101 van de 126
« Eerste  < Vorige 99 100 101 102 103 Volgende >  Laatste »
   
Een CX Break. Of… een CX Break! Adiø…
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 23 mei 2018 06:58 PM
  [ # 1501 ]

Goeie. Doodse stilte. Waar zit die sensor die dit regelt ook alweer?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2018 07:20 PM
  [ # 1502 ]

Let wel even op, na enkele minuten stilstand draaien de fans al niet meer, dus mogelijk stond die al te lang stil om ze te laten draaien.

Bij zit het thermocontact links op de radiateur, een beetje in de buurt van de koplamp.

Er zit airco in toch? Zet die even aan, dan moeten de fans altijd draaien. (ook bij motor uit, contact aan)

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 23 mei 2018 07:29 PM
  [ # 1503 ]

Dank voor de tip. Contact had ik inmiddels gevonden.

Beide fans draaien in ieder geval. Ik verwachtte Serie 1-achtig geloei maar die dingen draaien heel bedaard in de rondte vergeleken met de Pallas.
Heb inmiddels ook het nodige aan stekkerverbindingen aangedrukt, wellicht heeft dat ook geholpen. Als de boel goed is afgekoeld het reservoir het koelwaterniveau maar eens checken en na eventueel bijvullen eens kijken of de pomp het doet.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2018 07:34 PM
  [ # 1504 ]

Ik ga er even vanuit dat bij een turbo diesel het systeem nagenoeg gelijk is aan van een turbo benzine.

Wat je nu heb horen draaien is de eerste stand, de fans staan dan een serie. Dan draaien ze halve snelheid. Als de boel echt heet wordt, worden de fans parallel geschakeld, dan hoor je ze wel Wink

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 mei 2018 07:57 PM
  [ # 1505 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik ga er even vanuit dat bij een turbo diesel het systeem nagenoeg gelijk is aan van een turbo benzine.

Klopt.

Als er te kort KVS in zit zou de niveausensor aangesproken moeten hebben, tenzij dit niet goed werkt.

Thermostaat gaat wel open?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2018 08:10 PM
  [ # 1506 ]

Even hardop denken, als de thermostaat niet open gaat, gaat er geen heet water naar de radiateur. Oftewel de fans gaan niet aan omdat de sensor in de radiateur geen heet water meet.

Of heb ik het nu mis?

Wat nooit kwaad kan is even de 3 relais onder de koplamp na te kijken. Als hier slechte contacten op zitten is het ook vragen om problemen. Het rommelen aan de draadboom kan een slecht contact net even (tijdelijk) verholpen hebben.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 mei 2018 08:12 PM
  [ # 1507 ]

Bij airco aan en contact aan draaien de ventilatoren al op lage snelheid.
Als je ze zo dus test, hoeft de radiateur niet heet te zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2018 08:18 PM
  [ # 1508 ]

Daarom dus de contacten controleren Wink

Goed airco aan is dus wel een tijdelijk noodoplossing om de auto van koeling te voorzien. (als het moet trek je de stekker van de airco magneet koppeling los om geen extra airco hitte te maken)

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 23 mei 2018 09:06 PM
  [ # 1509 ]

Hmm. Er kon aardig wat kvs bij… very mad
Stukje gereden en vervolgens de auto een tijdlang stationair laten draaien tot de temperatuur begon op te lopen. Serie 1-geloei is het niet maar hij schakelt bij en de temperatuur zakt. Geen lekkages gezien trouwens.

Waar zitten die relais precies en hoe kom ik daar bij?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 23 mei 2018 09:16 PM
  [ # 1510 ]

normaal gezien moet je die tweede stand in nederland niet bereiken.
tenzij je de auto extreem belast hebt misschien.
ook de eerste stand ga je pas bereiken in de file bij warm weer.

wel goed natuurlijk om het even te controleren (relais voor accu onder linker koplamp).

maar ik geloof eerder in een te lage kvs stand in combinatie met een niet werkend niveau alarm lampje.
het vervelende is wel dat dit blok absoluut slecht bestand is tegen oververhitting.
Ben je direct gestopt? en hoe heet is de motor geweest op het display?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2018 09:20 PM
  [ # 1511 ]

Was het tankje (bijna) leeg? Dan hoor je al een niveau waarschuwing te krijgen. Zit de stekker op het tankje aan de zijkant er nog op? Die kan er nogal makkelijk af gestoten worden.

Die relais zitten onder de linker koplamp. Op deze foto is de koplamp verwijderd.

Als het nog echt origineel zit zitten ze onder dit hoesje, maar vaak is het hoesje door de jaren heen verwijderd/gesneuveld.
Onder het rubber zit de stekker van het thermocontact, kan ook geen kwaad om de verbindingen te controleren.

Ik zou gewoon alle binnen in de vaseline zetten.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 23 mei 2018 09:41 PM
  [ # 1512 ]

Lampje doet het, toen dat aanging (of toen ik doorhad dat ie aan was, zeg het maar) stond de temperatuur op een indrukwekkende 115 graden… shock
Ik was op dat moment thuis en ben meteen gestopt, en heb de kap open gezet.

De plastic zak/hoes (hoe verzin je het…) zit er nog. De stekker onder de rubber dop is nog prima. Zal de boel eens invetten.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2018 10:03 PM
  [ # 1513 ]

Tip voor een hopelijk niet volgende keer, laat het contact aan staan als je de kap open zet. Dan kunnen de fans draaien en blazen veel warmte uit de motorruimte (mochten ze niet draaien airco knop aan)

Nu alsnog met de CX op reis?

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 23 mei 2018 10:04 PM
  [ # 1514 ]

Vijf liter koelvloeistof en een dozijn schietgebedjes mee…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2018 10:07 PM
  [ # 1515 ]

very good

Om nog maar eens te quoten Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
 
101 van de 126
« Eerste  < Vorige 99 100 101 102 103 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook