12 van de 27
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 01 juli 2012 11:45 PM
  [ # 166 ]

Oei, ziet er wel ge*l uit! Mooie zijdeglans zwarte lak op de koeltunnel.

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 18 juli 2012 07:39 PM
  [ # 167 ]

Gister mocht ik (heel vriendelijk) van de overburen een motortakel lenen. Hiermee gisteravond de motor ingehesen, en tot laat bezig geweest om ondermeer de aandrijf-assen en handremkabels aan te sluiten, remleiding aansluiten, LHM bijvullen en ontluchten. Vanmorgen vroeg opgestaan om deze zeer miezerige dag nuttig te besteden. Rondom de motor moet van alles en nog wat weer aangekoppeld en afgesteld, en dan heb ik het nog maar niet over de uiterlijke aankleding. Daarbij nog een domme fout gemaakt ook met de bedrading tussen dynamo en startmotor. De draadisolatie te erg beschadigd om te handhaven, dus die hele bundel uit elkaar geplozen, nieuwe draad erin, en vervolgens netjes weer ingepakt met flink wat nieuwe isolatietape.

Halverwege de middag was het eindelijk zover. Bij de eerste poging wilde de motor helemaal niet aanslaan. Ik kon de oorzaak van het probleem maar niet ontdekken. Toen bracht ineens het verdraaien van de stroomverdeler de oplossing. De onstekking helemaal van tijd dus.

Rechtsvoor kierde met veel lawaai de aansluiting van de vlampijp op het spruitstuk. Dit met veel moeite hersteld, en ziedaar hier de derde poging. In de garage lichte rookontwikkeling vanuit de eerder met olie beschermde uitlaatdelen, en een nieuw geurtje vanuit de gloednieuwe eerste demper. Helemaal blij dat-ie eindelijk zover is! Hierbij de plaatjes, en het startfilmpje. Doekje erover, en niks meer aan doen dacht ik….Groet, spijker5.

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 18 juli 2012 11:51 PM
  [ # 168 ]

wanneer komt ze nou omhoog met al die LHM?  cool smile Loopt mooi!

Waarvoor is die slang die van de koeltunnel naar een Y-stuk loopt?

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 19 juli 2012 06:35 PM
  [ # 169 ]

Zulke kwetsbare snufjes heeft dit uitermate comfortabel geveerde bankstel helemaal niet nodig, wél goeie remmen! En als je dan tóch niet zonder wilt, in deze klasse is er ook de M35, nóg zeldzamer als de Super Idea

Die slang houdt met de geforceerde luchtstroom bij zeer warme omstandigheden de remschijven een beetje fris, is de bedoeling.

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 19 juli 2012 07:36 PM
  [ # 170 ]

Oh, dan is het net een Dyane die naar de sportschool is geweest, of naar de kliniek van dr Schumacher Laughing Beetje opgepomt dus. Bij de Dyane is die koellucht voor de remmen keurig aan de achter-onderzijde van de koeltunnel weggewerkt. En vanaf 1977 werken de remmen ook op hulk-vloeistof.

Ben overigens wel benieuwd hoe a) zo’n M35 rijdt/veert en b) hoe ze dat in elkaar gesleuteld hebben. Kan dat niet ‘ns als bouwpakket geleverd worden voor een Super?

‘t Blijft idd een heerlijke auto, zo’n Super. Ik heb er eens een paar dagen in mogen rijden (wel een afgeragd exemplaar) maar ik ben lichtelijk verkocht!

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 20 juli 2012 06:48 PM
  [ # 171 ]

Bij de Super is de spiermassa toegenomen tot 1015cc, waar het blokje maar liefst 53,5PK uit ontwikkelt. Da’s vergeleken met de “8” een toename van wel 67%, volgens de RTA tenminste.

Een M35 is tegenwoordig weer een hot item, er zijn in 2010 een heel aantal van naar Nederland gehaald door Sander Aalderink. Kijk maar eens op het Ami-forum, lees de L’ AMI van december 2010, of kijk op z’n site. Zijn mooie projecten bij! Ik zou denken dat het rijcomfort van dit Wankelmotor proefproject ligt tussen dat van de andere A-typen en dat van de GS. De zeldzaamheid zit ‘m hierin dat er officieel maar 267 van geleverd zijn. Hiervan resten er nog ongeveer 60 stuks…..

De koeltunnel heeft bij de Super op die plekken ook de dubbele sleuven.

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 20 juli 2012 07:51 PM
  [ # 172 ]

die m35 stonden al in nederland, een jaartje of 20!

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 21 juli 2012 05:56 PM
  [ # 173 ]

Dat wist ik niet. Bewust gedurende die periode een beetje stil gehouden dan?

Vanochtend er een korte eerste boodschappenrit mee gemaakt, en vanmiddag bij schitterend weer een wat langere ronde om het Lauwersmeer. Carburatie en ontsteking zijn nog niet helemaal op orde, maar de motor loopt op zich goed, geen rare haperingen of verdachte bijgeluiden. Misschien klinkt me het tikken van de kleppen iets te fel in de oren. Twee maal sloeg-tie af bij terugschakelen voor een afslag, maar ik kreeg ‘m met opkomende koppeling ook meteen weer aan de praat. Stationair toerental is ook wat te hoog. Binnenkort dus maar eens naar de specialist met de goede apparatuur. Wellicht dat de nieuwe carburateur revisieset aangesproken moet worden.

Heerlijk om ermee naar buiten nu het eindelijk een beetje begint te zomeren, en de Super uitermate geschikt voor de bochtige landelijke weggetjes in deze contreien.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 22 juli 2012 09:35 PM
  [ # 174 ]

Filmpje gemaakt tijdens een heerlijk zonnige rit, eerder vanavond door de Westpolder in het uiterste noorden van Groningen, tot aan Hornhuizen.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 26 juli 2012 08:35 PM
  [ # 175 ]

Halverwege augustus gaat de Super naar “In m’n Eendje” in Roodeschool om met de nodige klussen aan het plaatwerk te beginnen. Bodemplaten en dorpels, een rot onderste deel van de C-stijl rechts, de achterste wielkasten en vier hoeken van de kofferbodem. Ik ben vanmiddag naar deze noordelijke specialist gereden om hem er van alle kanten een vakkundige blik op te laten werpen.

De bedoeling is om de wagen snel daarna te importeren en te keuren voor de APK, zodat er bij een hopelijk mooie nazomer al legaal mee gereden mag worden. Daar verheug ik me zeer op, want, hoewel ik de Ami vanmiddag op de bestuurdersstoel na volledig had uitgekleed, ik verbaas me steeds meer over het heerlijke rijcomfort en de stabiele wegligging van zo’n Super. Fantastisch gewoon! Groet, spijker5.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 11 augustus 2012 10:30 PM
  [ # 176 ]

Prachtig werk afgeleverd Spijker5. Het klinkt allemaal erg goed op het filmpje. En ik kan het helemaal beamen, zo’n Super rijdt echt heerlijk!

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 augustus 2012 08:51 AM
  [ # 177 ]

Bedankt Patrick! Gisterochtend was het zover. Iets voor tienen naar Het Aanleg in Winsum gereden, waar ik met mijn dochter had afgesroken. Vanaf daar zouden we samen verder richting Roodeschool tuffen. Aan haar blik was te zien van “durf het bijna niet te vragen….” en toen ik onderkoeld opperde van “zou je misschien het leuk vinden om” was de beslissing snel genomen, en reed ze voor ‘t eerst (met een smile van oor tot oor) in de Super achter me aan naar In M’n Eendje. Mooi gezicht in de spiegels! De gele lampen, het in verhouding met hedendaags blik erg smalle silhouet, en zo hoog op die iele bandjes. Prachtig gewoon! In Roodeschool staat-ie tot dinsdag gezellig naast een rode Aca. Hoe lang het opknappen gaat duren is niet te voorspellen, evenmin wanneer ik kan beschikken over geldige papieren en nieuwe nummerplaten. Streven is om op 30 september naar Oud Leusden te kunnen, dat zou dan m’n eerste Ami meeting worden. Eindelijk! Groet, Marcus.

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 17 augustus 2012 11:06 AM
  [ # 178 ]

Wederom weer een prachtig verhaal om te volgen & te lezen. Heerlijk.
Jammer dat je wat tegenslagen met het blok hebt gehad, maar nu ie het (bijna) goed doet, is het toch wel erg prettig allemaal.
Ontzettend veel complimenten !
Het zou mooi zijn om ook van de plaatwerk reparatie een zelfde reportage te zien verschijnen hier. Maar ik kan me voor stellen dat dat wat lastiger is.
Afijn, we blijven je volgen !

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 19 augustus 2012 08:17 PM
  [ # 179 ]

Dank U! Dan zal ik maar aanvangen met alle rotte plekken. Je ziet het, op diverse locaties een serie extra ventilatie-openingen welke niet in het instructieboekje staan etuh
Hoofdzakelijk met pur bij mekaar gehouden roestplakken. Maar alles is te repareren, de te verwachten actie beperkt zich nu tot dorpels, bodemdelen, kofferbodem en de achterste wielkasten. Voor de APK zit er werk aan het achterste deel van de remleidingen, drie wiellagers moeten vernieuwd, en de stuurkogelhoesjes ook. Werk aan de achterremmen zelf (voering, cylinders) zien we pas als de trommels eraf gaan, dus dat is nog een verrassing.

Op de achterbanden zou een opmerking komen, maar dat kan ik gelukkig omzeilen met dit vandaag gescoorde setje nieuwe XZX-en. Net een fractie breder als de originele, staat straks wel stoer denk ik. Typisch om voor zoiets juist het warmste weekend van het jaar voor uit te zoeken…36 graden gaf de auto aan in Brabant!

Woensdag wil ik ermee naar de RDW om ‘m te laten schouwen voor het kenteken. Ben benieuwd! Groet, spijker5.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 22 augustus 2012 12:01 PM
  [ # 180 ]

Vanochtend is een tamelijk belangrijke horde genomen: de tenaamstelling bij de RDW in Groningen. Vlot om 8:30u aan de beurt, als eerste papierwerk en opgave BPM in orde gemaakt. Het schouwen duurde vervolgens ruim drie kwartier, toen kon ik weer vertrekken. Met achterlating van 100,25 euro is het nu wachten op het kentekenbewijs. Tot de Super qua plaatwerk en APK in orde is moet-ie nog on-line geschorst worden. Wellicht lukt het om in Roodeschool later vandaag wat technische klusjes te doen aan de achterremmen, de spoorstaafhoesjes bij de voorwielen, de wiellagers en de koplampafstelling. De nieuwe banden gaan ook meteen mee. Groet, spijker5.

Profiel  
 
 
12 van de 27
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook