141 van de 182
« Eerste  < Vorige 139 140 141 142 143 Volgende >  Laatste »
   
Arjan’s CX 25 GTi Turbo 2—> Motortikje opgelost en opgefrist
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 augustus 2016 06:29 PM
  [ # 2101 ]

Heeft iemand hier een verklaring voor:

Eerst ging de brandstof meter altijd rustig omhoog bij zodra de auto op contact werd gezet. (de olie druk/peil meter doet dat nog steeds)
Nu schiet de brandstof meter direct omhoog.

Enig idee waar je dit moet zoeken?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 september 2016 08:49 AM
  [ # 2102 ]

Na het inbouwen van de airco maakte de kachelfan wat herrie, deze liep aan in het huis. Ik hoopte dat na een tijdje draaien alles op elkaar zou inslijten en het weg zou gaan. Dat ging in het begin ook prima, maar op vakantie werd het weer langzaam aan erger. In het weekend van de ICCCR zo erg dat je het kon voelen in de vloer van de auto.

Ik dacht nog wel een reserve fan te hebben liggen dus deze even opgezocht. Na een druppeltje olie op de as draaien deze soepel zonder geluid. Na montage (waarom kan de fan er nu net niet uit door alleen het deksel van het huis te verwijderen?) loopt de fan nagenoeg geruisloos in het huis. Cool

De laatste weken heb ik een beetje opgelet hoe de airco presteert. Mijn beste vergelijkingsmateriaal is met mijn eigen Xsara uit 2003. Fabrieksaf R134a systeem met climate control, waar de CX een fabrieksaf R12 systeem heeft omgebouwd naar R134a. Semi climate control, alleen de snelheid van de fan moet handmatig bediend worden. De verwarming wordt automatisch bij geregeld als het te koud wordt in de auto.

Op dezelfde rit bij gelijke temperaturen buiten net boven de 30 graden houden beide airco’s het aangenaam in de auto. Gestart vanuit de schaduw.
Gevoelsmatig denk ik dat de Xsara net iets beter kan koelen bij hoge buitentemperaturen. Of dat komt dat de auto betere isolatie heeft en minder gevoelig is voor de warmte van de zon of door de kracht van de airco is lastig in te schatten. Mogelijk een combi van beide Wink
Wel is bij beide auto’s te merken dat het aangenamer is in de auto met de zon in de rug van voorop, of links voor.

Dit heb ik niet zo vaak kunnen testen met de CX, maar ik denk dat de Xsara het wel sneller koel heeft in de auto als de auto in de volle zon heeft gestaan. Met iets meer geduld krijgt de CX het ook wel koel. Ik moet nog eens testen of het nu met de nieuwe kachelfan beter gaat.

Tot zo ver lijkt de airco in de modernere Xsara net iets beter te presteren. Echter dat komt wel met een prijs…
In de Xsara is zeker bij erg warm weer, goed te voelen wanneer de airco pomp inslaat. Vanuit stilstand wegrijden gaat merkbaar trager door het vermogen van de airco. Op de snelweg op de cruise control voel je de pomp inslaan. (bij lagere buitentemperaturen is het minder erg) Ook is het aircosysteem in het interieur te horen, een soort suizen/borrelen.
Dit kent de CX helemaal niet. Het systeem werkt nagenoeg geruisloos. Het inslaat van de pomp is bijna nooit te voelen, als het al te voelen is dan kan ik lastig zeggen of het de airco pomp is of de LHM pomp, of mogelijk een ongelukkig moment dat de beide tegelijk inslaan.
Ook bij het wegrijden is amper te merken dat er extra vermogen van de motor wordt gevraagd. Wat dat betreft werkt het systeem erg mooi.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 11 september 2016 09:38 AM
  [ # 2103 ]

Lijkt mij logisch dat je bij de xsara eerder vermogen mist als de airco aanstaat , dat houdt sowieso al niet over ...  Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 september 2016 10:14 AM
  [ # 2104 ]

Ja daar zit zeker wat minder vermogen in.
Maar toen nieuw met 110 Pk waren dat goede prestaties in dat marktsegment.
De CX weegt ook ruim 200 Kg meer, wat dat betreft scheelt dat ook behoorlijk. Goed dat maakt het hoge koppel natuurlijk weer goed.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 september 2016 09:07 PM
  [ # 2105 ]
Arjan Verkade schreef:

Heeft iemand hier een verklaring voor:

Eerst ging de brandstof meter altijd rustig omhoog bij zodra de auto op contact werd gezet. (de olie druk/peil meter doet dat nog steeds)
Nu schiet de brandstof meter direct omhoog.

Enig idee waar je dit moet zoeken?

Iemand hier nog ideeën over?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 september 2016 09:21 PM
  [ # 2106 ]

Geeft ie nog wel goed aan, of staat ie ook bovenin als de tank bijna leeg is?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 september 2016 10:30 AM
  [ # 2107 ]

Ja de meter werkt nog wel.

Waar eerst de bewegingen zeg maar analoog waren, lijkten ze nu wel digitaal.
Tijdens het rijden is me ook opgevallen waar de meter normaal een beetje schommelt door bochten of optrekken e.d. bewoog de meter eerst rustig. Nu gaat het met schokken van de ene plek naar de andere.

Bij inschakelen contact schiet de meter als de tank vol is direct naar vol, eerst ging dat altijd gewoon vloeiend.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 25 september 2016 11:39 AM
  [ # 2108 ]

Das het begin van het einde….Laughing
Moet zeggen ik rij er nu al weer twee jaar mee rond.
Dan doet ze het keurig en dan weer een dagje niet,dan vliegt ze van de ene naar de andere kant
En is ze heel zunuwachtig ,maar nu doet ze het al weer een paar maand goed

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 september 2016 07:38 PM
  [ # 2109 ]

Het begin van het einde was toen de CX de fabriek verliet, echter dat zegt niets over wanneer dat einde komt Wink

Ik vraag me meer af of het in het klokkenspel zelf zit of dat er iets anders niet goed zit. Het is gekomen nadat het hele dash eruit is geweest.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 25 september 2016 10:20 PM
  [ # 2110 ]

Hoe het specifiek bij de brandstofmeter van de CX zit weet ik (nog) niet, maar veel meters hebben een zekere demping van de wijzer d.m.v. siliconen vet/olie (o.i.d.). Als die olie wegloopt of uitdroogt is er geen demping meer van de wijzer. Mogelijk dat dit het geval is met de brandstofmeter.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 25 september 2016 10:41 PM
  [ # 2111 ]

Slecht contact of een overlijdend vlotter.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 26 september 2016 11:47 AM
  [ # 2112 ]

De ‘demping’zit idd in de vlotter. De vlotter zit in een buis waar de benzine via een kleine opening in- en uit kan lopen. Dat voorkomt directe schommelingen.
Daarbij is het inderdaad ook een manco in het dashboard. Slecht contact leidt tot rare verschijnselen. Zo heb ik lang een temp. meter gehad die meebewoog met het ritme van het knipperlicht…
Ik heb toen wat extra massa aansluitingen gemaakt op het tellerblok.

 

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 september 2016 06:41 PM
  [ # 2113 ]

Het is natuurlijk geen enkele garantie, maar de vlotter is een jaar of 3 geleden vervangen door een NOS exemplaar.

Waarschijnlijk is het het gemakkelijkste om even een test dash erin te zetten om te kijken hoe deze reageert.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 oktober 2016 02:59 PM
  [ # 2114 ]

Even ander tellerblok erin gezet. Hier doet de brandstofmeter hetzelfde.
Het vreemde is dat hier ook de olie druk/peil meter hetzelfde gedrag vertoont, terwijl dat bij de andere niet zo is…

Profiel  
 
johanBB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 153
Geregistreerd: 09-02-2010

- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
Gepost: 24 november 2016 12:29 AM
  [ # 2115 ]
Arjan Verkade schreef:

De laatste weken heb ik een beetje opgelet hoe de airco presteert. Mijn beste vergelijkingsmateriaal is met mijn eigen Xsara uit 2003. Fabrieksaf R134a systeem met climate control, waar de CX een fabrieksaf R12 systeem heeft omgebouwd naar R134a. Semi climate control, alleen de snelheid van de fan moet handmatig bediend worden. De verwarming wordt automatisch bij geregeld als het te koud wordt in de auto.

Op dezelfde rit bij gelijke temperaturen buiten net boven de 30 graden houden beide airco’s het aangenaam in de auto. Gestart vanuit de schaduw.
Gevoelsmatig denk ik dat de Xsara net iets beter kan koelen bij hoge buitentemperaturen. Of dat komt dat de auto betere isolatie heeft en minder gevoelig is voor de warmte van de zon of door de kracht van de airco is lastig in te schatten. Mogelijk een combi van beide Wink
Wel is bij beide auto’s te merken dat het aangenamer is in de auto met de zon in de rug van voorop, of links voor.

Dit heb ik niet zo vaak kunnen testen met de CX, maar ik denk dat de Xsara het wel sneller koel heeft in de auto als de auto in de volle zon heeft gestaan. Met iets meer geduld krijgt de CX het ook wel koel. Ik moet nog eens testen of het nu met de nieuwe kachelfan beter gaat.

Tot zo ver lijkt de airco in de modernere Xsara net iets beter te presteren. Echter dat komt wel met een prijs…
In de Xsara is zeker bij erg warm weer, goed te voelen wanneer de airco pomp inslaat. Vanuit stilstand wegrijden gaat merkbaar trager door het vermogen van de airco. Op de snelweg op de cruise control voel je de pomp inslaan. (bij lagere buitentemperaturen is het minder erg) Ook is het aircosysteem in het interieur te horen, een soort suizen/borrelen.
Dit kent de CX helemaal niet. Het systeem werkt nagenoeg geruisloos. Het inslaat van de pomp is bijna nooit te voelen, als het al te voelen is dan kan ik lastig zeggen of het de airco pomp is of de LHM pomp, of mogelijk een ongelukkig moment dat de beide tegelijk inslaan.
Ook bij het wegrijden is amper te merken dat er extra vermogen van de motor wordt gevraagd. Wat dat betreft werkt het systeem erg mooi.

Bij mijn Xantia uit 2000 werkt de airco (climate control) beter dan in de CX, koelt veel sneller en de ventilator heeft ook meer blaasvermogen. Van de CX is dat gewoon matig.
Deze zomer in zuid Frankrijk koelt het redelijk, heb dit jaar er een thermometer voor gehangen . Bij 30 graden buiten wordt het binnen ca 25 à 26.
De ingeblazen lucht is dan zo’n 8 à 9 graden na een minuut of 15. Als ze in de zon heeft gestaan is het in het begin binnen wel wat warmpjes natuurlijk (45 à 50 graden is geen uitzondering). Als het buiten richting 40 gaat dan is het na een kwartiertje binnen wat warmer, maar nog steeds aangenaam.

 

Afbeelding Bijlagen
P1030319_(800x600).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

lovecitro

Profiel  
 
 
141 van de 182
« Eerste  < Vorige 139 140 141 142 143 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook