Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Iemand wel eens nagedacht over extra isolatie in de CX?
Ik heb nu de deurpanelen er toch af liggen, dus misschien een goede optie om van een extra laag isolatie te voorzien…
Er spelen dan wat vragen:
- Heeft het veel zin?
- Welk matriaal gebruik je dan?
- Is deuren een goed punt om mee te beginnen of zijn er andere zwakke delen die eerst moeten?
- Heb je problemen met vocht? Of houd je dat dan juist meer buiten de auto?
Het gaat me met name om het geluidniveau nog wat verder omlaag te brengen

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Maar een Turbo 2 blok valt denk ik niet tegen…
Je heb eigenlijk altijd trekkracht. En op de snelweg is die heerlijk stil.
Dusssss…....!
Verder zijn het vooral het windgeruis en de banden!

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Falk schreef:Maar een Turbo 2 blok valt denk ik niet tegen…
Je heb eigenlijk altijd trekkracht. En op de snelweg is die heerlijk stil.Dusssss…....!
Verder zijn het vooral het windgeruis en de banden!
inderdaad, veel wind geruis…...
ik had dus mijn deur sluit rubber ondersteund met die dunne aquarium luchtslang. doet wel iets. ze sluiten iets beter af.
een oplossing voor windgeruis (met een extra rubberen afdichting?) zou enorm veel verbeteren !
denk ik ? weet niet of je zijn site al een keer had gezien. weet ook niet of hij die cx nog heeft, had gezien dat hij die CX een keer te koop had aan geboden.
er zijn ook professionele jongens die dit doen, wel eens een stand gezien op de citromobile.
ook te vinden op/bij :
klik op “hoe werkt cool-it” links boven.
ik ga eens kijken bij ze denk ik. geluid dempen is een ding - daar hebben ze wel wat voor. warmte is een andere ! uitlaat isolatie (zoals Jason heeft gedaan) is interessant !
ideetje om de uitlaat te isoleren, dan wordt de middenconsole + interieur minder warm ! iemand hier ervaring mee ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Als!...ik al voor extra isolatie zou gaan, kies ik iets dat met de kwast op te brengen is!! Dan heb ik het over geluid.
Verder is het idd handig om je portier rubbers extra te ondersteunen.
Dan heb je natuurlijk nog de banden…...de TRXen met hun fabeltastische profiel maken tov ‘nieuwe’ banden gewoon een bak herrie.
Warmteisolatie is idd ook wel handig de bodem wordt tot aan de kofferbak toch wel tamelijk warm.
Overgens waren de eerste 2 zinnen uit m’n vorige antw. een quote uit een tekst van Arjan uit een ander topic.

- CX 25 GTi Turbo 2
De CX is ook relatief lekker stil, het is vooral de wind die je hoort…
De motor hoor je amper. Maar als er simpel verbeteringen aan te brengen die je niet ziet is dat het misschien wel waard
Ik had nu die deurpanelen erafliggen en dacht misschien is er iets simpels wat je kan doen met een extra laagje om het geluid nog stukje naar beneden te brengen. Er zitten al van die witte stukken spul over de grote gaten in de deuren (fabrieksaf).
Dat spul ziet er vrij dun uit, dus ik zat te denken als je nu zoiets als extra laag achter de deurpanelen doet heb je misschien wat minder geluid.
Tja die banden maken ook herrie, daar val niet veel aan te doen (andere velgen + banden wordt een andere discussie dus daar begin ik hier niet aan).
Ik vermoed dat ook de dakgoot best voor wat extra geluid zorgt…
Ik zocht eigenlijk iets simpels en goedkoops wat je bij wijze van spreken gewoon bij de bouwmarkt kan halen

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Falk schreef:Als!...ik al voor extra isolatie zou gaan, kies ik iets dat met de kwast op te brengen is!! Dan heb ik het over geluid.
Verder is het idd handig om je portier rubbers extra te ondersteunen.
Dan heb je natuurlijk nog de banden…...de TRXen met hun fabeltastische profiel maken tov ‘nieuwe’ banden gewoon een bak herrie.Warmteisolatie is idd ook wel handig de bodem wordt tot aan de kofferbak toch wel tamelijk warm.
Overgens waren de eerste 2 zinnen uit m’n vorige antw. een quote uit een tekst van Arjan uit een ander topic.
ik ben geen expert, maar is er iets wat je met een kwast kan aanbrengen, wat werkt ? lijkt me dat je geluidisolatie alleen bereikt met stevigte, dikte, iets met body, wat afschermt / tegenhoudt. een dun (?) laagje iets….... ??
er zijn wel speciale coatings tegen warmte uitstaling, maar dat is een dure optie (keramische coating).
ik heb delen van m’n interieur afgewerkt met ‘lood-bitumen’ platen van 3M. zwaar, paar mm dik, kan je vervormen, met plak achterkant. geeft meer body. als je dit ergens op hebt, en je klopt er op, klinkt het niet meer als een dunne plaat metaal, maar veel steviger. zal zeker schelen / dempen.
heb m’n hoedenplank al een keer opnieuw bekleed
eerst met dit spul, toen mooie stof er over heen geplakt. dan komen geluiden/lawaai uit de kofferruimte minder goed binnen in het interieur.
ik heb de gaten in de portieren ook dicht gemaakt met dit spul. maar niet m’n hele deuren mee bekleed.
Jason had Dynamat in z’n CX ingebouwd en was er schijnbaar tevreden over, ook verkrijgbaar bij:
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
beetje duur spul dus, maar vast wel goed !
ik heb dus die antidreun platen van 3M, bij de Brezan gehaald, iets van 10 euro of zo per plaat van geschat 50x50 cm.

- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Dynamat ziet er goed uit! Dat zou prima in de portieren kunnen.
Wat ik gebruik is Noise Killer (http://www.noise-killer.nl). Destijds een Jumpy TD ermee gedaan, die kon ik toen prima zonder tussenschot rijden!
Noise killer houd het geluid niet buiten maar absorbeert het.

- CX 25 GTi Turbo 2
Beide veel belovende producten, maar je ben niet voor paar 10tjes klaar, zelfs niet als je alleen de deuren doet…
Dynamat zal best goed zijn, Chip Foose laat zich vast niet zomaar op de verpakking zetten

- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Arjan wees even reëel voor een paar 10tjes ga je dat echt niet redden of je krijgt half bakken werk en later spijt!
In mijn deuren heb ik meerdere antidreunplaten aan laten brengen. Nu klinkt het dichtgooien van de deuren tenminste acceptabel
Tevens is bij het vervangen van de hemelbekleding ook hier een laag antidreunfolie aangebracht. Dit mede vanwege de warmteisolerende werking. Ik heb het idee dat het windgeruis langs de dakgoot nu ook minder is.
Overigens ben ik heel tevreden over de geluidbalans tussen banden, wind, motor en automaat bij de CX. Er is geen overheersende bron in mijn beleving. Vandaar dat ik het verder zo laat. Pak je de ene bron aan, dan gaat de andere weer overheersen. Wel jammer dat mijn snelheidsmeter regelmatig meer geluid geeft dan nodig. En in de winter natuurlijk de kachel.
foutje, mag weg.

- CX 25 GTi Turbo 2
Falk schreef:Arjan wees even reëel voor een paar 10tjes ga je dat echt niet redden of je krijgt half bakken werk en later spijt!
Ik ben ook reëel hoor
Toen ik het dit topic opende had ik geen idee dat zulke platen zo duur waren, inmiddels dus wel..
Oftewel ik denk dat ik er vanaf zie.
Mijn idee was gewoon als je voor weinig een verbetering kan aanbrengen waarom niet. Het geluidniveau is verder prima, dus een grote inverstering ga ik er niet voor maken
is geluidsdempend materiaal wat onder parket of laminaat word gestopt niet geschikt te maken? bijvoorbeeld aanbrengen met lijmspray of tapijtkleefband (de dunne) omdat er geen plak op zit?
update: nu met link Link
Edit by Arjan: link gefixt
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als je niet op zoek bent naar duur spul kan je ook bij de Conrad terecht.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
aha dat is nog mooier spul.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!