46 van de 50
« Eerste  < Vorige 44 45 46 47 48 Volgende >  Laatste »
   
Versnellingspook schiet uit z’n achteruit
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2015 02:28 PM
  [ # 676 ]

Dat weet ik wel. Alleen als je er aan trekt gaat de auto omhoog. tot er weer evenwicht is tussen de stabistang en de HR. Dan is ook de speling a en b weer aanwezig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2015 02:28 PM
  [ # 677 ]

Dat weet ik wel. Alleen als je er aan trekt gaat de auto omhoog. tot er weer evenwicht is tussen de stabistang en de HR. Dan is ook de speling a en b weer aanwezig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9848
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2015 02:36 PM
  [ # 678 ]

Nee, in de hogere standen of de laagste stand is er aan een kant geen speling. Als er aan beide kanten weer speling zou zijn zou dat inhouden dat het commando vanaf de stabistang zich aangepast heeft aan de nieuwe situatie. Zoals Waterman zegt: het automatische commando wordt overruled (stangetje wordt getordeerd).

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2015 02:42 PM
  [ # 679 ]

Ik zal het bij de SM testen. net als het vermeend harder worden van de vering en de druk meten in de veercylinder.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 augustus 2015 02:51 PM
  [ # 680 ]
bogaard77 schreef:

tot er weer evenwicht is tussen de stabistang en de HR. Dan is ook de speling a en b weer aanwezig.

denk er nog eens ff over na Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9848
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2015 07:01 PM
  [ # 681 ]

Nog even over minimale hoekverdraaiingen en zo. Als je kijkt naar de lengte van de hefboom van de draagarmen en die van het hefboompje waar de vering tegen drukt schat ik dat de kracht van de zuiger om en nabij de 2 ton is. Dat geeft dan ook met een minimale hoekverdraaiing een behoorlijk verschil in moment.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9848
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2015 07:43 PM
  [ # 682 ]

Mijn redenering is fout. Best moeilijke materie, zelfs voor een techneut als ik. Als de positie van de hoogteregelaar in de verhoogde rijstand alleen door het stangetje zou worden bepaald, zou de auto steeds verder omhoog gaan. Ik denk dat er een evenwicht bereikt wordt tussen de actie van het stangetje en die van het stangetje van de stabistang. Dan stopt het stijgen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 augustus 2015 08:00 PM
  [ # 683 ]

Nee Jan, ik ben het nog steeds met de eerdere redenering van jou en de ouwe Jan eens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9848
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2015 09:31 PM
  [ # 684 ]

Maar dan zou de regelaar steeds open staan. Of zie ik dat verkeerd? Dit hoort bediscussieerd te worden met een krat bier erbij! Het zou me niet verbazen als die jonger is dan ik Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2015 09:36 PM
  [ # 685 ]
jantje1948 schreef:

Mijn redenering is fout. Best moeilijke materie, zelfs voor een techneut als ik. Als de positie van de hoogteregelaar in de verhoogde rijstand alleen door het stangetje zou worden bepaald, zou de auto steeds verder omhoog gaan. Ik denk dat er een evenwicht bereikt wordt tussen de actie van het stangetje en die van het stangetje van de stabistang. Dan stopt het stijgen.

Precies!!! Dat zeg ik ook. En dat krat erbij. Inmiddels achter de schermen al iets in die richting bekokstoofd..,

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5356
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 augustus 2015 10:16 PM
  [ # 686 ]

Meten = weten!
Ik ben benieuwd!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 augustus 2015 10:11 AM
  [ # 687 ]

Gisteren snel een test gedaan met de SM. In de eerste verhoogde stand veert de SM precies zo als in de rijstand. Indrukken is even slap. Wel veert ze omhoog meteen tegen de aanslag aan. Dat voel je gelijk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 augustus 2015 02:21 PM
  [ # 688 ]

Op dit moment geen tijd voor technisch toerisme aan mijn DS om precies te zien hoe het ook maar weer zit.

Mijn geheugen zegt mij dat door een listige opstelling van hefboompjes en verende stangetjes de speling tussen het hefboompje en de bedieningsstang die zo kenmerkend zichtbaar is in de rijstand er niet is in een hogere rijstand.
De hysteresis is dan weg en de vertraging in de hoogteregelaar is door de veerkracht veel korter. Bij elke hobbel “pompt de regelaar bij of laat af”. Ja, dat kan ook door die dunne leidinkjes.

Mijn eerste DS had ik in 1974, een ‘69 Familiale derde neus maar zonder meedraaiende verstralers.
Mij viel daar toen dat stugheid-fenomeen op. Ik heb toen net zo lang gezocht tot ik het snapte (ik wilde toen alles nog snappen).

Maar… geheugen is bedriegelijk.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 augustus 2015 02:22 PM
  [ # 689 ]
JanSr schreef:

Mijn geheugen zegt mij dat door een listige opstelling van hefboompjes en verende stangetjes de speling tussen het hefboompje en de bedieningsstang die zo kenmerkend zichtbaar is in de rijstand er niet is in een hogere rijstand.

Precies mijn gedachte.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7268
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 september 2015 11:01 AM
  [ # 690 ]
JanSr schreef:

Mijn geheugen zegt mij dat door een listige opstelling van hefboompjes en verende stangetjes de speling tussen het hefboompje en de bedieningsstang die zo kenmerkend zichtbaar is in de rijstand er niet is in een hogere rijstand.

Inderdaad Jan, van de week eens gekeken naar de speling tussen de hevel en het stangetje. In de rijstand kon de hevel niet verder naar achteren bij indrukken van de voorkant. Ik heb het nu afgesteld conform het WPHB. Deze hevel is verbonden met de stabbilisatorstang. Indien je de voorkant indrukte kon de stab.stang niet meer verdraaien doordat, het stangetje voor het afstellen van, de hoogteregeling hem tegenhield. Zelfs een standje hoger veert hij nu goed. Wou er nog een filmpje van maken maar om nou m’n mobieltje vast te zetten met ducktape o.i.d. aan de afgeveerde massa…...... Mr. Green
T.o.v. de DS zit er nog wel wat verschil in maar dit wijt ik aan het verhil in druk van de bollen (SM 40,DS 59 bar).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
46 van de 50
« Eerste  < Vorige 44 45 46 47 48 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook