3 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
CX Athéna 1981
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 07 februari 2010 09:36 PM
  [ # 31 ]

Dat ben ik met Wendela eens: je kent je BX intussen en weet wat je eraan hebt.
Zo te lezen heb je alle ‘major’ zaken intussen al wel een keer vervangen, blijft alleen de roestkwestie over.
Als je dat een beetje in de gaten houdt kan een BX ook heel oud worden.
Staat alleen tegenover dat een AX waarschijnlijk goedkoper uitvalt om te (blijven) rijden, zowel in verbruik als in onderhoud.
En ook daarin loop ik in pas met W: die keuze ligt bij jou en kunnen wij niet voor je maken.
Succes daarin!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 07 februari 2010 09:59 PM
  [ # 32 ]

Uiteraard ligt die beslissing bij mijzelf. Waar ik benieuwd naar ben is hoe anderen dat aanpakken.
Ik ga eens uitkijken naar een redelijk goede AX. (relatief weinig km’s, goed onderhouden etc.)
Als ik de prijzen op Marktplaats bekijk zijn ze ongeveer net zo duur of iets duurder als/dan een BX. Als ik nog wat scoor voor de BX hoef ik weinig te investeren.
Als ik Pascal goed begrijp is een AX gewoon goedkoop rijden en dat maakt dan het aanhouden van de CX mogelijk.
(tot er weer betere tijden komen en die komen heus wel weer….. Wink)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 februari 2010 10:03 PM
  [ # 33 ]

Hoe je het ook wend of keert, die BX is een oud ding waarvan je weet dat je er hoe dan ook kosten aan gaat krijgen. Kosten kun je aan een ax’je ook krijgen maar dat zal altijd aanzienlijk MINDER zijn dan aan die ouwe bx. Immers, er zit gewoon veel minder shit op een ax. Geen retourslangen, geen leidingen enz enz. Je kunt wel zeggen dat je “weet wat je hebt” met zo’n bx, je weet NOOIT wat er allemaal stuk aan kan gaan de komende tijd…..Onderhoudskosten aan een bx kun je niet vergelijken met een AX. De CX is je “zorgenkindje” waar je graag in wil investeren. Dan zou ik mijn geld niet in een rijdend ziekenhuis genaamd BX steken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 07 februari 2010 10:10 PM
  [ # 34 ]

Laughing
Subtiel verwoord maar ik begrijp de boodschap.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 07 februari 2010 10:39 PM
  [ # 35 ]

Ja gut, BX. 1.9 diesel….
Retourleiding…. Ja gut.

Een AX. Moet dat diesel of benzine worden?
Wat heb je daar dan voor budget voor?
En kan je voor dat budget een AX aanschaffen waar je de komende jaren (tamelijk) probleemloos mee kunt rijden? En wie garandeert dat?

Wij rijden nu bijna vijf jaar met die BX van ons. Mijn hemel, dat ding jaagt ons op kosten. Een keer filters en vloeistoffen vervangen en een set nieuwe banden. Het moet niet gekker worden anders gaat dat hok eruit!

Wat kan je zeggen over en auto van een ‘bepaalde’ leeftijd?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 08 februari 2010 10:45 AM
  [ # 36 ]

Voel je niet aangevallen Wendela, want ik begrijp uit je reactie dat het je zeer doet als iemand de raad krijgt naar iets anders dan een oude BX uit te kijken.
Tuurlijk; het kunnen best hele goedkope auto’s zijn (zo werden de meeste ook in Nederland gereden…vandaar dat er nog zoveel zijn), maar een gemiddelde reparatie is nu eenmaal duurder dan dezelfde reparatie aan iets kleiners (HP-loos)...
Als ik zo de gemiddelde reparatie-waslijst lees die ‘de nederlandse BX-rijder (M/V)’ voor de kiezen heeft gehad en dat vergelijk met een HP-loos product uit de keuken van PSA, dan kún je er niet omheen dat de gemiddelde BX duurder is…...uitzonderingen zullen er altijd zijn.

Ik heb geen idee wat een BX Diesel weegt, zal ergens tussen de 1050en 1150 kg zijn, en als ik dat vergelijk met een AX diesel (760kg) dat scheelt dat alleen al in wegenbelasting bijna 400 euro op jaarbasis..
Verbruik van zo’n hummel is sowieso al beter door het gewichtsverschil, dus de winst wordt groter.
Ga ik van een BX-Diesel naar een AX benzine dan scheelt het al snel 100 per maand…ondanks het misschien iets gunstiger brandstofverbruik van de BX (wat ‘doet’ zo’n ding?, een AX benzine draait makkelijk 1 op 16-18).
Dat zijn toch harde knikkers als je inkomsten drastisch slinken, mee eens?

En ja: je zult maar nèt een AX ofzo kopen waar onkosten aan zitten te komen, die kans bestaat.
Goed om je heen kijken, er is keuze zát (nog) doet al een hoop.
Niemand kan garanderen dat je verse aankoop het blijft doen, maar dat kun je zelfs van fabrieksnieuwe auto’s niet…

Ja; een BX heeft absoluut meer Citroën-gevoel, al is het door HP en de ruimte, ben ik meteen met je eens.
De AX komt van de hand van dezelfde ontwerpstudio en heeft ook dat herkenbare hoekige, overduidelijk familie.
De keuze blijft, ondanks de raad en ervaring van anderen, bij de TS.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 08 februari 2010 10:49 AM
  [ # 37 ]

Oh, nee hoor, ik voel me niet aangevallen. Very Happy

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 08 februari 2010 07:03 PM
  [ # 38 ]
Pascal schreef:

Ik heb geen idee wat een BX Diesel weegt, zal ergens tussen de 1050en 1150 kg zijn, en als ik dat vergelijk met een AX diesel (760kg) dat scheelt dat alleen al in wegenbelasting bijna 400 euro op jaarbasis..
Verbruik van zo’n hummel is sowieso al beter door het gewichtsverschil, dus de winst wordt groter.
Ga ik van een BX-Diesel naar een AX benzine dan scheelt het al snel 100 per maand…ondanks het misschien iets gunstiger brandstofverbruik van de BX (wat ‘doet’ zo’n ding?, een AX benzine draait makkelijk 1 op 16-18).
Dat zijn toch harde knikkers als je inkomsten drastisch slinken, mee eens?

En ja: je zult maar nèt een AX ofzo kopen waar onkosten aan zitten te komen, die kans bestaat.
Goed om je heen kijken, er is keuze zát (nog) doet al een hoop.
Niemand kan garanderen dat je verse aankoop het blijft doen, maar dat kun je zelfs van fabrieksnieuwe auto’s niet…

Ja; een BX heeft absoluut meer Citroën-gevoel, al is het door HP en de ruimte, ben ik meteen met je eens.
De AX komt van de hand van dezelfde ontwerpstudio en heeft ook dat herkenbare hoekige, overduidelijk familie.
De keuze blijft, ondanks de raad en ervaring van anderen, bij de TS.

Het Citroëngevoel haal ik meer dan genoeg uit mijn CX. Hoewel de BX niet onaardig veert en rijdt komt hij uiteraard niet in de buurt van zijn grote broer. Ook de GS was beter.
Naar een diesel ben ik niet bewust op zoek. Misschien toch wel een idee.
Eerlijk gezegd heb ik nooit in een AX gereden. Ik heb wel ooit een Axel gehad. Een fijn ding. (afgezien van het ongelooflijk snel roesten)

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 08 februari 2010 07:07 PM
  [ # 39 ]

Dan lijkt me een proefritje in een AX op z’n plaats.
Mijn ervaring met de AX als leenauto (16 km op de teller) was erg goed.

Misschien zijn er hier wat mensen met de diverse soorten AX die je uit willen nodigen tot een proefrit. Pas dan weet je waar je het over hebt, denk ik.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 09 februari 2010 10:38 AM
  [ # 40 ]

Orienteer je op een type II, dus alles ná bouwjaar 1992.
Ik weet dat dit raar klinkt vanuit mijn zijde, want ik vind juist de type I zo bijzonder, maar een type II heeft meer luxe en de stoelen zijn een stuk beter.
Wil je het beste compromise tussen zuinigheid en power, ga dan voor een 1.1i.
De vierbak maakt net zoveel herrie als de vijfbak (eindreductie is nagenoeg hetzelfde), dus een ‘First’ of een ‘Spot’ of ‘Allure’ voldoet prima (zit iets luxeverschil tussen qua uitrusting).
Je bent welkom om een stukje in ‘Pino’ te komen rijden, maar dat kun je rustig vergelijken met een Eend of een oer-Panda.
Een type II zit echt veel beter.
En voor de rest:

http://www.axclub.net/how/kopen/kopen.pdf

en

http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/203202/

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 23 maart 2010 09:15 PM
  [ # 41 ]

Vandaag is Sarah na een winterslaap van bijna 5 maanden weer ontwaakt. Na heel even tegensputteren strekte ze gracieus haar ledematen en spon weer als een poes.
Meteen een rondje gereden en even de bandenspanning gecontroleerd. Nog geen tiende barretje gezakt.
Jongens wat een feest na het dagelijkse gehobbel met Keetje. Dat verschil ervaren kan ik iedereen aanraden. Ik heb haar ook nog maar even in bad gedaan.

Wat me nu weer opviel is dat de verlichting van de snelheidsmeter het niet doet als het licht niet aanstaat. De verlichting van de toerenteller wel. Als ik het licht aanzet zijn beide verlicht. Kennelijk is het lampje niet defect. Iemand enig idee hoe dat kan? Ik heb nog steeds een vervanging voor het defecte klokje liggen. Dat kan dan in een keer mee. (Ik heb wel wat koud water vrees om hier aan te beginnen)

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 23 maart 2010 10:29 PM
  [ # 42 ]

Fijn he,

cx rijden en gelukkig wordt het morgen 20 graden is het lekker genieten, en dat dashboard lijkt erger dan het is, heb het de afgelopen weken het ding er verschillende keren uitgehad om alles werkend te krijgen.

Deksel boven los, 2 zwarte clips ervan km, kmteller kabel los maken klein stukje optillen en dan de 2 onderste veren losduwen met een schroevendraaier en het ding er voorzichting uittillen. Dit is een beetje wrikken en buigen.

Verder zou ik meteen alle lampje vervangen en de glaasjes aan de binnenkant schoonmaken scheelt de helft, bij mij.

Dat lampje zou een breuk kunnen/slecht contact in de sporen kunnen zijn, ik had er een bij de voltmeter.

Succes.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 23 maart 2010 10:39 PM
  [ # 43 ]

Je bedoeld die flap met opgedrukt electrisch circuit? Hoe herstel je zoiets als het een breuk vertoont?
Mijn olieniveaumeter werkt ook niet (hoort het even te doen na starten) maar daar kun je beter toch niet te veel waarde aan hechten. Misschien zit daar ook zo’n breuk of werkt dat weer anders?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 maart 2010 04:14 PM
  [ # 44 ]

Voor die olieniveaumeter zou ik even de grote connectors naast je accu losnemen en goed schoonmaken.
Even inspuiten met een electrospray of zuurvrije vaseline.
Zal die gegarandeerd weer werken, en anders efkes controleren of de vlotter van dat mechanisme nog goed is (linksvoor op het blok, naast de aansluiting van de onderste dikke koelslang).
Anders heb ik er nog wel eentje liggen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 25 maart 2010 09:12 PM
  [ # 45 ]

Bedoel je deze?
(foto met GSM genomen maar hopelijk toch voldoende duidelijk)

Profiel  
 
 
3 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook