1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super gekocht
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 24 juli 2009 09:26 PM

Sinterklaas komt wat mij betreft al vroeg dit jaar want overmorgen mag ik haar ophalen Very Happy Een beige Ami Super Break van maart 1973 is het.

Op zondag 12 juli al een vermoeiende inspectierit gemaakt om de wagen van alle kanten te bekijken, er helemaal onder gekropen, aan wielen en deuren getrokken, matten opgetild en de motor beluisterd. Toen een week bedenktijd genomen, mét nogal wat twijfels, maar toch maar besloten tot aanschaf Cool

Want voor d’r leeftijd is ze erg gaaf en compleet nog, maar zoals te verwachten met laswerk aan dorpels, belendend bodemplaatwerk en de achterste binnenspatborden. Verder een lekke uitlaat, barst in de voorruit, de spanningregelaar hangt los, en de ruit van het rechter voorportier zakt scheef met opendraaien. De luchtslangen naar het kachelhuis moeten vernieuwd. Voorzien van een stuurwiel uit een Ami 6, dus dat hoort niet, en de wieldeksels ontbreken.

Eéntje van de eerste serie Supers is het, met dichte velgen, kleine “1015” cc-badge op het spatbord, en zonder de zwarte bies langszij. Kleur (beetje saai misschien) is vermoedelijk Beige Albatros, maar dat weet ik niet zeker Rolling Eyes

Gaaf: buitenspatborden, portieren, achterklep, motorkap, dakranden, dak en portierstijlen, sponning van de voorruit, paravan, schutbord, de voetenbak en kofferbodem. Chassis, ophanging e.d. ook in orde, motor, hoewel momenteel met wat extra decibels Laughing ,loopt, en alle electrische componenten werken ook. Rondom uiteraard wel de nodige deukjes en krasjes.

Interieur nog verrassend netjes, met bruine jersey bekleding als in de eerste GS-en en onbeschadigd hemeltje. Rugbekleding van de achterbank-leuning is waarschijnlijk foetsie (want afgedekt met een formica-plaat), kofferruimte is voorzien van een slappe zelfgeknutselde bagage-afdekking.

Als geheel toch acceptabel, en een vrij zeldzame verschijning ondertussen, en omdat ik er jarenlang steeds naar uitgekeken heb ben ik blij dat het eindelijk zover is Exclamation  In die periode alvast een onderdelenboek en het driedelig garagehandboek aangeschaft, een dashboardboekje, een RTA, en diverse folders en roadtests. O ja, én het boek “L’ Ami de mon père” van Dominique Pagneux. Mooi naslagwerk is dat, en leuk op de koffietafel Cool

Hieronder wat plaatjes, binnenkort zullen er vast wel meer volgen. Groet, spijker5.

 

 

 

 

 

 

 

 

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15741
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 24 juli 2009 09:56 PM
  [ # 1 ]

Wow, wat een schitterende Ami Super!  love1

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 24 juli 2009 10:01 PM
  [ # 2 ]

Gefeliciteerd met je idd redelijk zeldzame voiture! Very Happy
Stuur is van een Ami 8 en is dan misschien niet origineel, maar stuurt een stuk lichter dan de latere geschuimde Ami 8/Super sturen…
De achterkant van de achterbank hoort een stuk “karton” te zijn lichtgrijs,bruin of zwart. Geen stof dus. Mooi interieur trouwens.
Succes met de werkzaamheden.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 juli 2009 10:41 PM
  [ # 3 ]

SUPER! CitroTon in Arnhem heeft nog wel een geschuimd AMI-stuur.

Citroen!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 24 juli 2009 11:04 PM
  [ # 4 ]

Wink

Werkzaamheden zal nog wel even duren, voorlopig komt ze in huidige staat geconserveerd onder een hoes in de garage naast dit meisje Smile
Kan ik ondertussen de benodigde onderdelen zoeken…...

 

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 25 juli 2009 12:54 AM
  [ # 5 ]

prachtige wagen, ik zou zeggen; niets meer aan doen (behalve laswerk en roestpreventie), maar da`s mijn mening Very Happy Hooguit een paar uurtjes poetsen Laughing

Veel plezier ermee!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 25 juli 2009 01:45 AM
  [ # 6 ]

Schoonmaken en een stevige poetsbeurt is altijd een prettige manier de wagen nader te leren kennen. Hele interieur incl. vloerbedekking eruit, luchttoevoer vanonder het cylinderblok reinigen (stond bij mijn 1e auto, een blue camargue GS 1015 Club Convertisseur uit ‘72 vaak wat vettigheid in, dat ruik je in het interieur Laughing ) en de flexibele luchtbuizen vernieuwen. Alle bewegende / verstelbare delen aan carrosserie en onderstel schoonmaken / smeren en het electrisch cirquit nalopen.

Verder aan de uitlaat inventariseren wat er zoal nieuw op moet, zodat er, voorafgaand aan de RDW import-keuring, van tijd tot tijd op een achteraf-weggetje even (illegaal) mee gereden kan worden, maar dan wel zonder de hele buurt in oproer te brengen Laughing

Uiteraard verwijderen wat er beslist niet in thuishoort, een langere periode nemen om kleine reparaties (zijruit, achterlichtkapjes, spanningswisselaar etc.) uit te voeren, en beurzen en internet afzoeken naar te vernieuwen onderdelen. Via de AVN al begrepen dat dorpels en bodemplaatwerk nog voorhanden is, evenals een voorruit. Heb er al aangekondigd dat lidmaatschap van AVN een eerste actie zal zijn, heb ik ook bij de PCN gedaan met het oog op mijn 104 uit 1978.

Laatstgenoemde heeft nieuwe spatborden en motorkap nodig, ik overweeg daarna een complete lakbeurt te laten doen, maar daarmee gaat het patina van ouwe auto verloren, en ik vrees dat ik er nooit meer die heel fijne métallic-korrel in terugkrijg, bijna parelmoer. Ik ben ook van mening dat een auto van over de dertig er ook als zodanig mag uitzien, vertederend, dus mét krasjes en deukjes Wink

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 25 juli 2009 09:30 PM
  [ # 7 ]

Helemaal leuk! (bofkont!). Het lijkt alsof ze niet veel km’s heeft, zo aan het interieur te zien.

Hadden die vroegerts geen gaten in de velgen?

Trouwens, die 104 is ook leuk. Ook zeldzaam!

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 26 juli 2009 12:35 AM
  [ # 8 ]

Toch heeft ze “al” 145000km op de teller, en dus de nodige gebruikssporen Wink  maar kennelijk is er wat omzichtiger mee omgesprongen dan met de meeste gebruikwagens van die leeftijd. Die zijn vaak helemaal op, met o.a. het schuim royaal door de bekleding.

Geperforeerde velgen kwamen er per eind juni ‘73, evenals de zij-bestickering in zwart of grijs, afhankelijk van de carrosseriekleur, en de “Ami Super”-badge i.p.v. simpel “1015” op het rechter voorspatbord.

Gedurende de productie kwamen er nog enkele wijzigingen, aan de motor, koppeling en de remmen. Het zitmeubilair is op enig moment ook gerestyled, maar ik weet niet precies wanneer. Per eind ‘75 verdwijnen de Club Berline en de Service al weer uit het programma, tot de Confort en Break als laatsten overblijven. Per 02-‘76 is het helemaal schluss.

Dan zijn er in totaal 44820 Supers gemaakt, waarvan 19222 Breaks en 801 Service’s. Hoeveel er nu in Nederland nog over zijn? Bovag-cijfers per 01-08 tonen geen specificatie voor dit type Sad

 

Die 104 ben ik heel wijs mee, klein en handig, altijd bekijks, vooral als we met z’n drieën uit het noorden naar een meeting onderweg zijn Cool  Chauffeurs nemen gas terug, draaien achterstevoor in de stoel, kijken nog eens uitgebreid in de spiegels, en vaak een duim omhoog Very Happy
Is binnen PCN een “selecte"en enthousiaste groep liefhebbers voor, op http://www.peugeotforum.nl erg actief ook. Ben ook lid van het franse 104/Samba-LNa-forum, vorig jaar in het pinksterweekend voor het eerst een tocht gemaakt naar de Franse westkust, met een rit van St.Valérie-en-Caux naar Etretat. Hele reis, maar erg mooi. Helaas verder enkel coupéetjes aanwezig, de ZS-jes vormen binnen dat forum de hoofdmoot.

“Zeldzaam” is bij de 104 een tamelijk onderkoelde typering want per 01-08 stonden er nog slechts 80 stuks op Nederlands kenteken Crying or Very sad  Groet, spijker5.

 

 

 

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 juli 2009 12:41 AM
  [ # 9 ]

ZS-jes vinden ze in Frankrijk nog wel aardig, een gewone 104 vinden ze gewoon een oude bak voor bejaarden. Smile

Citroen!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 26 juli 2009 12:43 AM
  [ # 10 ]

Ik ben dan ook al 52…...Mr. Green

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 juli 2009 02:14 AM
  [ # 11 ]

Nog maar net in de helft dus. Laughing
Prachtige wagens, ze zijn ook in goede handen denk ik. Wink
Succes.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 27 juli 2009 11:14 PM
  [ # 12 ]

De dame is binnen Exclamation  Ophaal-actie is voorspoedig verlopen, maar erg vermoeiend en een zware belasting voor m’n rug zo’n lange zit.

Door een PB van een medeforummer wordt ik meteen geconfronteerd met een vreemde puzzle. Op het identificatieplaatje bij de paravan en op de carte grise staat het nummer 00JF4002, en dat klopt niet, JF is voor de berlines, voor de breaks is het JG volgens mijn RTA en het boek van Pagneux Rolling Eyes

Datum 1e toelating is 19-03-1973, het kenteken destijds 4483 QK 02, de laatste tenaamstelling dateert van 21-08-2008 op het huidige kenteken 851 DEA 59. Onder de voorste met popnagels vastgezette plaat zit een met de hand geschilderd kenteken met van beide kentekens geheel afwijkende combinatie, aangebracht in wit schrift op een matzwarte ondergrond. Ik kan het niet lezen zolang de plaat niet verwijderd is. Dit zou kunnen wijzen op een tussentijdse eigenaar? Of op enig moment een bumperwisseling?

Hierbij de laatste plaatjes, en maar goed dat het hier shitweer is en ik nu zo brak van de lange tocht en twee slechtgeslapen nachten, anders zou ik er nu nog een verse accu inzetten om er stout een eerste ritje rond de kerk mee te gaan maken Razz
Groet, spijker5.

 

 

 

 

Verkopers andere Super:

 

en nu bij mij onder de luifel:

 

Voor geinteresseerden: verkoper heeft nog een kale koets van een Super Break, in blue Delta. Annonce is net ververst, eerdere vraagprijs wordt niet meer genoemd, maar was tot dusver 400,- Hieronder de link:

 

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 27 juli 2009 11:19 PM
  [ # 13 ]

Prachtig, wat een scheetje!

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 juli 2009 12:10 AM
  [ # 14 ]

Geschilderde nummer is waarschijnlijk het tijdelijke garage kenteken waarop de auto is afgeleverd (aan de dealer) toen ie nieuw was. Waarschijnlijk een W of WW nummer.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 29 juli 2009 12:55 AM
  [ # 15 ]

[url]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/th_MVI_1513.jpg [/URL]

Zó, nu eerst een ........, en vanavond niet meer aankomen Exclamation  Exclamation  Laughing

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook