Totaal aantal Berichten: 249
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Na een tijdje er mee rijden gemerkt dat de koppeling het wat kalmer aan deed met het oppakken. Na wat rommelen aan de stelschroef pakt ie nu weer lekker op. Vooral met terugschakelen is er een redelijk verschil (het voelt nu weer nieuwerwets aan).
Verder de ruitenwissers gefixed: ze deden het (uiteraard alleen geconstateerd bij regen….) niet altijd: bleven ze recht omhoog staan, wissen? nee dus. Het schoonmaken van de contacten en aansluitingen in de motorruimte (waren eerst erg vettig en vies, daaronder toch nog wat oxidatie) lijkt ie het nu wel goed te doen. Hoe raar het ook klinkt: het mag morgen even gaan regenen….(kan ik even uitgebreider testen).
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

- ID/DS DS 21 IE Pallas
Afgelopen Zaterdag een ander stuurhuis er in geschroefd. Dat scheelt echt veel met sturen, het lekken is nu ook verleden tijd en een raar “knak” in de stuuruitslag is verdwenen.
Gelijk maar de dakrand opnieuw gekit, met dit weer ook wel weer lekker.
Donderdag een nieuwe snoek gekocht, maar die is gelijk ingepikt door een ander…..
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En de nieuwe bestuurder in bijpassende trui.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 1234
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Afgelopen Zaterdag een ander stuurhuis er in geschroefd. Dat scheelt echt veel met sturen, het lekken is nu ook verleden tijd en een raar “knak” in de stuuruitslag is verdwenen.
Ik heb ook recent mijn stuurhuis vernieuwd, bij mij is de verbetering het grootst met het aanslaan van de pomp.
De pomp ging om de 8a9 seconden aan, na de wissel blijft hij soms wel meer dan een minuut weg.
Wat betreft de stuurbekrachtiging is het wel wat beter, maar nog niet zoals bij een nieuwere auto.
Als je op gras staat draait het als een speer, sta je op grindtegels dan ondervind ik nog steeds weerstand.
Zou een nieuwe pomp dit verbeteren?
Peter.
pavang schreef:
Wat betreft de stuurbekrachtiging is het wel wat beter, maar nog niet zoals bij een nieuwere auto.Zou een nieuwe pomp dit verbeteren?
Peter.
Nee,
het is een stuurhulp en hij bekrachtigt gewoon niet meer
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

- ID/DS DS 21 IE Pallas
Bij mij sloeg de pomp eerst ook om de 8 sec. aan. Met het andere stuurhuis haalt ie met gemak de 30 sec. Voor mij is dat ruim voldoende, maar een minuut is wel erg luxe….
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@Peter:
De werkdruk van het systeem wordt bepaald door de in- en uitslagdruk van de HD-regelaar. Hierin zitten veren die na verloop van tijd hun spanning verliezen.

Totaal aantal Berichten: 388
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
veel zwevende kilometers gewenst met deze fraaie godin
groetjes DS rijder

Totaal aantal Berichten: 388
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
hoi peter
vanaf deze kant gefiliciteerd met deze fraaie godin heel veel zwevende kilometers.
groetjes DS rijder

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- SM 2,7 Carb.
@Peter:
De werkdruk van het systeem wordt bepaald door de in- en uitslagdruk van de HD-regelaar. Hierin zitten veren die na verloop van tijd hun spanning verliezen.
Nee,
het is een stuurhulp en hij bekrachtigt gewoon niet meer
Dus dat wil zeggen dat de bekrachtiging niet beter te krijgen is?
Hoe is dat bij jouw Pvanessen?
Peter.

- ID/DS DS 21 IE Pallas
pavang schreef:@Peter:
Nee,
het is een stuurhulp en hij bekrachtigt gewoon niet meerDus dat wil zeggen dat de bekrachtiging niet beter te krijgen is?
Hoe is dat bij jouw Pvanessen?
‘t is gewoon Peter hoor
De bekrachtiging is uitstekend, ook toen het het andere stuurhuis er nog in zat. Wel is het nu iets beter, maar dat valt eigenlijk niet op. Soms blijft de bekrachtiging even weg, maar alleen als de motor net aan is en ik te snel weg wil, de druk zal dan nog niet naar het stuur gaan blijkbaar (vering en remmen lijken me ook belangrijker).
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- SM 2,7 Carb.
Bij mij sloeg de pomp eerst ook om de 8 sec. aan. Met het andere stuurhuis haalt ie met gemak de 30 sec. Voor mij is dat ruim voldoende, maar een minuut is wel erg luxe….
Bij mij is ook de voorraadbol recent nog vervangen, dat verklaard misschien het lang wegblijven van de pomp.
Wat een gave trapauto trouwens, zijn die nog ergens te koop?
Ik heb er vorig jaar 2 neefjes bij gekregen en die moet je natuurlijk meteen opvoeden wat betreft het automodel.
Groeten Peter.

- ID/DS DS 21 IE Pallas
pavang schreef:Wat een gave trapauto trouwens, zijn die nog ergens te koop?
Ik heb er vorig jaar 2 neefjes bij gekregen en die moet je natuurlijk meteen opvoeden wat betreft het automodel.
Die trapauto kwam ik toevallig (ja, echt waar hoor) op MP tegen, had ze natuurlijk eerder ook al eens gezien, maar dan voor echt te veel geld. Overigens heeft die ook al haar eerste grote beurt gehad: meneer had de hele aandrijving er uit liggen . Gelukkig is dat bij de minivariant een heel stuk makkelijker dan bij de 1:1 versie. Het leed was echter haast nog groter….
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

- ID/DS DS 21 IE Pallas
Gisteren maar eens gestart met het schoonmaken van de kachelradiateur. Het werd namelijk niet echt warm binnen. De kachelhandle op de warmste stand gaf lucht waar de kou net uit was.
Het demonteren viel erg mee, zit gelukkig ook op een zeer bereikbare plaats. 2 slangenklemmen los, beugel losklikken, even wat pielen en het ding lag in mijn hand. Eerst het binnendeel maar eens flink doorgespoeld met warm water: er kwam een enorme bak bruine derrie uit, toe met een sodaoplossing doorgespoeld en bij de laatste keer dit laten staan, even lekker een nachtje inwerken. Vanochtend de tuinslang op het koperen pijpje geschoven en flink doorgespoten. Daarna montage en uiteraard even testen.
De conclusie is dat we bijna met de DS naar Siberie op vakantie kunnen: het wordt nu dus redelijk snel eigenlijk best behoorlijk warm in de auto, dat valt me eigenlijk toch nog mee aangezien je best vaak hoort/leest dat het niet warm te krijgen is.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat het niet warm te krijgen is geldt inderdaad alleen bij een niet goed werkend systeem. Je zal gaan merken dat je het binnenkort te warm gaat vinden in de DS. Een middenweg tussen ‘verwarming uit’ en ‘te warm’ is er namelijk nauwelijks. Met de verwarming een beetje aan, wordt het mij al snel te warm in de auto.
Volg je hart, gebruik je hoofd.