11 van de 27
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
NHkwb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-12-2010

- Ami 8 break.
- Ami 8 berline van moeders.
Gepost: 30 juni 2011 10:37 PM
  [ # 151 ]

Zo’n kabel moet toch niet zo moeilijk te vinden zijn origineel? Of ben ik nou gek?

Trotse bezitter van een ‘89 Volkswagen Polo.

Ex: ‘83 Acadiane, ‘76 Ami 8 Break.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 29 augustus 2011 10:37 PM
  [ # 152 ]

Al een hele tijd geleden dat ik op het forum was, het opbouw project heeft dan ook lang stil gelegen. Kostte nogal wat tijd om een complete set inlaatkleppen te vinden van hetzelfde merk als de Gieffe uitlaatkleppen die ik in maart al kon scoren. Omdat me dit nu toch te lang duurde besloten een set van Floquet Monopole aan te schaffen. Deze stond al wat langer te koop, maar ik durfde het aanvankelijk niet aan kleppensets van verschillende merken te nemen. Zondag 14-08 besteld, 19-08 binnen.

De doosjes vorige week dinsdag bij het revisiebedrijf afgeleverd, een dag later al een mail dat de klus klaar was. Kennelijk was alles al voorbereid, en wachtte men slechts op de nieuwe klepsets.

Afgelopen vrijdag wat begonnen met de voorbereidingen, en zaterdagochtend vroeg aan de slag om stap voor stap aan de opbouw te beginnen. Als eerste, samen met de onderste koelbeplating, de cylinderkoppen aangebracht, daarbij de bouten handvast aangebracht. Deze pas volledig vastgezet toen de oliekoeler, de smeerleiding, en inlaatspruitstukken met carburateur, de druksensor en oliekoeler aan de beurt waren. Toen de uitlaatspruitstukken erop, en de vlampijpen aan weerskanten. Uiteraard alles met nieuwe pakkingen en ringen. Vervolgens de brandstofpomp, en onder de voorgeschreven stand van krukas, de nokkenas tandwielen en oliepompwiel de nieuwe distributieriemen erop. Daarna kon ook de bovenste en voorste koelbeplating aangebracht, de koelvin en aandrijfriem van de dynamo.

Wat ik sowieso nog moet doen om dit deel af te krijgen is de kleppen stellen nu ik er makkelijk bij kan, klepdeksels monteren, het oliefilter moet vernieuwd (al aanwezig), en nieuwe olie erin. Dan kunnen volgens mij de wielkuipen erop om een deel van de bedrading en de bobine aan te brengen. Dan wordt het wellicht zachtjes tijd om te kijken of het geval misschien ook wil starten. Ben zeer benieuwd! Hierbij wat plaatjes van de operatie. Suggesties zoals altijd welkom! Groet, spijker5.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 augustus 2011 11:01 PM
  [ # 153 ]

Zo, dat ziet er goed uit!
Eerst de motor met de hand tornen hè, voor je hem start!?

Citroen!

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 30 augustus 2011 10:14 AM
  [ # 154 ]

Dat ziet er zeker keurig uit! Dat gaat vast mooi lopen!

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 30 augustus 2011 07:14 PM
  [ # 155 ]

@Gerco Vasse: Dank je! Bij mijn Super moest de kabel vervangen worden omdat de buitenmantel scheuren vertoonde, en dan komt er vuiligheid in die de binnenkabel stroever doet lopen. De koppelingskabels van de Super zijn voor zover ik weet specifiek voor dit model gemaakt, onderdeelnummer 1C 5 421 143 T. De mijne komt van Citroën Janssen uit Heythuyzen, tussen Roermond en Weert. Ik meen me te herinneren dat er in de enoooorme doos onderdelen waaruit ik eerder nogal wat boodschappen heb gedaan nog een tweede exemplaar voorhanden was. Of heb je er al een?

@DriverD: Dank je! Tornen? Dat ken ik alleen van “textiele werkvormen”, ook de KRAMER geeft geen andere/technische toelichting. Is vast niet wat je bedoelt! Ik neem aan handmatig de motor een aantal slagen ronddraaien om te voelen of ik de klepstelling niet helemaal verkeerd heb ingesteld, of de zuigers soepel in de bussen bewegen, of er niks aanloopt, en om tevoren voldoende olie door blok, filter en koeler te laten pompen? Meer wil me nu niet te binnen schieten…

@Mach2: Dank je! Leuk werk om de schoongemaakte/geprepareerde stukken er weer op te zetten, de onderdelentafel raakt al aardig leeg. De binnenste moeren van de uitlaatspruitstukken is net als verwijderen een heel gepriegel, met de motor gemonteerd is er maar weinig slagruimte met het gereedschap. Maar goed, het is gelukt. Zojuist het oliefilter vervangen, had ik van m’n Peugeotgarage even een heel handige drietand-sleutel voor geleend waarmee je comfortabel van bovenaf kunt werken zonder de carburateur te raken. Blijft met de chokebediening achterop toch een kwetsbaar onderdeel. Toppie!

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 31 augustus 2011 12:02 AM
  [ # 156 ]

Dat tornen is wel belangrijk, zo heb ik ook begrepen van verschillende ervaren monteurs. Hoe langer je hem met de hand ronddraait na zo’n revisie alvorens te starten, hoe beter heb ik wel gehoord. Je kunt idd checken of er niets verkeerds staat afgesteld, en je pompt de olie al een klein beetje rond. Ik geloof wel in de tip. Toen ik de motor van mijn Ami 8 helemaal uit elkaar had gehaald en met nieuwe zuigers, cylinders, nokkenas en gereviseerde koppen weer in elkaar had gezet heb ik het ook gedaan. Het blokje loopt nu al jaren heel mooi zonder lekkages of olieverbruik. Of het alleen door het tornen komt, dat lijkt me sterk, maar ik denk dat het dus wel goed is om te doen. Zo’n oliefiltersleutel is zeker handig. Je komt ze nog weleens tegen op Citromobile hoor.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 31 augustus 2011 12:11 AM
  [ # 157 ]

En… was je tevreden met Ausma, het ziet er zeker zo mooi uit als bij mijn GTI kop.

Succes, dit gaat heel mooi lopen.

Zelf laat ik eerst de bougies weg en laat de motor op de start motor daaien tot overal de olie is,

dan de bougies er in en Tikkie Lopen.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 31 augustus 2011 09:19 AM
  [ # 158 ]

Gisteravond de motor al een beetje getornd om de klepspeling te kunnen afstellen. Vernam meteen dat de koelvin rechtsonder met 1 blad tegen de ring in de frontbeplating liep. Dat moet dus straks bijgesteld. Het tornen zelf (nog zonder motorolie overigens) heb ik handmatig gedaan door na verwijdering van de voorplaat de nokkenas-tandwielen voorzichtig rond te duwen met volledig losse kleppen en verwijderde bougies. Dat ging aanvankelijk wel wat zwaar, vernam daarbij dat de rechter riem naast de spanrol iets te dicht langs het schuin-horizontale plaatje van de koeltunnel liep. Dat heb ik wat naar beneden geduwd om de riem straks voldoende speling te garanderen.

Bij het draaien hoor je wel zachtjes maar smetteloos de geoliede zuigerveren in de bussen heen en weer schuiven, maar ik heb verder de indruk dat het inwendige soepel rondgaat zonder vreemde bijverschijnselen of rare geluiden, dus dat schept vertrouwen. Kleppen afgesteld op 0,20mm en de klepdeksels aangebracht. Straks bij een getipt bedrijf de goede olie halen, dan kan ik verder met de opbouw.

Ik ga ervan uit dat Ausma professioneel werk heeft geleverd, de nota was ruim 1/3 van de aanschafprijs van de hele Super! Ik reken erop de het resultaat er ook naar zal zijn, en de investering waard voor jarenlang rijplezier.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 31 augustus 2011 09:53 AM
  [ # 159 ]

Ook ik heb zo’n nota gehad maar ben dat snel vergeten ze leveren mooi werk.

En ook die keuze van de Floquet Monopole kleppen is top. Monteer ik altijd.

Dat is een hele oude Franse producent van kleppen, zuigers en cilinders.

Om aandacht voor hun product te vragen lieten ze in de jaren ‘50 zelf een aantal ‘‘Monopole’’ Le Mans auto’s

bouwen en rijden met 2 cil. Panhard motoren.

Zelfs nu in de Historische Le Mans rijden ze af en toe mee.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 augustus 2011 08:56 PM
  [ # 160 ]

Met “tornen” bedoel ik inderdaad het handmatig ronddraaien van de krukas, maar dat had je al begrepen zie ik! Smile
Doel is: Te weten komen of de zuigers de kleppen niet raken, of de fan de beplating, enz. Ik geef er de voorkeur aan dit tornen met motorolie in het carter te doen. De oliepomp zuigt dan geen lucht en voorziet de glijlagers in de motor van olie, al voor het starten.
Goed bezig verder!

Citroen!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 augustus 2011 08:57 PM
  [ # 161 ]

En direct tornen op de startmotor vind ik riskant bij een pas opgebouwd blok: Als de distributie niet goed staat loop je meteen kans op tenminste één kromme klep.

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 augustus 2011 09:44 PM
  [ # 162 ]

En na het handmatig tornen met olie erin doe je het met de startmotor zonder bougies tot het olielampje uitgaat. Daarna pas starten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 01 november 2011 03:27 PM
  [ # 163 ]

Ondanks dat de topic enigzins ‘stil’ is, heb ik wederom alle bladzijdes gelezen om inspiratie op te doen. Met name het motor-revisie gedeelte sprak mij enorm aan, mede omdat ik nu ook het ‘hart’ thuis heb liggen, wachtend op zijn operatie / revisie.
Bij deze wil ik spijker5 nogmaals complimenteren met zijn restauratie werk en ben ik erg benieuwd naar de eerste “fire it up” moment (filmpje).

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 01 juli 2012 01:31 AM
  [ # 164 ]

Dag allemaal,

Ik zie dat m’n laatste visite hier al een dag of wat geleden is, hoogste tijd dus om dit Super-draadje weer op te pakken Wink  Het motorisch opknappen is in eerste instantie nogal op een teleurstelling uitgelopen, moet ik toegeven. Na de gemelde voorbereidingen bleek het blok al op de startmotor enorm olie te lekken, bij de retourpijp van de rechter cylinderkop aan kopzijde, en starten ho maar…Kennelijk was bij de montage van de kop een O-ring of verschoven, of van te matige kwaliteit, om na het opbouwen van de oliedruk voldoende af te dichten. Om in de toekomst op gebied van olielekkage het zekere voor het onzekere te nemen heb ik een tijd terug in GB zo’n setje aluminium hulzen aangeschaft met extra dikke O-ringen.

Daarna heeft het door allerlei omstandigheden nog tot afgelopen week (vakantie) geduurd alvorens ik er weer een beetje trek in begon te krijgen. Om de zaak netjes in orde te maken moest natuurlijk alles rondom de motor er weer af, en dat stond me lange tijd nogal tegen. Deze week toch maar doorgepakt, het blok eruit gevist en op de werktafel alles gedemonteerd, en na toepassing van genoemde hulzen weer opgebouwd. Vandaag zover gevorderd dat de koppen er weer op zitten, inclusief oliekoeler, drukleiding, distributieriemen, onderste en bovenste koelbeplating, en het inlaatspruitstuk met de carburateur. Morgen weer verder Laughing 

Mijn bedoeling is om koppelingshuis en bak er ook weer uit te halen, zodat ik met gebruik van een motortakel de zaak compleet met remklauwen en schijven in één keer op het frame kan zetten. Kijken of ik morgen bak en koppeling kan uitbouwen en op de tafel weer aan het blok vastmaken. Voor het inhijsen wil ik nog op zoek naar een rechter vlampijp, want de bestaande vertoont, precies onder de opgaande pijp van de carburateur-voorverwarming, een gaatje. Ik heb het met uitlaatpasta wel al provisorisch dichtgesmeerd, maar veel vertrouwen heb ik er niet in. Een nieuwe is beter, dus verdere acties en een nieuwe startpoging laten, in afwachting van nieuwe onderdelen, helaas nog even op zich wachten. Ter vermaak ondertussen wat plaatjes van de operatie van afgelopen week. Groet, spijker5.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 01 juli 2012 12:52 PM
  [ # 165 ]

Helaas bijzonder vroeg wakker vandaag, en om de ochtend nuttig te besteden toch maar verder gegaan met dit klusje. Blok zover mogelijk opgebouwd, toen het restant van het chassis gehaald en voorzichtig aan de motor vastgezet. Met loskoppelen van de remklauwen kon ik ook de remschijven provisorisch weer aanbrengen. Vanwege de royale werkruimte ook meteen de handrem afgesteld, want dat is waarschijnlijk, met alles al in de wagen, een rotklus als je geen brug hebt. Op zich wel tevreden over de vorderingen tot dusver, maar dat er links toch weer een klein drupje olie tussen het uitlaatspruitstuk hangt…..snetverde#(**!@$#me huh gun huh

Profiel  
 
 
11 van de 27
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook