1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Carburateur afstellen
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 09 juni 2009 12:17 AM

Hallo,

Na de geweldige hulp met de 123-ignition ben ik bij de volgende uitdaging’ aangeland en doe wederom een beroep op jullie.
Mijn DS staat al enige tijd in de garage en vorig jaar wilde ik hem uit de garage rijden maar kreeg de motor niet gestart. De wegenwacht was erg behulpzaam, heeft de ontsteking bekeken en de carburateur ‘bijgesteld’. De motor liep en hij kon uit de garage. Dit voorjaar wilde ik een stuk rijden (ik ben de DS aan het ombouwen dus geen grote rit gepland) maar de motor kwam niet op toeren. De rechterremklauw zat vast dus daar stak ik het op. Remklauw vervangen maar dat bleek niet het probleem te zijn. Vervolgens de ontsteking (met de nodige probleempjes (zie onderwerp ‘123’)) vervangen. De motor loopt netjes maar zo gauw ik het gaspedaal indruk daalt het toerental en slaat de motor bijna af, soms met een soort puffend geluid uit de carburateur. Ik heb het idee dat de carburateur veel te rijk staat afgesteld, maar ik heb geen idee hoe dit goed af te stellen. Het is een dubbele Weber en het is een halfautomaat. De toerenbegrenzer is eraf dus in principe moet ik maximale toeren kunnen behalen. Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt, Mario

DS!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 juni 2009 01:22 AM
  [ # 1 ]

Mengselregelschroeven indraaien en ontstekingstijdstip controleren (op hoeveel graden bij welk toerental staat ie nu?).

Citroen!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 11 juni 2009 03:10 AM
  [ # 2 ]

Tja, daar heb ik een toerenteller voor nodig en een gradenboog? Dat zit niet op mijn DS. Het is een DS uit 1967 met een HY motor, ik heb begrepen dat het afstellen mbv een lampje (en niet met een stroboscoop) moet gebeuren? Ik ga me daar maar eens in verdiepen.

Gr Mario

DS!

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 11 juni 2009 03:19 AM
  [ # 3 ]
mario123 schreef:

Tja, daar heb ik een toerenteller voor nodig en een gradenboog? Dat zit niet op mijn DS. Het is een DS uit 1967 met een HY motor, ik heb begrepen dat het afstellen mbv een lampje (en niet met een stroboscoop) moet gebeuren? Ik ga me daar maar eens in verdiepen.

Gr Mario

je kunt zonder lopende motor de ontsteking op tijd zetten met een lampje (dan test je wanneer de puntjes open gaan) en als de motor eenmaal loopt kun je met een stroboscoop het tijdstip controleren en evt. bijstellen.

Als je geen gradenboog op je blok hebt zitten, kun je die evt. monteren of het 0 graden punt monteren (blok op BDP cilinder 1 zetten, markeren op carter en krukaspoelie) en dan meten hoeveel mm het markeerpunt ligt met draaiende motor, omrekenen naar onstekingstijdstip weet ik even niet uit mn hoofd Surprisedops: maar dat is niet zo dramatisch moeilijk.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 12 juni 2009 12:31 AM
  [ # 4 ]

Basis principe van verbranding :
Brandstof, zuurstof en ontsteking.
Check of je brandstof-aanvoer goed is (zijn je brandstoffilters verstopt) ?
Heb je een LPG installatie en heb je de problemen op benzine, dan komt dit waarschijnlijk doordat in je luchtslang tussen luchtfilter en carb een ring zit waardoor de LPG verneveld wordt in de luchtstroom. Deze ring zorgt er echter voor dat er minder lucht door komt en dit heeft als effect dat als je op benzine volgas geeft, je eigenlijk de motor aan het verzuipen bent.

Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 juni 2009 12:56 AM
  [ # 5 ]
bartjes schreef:

Deze ring zorgt er echter voor dat er minder lucht door komt en dit heeft als effect dat als je op benzine volgas geeft, je eigenlijk de motor aan het verzuipen bent.

Succes !

Neen.
de beperking van lucht zorgt automatisch voor beperking van benzine. Zo werkt een carburateur. De lucht die langs de venturie stroomt trekt benzine mee. minder lucht = minder benzine.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 12 juni 2009 01:02 AM
  [ # 6 ]

Neen,
want de motor zuigt met gelijke kracht maar de lucht heeft meer weerstand. Het mengsel zal dus rijker worden omdat de carburateur relatief meer benzine aanzuigt. 


Razz

.komma

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 12 juni 2009 02:21 AM
  [ # 7 ]
bogaard77 schreef:

Neen.
de beperking van lucht zorgt automatisch voor beperking van benzine. Zo werkt een carburateur. De lucht die langs de venturie stroomt trekt benzine mee. minder lucht = minder benzine.

Bogaard, dit keer ben ik het niet met je eens.
De gas venturi zorgt voor extra weerstand, op exact dezelfde manier als de choke klep dat doet. Bij sluiten van je choke wordt het mengsel ook rijker.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 juni 2009 02:51 AM
  [ # 8 ]

Bogaard kan gelijk hebben. Als de vlotterkamer niet in verbinding staat met de buitenlucht, maar met de lucht tussen luchtfilter en carburateur namelijk. Dit werd wel gedaan om te voorkomen dat bij een vuiler wordend luchtfilter het mengsel rijker wordt. De chokeklep werkt dan toch omdat die dichter bij de carburateur zit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 12 juni 2009 04:11 AM
  [ # 9 ]

neen Smile
Dat zal heel goed kunnen, zo een systeem, maar ik weet dat jouw vergasser vlak boven de carbu zit en nergens anders.
En de votterkamer wordt gewoon weer bijgevuld door de overdruk van de pomp,

Ik ben bang dat dit een verloren slag is voor de heer B.
Een goede vergasser ring is niet zo indrukwekkend groot, en heeft dus relatief weinig invloed. dat merk je alleen op de snelweg (in principe!), 140/ 150


ontopic:
zoveel te rijk dat je motor niet op toeren komt is een flinke afwijking. Weet je waar de co2 knop zit? of ook wel de lucht schroef? helemaal dichtdraaien, aantal slagen tellen en onthouden! dan 4 halve slagen uitdraaien. Dan zit je wel ongeveer goed. Nu de stationair schroef er bij draaien. Klaar. Dan kun je op benzine rijden.

als de afstelleng echt bagger is zoals jij verwacht, dan zal de stationair schroef helemaal dicht staan en de luchtschroef te ver open.

ojah, soms staat de shoke-kabel verkeerd afgesteld. Dan lijkt ie ont-shoked, mar is dat nog niet, Bijvoorbeeld een knik in de shoke kabel, vlak voor de carburateur kan dat veroorzaken.

.komma

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 14 juni 2009 12:48 AM
  [ # 10 ]

Herten, heren,

Ben begonnen met de mengselschroeven in te draaien. Vervolgens de 123 ontsteking op de gok vervroegd gezet (met de klok mee gedraaid). Als ik dat deed totdat het groene ledje in de 123 ging branden stond de rotor bijna op cilinder 3. Met kleine stapjes verdraaid dus totdat ie rustig liep en met vol gas lekker doortrekt. Hij loopt nu als een tierelier! Met jullie tips ga ik het nog wel een keer ‘officieel’ afstellen maar voor nu geen problemen. Kan ik eindelijk verder met ‘haar lijf’.

Gr mario

DS!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 14 juni 2009 01:02 AM
  [ # 11 ]
mario123 schreef:

Ben begonnen met de mengselschroeven in te draaien. Vervolgens de 123 ontsteking op de gok vervroegd gezet (met de klok mee gedraaid).

Aangezien de normale draairichting van de rotor met de klok mee is, heb je hem dus verlaat, niet vervroegd.
Niettemin, fijn voor je dat’ie nu loopt.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 juni 2009 11:41 PM
  [ # 12 ]

Inderdaad, met de klok mee verlaat de ontsteking. Meestal loopt ie dan beter, al lever je natuurlijk wat trekkracht en vermogen in.

Citroen!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 16 juni 2009 12:39 AM
  [ # 13 ]

Ahum, en ik denken dat ik het nu snapte…. oops

DS!

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 27 juni 2009 10:07 PM
  [ # 14 ]

De laatste weken al een beetje het gevoel gehad dat de verbranding niet helemaal lekker was na ht inbouwen van de 123. Ondervind dus een beetje dezelfde problemen als Mario123.
Direct na het inbouwen had ik geen problemen. Echter werden de kwaaltjes steeds erger. Eerst een beetje inhouden bij accelereren. Daarna bij stationair lopen op benzine onrustig lopen, had al het idee dat de motor een beetje teveel benzine kreeg. Afgelopen week steeds meer zwarte rook uit de uitlaat. gisterenavond het dieptepunt bereikt: stilstaan langs de weg. Stond voor stoplicht op een grote rotonde. Groen licht en bij optrekken slecht wegkomen en veel zwarte rook, daarna afslaan en niet meer willen starten. Kon nog net langs de weg komen doordat de weg iets afliep en de auto kon uitrollen. Daarna accu leeggestart en toch de ANWB moeten bellen. Deze contateerde dat vonk e.d. allemaal goed was en de motor waarschijnlijk verzopen was. Moest als de motor af wilde slaan vol gas geven om hem aan de praat te houden.

Vanmiddag poging gedaan om het een en ander beter af te stellen.
De 123 had ik bij het inbouwen ingesteld met het groene ledje.
Vanmiddag heb ik de 123 tegen de klok ingedraaid terwijl de motor op LPG liep. Toerental ging iets omhoog en de motor liep iets mooier.
Op benzine loopt de motor nog niet goed. Nog steeds zwarte rook. Nu wil ik de stelschroeven op carburateur opnieuw afstellen. Vraag is: welke schroeven moet ik indraaien? Heb foto’s gemaakt voor de duidelijkheid.

En hoeveel slagen is “standaard”?

Groeten,

jeroen

salut

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 27 juni 2009 10:07 PM
  [ # 15 ]

De laatste weken al een beetje het gevoel gehad dat de verbranding niet helemaal lekker was na ht inbouwen van de 123. Ondervind dus een beetje dezelfde problemen als Mario123.
Direct na het inbouwen had ik geen problemen. Echter werden de kwaaltjes steeds erger. Eerst een beetje inhouden bij accelereren. Daarna bij stationair lopen op benzine onrustig lopen, had al het idee dat de motor een beetje teveel benzine kreeg. Afgelopen week steeds meer zwarte rook uit de uitlaat. gisterenavond het dieptepunt bereikt: stilstaan langs de weg. Stond voor stoplicht op een grote rotonde. Groen licht en bij optrekken slecht wegkomen en veel zwarte rook, daarna afslaan en niet meer willen starten. Kon nog net langs de weg komen doordat de weg iets afliep en de auto kon uitrollen. Daarna accu leeggestart en toch de ANWB moeten bellen. Deze contateerde dat vonk e.d. allemaal goed was en de motor waarschijnlijk verzopen was. Moest als de motor af wilde slaan vol gas geven om hem aan de praat te houden.

Vanmiddag poging gedaan om het een en ander beter af te stellen.
De 123 had ik bij het inbouwen ingesteld met het groene ledje.
Vanmiddag heb ik de 123 tegen de klok ingedraaid terwijl de motor op LPG liep. Toerental ging iets omhoog en de motor liep iets mooier.
Op benzine loopt de motor nog niet goed. Nog steeds zwarte rook. Nu wil ik de stelschroeven op carburateur opnieuw afstellen. Vraag is: welke schroeven moet ik indraaien? Heb foto’s gemaakt voor de duidelijkheid.



En hoeveel slagen is “standaard”?

Groeten,

jeroen
[edit bogaard] effe de plaatjes zichtbaar gemaakt… [/edit]

salut

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook