3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Ami Super gekocht
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 13 augustus 2009 10:50 PM
  [ # 31 ]

Lampje voor knipperlichten is aanwezig, op het plaatje nog openingen voor grootlicht en de “détresse” signalering. Plastic achterplaat is ter plekke nog onaangeroerd, en dat laat ik maar zo tot ik het tijd vind voor wat extra’s, en dan nog het geluk hebben complete lampjes te vinden in de juiste kleur.

Dat kan overigens nog wel even duren, ben nu onder de motorkap bezig. Gister de collector en ventilatorhuis van de verwarming eraf geschroefd, het luchtfliter en alle slangen verwijderd. Carburateur is nogal vet en zwart van binnen, dus een schoonmaakbeurt/revisie zou wellicht niet verkeerd zijn. Verder zit de choke-bediening naar mijn idee nogal ruim.

Kon nu mooi bij de remmen, daar eerst de blokjes maar eens uitgevist. Blijken de binnenblokjes tot op de signaleringsdraad versleten, bij de buitenste nog ruim profiel aanwezig. Zuigers staan redelijk ver uit de klauw, dat is zichtbaar al een hele tijd zo, en ze vertonen dus nogal wat aanslag. Geen roest geloof ik, daarvoor is het rondom de motor wat te vettig allemaal Very Happy Misschien belemmert het vuil dat de zuigers voldoende teruglopen, dus is het m’n bedoeling de klauwen eraf te halen en de zaak eens goed schoon en gangbaar te maken, en nieuwe blokjes aanbrengen. Tevens die van de handrem controleren, desnoods vervangen. Er schijnen Supers te zijn met remblokslijtage-signalering op het dashboard, iets over bekend hier?

Zal waarschijnlijk het LHM-reservoir eerst moeten legen om te voorkomen dat het een knoeiboel wordt met de olie, en dan voorzichtig de wartels op de klauwen losdraaien. Liefst zou ik de klauwen en het zichtbare deel van de zuigers schoon op de werkbank hebben voordat ik ze terugduw, anders is er misschien kans op schade aan de afdichtringen, en dus kans op lekkages als de boel al weer compleet gemonteerd zit, en dubbel werk zit ik niet om verlegen Evil or Very Mad Hierbij wat plaatjes van gister. Groet, spijker5.

 

 

 

 

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 augustus 2009 11:14 PM
  [ # 32 ]

Even een vraag aan de Ami kenners,

Op de 2e foto zie je de GS motor. Ik ben altijd in de verontstelling geweest dat de Ami Super is geleverd met de “oude” 1015 motor met olie verwarmde hotspot van de carburateur.
Deze Ami heeft een motor met een uitlaatverwarmde hotspot.

Hoort dat zo orgineel?

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 14 augustus 2009 12:35 AM
  [ # 33 ]

Ik wist dat er bij de GS tijdens de productie al redelijk vroeg iets aan de voorverwarming gewijzigd is, mijn Vraagbaak GS (blz 16) erop nalezend per eind juli ‘72. De eerste blokken kwamen naar verluid slecht op temperatuur, hadden lang een hakkelende koudloop, een onnodig hoog brandstofverbruik, en tevens meer inwendige slijtage vermoed ik.

Hoe de eerste constructie er precies uitziet zou ik niet weten, op de doorsnee-tekening in de Vraagbaak lijkt het spruitstuk op het blok te rusten, met een holle ruimte in de voet. De tweede uitvoering hangt met de vlakke voet iets boven het blok.

Mijn onderdelenboek Ami Super toont de constructie zoals op de foto, met van weerskanten de cylinderkoppen oplopende buizen die met een driehoekspakking op pijpen aan het inlaatspruitstuk gekoppeld zitten. Voor de Super origineel dus. Groet, spijker5.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 14 augustus 2009 08:34 PM
  [ # 34 ]

Ja , dat klopt allemaal.
Maar ik weet zeker dat de 1e type 1015 geleverd is in een Super. Met olie verwarmde hotspot.
Ik heb dit van jou nog nooit gezien. Maar het is goed mogelijk dat het wel geleverd is.
Maar dat moet een Ami kenner even bevestigen

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 14 augustus 2009 10:10 PM
  [ # 35 ]

Ik durf mezelf geen échte Ami kenner te noemen, al heb ik twee Ami Supers en een Ami 8, maar ik heb nog nooit een Super gezien met die olieverwarmde hotspot. Volgens mij is de Super alleen geleverd met het “nieuwe” type 1015 blok. Ik kan niks vinden in de documentatie (Ami Super onderdelenboek en reparatiehandboek) wat erop wijst dat de eerste exemplaren het oude blok hebben gehad.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 14 augustus 2009 10:54 PM
  [ # 36 ]
Mach2 schreef:

Ik durf mezelf geen échte Ami kenner te noemen, al heb ik twee Ami Supers en een Ami 8, maar ik heb nog nooit een Super gezien met die olieverwarmde hotspot. Volgens mij is de Super alleen geleverd met het “nieuwe” type 1015 blok. Ik kan niks vinden in de documentatie (Ami Super onderdelenboek en reparatiehandboek) wat erop wijst dat de eerste exemplaren het oude blok hebben gehad.

Ik heb toch van jou een 1015cc motor gekocht uit jouw Ami Service Super?
Dat is zo’n motor.

Een Ami Super was toch in ‘72 leverbaar? Toen was het nieuwe type motor er nog niet.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 15 augustus 2009 12:35 AM
  [ # 37 ]

De Super is vanaf 1973 op de markt gekomen. Maar ik ben geen kenner genoeg om wat te zeggen over de verschillen die hierboven genoemd zijn.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 15 augustus 2009 02:00 AM
  [ # 38 ]

In het Britse Autodata Car Repair Manual Citroën GS (ISBN 0-85666-074-4) van 1980 wordt de hotspot “carburettor heater box” genoemd, en er is een afbeelding van op bldz 52 figuur C:63. De hotspot wordt ondersteboven getoond, zichtbaar de enkele opening met O-ring welke kennelijk op het blok op een kanaal van het smeercirquit aansluit. Helaas doet m’n scanner het niet, anders zou ik er een plaatje van posten. In de tekst is over dit fenomeen jammer genoeg niks te vinden.

Het Kluwer Autohandboek GS & GSA van 1985 toont ook de eerdergenoemde doorsnedes van beide motoren, en meldt eveneens de eerste uitvoering tot 08-1972. Op geen enkele afbeelding met het GS-smeercirquit komt de aansluiting voor, de Kluwer vermeldt voor dit type nog wel afwijkende specificaties voor de zuigerveren. De vier inlaatbuizen lijken in de cylinders geperst i.p.v. op een flens geschroefd, of zit daar iets van een pakking tussen?

Jullie kennen waarschijnlijk allemaal uit diverse Super-brochures de foto’s van het gekleurde en al dan niet opengewerkte rollende chassis. Ook deze kennen alleen de gelakte warme lucht aansluiting dan wel verchroomde voorverwarming via het uitlaatsysteem. Groet, spijker5.

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 15 augustus 2009 02:10 AM
  [ # 39 ]
citro-power schreef:
Mach2 schreef:

Ik durf mezelf geen échte Ami kenner te noemen, al heb ik twee Ami Supers en een Ami 8, maar ik heb nog nooit een Super gezien met die olieverwarmde hotspot. Volgens mij is de Super alleen geleverd met het “nieuwe” type 1015 blok. Ik kan niks vinden in de documentatie (Ami Super onderdelenboek en reparatiehandboek) wat erop wijst dat de eerste exemplaren het oude blok hebben gehad.

Ik heb toch van jou een 1015cc motor gekocht uit jouw Ami Service Super?
Dat is zo’n motor.

Dat klopt, dat was zo’n motor, maar dat was geen G10/613 motor en dus niet origineel. Die is er destijds door Ton Meijer (Citroton) ingeklust.

Omdat ik in de Super een originele motor wil, heb ik hem aan je verkocht.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 15 augustus 2009 08:27 PM
  [ # 40 ]
Mach2 schreef:
citro-power schreef:
Mach2 schreef:

Ik durf mezelf geen échte Ami kenner te noemen, al heb ik twee Ami Supers en een Ami 8, maar ik heb nog nooit een Super gezien met die olieverwarmde hotspot. Volgens mij is de Super alleen geleverd met het “nieuwe” type 1015 blok. Ik kan niks vinden in de documentatie (Ami Super onderdelenboek en reparatiehandboek) wat erop wijst dat de eerste exemplaren het oude blok hebben gehad.

Ik heb toch van jou een 1015cc motor gekocht uit jouw Ami Service Super?
Dat is zo’n motor.

Dat klopt, dat was zo’n motor, maar dat was geen G10/613 motor en dus niet origineel. Die is er destijds door Ton Meijer (Citroton) ingeklust.

.

Ohh , dat was ook zo. Dan klopt het inderdaad dat er een uitlaat verwarmde hotspot in moet zitten.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 23 augustus 2009 12:17 AM
  [ # 41 ]

Vroeg in de avond met de Super een tochtje gemaakt over landelijke weggetjes in eigen omgeving. De lekke expansiepot is provisorisch dichtgemaakt, en dat scheelt enorm in de herrie. Een vervangende pot vinden valt niet mee, maar ik blijf zoeken. De wagen rijdt heerlijk moet ik zeggen, uitermate geschikt voor landelijk toeren!

Opvallend het al tamelijk hoge toerental bij 80km/u, ik moest me goed inprenten niet de vijf in te schakelen, want op die positie zit de achteruit-versnelling… Surprisedops:  Groet, spijker5.

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 23 augustus 2009 12:57 AM
  [ # 42 ]

Klopt, als ik uit mijn GS in de Super stap, heb ik ook altijd het gevoel dat ik bij veel eerder moet opschakelen. Zal wel een combinatie zijn van de 1015 cc, de Weber carbu (heb een 1220cc en Solex carb in de GS) en de mindere geluidsisolatie t.o.v. de GS.

Maar het blijven heerlijke wagens, die Supers! Morgen toer ik van Amsterdam naar Leeuwarden met de mijne. Heb er nu al zin in!

Houd Ebay goed in de gaten, daar willen nog weleens Super doedelzakjes voorbijkomen. Of probeer bij Daniel Engelhardt. Niet goedkoop, maar hij heeft spullen die je elders niet zo snel vindt:

http://www.franzoesischeklassiker.de/

edit: ik zie dat ie daar maarliefst 179 euro kost!! Maarja beter duur dan niet te koop Wink

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 23 augustus 2009 10:00 AM
  [ # 43 ]

Da’s een forse prijs idd, dus wacht ik nog even op een mail-aanvraag aan de AVN-magazijnmeester… Wink  Groet, spijker5.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 23 augustus 2009 11:59 AM
  [ # 44 ]

De lampjes die je evt wil aanbrengen in het dashboard (kijk eerst of de bedrading ervoor er wel of niet ligt) zijn zeker aanwezig in het AVN magazijn. Heb ik hoogstpersoonlijk ooit allemaal uitgesorteerd en opgeborgen…

De roosters tochtvrij maken is heel erg goed te doen. Uiteraard het dashboard verwijderen. Let op de schroefjes achter de asbak. De boutjes acht waarmee de rest vastzit voldoende losdraaien (niet eruit) anders breken er gemakelijk lipjes af bij het verwijderen.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 23 augustus 2009 12:28 PM
  [ # 45 ]
Mach2 schreef:

Houd Ebay goed in de gaten, daar willen nog weleens Super doedelzakjes voorbijkomen. Of probeer bij Daniel Engelhardt. Niet goedkoop, maar hij heeft spullen die je elders niet zo snel vindt:

http://www.franzoesischeklassiker.de/

Zo zie je maar weer dat andere topics meelezen loont. Ik ben op zoek naar een aandrijfas en dat artikel zie ik bovenaan de lijst staan bij de onderdelen van de Super.
Dank voor je link!

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook