dan hier….
Heel even gezocht, en volgens mij staat ie voor je klaar:
http://www.leboncoin.fr/vi/26377448.htm?ca=3_s
Weet alleen niet zeker of ‘t een handbak is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Eentje die potentieel zou kunnen hebben… moet je zien om ‘t zeker te weten.
http://www.leboncoin.fr/vi/32925549.htm?ca=3_s
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Leuk! Een GTi lijkt me ook de juiste keuze. Turbo is pas in 2010 belastingvrij. Het mooie van injectie is ook dat je geen startproblemen hebt in de winter.
De blauwe GTi met leer ziet er best mooi uit vind ik; die blauwe 2000 heeft vast geen Diravi en is ook niet snel; het interieur van die diesel is nogal verkloot vind ik (schroefgaten in het dashboard); die rode is wel mooi maar natuurlijk ook niet snel.
Die oranje GTi uit NL staat al minstens een jaar te koop, ik zou niet eens de moeite nemen om te kijken. Die vert cali is wel leuk denk ik, is al uitgebreid hier besproken:
Succes!
deze wellicht; met 2000 euro als onderhandelingsprijs en is nog hard ook wel fff 2 andere deurpaneeltjes zoeken voor de voorportieren maar ja, daar is de pris ook naar. weet niet of deze diravi heeft
:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
CX heeft toch altijd diravi?

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nee, de eerste bouwjaren was het een optie.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Iedereen die leuk aan het meezoeken is: Ree wil een leuke kleur…
Nou is daar natuurlijk een mouw aan te passen, maar dat laat het budget dan weer niet toe.
sans-pareil schreef:Doe jezelf een plezier en blijf verre van de douvrin blokken.
Wat is daar mis mee???


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nouja dat is een discussie die ergens anders thuis hoort. Zowiezo als Ree een snelle wil, moet ie een 2400 of een 2500 hebben dus de douvrins vallen af. Verder wil ie een injectie, dus vallen de douvrins weer af.
Los daarvan hebben ze problemen met koppakkingen, carterpakkingen, koude start, nokkenaskering, koeling, warme start, verstopte carburateurs via de carterontliuchting. Enige wat ze mee hebben is dat ze iets zuiniger kunnen zijn. Maar goed, ik vind het dus prutmotoren, die de rest van de auto geen recht doen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Volledig aluminium, bovenliggende nokkenas, ... wel veruit de modernste blokken dus.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mijn douvrins hadden ook altijd domme probleempjes. Meer dan de 2400 en 2500, maar daar gaat het hier niet om.
We zijn opzoek naar een auto voor Ree.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bovenliggende nokkenassen hebben weinig nu bij maar 2 kleppen per cylinder. Bovendien is de executie bij de Douvrins niet geweldig. Mogelijk dat latere generaties van de motor minder problemen hadden, Renault heeft ooit een 12 klepper 2.2 liter injectie gehad met 150pk in dezelfde familie, maar zoals het in de CX zit is ‘t echt niks.
Maar goed zoals ik al zei. Deze discussie hoort in een ander ropic. Het gaat hier over een CX voor Ree, en als ie een snelle met injectie wil dan begint het bij een 2400, wat een goeie keuze is. Ik denk dat de late 2400’s misschien wel de meest probleemloze CX motoren zijn.
De 2500’s zijn ook goed, alleen die BDP sensoren en de stekkers geven periodiek problemen. Het is ook volstrekt gestoord om te triggeren vanaf de starter krans en BDP te bepalen van een tandje van 0.3mm korter, maar daardoor wel heel citroen, maar een beetje slecht contact on gare bdp sensor kan al problemen geven. Over het algemeen alleen geen ramp als je het weet, extra sensor en een bus contactspray in de auto helpt je eigenlijk altijd wel weer op weg in een 2500.
Maar goed, we hebben toch al genoeg opties voor Ree . Hij moet er nu gewoon ff een gaan kopen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, zo’n gietijzeren, toeren hatende, benzine zuipende, 2400 of 2500 met maar 138 pk zonder turbo-troep is een succes… een blok waarvan de basis in 1965 ligt…onderligende nokkenas, met stoterstangen, veel inwendige weerstand en massatraagheid van de diverse onderdelen van voor de oorlog… zou het dan helemaal moeten zijn?
Wat betreft de bovenliggende nokkenas en 2 kleppen per cilinder daar kunnen we 2 jaar over lullen doen we maar niet hier
De 20 en 22 motoren van de douvrin fabriek hebben net zo veel last van olielekkage als de 2400/2500 motoren, maar een stuk minder kans op electronische drama’s én ze doen het zonder installatie van 2500 euro prima op LPG
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nee, zo’n gietijzeren, toeren hatende, benzine zuipende, 2400 of 2500 met maar 138 pk zonder turbo-troep is een succes… een blok waarvan de basis in 1965 ligt…onderligende nokkenas, met stoterstangen, veel inwendige weerstand en massatraagheid van de diverse onderdelen van voor de oorlog… zou het dan helemaal moeten zijn?
Klinkt als een mooie beschrijving van een DS motor. Maar gek genoeg, ook al is het eigenlijk dezelfde motor, voelt een 2400ie veel gretiger en lichtvoetiger, en is ook minder bang voor toeren. Blijkbaar doet de L-jetronic de motor veel goed.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met L-jet heeft het weinig te maken. Wél met een veel betere flow in de cilinderkop én een lichter vliegwiel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste