


Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
hoi Peter
Op zo’n manier wordt het wel erg mooi op de nederlandse wegen .V\Dat je maar veel zwevende kilometrers met deze dame mag rijden,als ik dit zo zie gaat dat vast wel lukken.Hou ons op de hoogte




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Brian schreef:Je zal gaan merken dat je het binnenkort te warm gaat vinden in de DS. Een middenweg tussen ‘verwarming uit’ en ‘te warm’ is er namelijk nauwelijks. Met de verwarming een beetje aan, wordt het mij al snel te warm in de auto.
Dat hebben we dus gisteravond al ondervonden: we reden terug van de schoonlui (bijna in Belgie)maar voor Eindhoven stond de kachel al op minimaal…. Laat die winter maar komen (zolang ze maar niet gaan strooien tenminste)
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Van de verwaming klopt volledig. Ik had nog reserve berekend voor de grotere kachel unit, maar dit lijkt me overbodig nu met een prima werkende kachel. De regeling doe ik ik met wat koudere lucht binnen te laten. Verwarming aan de benen, beetje langs de bovenste openingen ( zijruiten/voorruit) en aangevuld met wat frisse lucht van de zijkant ( voorkant).
Op de kachel zit normaal een koperen spiraal in de doorstroomopening, weet iemand of dit zijn nut bewezen heeft en hoe dit werkt ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Mr. Smith schreef:
Op de kachel zit normaal een koperen spiraal in de doorstroomopening, weet iemand of dit zijn nut bewezen heeft en hoe dit werkt ?
Die spiraal is een capillairbuisje, verbonden aan een regelklep. Het idee is/was dat de warme lucht uit de kachelradiator de vloeistof in de capillair laat uitzetten, waardoor deze de regelklep iets dichtdrukt en zo de uitstroomtemperatuur min of meer constant houdt. Ik heb nog geen enkel bewijs ervaren dat dit ook feitelijk ooit werkt, en jij hebt nu aan den lijve ondervonden ddat dat ook bij jou waarschijnlijk niet zo is… de kachel is aan of de kachel is uit.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Klopt Oscar!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Bij mijn DS, en ook bij andere die ik ken, is de hoeveelheid warmte naar het interieur wel te regelen. Het is m.i. geen kwestie van warm of koud. Als ik de schuif koud/warm (rood/blauw) op eenderde open, is de warmteopbrengst minder dan wanneer ik hem op tweederde open. En ook verschil tussen tweederde open en helemaal.
Check het goed functioneren van je kachelkraan door hem te demonteren en vervolgens aan de inlaatkant met je mond te blazen, terwijl je de kraan bedient. Bij langzaam openen van de kraan moet er steeds meer blaas-lucht door heen komen. Zo niet, kun je overwegen je kachelkraan te vervangen. Anders kun je met de meer- of minderschuif de hoeveelheid aanpassen.
Je kunt ook nog een beetje experimenteren met de afstelling van je bedieningskabel op je kraan: staat je kraan ook open als je hendel helemaal op rood staat?




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
‘T is weer even een tijdje stil geweest, maar daarmee niet gezegt dat er niks is gedaan. Half november is de DS op stal gegaan (drie dagen na de geboorte van de jongst spruit, die kost toch ook wel weer wat tijd) en na het strooi seizoen weer van stal gehaald. Een maand geleden de eerste grote beurt, en jawel: een week van te voren komt er een hoop gekraak uit de rechter voorzijde. Een inspectie leerde dat de rand aan het tripoidehuis waar de aandrijfashoes omzit compleet weggeslagen was. Nog steeds geen idee hoe, maar het was wel zo. Dus een beurt:
- Aandrijfas + tripoidehuis met het nodige gepiel
- Startmotor: die was langzaam aan het overlijden, dus preventief vervangen maar
- Aansluiten achteruitrijlampen: er bleek geen schakelaar op de bak te zitten (vreemd!) en geen kabel in de boom (nog vreemder!)
- Lekzak rechtsvoor vervangen
- Aanslagrubber rechtsvoor vervangen (de oude lag ergens onderin te rommelen)
- De losgehaalde plekken flink schoongemaakt, zag voor zeker 30 jaar aangekoekt vet!
- En uiteraard de reguliere grote beurt: olie, kleppen etc.
- Motorkap aan de binnenzijde compleet geschuurd en mooi grijs gespoten zodat ook de motorkapisolatie geplakt kon worden.
- Voor die tijd nog het luchtfilter schoongemaakt en optisch verbeterd (schuren en opnieuw in zwart gespoten)
De rekening was binnen de verwachting, maar zoveel heb ik nog nooit voor een beurt aan een auto uitgegeven: ‘t blijven dure hobby’s, die dames….
Morgenavond bij Citro-Classique langs voor een nieuwe (polyesther) achterklep: de huidige is op een paar plekken gedeukt en onder het Pallasmousserubber is ie niet helemaal roestvrij meer. Het Pallasmousseding is vervangen voor reguliere rubbers om de vochtopname door het mousseding en dus roest, hoewel polyesther niet roest maar de gootjes natuurlijk wel, te voorkomen. Daarna gelijk maar de zooiige bekleding van de kofferbak verwijderd, wat een rommel is dat zeg, zeker die harige onderlaag. Maar goed: ook weer weg en weer netjes afgewerkt.
Verder ga ik ook maar eens kijken naar een nieuwe matten (etc.) set voor in het interieur. Het huidige is redelijk verschoten en de pasvorm is er enigszins uit.
Heeft iemand ten aanzien daarvan nog ideeen over geluidsisolatie? Ik bedoel: als de boel toch er af gaat kan er gelijk wat extra’s achter, maar wat? En heeft het zin?
Tot slot nog een nieuw project gestart: de DS trapauto van de oudste wordt gereviseerd. De kuip is al op meerdere plekken gerepareerd met polyesthermatjes (erg geestverruimend werk overigens) en moet natuurlijk in de zelfde kleur als papa’s DS. De kleur was ook een project op zich: niet elke spuiter levert zomaar kleur om zelf (met compressor) te spuiten, maar toch een goede gevonden, met een erg goede service overigens! Als ie klaar is komt er uiteraard een vergelijkende foto van beide bolides!
tot zover weer even.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Alleen in de laatste jaren zaten er achteruitrijlampen op onze DS-en, dat je auto (van 1970?) ze niet had is dus heel normaal.
Citroen!




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
DriverD schreef:Alleen in de laatste jaren zaten er achteruitrijlampen op onze DS-en, dat je auto (van 1970?) ze niet had is dus heel normaal.
Er zaten lampen onder, maar die waren rot, dus vervangen. Volgens de specialist had het allemaal wel aanwezig moeten zijn.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Welke “specialist”?
Volgens mij hebben ze vanaf modeljaar ‘72 pas achteruittijlampen, zie:
http://www.nuancierds.fr/DT recul.htm
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
pvanessen schreef:DriverD schreef:Alleen in de laatste jaren zaten er achteruitrijlampen op onze DS-en, dat je auto (van 1970?) ze niet had is dus heel normaal.
Er zaten lampen onder, maar die waren rot, dus vervangen. Volgens de specialist had het allemaal wel aanwezig moeten zijn.
Waarschijnlijk ooit een andere bumper met lampen en al opgezet?






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
De mijne (juli72) heeft ze iig niet.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Moest je ook een DSuper of duurder voor kopen, volgens mij.
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Gut, heb ik weer.. Een cheap ass DS. Past wel weer mooi tussen de bxxen dus




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
DriverD schreef:Welke “specialist”?
Volgens mij hebben ze vanaf modeljaar ‘72 pas achteruittijlampen, zie:
http://www.nuancierds.fr/DT recul.htm
Gezien de reacties op het topic van SPAM geef ik daar maar even geen reactie op . Ik vertrouw hem in ieder geval volledig als het om de DS gaat.
Maar goed, kabeltje trekken dus….
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace