Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Beste forummers,
het lijkt mij een mooi moment om in de traditie van het forum ook eens een topic over mijn XM 2.1TD te openen.
Deze XM was voorheen in bezit van Sweef en als zodanig bekend als Grijze Sweef. Eind 2008 reed ik enige tijd met plezier in een XM 2.1D. Deze dame bleek helaas toch iets krokanter dan gehoopt en een langdurige relatie zat er niet echt in. Grijze Sweef kwam voorbij en werd zowaar aan mij gegund. De upgrade van ongeblazen naar geblazen kon ik waarderen, maar er bleek toch wel aardig wat werk te zijn aan Grijze Sweef.
Zo stonden de achterwielen onder een vervelende hoek: /—\ . Dat waren dus duidelijk versleten ADAL’s. Het wiel rechtsachter liep zelfs aan in de wielkast en de op zich vrij verse Michelins waren zo schuin afgesleten dat ze direct de vuilnisbak in konden. De D12 was recent van verse ADAL’s voorzien en kon zo mooi een paar verse achterbenen doneren.
In de maanden hierna volgden nog wat andere klusjes zoals het vervangen van de dynamo, het lager hiervan was ver uitgesleten en maakte een akelig piepend geluid. Een passend vervangend exemplaar lag nog op de plank en werd gemonteerd.
Er volgden nog wat werkzaamheden om de XM weer APK-waardig te maken zoals de aanschaf van een nieuwe uitlaat, twee nieuwe achterbanden en nog wat kleinigheden zoals nieuwe dashboardlampjes.
1 probleem bleef echter hardnekkig en dat was het slechte starten. Nieuwe gloeibougies verbeterden de situatie iets, maar het bleef een hele klus om het apparaat aan het lopen te krijgen. Midden December, nota bene op weg naar de APK-afspraak werd duidelijk waarom. Plotseling klonk de XM als een 1-Cilinder Kromhout gloeikop diesel. De ANWB omschreef het als ‘bijgeluid draaiend gedeelte’ en zorgde voor transport.
Nadere inspectie wees uit dat de distributie op de nokkenas een tand verkeerd had gestaan en dat een tuimelaar doormidden was gebroken. 1 klep werd dus niet meer bediend. Dat het nog zo lang goed is gegaan mag eigenlijk een wonder heten. Via het forum bij dappieman een set goede ruimelaars opgescharreld, gemonteerd, de oude riem er weer om gelegd, nu op tijd natuurlijk en zowaar, het ding liep beter dan ooit tevoren.
De afbouw en APK lieten nog even op zich wachten. Zo moest de nieuwe uitlaat er onder worden gehangen en werden de remmen aan de voorkant meteen vervangen door grotere exemplaren van een latere XM. 3 Maart was het echter feest, de dame was weer voorzien van verse APK.
Maar ja, dan bleef de matige koppeling nog over, het stuurhuis met voor een strak stuurgedrag wat te veel speling op het rondsel en het feit dat de oude distributieriem met 1 rotte spanrol er weer omlag. Nu de XM de aanslag op zijn tuimelaars had overleefd werd besloten om dit ook maar grondig aan te pakken. Resultaat was een weekend flink klussen. Een verslag met wat foto’s volgt spoedig…...
Groet,
L
Bloed zweet, 4 man en 2,5 dag werk heeft het gekost, totaal 30 uurtjes sleutelen, incl. koffie, rook en eetpauzes.
Gelukkig geen tranen, danzij een goede voorbereiding met stappenplan en checklist ging het allemaal soepeltjes, samen met Marco, Lucas, Arjan.
Uiteindelijk is er meer tijd in de voorbereiding gaan zitten dan in het sleutelen zelf, maar het resultaat mag er zijn.
Uitgangspunt was, koppeling vervangen omdat deze heel zwaar ging, achteraf bleek dit in de bediening te zitten, de plaat en de drukgroep waren nog goed. Omdat de motor er toch uit ging, meteen maar de D-riem compleet met spanrollen, waterpomp en thermostaat vervangen. Tijdens het vervangen van de gebroken tuimelaar vorig jaar, zag ik dat de waterpomp en de spanrol niet vervangen waren. Verder heb ik de voorverwarming nagekeken, nergens scheurtjes te bekennen, luchtlek zat in de O-ringen van het thermostaatje dat erop zit, nieuw O-ringen erin en het zit weer dicht. Nu de voorverwarming het weer doet, loopt de motor een stuk mooier en stiller, dat ding zit er dus niet voor niets op.
Voor de rest hebben we alle keerringen vervangen, omdat je er goed bij kan als de motor er toch uit is.
De foto’s, met dank aan Arjan en Lucas.
Boutjes van het tussenlager losmaken, zodat de lange as eruit kan.
Het schiet al op, bumper is eraf, assen zijn eruit, en alle andere rommel dat aan de motor vastzit.
De zware bovenloopkraan mag eindelijk in actie te komen.
Het blok word aan 2 kettingtakels gehangen, zo kun je heel fijn “spelen” met het blok.
Het blok is eruit en de bak is los van de motor.
Deze schuimrubberen huls hoort hier niet, deze is met de droge nylon lagerbussen van de hevel, de booddoener van de zware koppeling.
De hevel ging zo al vrij zwaar met de hand, reken maar dat je dit goed voelt in het pedaal.
Deze huls is waarschijnlijk aangebracht om de rammelspeling in de hevel tegen te gaan, de veer die hiervoor bedoeld is, ontbrak.
Gelukkig hadden we die veer ook besteld en netjes in de bovenste nylon bus gemonteerd.
Na het vervangen van de bussen en goed invetten, gaat de hevel nu heel soepel.
Een triest gezicht zo, een XM zonder “aandrijf-aggregaat”
Arjan neemt even een moment om te poseren in de motorruimte van de XM.
Dat ziet er weer fris en schoon uit met nieuwe onderdelen.
De nieuwe krukaskeering zit erin, vliegwiel met nieuwe boutjes op moment vastgezet.
Die lakstift van mijn rode ex-ZX gaat maar niet op
Ziet er weer bling bling uit met een nieuwe koppeling.
Nu is de D-riem zijde aan de beurt.
Met de motor eruit ben je zo klaar met het aanbrengen van de nieuwe spanrollen en D-riem.
Mooi he die Xantia
Stuurhuis eruit.
Donor stuurhuis.
En het donor stuurhuis zit er in.
Ook hebben we meteen een nieuwe koppelingskabel gemonteerd, als je toch bezig.
Marco is druk bezig met de laatste kleine dingen, voordat het blok weer erin kan.
En daar gaat het blok weer de lucht in, terug naar zijn plek.
Zo, het blok hangt weer in zijn motorsteunen.
Meteen effe de carterpan voorzien van een roestbeschermende lak.
Lucas wilde graag grijs of zwart, Marco en ik wilde het graag oranje of blauw spuiten.
Arjan druk bezig met alle leidingen weer te monteren.
De opbrengstverdeler is schoongemaakt, en voorzien van een revisie-setje.
Begint weer ergens op te lijken.
Effe de koppeling testen, mooi die doet het goed.
Verder afbouwen en de gemaakte rotzooi opruimen.
Handig ding om te onluchten en bij te vullen.
Wanneer mijn auto er zo bij zou liggen is tranen het eerste waar ik aan zou denken
Respect,wat een klus zeg
Die XM zal nu wel beter dan nieuw zijn
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Erik Janszen schreef:Wanneer mijn auto er zo bij zou liggen is tranen het eerste waar ik aan zou denken
Respect,wat een klus zeg
Die XM zal nu wel beter dan nieuw zijn
Mijn gedacht ik durf er niet aan denken om mijn dachlampjes te vervangen en jullie doen zo iets, respect
Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012
We zijn gelijk! Haha
Mooi he, dat blok eruit trekken, dan kan je overal ineens zo goed bij voor groot onderhoud. Mooi project, happy times
Ouwe mopperkont
Was een leuke klus om te doen! Kon helaas niet overal bij zijn. Wat in het verhaal nog ontbreekt is de erg korte nacht van vrijdag op zaterdag. Vrijdagavond constateerde Lucas toch wel veel speling op het stuurhuis. Gelukkig had hij er nog een in Amsterdam liggen. Om drie uur slapen, en tegen 6 uur ging de wekker weer. In een kleine twee uur Heusden-A’dam-Heusden afgelegd voor een beter stuurhuis.
En lekker gechineesd
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Prachtig!
Mooi verhaal zo met die foto’s erbij. Alle petten af voor deze heren!
Dus alles wat het kost is een chineesje, koffie en wat sigaretten? Dan bij deze wil ik jullie graag boeken voor volgende week zaterdag.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het is ietsje meer. Ongeveer 1100 euro aan materiaal en een 200 euro eten. Is nog een fractie van wat je kwijt bent als je het laat doen, maar het is toch nog aardig geld.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Zeer goed bezig heren!!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Dat stuk schuim in de bak ben ik trouwens ook al meerdere keren tegen gekomen!
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Geweldig! Mooi werk mannen!
Wat ook erg hielp was het goed op volgorde van demontage leggen van de onderdelen, een erg goed werkplan met takenlijstje en natuurlijk af en toe een peuk…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Wat een werk met wel goed aangepakt! Chappeau
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
malle pietje schreef:Dus alles wat het kost is een chineesje, koffie en wat sigaretten? Dan bij deze wil ik jullie graag boeken voor volgende week zaterdag.
Sorry, ik was eerder…
Dat is een flinke klus geweest mannen. Restecp!!
Erg leuk om zo’n uitgebreid fotoverslag erbij te zien, met heldere bijschriften .
En Lucas, veel plezier met je waggie.