3 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Carburateur afstellen
Pieter Bas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 21 mei 2010 10:53 AM
  [ # 31 ]

Hydro, heb je de grote stelschroef aan de voorzijde van de voet wel helemaal dicht gedraaid?

Daarbij: misschien is het goed om de hele carburateur er eens uit te schroeven en schoon te maken en goed droog te blazen.
Alle sproeiers even doorblazen
Met een nieuw pakkingsetje en een juiste afstelling van de vlotter weet je dan zeker dat de carburateur in orde is.
Daarna kan je dan proberen de juiste toerentallen te krijgen.

Rijden als een Godin in Nederland.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 22 mei 2010 02:36 PM
  [ # 32 ]

Aan waterman:
Met die 650 t./min ben ik ook niet zo ontevreden. Het is meer dat ik meer reactie had verwacht van in of uitdraaien van schroef 3. Daarom wilde ik van anderen horen hoeveel verschil het verdraaien van schroef 3 zou moeten geven op het toerental.
Ik schreef 1 of 2 slagen indraaien en motor slaat af, maar ik bedoelde 1 of 2 halve slagen, en de motor slaat af.
Maar waarschijnlijk moet ik het voorlopig maar met deze vrij grove instelling doen en later de carburateur op benzine nog eens fijn afstellen met een CO meter. Die is toch ook nodig voor het goed afstellen van mijn LPG.

Aan Pieter Bas:
Ja, ik heb de grote schoef aan de voorkant (nr. 4) helemaal dicht gedraaid.
En ja, schoonmaken van de carburateur zou eigenlijk wel een keer goed zijn, maar ik weet niet of ik momenteel ook nog aan die klus wil beginnen. Maar ik zet het op het toekomstige klussen lijstje.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 mei 2010 12:42 AM
  [ # 33 ]

Vanmiddag de afstelling van mijn carburateur verder afgemaakt. Zoals al vaker geschreven: wat een genoegen als carburateur en koppeling van halfautomaat goed afgesteld staan! Auto begint nu netjes weg te rijden als je je voet van de rem haalt. En nu ook duidelijke toerendaling als je weer op de rem trapt. Eindelijk het echte hydraulique gevoel!
cool smile

Ook gelijk het gas maar afgesteld zoals beschreven door Marten Stationair afstellen
Enige kleine aanvulling: als ik schroef in slang ver opendraaide viel de motor uit. Ik moest eerst de schroef in op de verdamper 2 halve slagen indraaien om de motor te blijven laten lopen.

Fijnafstelling van benzine en LPG, met CO meting zal ik ook nog laten doen. En ook nog eens een keer de carburateur helemaal schoon maken. Maar ik hoop dat ik nu toch mijn oude, zuinige (1:9) LPG verbruik terug heb, in plaats van de 1:7 die ik de laatste tijd reed. Motor had ik laten afstellen terwijl de choke klep niet goed genoeg open stond, tja, dan klopt er niet veel meer van.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 12 augustus 2010 02:04 PM
  [ # 34 ]

Toch maar weer op de afstelling terug komen.
Sinds motor afstelling in mei lijkt het LPG verbruik nog steeds wat hoog: ongeveer 1:7 op LPG (vorig jaar reed ik 1:9 op LPG). Ik heb ook benzine gebruik gemeten over 200 km, dat was 1:8,9. Een stuk beter dus maar nog niet echt goed.

Heb vervolgens twee weken bij LPG specialist LPG laten afstellen. Volgens zijn zeggen stond het al redelijk goed met de procedure van Marten, maar hij kreeg ofwel de CO of de HC niet goed. Volgens LPG specialist (Agin) was er toch nog ergens iets mis.
Het valt ook op dat warme motor met verlaagd stationair toerental (stilstand, voet op de rem) op LPG nog steeds makkelijk uit valt, terwijl dat op benzine niet het geval is. Motor loopt (verlaagd) stationair dus niet lekker op LPG.

Wat kan er mis zijn?
Kleppen zijn circa 2000 km geleden gesteld, bougies zien er goed uit (wel lichte kool aanslag). Er zit 123 ontsteking in op kromme C6. Ontsteking staat tikje (circa 2 graden) vervroegd.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 12 augustus 2010 02:50 PM
  [ # 35 ]

Mmmmmmmmmmm, onze D Special doet ook iets van 1:7 met rustige rijstijl. Wagen loopt perfect. Als jij de afstelling zo krijgt dat 1:9 haalbaar is hoor ik dat graag, misschien is er bij ons ook nog iets uit te halen. Moet wel vermelden dat ik niet de afstelling heb na laten kijken.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 augustus 2010 06:26 PM
  [ # 36 ]

Op benzine het vlotterniveau eens checken. dat kan erg schelen. Op lpg de vollast schroef een halve slag dicht.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 12 augustus 2010 08:44 PM
  [ # 37 ]

Nou, de vollastschroef een halve slag gegeven en de tank weer afgevuld. Ben benieuwd.

Even of ik het begrijp: Ik neem aan dat dit effect heeft op het gebruik bij acceleren en hoge snelheden (wanneer er veel verbruik is)?

Jeroen.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 13 augustus 2010 02:21 PM
  [ # 38 ]

Ik ga eerst maar eens de carburateur schoonmaken, zoals in mei door Pieter Bas gesuggereerd. Dan zijn hopelijk de moeilijkheden met schroef 3 verholpen. In mei had ik nauwelijks toeren variatie bij verdraaien schroef 3, alleen wel of niet uitvallen.
Daarna alles nog eens opnieuw afstellen op benzine en misschien dat daarna de boel op LPG ook beter (stationair) loopt.

Iemand een tip hoe carburateur het beste schoon te maken en waarmee? Ik heb al beetje gezocht, maar kon niet echt een goede handleiding vinden voor het schoon maken. (De)montage staat wel in het WPH. Ik begrijp dat er spuitbussen met een soort reinigingsvloeistof zijn.

En iemand een handige tip hoe de carburateur bevestigings moeren aan de motor kant los te krijgen? Je kunt er van boven en opzij niet bij. Mijn plan is ringsleutel te nemen en die net naast de ring 45 graden of meer te verbuigen, zodat je een soort L-vormige sleutel krijgt die lijkt op het officiële 3081-T gereedschap hier voor.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 augustus 2010 03:02 PM
  [ # 39 ]
Jeroen ID19P schreef:

Nou, de vollastschroef een halve slag gegeven en de tank weer afgevuld. Ben benieuwd.

Even of ik het begrijp: Ik neem aan dat dit effect heeft op het gebruik bij acceleren en hoge snelheden (wanneer er veel verbruik is)?

Jeroen.

De vollast schroef bepaalt hoe hard er aan het membraan gezogen wordt die de lpg toevoer regelt. Over het hele toeren bereik beperk je dus de hoeveelheid lpg die verbrand wordt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 augustus 2010 03:03 PM
  [ # 40 ]
Hydro schreef:

En iemand een handige tip hoe de carburateur bevestigings moeren aan de motor kant los te krijgen? Je kunt er van boven en opzij niet bij. Mijn plan is ringsleutel te nemen en die net naast de ring 45 graden of meer te verbuigen, zodat je een soort L-vormige sleutel krijgt die lijkt op het officiële 3081-T gereedschap hier voor.

ik klooi altijd met een steek sleuteltje…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 13 augustus 2010 07:29 PM
  [ # 41 ]

Ik heb gisteren even gepast met een korte steeksleutel, maar die staat zo schuin op de moeren aan de motor zijde dat ik bang was voor beschadiging van de messing? moeren.
Dus eens kijken of ik een nette carb verwijderings tool kan maken. Andere suggestie van mijn collega is een “crowfoot wrench”.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 13 augustus 2010 08:00 PM
  [ # 42 ]

Of het kleppendeksel ff verwijderen. Kom je er wat makkelijker bij… (tenminste bij mijn 1911cc)

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 augustus 2010 08:48 PM
  [ # 43 ]

Ik weet niet of ik wat heb gemist, maar ik heb nog nergens gelezen dat het luchtfilter goed schoon is en dat is toch echt wel belangrijk. Een vervuild luchtfilter zorgt voor een belemmering van de luchtstroom en een te rijk mengsel.

Wat de stationaire luchtschroef betreft: ik heb altijd geleerd dat je die zodanig moet stellen dat de motor stationair mooi rond loopt en zo snel mogelijk in toeren. Met de aanslagschroef van de smoorklep, het gasgeefklepje dus stel je dan het toerental op pakweg 750 rpm.

Als de motor ergens valse lucht zuigt heeft het allemaal weinig zin, dat moet eerst worden opgelost.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 augustus 2010 09:06 PM
  [ # 44 ]

dat valse lucht verhaal wou ik ook vermelden .... en dat doe ik ook. ik had hetzelfde euvel wat jij hebt. (ik 1:5,6 op lpg) hij liep verder goed. nadat ik wat remschijfreiniger richting de carb had gespoten ging hij mooier lopen hetgeen duid op valse lucht. vervolgens de carb verwijderd en wat ik al vermoede: de voet(plaat) van de carb is krom. m’n carb. heb ik verwijderd mbv een steeksleuteltje.
vervolgens een nieuw revisie setje gekocht maar daar zit niet de juiste voetisolatieplaat bij. De juiste Isolatieplaat (1/2 cm dik) nu gehaald bij wielinga wommels.
morgen de voet fff vlakvijlen met een zoetvijl en dan kan het zaakje weer op het inlaatspruitstuk.
gaat dan geheid mooier lopen. ben benieuwd naar het verbruik. !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 13 augustus 2010 11:21 PM
  [ # 45 ]

De voorgaande twee zijn inderdaad goede punten.

Luchtfilter heb ik vorige week schoon gemaakt, was echter nauwelijks vuil.
Het probleem met mengselschroef (3) was dat toerental er niet op reageerde, alleen aan-uit. O ja, de aanslagschroef (2) staat helemaal uit gedraaid, zodat de aanslag net geraakt wordt, anders ging het toerental nog hoger dan 650 tpm, zie mijn post van 21 mei.
Valse lucht is in mei getest met CO-meting bij Citromobile door remmenreiniger op de carburateur spuiten. Geen reactie, dus carburateur trekt geen valse lucht.


Mijn veronderstelling wat een oorzaak kan zijn: carburateur zal vermoedelijk aardig vuil zijn, buitenkant in ieder geval wel, waardoor er door interne vervuiling nauwelijks reactie is op verdraaien menselschroef. Daarmee is door mij toch gepoogd de carburateur op benzine zo goed mogelijk af te stellen. Maar voor LPG staat de carburateur nu (door onvolkomen benzine instelling) niet goed omdat met LPG de sproeiers enzo niet gebruikt worden.
Ik ben nog een beginneling op carburateur gebied, dus of dit een mogelijke verklaring is weet ik niet, maar ik wil in ieder geval deze mogelijkheid uit sluiten.

Nog een paar andere punten van aandacht:
1.) bij demontage lucht filter viel me op dat er een redelijk plasje olie in de luchtfilter pan zat (enkele ml denk ik). Ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder gezien heb.
2.) Ten tweede viel het me afgelopen tijd twee keer op dat omgeving bougiegat 1 onder de olie zit. Dat laatste kan van olie morsen zijn van het bijvullen, maar ik las ook dat een verstopping van de carterventilatie er toe kan leiden dat er met koude motor olie via de dop uit de vulopening kan komen.
3.) Volgens Technische Medeling No. 7 kan een verstopte carterontluchting ook de afstelling van het stationaire toerental verhinderen. De doseur van de aansluiting op het inlaatspruit kan verstopt zijn. Aanbevolen wordt elke 10,000 km schoonmaken.
Ik neem aan dat die doseur dan zit in het korte slangetje van het T-stuk naar het inlaatspruitstuk?
Dus in het horizontale slangetje midden op de foto?

Dat carterventilatie verhaal kan dus ook de stationaire toerenafstelling weer beïnvloeden. Dus die doseur zal ik ook gelijk maar schoonmaken, met carburteur er af kan ik daar ook gelijk goed bij.

Nogal wat mogelijke oorzaken en afhankelijkheden dus.

Afbeelding Bijlagen
Carterontluchting op inlaatspruitstuk.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
 
3 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook