Je hebt twee afstel mogelijkheden. : de luchtschroef, die staat schuin naar voren in de carburateur (plaatje drie) en de stationair schroef, die het aanslagpunt van de gas stang voorstelt.
Ik zeg: luchtschroef helemaal dichtdraaien, dan 5 halve slagen uit. nu kun je met de stationair schroef het toeren naar ongeveer 600tpm draaien (op gehoor zoals je het zelf wilt) Tel wel de slagen die je indraait want dan kun je altijd terug.
groet!
.komma




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Dank je voor de eerste aanwijzing. Dan is de volgende vraag: Welke is de stationairschroef?
Ik weet dat er een schroef is waar je niet aan mag draaien. Voordat ik de verkeerde neem is het wel handig om te weten aan welke ik niet mag draaieb.
Sorry voor het ongemak van de foto’s. Ik weet niet waarom ze niet zichtbaar zijn. Ik heb wel eens meer foto’s geplaatst en zijn dan normaal wel te zien. Ik heb aan mijn instellingen niets veranderd.
Jeroen




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Mijn probleem lees ik ook een beetje terug in het andere topic “vervroegingscurve”. Hoop dat ik het met de afstelling kan regelen.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
niet aan de gasklep schroeven draaien.!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Waar zitten die gasklepschroeven (op de foto)?
Je hebt twee afstel mogelijkheden. : de luchtschroef, die staat schuin naar voren in de carburateur (plaatje drie) en de stationair schroef, die het aanslagpunt van de gas stang voorstelt.
Volgens mij is foto 3, foto 1 geworden.
gasklepschroeven?
op foto 1 idd, zie je een schone schroef die in beeld van rechts naar linksonder gaat met duidelijk een veertje eronder. Luchtschroef!
De schroef die op de foto van je af gaat, waar je alleen de kop van ziet, is de stationair schroef.
beide beïnvloeden toerental, alleen de luchtschroef doet co en bij stationair overdaad aan benzine.
kijk ook of je choke wel helemaal terug komt. die kan ook invloed hebben.
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je hebt 2 gaskleppen. die hebben zogenaamde aanslag schroven die de klep in rust tegen houden. kan je (niet) zien achter de carb als je voor de auto staat.
Die staan af fabriek goed. De lucht schroef aan de buitenkant en mengsel aan de binnen kant. Draai de lucht schroef zo dat toerental maximaal is. draai mengsel terug tot RPM rond 900 is. draai lucht zo dat rpm weer maximaal is. draai mengsel tot rpm is 900 enz…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43367
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De gasklepschroef die met een veertje geblokkeerd wordt mag je wél verdraaien. Die met een moertje geborgd is NIET!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Oke, bedankt voor de antwoorden. Ga morgen eerst naar Parkpop , dus maandag verder.
Gewoon uit interesse: Is de schroef op foto 2 dus een stelschroef waar je niet aan moet komen? Het is mij nog niet duidelijk waar de schroeven zitten waar je NIET aan moet komen. Misschien wel goed zo, maar ben eigenlijk wel benieuwd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zoals geschreven: stelschroeven met een veertje mag je wel verdraaien, stelschroeven die geborgd zijn met een moertje niet.
Citroen!
Ik steel even je topic voor een gerelateerde vraag if you don’t mind.
Als de stationairschroef helemaal in gedraaid staat, maar de auto nog steeds te hoog stationair draait, zuigt deze ergens valse lucht, correct?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarschijnlijk wel.
Citroen!
dat is dan de luchtschroef, de stationairschroef geeft meer toeren als je die meer indraait. De luchtschroef meer als je die uitdraait.
als je de luchtschroeft 20 slagen uit draait, dan heb je zonder de stationairschroef al hoog toeren. niet goed!
toevoeging:
die valse lucht zou dan onder de carburateur komen en dus geen of weinig benzine bevatten. De carb is namelijk dicht. Echt lekker stationair lopen is dan geen optie. ?Ik zou het daar niet direct zoeken?
.komma




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Zoals aangegeven in het topic “Basis afstellingen koppelingsregelaar” ben ik ook met de basis afstelling van carburateur en koppeling van mijn hydraulique begonnen (WPH 142-0).
Bij het afstellen van het stationaire toerental (handeling III, stap 5 en 6) gaat het een beetje mis: ik krijg het lage stationair toerental niet laag genoeg en de mengsel schroef kan ik niet goed afstellen.
Met schroef 2 (secundaire gasklep) net tegen het hefboompje aan en schroef 3 (mengselschroef) 5 halve slagen uitgedraaid, is mijn stationaire toerental circa 630..650 t.p.m. Lager krijg ik het lage stationaire toerental niet. Volgens WPH zou mijn DX motor uit ‘67 tussen de 550 en 600 t./min moeten draaien. Verder indraaien van schroef 2 geeft alleem maar een hoger toerental. Oke, met de 650 t.p.m als laag stationair kan ik misschien nog wel leven.
Maar dan moet je bij stap 6 de schroef 3 (mengsel, of lucht schroef) zodanig verdraaien dat het toerental maximaal wordt, echter bij mij heeft verdraaien niet veel effect. Eén tot twee slagen indraaien laat de motor stilvallen, verder open draaien dan de 5 halve slagen geeft geen noemenswaardige verandering van de toeren. Wat kan hier aan de hand zijn? en hoe bepaal ik dan de beste stand van de mengselschroef 3?
Ter info: Alle handelingen volgens WPH. De koppeling staat ontkoppeld (met handbediening, zoals aangegeven bij stap 3), de ontlast schroef op de HD regelaar staat open, na het systeem eerst wel op druk gebracht te hebben en de motor heeft tijdje gelopen. Het betreft een Weber carburateur. Ik kan geen type plaatje vinden, maar bij vergelijk met de carb foto’s in de Tony Jackson files lijkt het mij dat het een originele 28 x 36 DDE is. Zie ook bijgevoegd plaatje waar op links 27 en rechts 23 staat.
Hydro
Elle va comme les pompiers!














































Totaal aantal Berichten: 43367
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie het probleem niet. Als de auto 650 toeren wil blijven lopen is dat een prachtige waarde. De meeste DS motoren lopen niet eens onder de 750 toeren. Daarbij: de schroef 3 regelt wél wat: als je hem indraait slaat ie na 2 slagen indraaien af toch? Dan draai je hem dus uit, tot je merkt dat hij niet harder gaat lopen. Vervolgens draai je hem stukje terug. Overigens: stationair mengsel afstellen zonder Co meter is eigenlijk niet de methode. Maar dit terzijde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste