44 van de 50
« Eerste  < Vorige 42 43 44 45 46 Volgende >  Laatste »
   
Versnellingspook schiet uit z’n achteruit
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 augustus 2015 10:01 AM
  [ # 646 ]
bogaard77 schreef:

Indicatie is dat de onderrand van je voorspatbord in lijn ligt met het midden van je wiel. Bij mij is dan de afstand grond naar de onderrand van de boog boven het wiel iets van 75,5 cm…

Bij mij meet ik 76 cm dus dat is wel goed.
Zou dit wellicht de reden zijn: DS voor 75bar en achter 26, SM voor 40 en achter 26. 
Oftewel niks aan de hand…??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 augustus 2015 10:56 AM
  [ # 647 ]

75 is voor een gelaste bol.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 augustus 2015 11:00 AM
  [ # 648 ]

Laat een andere SM eigenaar eens voelen. En het kan dat de stabi te zwaar gaat. Lijkt me raar, maar theoretisch kan het. Verder moeten alle scharnierpunten natuurlijk soepel gaan….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 augustus 2015 11:13 AM
  [ # 649 ]

Ik zie het: Ds voor wordt dan 59bar. Is dan nog steeds een verschil van 19bar.
Maar de vering aan voorkant van een Ds of Sm zou toch (nagenoeg) gelijk moeten zijn ??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 augustus 2015 11:46 AM
  [ # 650 ]

Nee. Een SM is zwaarder.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 augustus 2015 11:51 AM
  [ # 651 ]

Kijkend naar de foto’s van Citroen23 zeg ik nog steeds dat zijn auto aan de hoge kant staat aan de voorzijde.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 augustus 2015 11:52 AM
  [ # 652 ]

Ja maar dat beïnvloedt de eerste centimeters invoeren niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 augustus 2015 11:56 AM
  [ # 653 ]

Dat laatste betwijfel ik.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 augustus 2015 12:07 PM
  [ # 654 ]

Ik denk wat bogaard opmerkte uiteindelijk de juiste oplossing is anders blijft het bij discussiëren:
Gewoon eens vergelijken met andere Sm’s. Wellicht veren die voor ook “stug” en maak ik me dus druk om niks….
De aankomende citroen evenementen maar eens in de gaten houden.  Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 augustus 2015 01:29 PM
  [ # 655 ]
waterman schreef:

Dat laatste betwijfel ik.

Als de auto omhoog komt is de druk verder constant. Ongeacht hoe hoog hij staat. Een cm hoogte verschil verandert de ophangingsgoemetrie verwaarloosbaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 augustus 2015 01:56 PM
  [ # 656 ]

Bij een hogere stand hoort een hogere druk. Anders is het oncontroleerbaar. En een hogere druk geeft een stuggere vering.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 augustus 2015 05:21 PM
  [ # 657 ]

Precies verkeerd.
Gasdruk in de bol heeft NIETS met de hoogte te maken.
Een hogere gasdruk = meer gas om op te veren = soepeler.
De gasdruk in een onbelaste bol, de voorvuldruk, is NIET de gasdruk waar je op veert. Die is een behoorlijk stuk hoger, hij hobbels tot wel boven 200 bar.
Met de hoeveelheid LHM in de veerpoot wordt de hoogte geregeld. Hoe meer zooi in je auto, des te meer olie er bijgepompt wordt om de auto weer op de juiste hoogte te brengen (de gasdruk stijgt met de belasting).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 augustus 2015 05:36 PM
  [ # 658 ]

Ik denk dat Jantje48 het anders bedoelt.
Druk in de bol is ideaal, rijhoogte is ideaal = ideale vering
Bij rijhoogte net iets te hoog is de druk in de (belaste!) bol hoger dan in de ideale stand.
Daardoor is gasvolume kleiner, en vering stugger.
Bovendien heb je dan minder veeruitslag naar beneden toe.
Zet een hydropneumaat maar een standje hoger, dan veert ie gelijk minder comfortabel.

Bij een beladen auto is de massa hoger en dat maakt dat de deinfrequentie en de invering ongeveer gelijk blijven.
Maar daar zit ook een grens aan. Bij 500kg in een GS slaat de vering toch echt door. (membraan tegen de aanslag)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 augustus 2015 01:52 PM
  [ # 659 ]

Je redenering klopt niet. In elke rijstand is de druk in de bol even hoog. Die wordt slechts bepaald door het gewicht dat er op rust.

Het hardere veergedrag bij een andere stand dan de rijstand is weer typisch zo’n Citroen slimmigheid die niet iedereen kent.
In de gewone rijstand heeft het hoog-laag armpje van de hoogteregelaar enige speling tussen de aanslagen van de bedieningsstang (dat ding dat je met de hoogteregelhendel bedient).
Dat zorgt er voor dat de auto kan veren zonder dat de hoogteregeling direct gaat werken als de auto over een hobbel gaat.

In een hogere stand zit die ruimte er niet: Het armpje zit permanent tegen de aanslag van de bedieningsstang aangetrokken.
Bij een hobbel grijpt de hoogte regeling direct in. De ingebouwde vertraging krijgt geen kans.

Als je het linker achterwiel verwijdert en de beschermkap dan kan je dat prachtig zien.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 augustus 2015 02:20 PM
  [ # 660 ]

Precies! Een iets te hoog staande auto veert nog net zo sooepel in. Uit heeft ie een kortere slag doordat de aanslagrubbers eerder geraakt worden.

Om een auto slapper te laten veren maak je de voorvuldruk iets hoger.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
44 van de 50
« Eerste  < Vorige 42 43 44 45 46 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook