2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De XM 2.1TD van Lucas R.I.P.
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 maart 2009 08:35 PM
  [ # 16 ]
XMTurboCT schreef:

Wat ook erg hielp was het goed op volgorde van demontage leggen van de onderdelen, een erg goed werkplan met takenlijstje en natuurlijk af en toe een peuk…

Met dat werkplan ben ik 2 weken iedere avond mee bezig geweest, de laatste avonden zijn we samen gaan zitten om het door te spreken. Voor de onderdelen en aanhaalmomenten ben ik van binnen naar buiten gaan denken. Dus krukaskeerring, vliegwielbouten, koppeling, etc… en je eindigd dan bij de aandrijfasmoeren. Voor het uitbouwen hebben we de Haynes erbij gepakt en alle stappen en taken in een stappenplan gezet.

Ik zal die lijsten een opzoeken en hier plaatsen, altijd handig zo een opzetje voor wie dit ook wil gaan doen.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 16 maart 2009 12:33 AM
  [ # 17 ]

Dat ziet er allemaal netjes uit, een ruime werkhal en veel hulp!

Succes met de td12, ik zal goed voor de tct zorgen!

Emiel

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 16 maart 2009 01:33 AM
  [ # 18 ]
ZX1.4i schreef:
XMTurboCT schreef:

Wat ook erg hielp was het goed op volgorde van demontage leggen van de onderdelen, een erg goed werkplan met takenlijstje en natuurlijk af en toe een peuk…

Met dat werkplan ben ik 2 weken iedere avond mee bezig geweest, de laatste avonden zijn we samen gaan zitten om het door te spreken. Voor de onderdelen en aanhaalmomenten ben ik van binnen naar buiten gaan denken. Dus krukaskeerring, vliegwielbouten, koppeling, etc… en je eindigd dan bij de aandrijfasmoeren. Voor het uitbouwen hebben we de Haynes erbij gepakt en alle stappen en taken in een stappenplan gezet.

Ik zal die lijsten een opzoeken en hier plaatsen, altijd handig zo een opzetje voor wie dit ook wil gaan doen.


Lijkt me een strak plan voor de Wiki Wink Wink


Heren “Hut ab” zoals de duitser het zou zeggen, hetgeen zoveel als diep respect betekend.

Maar dat Lucas en Marco niet voor één motorwissel te vangen zijn wist ik al wel. En ohja de kok natuurlijk niet te vergeten en Arjan Wink

Jammer dat Heusden voor mij nogal een eindje rijden is, anders was ik graag van de partij/dienst geweest.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 maart 2009 03:32 AM
  [ # 19 ]

Over de kok gesproken, de volgende keer maar een pannetje meenemen om zelf wat klaar te maken, 3 dagen snack en shoarma vind de weegschaal niet zo leuk Wink

Dit is het werplan, heb het ook in een mooi word doc, ik zal vast wel iets vergeten zijn, aanvullingen zijn welkom.

Motor met versnellingsbak uitbouwen:
1. Motorkap demonteren
2. Auto in de laagste stand en ontlast schroef open
3. Wielen + Wielkuipen demonteren  
4. Kvs aftappen
5. Bumper, voorfront, intercooler + radiator uitbouwen
6. Kvs motorblok aftappen
7. Accu verwijderen
8. Massakabel accu -> bak demonteren
9. LHM Reservoir verwijderen
10. Slangen afdoppen en bak eronder voor de retourstroom.
11. Computerbak eruit
12. KVS Reservoir eruit
13. Versnellingsbak aftappen, 2 pluggen, bak en Differentieel.
14. Luchtfilter + buizen demonteren
15. Gaskabel losmaken van de pomp
16. Brandstofslangen aanvoer + retour los maken.
17. Bedrading pomp controleren
18. Brandstof filterhuis volledig demonteren.
19. Accubak demonteren
20. Zekeringkast motor (bij accu)?
21. Spanrol V-snaar (HD-Pomp)
22. Krukaspoellie demonteren
23. Fusees, stabilisatorstang los
24. Aandrijfassen eruit
25. Schakelstangen los
26. Km-tellerkabel los
27. Connector achteruit versnelling los
28. BDP Sensor demonteren / connector los
29. Uitlaatspruitstuk van de uitlaat los
30. Kabelboom boven de bak los
31. Leidingen + slangen naar HD-Regelaar los
32. Kachelslangen los van het blok
33. Motor in de takels
34. Onderste motorsteun los
35. Motorsteunen los
36. Motor iets laten zakken.
37. D-riemzijde naar voren draaien en de motor uit de motorruimte takelen
38. Startmotor eruit
39. Bak los van de motor    

Gereedmaken voor inbouw:
1: Nieuwe Koppelingskabel monteren
2: Koppelingspedaal mechanisme smeren
3: Drukgroep demonteren.
4: vliegwiel demonteren
5: Keerring demonteren
6: Nieuwe keerrring monteren
7: Vliegwiel monteren met nieuwe boutjes
8: Gloeibougies demonteren
9: D-riem, spanrollen, waterpomp, thermostaat vervangen
10: Krukaskeering D-riem zijde monteren
11: D-riem, spanrollen, Waterpomp, thermostaat monteren
12: Koppelingsplaat + Drukgroep monteren
13: Koppelingshevel demonteren, nieuwe nylon busjes monteren
(Spie koppellinshevel uitboren indien deze niet vrijwillig eruit wil)
14: Prise-askeerring (+ Geleidebus)
15: Druklager
16: Prise-as insmeren met een beetje kopervet
17: Aandrijfas keerringen monteren en afplakken
18: Versnellingsbak aan de motor monteren
Let op! Dat het gewicht van de bak niet op de prise-as hangt !
19: Startmotor monteren  
20: Gloeibougies monteren met Kopervet en 30nm
21: Pakking voorverwarming vervangen / Controle lekkage
22: Veerpoten omwisselen en retour slangen vervangen  

Aanhaalmomenten:
Vliegwielbouten   50nm (bouten hebben fijn draad !)
Drukgroep     20nm
Looprol D-riem   37nm
Spanrol R-riem   10nm
Krukaspoellie   40nm + 60 Graden hoekverdraaing
(Zwaarste stand luchtsleutel)

Gloeibougies   22nm
Bak aan de motor   55nm Alleen de grote bouten / sleutel 16 !!!

Baksteun: (Links/bestuurder)
Beugel (Bracket) aan het chassis:  30nm
Rubbermounting to bracketbolts   30nm
Tapeind aan de bak   60nm
centrale moer tapeind baksteun   65nm

Motorsteun: (D-riem zijde / Passagier)
Steun -> Motor   45nm
Rubbersteun (paddestoel) aan chassis 40nm/gevoel
LET OP, sleutel 13, voorzichtig !!!
Moer motorsteun aan rubbersteun   45nm
Moeren motorsteun bove de motor (3 a 4 stuks?) 50nm

Onderste motorsteun:
Tussenlager bevestiging aan de motor   50nm
Bevestiging aan het subframe (reactiestang)  85nm
(Bovenstaande gaat in princiepe niet los)

Voorwielophanging:
Boutjes (halve kop) tussenlager   10nm
Aandrijf assen   320nm (Zwaarste stand luchtsleutel)

Wielnaaf (klem) aan veerpoot   55nm
Grote Moer veerpoot (Motorruimte)  65nm
(Volgens de Haynes monteren met loctite)

Fusee     40nm
Stabilisator stang (Rammelstokjes)  30nm
Wielbouten     90nm

Onderdelen:
0127 28 1x Krukaskeerring vliegwiel 90x110x7 0537 13 8x Vliegwielbouten
0326 22 1x Krukaskeerring D-riem 42x62x7 6912 J3 6x Boutjes drukgroep 8x125-16 (Oud nr. 6912 77)
2175 41 1x Lager (onderste nylon bus koppelingshevel)
2175 40 1x Lager (Bovenste nylon bus koppelingshevel)
2119 17 1x Veer
2172 14 1x Pen (Spie Koppelingshevel)
2211 09 1x Koperring bak
0164 30 1x Koperring bak
2208 20 1x Dop (ontluchting bak?)  1x
3121 24 1x Keerring aandrijfas rechts 32x50-10 3121 44 1x Keerring aandrijfas Links 40x58-10 3010 24 1x O-Ring 70,2x1,9 (aandrijfas links)
5804 08 4x Bout 8x125-25
6947 78 4x Ring 8x16-1,5
96 118 754 1x Koppelingskabel, vanaf orga 4959, anders 96 053 916
3297 33 2x Aandrijfasmoer, (Oud nr. 3297 00) 3252 04 2x Boutjes tussenlager lange as 6935 84 2x Moertjes tbv bout tussenlager.
6939 51 2x Moertjes t.b.v. Fusees ???? ??  4x Moertjes t.b.v. stabistang
1338 71 1x Thermostaat 86 Graden (Handbak)
1339 66 1x Pakking Thermostaat  
????  ?? 1x Koelwaterpomp + Pakking
0236 40 1x Pakking voorverwarming
0236 42 1x O-Ring voorverwarming

95 050 399 2x Veerpootretourslang
96 127 591 2x Klem Veerpootretourslang

2052 31 1x Koppelingsset
0831 53 1x Distributieset

12L Kroon SP14 Koelvloeistof
2L 75W80 Versnellingsbak-olie (Esso), van de Peugeot dealer.
Kruipolie, Remmenreiniger, motorreiniger.

Checklist voor het starten:
1:  Kan de motor vrij rond draaien.
2: Versnellingsbak vullen met 2L 75W80 olie.
3: KVS systeem vullen met KVS.
4: LHM Reservoir vullen met LHM.
5: Ontlastschroef op de HD-Regelaar dichtdraaien.
6: Motorolie peilen.
7: Koppelingskabel afstellen.
8: Koppelingskabel “inwerken” -> 50 keer de koppeling rustig intrappen
9: Koppelingskabel controleren en afstellen.
10: Brandstof systeem ontluchten.
11: Motorruimte vrijmaken om te startten.
12: Met de auto nog op bokken, de motor starten en controle koppeling + schakelen.
13: Auto van de bokken af.
14: Motor warm draaien, KVS Bijvullen en ontluchten.
15: Auto in de hoogste stand.
16: Controle op lekkages.
17: Proefrit
18: Controle op lekkages.
19: Afkoelen.
20: KVS peil controle, bijvullen en ontluchten.

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 17 maart 2009 08:49 AM
  [ # 20 ]

Mooi lijstje!

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 17 maart 2009 10:31 AM
  [ # 21 ]

Sjapo heren. gooi

Hoe rijd en zweeft ze nu?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 17 maart 2009 10:44 AM
  [ # 22 ]

Wat een prachtklus, compliments! Razz
Dat lijstje is geweldig. Lijkt me iets om in de tiplijst sticky op te nemen, zodat het makkelijk te vinden is! Cool

Profiel  
 
Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 17 maart 2009 10:49 AM
  [ # 23 ]

Diep respect!
Prachtige foto’s en een mooi verslag!

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 17 maart 2009 11:25 AM
  [ # 24 ]

Dat is een mooi verslag van een stevige sleutelklus.
Mooie ruimte om zoiets te doen ook!

Maar zou je de ontlastschroef van de HD-regelaar niet juist open willen hebben als je’m voor het eerst gaat starten?

Welke verf is er gebruikt voor de carterpan?

Groet, Piet

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2009 01:32 PM
  [ # 25 ]

compliments voor de lijst.

Dacht eerst ff 2 weken avond studie ??? tot ik de lijst zag. Das idd netjes gedaan.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 17 maart 2009 01:53 PM
  [ # 26 ]

Op de carterpan is Rustoleum gegaan. Jammer genoeg idd niet in een opvallend kleurtje. De volgende pan krijgt een checkered flag Very Happy
Was een bere klus maar wel erg leuk. Tijdsbesteding viel mij reuze mee. Tussendoor was ook nog tijd voor het wisselen van injectoren van een porsche Cool  Laughing
Was erg tof en de catering was meer dan super!!!
Vooral het 4 persoons chinese menu waar we 4 dagen van konden eten was top!

Xsara Coupe

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 17 maart 2009 09:43 PM
  [ # 27 ]
Xsara Coupe schreef:

Tussendoor was ook nog tijd voor het wisselen van injectoren van een porsche Cool  Laughing

Laat me raden, een zwarte 944? Rolling Eyes

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 17 maart 2009 10:11 PM
  [ # 28 ]

Kleine correctie, een donkergrijze 944. Daar gaan we binnenkort mee aan de slag, maar dat hoort ergens anders thuis dan op dit forum.

Om nog even antwoord te geven op de vraag van eXpelliarMus, ze rijdt erg goed, er was ook iets met de koudstart thermostaat en dat is tijdelijk opgelost, resultaat is dat ze beter loopt bij warme motor en meer koppel bij lage toeren lijkt te hebben. 5 November is ze 18 geworden dus ze kan nog even mee tot ze moet worden ingeruild. Zoals gezegd zijn er nog wat puntjes op de i te zetten, maar deze operatie op zich is zeer geslaagd.

Groet,

L

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 17 maart 2009 11:02 PM
  [ # 29 ]

Ja die Chinees was errug goed Laughing

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 maart 2009 03:16 AM
  [ # 30 ]
Piet Visser schreef:

Maar zou je de ontlastschroef van de HD-regelaar niet juist open willen hebben als je’m voor het eerst gaat starten?

Er zal vast wel een logica achter deze vraag zitten, heb me er alleen nooit in verdiept, maar ben er wel heel erg benieuwd naar.

Lucas Unger schreef:

er was ook iets met de koudstart thermostaat en dat is tijdelijk opgelost, resultaat is dat ze beter loopt bij warme motor en meer koppel bij lage toeren lijkt te hebben.

Als de nieuwe wasthermostaat erin zit, dan zal ik eens goed naar de afstellingen van de pomp kijken, misschien valt er e.e.a. nog te verbeteren, zoals bij je vorige XM Wink

Profiel  
 
 
2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook