





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DriverD schreef:Welke “specialist”?
Volgens mij hebben ze vanaf modeljaar ‘72 pas achteruittijlampen, zie:
http://www.nuancierds.fr/DT recul.htm
Klopt, mijn 21ie Pallas van modeljaar ‘71 heeft ze niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
pvanessen schreef:DriverD schreef:Welke “specialist”?
Volgens mij hebben ze vanaf modeljaar ‘72 pas achteruittijlampen, zie:
http://www.nuancierds.fr/DT recul.htmGezien de reacties op het topic van SPAM geef ik daar maar even geen reactie op
. Ik vertrouw hem in ieder geval volledig als het om de DS gaat.
Per PB mag ook hoor!
Citroen!




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
DriverD schreef:Per PB mag ook hoor!
Je hebt mail!
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gisteravond naar Borculo getogen: een keurige polyesther achterklep en een mattenset gescoord. Kreeg gelijk van Toon een rondleiding door het bedrijf, was erg leuk en wat een voorraad heeft ‘ie zeg, misgrijpen is er geloof ik niet bij. Lijkt m.i. ook een bedrijf met de goede instelling: niet lullen maar sleutelen en dan alleen zinnig werk graag!
Eens kijken of het vanavond al lukt om wat bekleding te vervangen, anders vrijdag maar (donderdag is al volgepland). De klep moet nog een heeeel klein beetje bijgewerkt worden (helemaal 100% strak is ie net niet) maar dat zal geen 2 uur werk zijn, daarna kan het grote spuitavontuur beginnen.
Zal ook een proberen te herinneren dat ik ook foto’s moet maken (ben toch erg jaloers op de reportage van SPAM….) van de werkzaamheden.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Zo, twee (niet al te lange) avondjes bezig geweest. Hier het eerste resultaat:
oud en nieuw naast elkaar: het verschil op de foto is nog niet de helft van het werkelijke verschil, nadeel van ‘s avonds werken.
De boel achter verwijderd
en weer nieuw (de vloermat ligt geplakt op de dunlopilo in de garage)
voorstoelen verwijderd om bij de mat er onder te kunnen komen, voor het beeld de achtermat er even ingelegd.
inmiddels is de rechter longeronbekleding ook weer nieuw.
Weet iemand overigens hoe je de stangetjes van de motorkapvergrendeling los krijgt? Deze moeten nl. eerst los voor de bekleding aan de zijkant (zeg maar naast je voeten) er uit kan. Ik heb al even geprobeerd om de kunststof greep los te halen maar dat lijkt niet te lukken.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
pvanessen schreef:
Weet iemand overigens hoe je de stangetjes van de motorkapvergrendeling los krijgt? Deze moeten nl. eerst los voor de bekleding aan de zijkant (zeg maar naast je voeten) er uit kan. Ik heb al even geprobeerd om de kunststof greep los te halen maar dat lijkt niet te lukken.
Onder de motorkap, bij het hefboompje?
zie tekening
Maar is die bekleding niet gewoon ingesneden zodat je er om heen kunt bekleden?
Inderdaad onder de motorkap en daarvoor moet je links eerst de kachel unit losmaken. Zit geklonken, daarna ponagel er in zetten. Inderdaad een rare constructie, maar beklding zit normaal niet ingesneden en knopje kan er niet af zover ik weet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat ziet er weer fris uit!
Is de kleur van de nieuwe bekledingsset goed te vergelijken met de oude?
En is hij zwart afgebiesd i.p.v blauw?
Groeten Peter.




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Ah, die stangetjes los doen we dus een andere keer, nu ff geen zin meer in. de laatste paar dagen genoeg gepielt en in gekke hoeken gelegen.
De kleur is hetzelfde als de donkere baan in de Pallas stoelbekleding, best chique dus eigenlijk. De zwarte omzoming maakt het eigenlijk netter dan met blauw.
Gisteren en vandaag weer verder gegaan.
Zo, de nieuwe motorbultbekleding met goede kaartenzak.
Ben overigens nu zwaar aan het nadenken over de audio in de auto. Het oude bakje (zie eerdere foto’s) komt iig niet meer terug, ik vind het eigenlijk gewoon lelijk. Maar wat dan: eigenlijk zat ik te denken aan een fatsoenlijke MP4 speler met een klein (zelf te bouwen) versterkertje welke nog wel achter de injectiecomputerplaat past zodat het geluid weer over de boxen gaat, maar voor nu nog geen fatsoenlijke gevonden (de Philips GoGear serie lijkt wel wat) Maar dat volgt nog….
pedaal en knop bekleding en ergens ver bovenin bij de chauffeur (ik dus) de boel weer nieuw geplakt.
Longeron weer bekleed en het stuk onder de stoelen is ook weer netjes.
En ja, na het zien van de foto is ook het ontbrekende schroefje het afdekplaatje van de voetenverwarming achter is alsnog er in geschroefd.
De stoelrails weer geplaatst.
De rest kunnen jullie wel bedenken lijkt me (eigenlijk gewoon vergeten de foto’s te maken met het eind van het karwei in zicht).
Gordels lopen nu net even wat prettiger nu ze net even anders zijn vastgezet, o.a. andere montagehoeken. Klein extra, niet verwacht, voordeeltje.
De grote pret zat er overigens is dat, wanneer je alle bekleding hebt weggehaald, kan zien wat de werkelijke staat van het onderliggend staal is. De kwaliteit is m.i. zeer goed, geen enkele zwakke plek te vinden, overal even hard!
En tot slot: vandaag de nieuwe achterklep geplamuurd, veeeeel geschuurd en inmiddels in kleur gespoten, blanke lak moet nog, eerst maar even goed uitharden. Foto volgt bij montage (beetje de spanning opvoeren natuurlijk….)
En vandaag ook tot zeer grote vreugde van de oudste (zie avatar): ik ben ook begonnen met het restaureren van zijn trap-DS: veel met polyesther gespeeld en natuurlijk geschuurd. Het model van vooral de stoel en de stevigheid zijn weer prima in orde. Bumpers etc. zijn reeds in de primer gezet.
Tot later!
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Vandaag de cabrio gespoten, eens kijken wat Thijn er van zegt als ie van school terug komt!
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
pvanessen schreef:
(de vloermat ligt geplakt op de dunlopilo in de garage)
Waarom plak je die op elkaar? Ze kunnen toch niet verschuiven en opzichte van elkaar?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
camemBert schreef:pvanessen schreef:
(de vloermat ligt geplakt op de dunlopilo in de garage)
Waarom plak je die op elkaar? Ze kunnen toch niet verschuiven en opzichte van elkaar?
- De oude mat zat ook aan de Dunlopilo geplakt.
- 1 Los deel gaat m.i. nog wel, 2 losse delen geeft denk ik te veel kans op bobbels en plooien.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
pvanessen schreef:Ben overigens nu zwaar aan het nadenken over de audio in de auto. Het oude bakje (zie eerdere foto’s) komt iig niet meer terug, ik vind het eigenlijk gewoon lelijk. Maar wat dan: eigenlijk zat ik te denken aan een fatsoenlijke MP4 speler met een klein (zelf te bouwen) versterkertje welke nog wel achter de injectiecomputerplaat past zodat het geluid weer over de boxen gaat, maar voor nu nog geen fatsoenlijke gevonden (de Philips GoGear serie lijkt wel wat) Maar dat volgt nog….
Zo, de keuze voor geluid is gemaakt en ook al gemonteerd. Na eerst wat zoeken naar iemand die er echt iets van weet (de gemiddelde verkoper kent niet eens de quick start guide uit z’n hoofd) ben ik zaterdag de MM maar eens in gelopen.
Voor versterking is het de meest simpele standaard eindversterker geworden met tulp-ingangen en zelf-uischakeling aangezien het op de permanente 12V aansluiting is aangesloten. Voor de radio en andere muziek zorgt een Philips GoGear Vibe 8GB. Het enige wat nu nog (te) goed zichtbaar is is de 3,5mm aansluiting met 1m kabel die achter de afdekplaat van de injectiecomputer komt. Dat kan netter en zal ook nog eens gebeuren.
Wie dus interesse heeft in een goede Kenwood autoradio met CD speler en Ipod (of andere) ingang moet zich maar even melden.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Nog iets vergeten:
Toen ik vanavond de vouwwagen uit de garage haalde kwam er de oude trekhaak van de DS er onder vandaan. Voor trekwerk het ik de C5, dus bij interesse: mail/reageer maar.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
‘T is weer een vreselijke tijd geleden, maar er is gelukkig wel wat gebeurt.
Bij Het Duifje evenement de deur linksachter vervangen door een leenexemplaar van Huub. Hieronder nog de originele deur. De donordeur had aan de binnenzijde de originele kleur, maar helaas was de buitenkant met een rollen donderblauw gemaakt…
De deur is zeer grondig onderhanden genomen aangezien de onderkant wat begon te bobbelen en de kleur nog origineel was (dus slecht):
- strippen
- ontlakken
- stralen
- lassen
- KTL behandeling
- strakmaken
- grondlaag spuiten
- verder strakmaken en schuren
- spuiten
- monteren
Het eindresultaat is werkelijk fantastisch!! Als het zonnetje straks schijnt zal ik ff wat foto’s maken.
Nu nog 2 achterschermen en 2 rechter deuren te gaan…..
Aangezien er ook 2 nieuwe voorbanden op moesten ook hier maar een diepteinvestering gedaan: velgen gestraald, KTL behandeling en gespoten en natuurlijk nieuwe bandjes. Ook daar een groot tevredenheidsgehalte het geheel ziet er weer een stuk beter uit. vooral de velgen halen het shabby karakter weg.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace