114 van de 126
« Eerste  < Vorige 112 113 114 115 116 Volgende >  Laatste »
   
Een CX Break. Of… een CX Break! Adiø…
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 mei 2020 01:59 PM
  [ # 1696 ]

Da’s een mooie score. Maar zou de waarde ook niet zijn gestegen door de intussen wat makkelijker verhandelbare benzinemotor?

Ik was trouwens na een keer wel klaar met Heffener: “Op welk bedrag wilt u dat ik de auto taxeer?” Dat vond ik een heel rare benadering.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 04 mei 2020 02:02 PM
  [ # 1697 ]

Voor de marktwaarde zal dat zeker gelden. Maar voor de vervangingswaarde maakte het volgens hem niets uit. Benzine of diesel, vind maar eens een Break in vergelijkbare staat…

De quote van Heffener herken ik niet. Al werd het wel traditie dat ie de waarde op een briefje schreef en dan vroeg wat ik vond dat ie waard was. Vaak zaten we wel op hetzelfde niveau. Zat ik er 1.000 boven dan wilde ie nog weleens middelen… Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 mei 2020 02:18 PM
  [ # 1698 ]

Helemaal mee eens: vind ze inderdaad nog maar. Het lijkt nu toch wel heel snel te gaan.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 mei 2020 05:07 PM
  [ # 1699 ]
Mulder schreef:

Nou is er de afgelopen 3 jaar best geïnvesteerd in de CX, maar een waardetoename van 200% doet wel vermoeden dat wijlen meneer Heffener ofwel niet zo’n liefhebber van de Break was, ofwel de schaarste van het type anders inschatte…

Is dat niet appels met peren vergelijken? 3 Jaar geleden was niet bepaald een beste markt voor een oude diesel…
Iedereen wilde er vanaf waardoor de prijzen enorm zakte.

Als je toen een benzine break had de taxatie wellicht anders uitgevallen.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 05 mei 2020 12:37 PM
  [ # 1700 ]

Taxatie gaat toch om vervangingswaarde? Zie op ieder gewenst moment maar eens een nette serie 2 break diesel te vinden, zijn al een tijdje ernstig schaars…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 mei 2020 01:18 PM
  [ # 1701 ]

De vervangingswaarde is ook afhankelijk van de marktwaarde.
Als iets schaars is betekend het niet dat de waarde hoog is, zeker niet als het niet erg in trek is.

Ik denk ook niet dat “op ieder gewenst moment” realistisch is.
Als ik naar mijn eigen CX Turbo kijk dan zie ik zeker niet op ieder gewenst moment een geschikte vervanger te koop staan.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 08 mei 2020 12:21 PM
  [ # 1702 ]

Dat zal dan ook zeker iets doen met de taxatiewaarde.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 02 juni 2020 11:10 AM
  [ # 1703 ]

De vergelijking met een moderne airco wordt nog altijd ruimschoots verloren, al was het maar door de beperkte blaaskracht van de ventilator, maar met een nieuwe condensor en wat aanpassingen t.b.v. het gebruik van modern koudemiddel is deze airco mooi op tijd klaar voor wat er dan ook komen gaat deze zomer…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 juni 2020 11:33 AM
  [ # 1704 ]

Dat ziet er goed uit!

Profiel  
 
stienstra
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 10-11-2018

- CX citroen cx 2.5 GTI
Gepost: 02 juni 2020 05:16 PM
  [ # 1705 ]

wauw, wil ik ook!
Ga serieus ook mijn “dode” airco weer leven in blazen!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juni 2020 12:37 PM
  [ # 1706 ]

Mijn ervaring betreft de airco, zo rond de 20 graden buiten ruim voldoende.
De lucht uit het rooster is dan echt koud, mooi dat je dat op die gun goed kan zien!

Bij hogere temps, laten we zeggen 28+ dan is de lucht uit de roosters minder koud lijkt het.
Oftewel de beperkte opbrengst van de fan is dan niet het enige probleem.

Aan de andere kant, de fan wil je eigenlijk ook niet hard hebben staan, en bij moderne auto’s hoeft dat toch ook niet?

Waar naar mijn idee een heel groot verschil in zit is de isolatie.
Bij mij huidige zwarte C5 wordt het bij instappen in de auto minder warm. De CX ondanks lichte kleur wordt erg warm, over de DS nog maar niet te spreken.

De temperatuur lijkt door de goede isolatie en warmte werend glas in een moderne auto beter te regelen.
Ook de slimme elektronica werkt daar aan mee, bepaald zelf waar de lucht uit moet komen en of de recirculatie aan of uit moet.

Een CX break is wellicht ook nog net iets lastiger, meer volume, meer glas. Mogelijk iets mindere isolatie, geen idee?

Ach ook al is het warm, de airco voegt zeker iets toe en maakt het een stuk comfortabeler.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 juni 2020 09:38 AM
  [ # 1707 ]

Ik las een keer een stuk van een CX-rijder in Australie. Die ontdekte dat het isoleren van de wagenvloer er voor zorgde dat het een stuk minder heet werd in de auto. In mijn vorige auto werd het op lange snelle ritten achterin steeds warmer, ondanks de airco. Onder de achterbank ontbrak bij die auto de isolatie. Stralingswarmte van een hete uitlaat? Sowieso natuurlijk lastig in een CX: alleen onder de voorstoelen door komt een heel beperkte luchtstroom rechtstreeks naar achteren, verder moet ook de achterbank het doen met de uitstroom van lucht uit het dashboard.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 04 juni 2020 02:01 PM
  [ # 1708 ]

Een CX Break heeft in de kofferbak amper isolatie. Onder het eerste gedeelte achter de achterbank ligt wel wat maar verder naar achteren zit helemaal niets.
Het dak is wel voorzien van isolatie, maar het blijft isolatie van 30-40 jaar oud dus daar hoef je je waarschijnlijk ook niet al te rijk mee te rekenen (al zullen alle beetjes helpen).

De ruiten zijn natuurlijk amper warmtewerend en het glasoppervlak van een CX (berline of break) is enorm en dus legt de airco het uiteindelijk hoe dan ook af tegen echte hitte. De hoeveelheid kubieke meters lucht die gekoeld moet worden is in een break ook nog eens enorm. Het scheelt echt of de auto volgepakt is met vakantiebagage.

Ik herken wel wat Arjan zegt, tot pakweg 20-25 graden is het, zeker voor de voorpassagiers, voldoende. Wordt het warmer dan kan ook een vers afgeperste airco het niet meer bijbenen. Het helpt wel om ‘s ochtends vroeg bij relatief koel weer (en dus een aangenaam binnenklimaat) te vertrekken naar de vakantiebestemming. Met de airco vol aan blijft het dan in de auto nog redelijk lang te doen.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 juni 2020 04:15 PM
  [ # 1709 ]

Ik zag ooit een heel mooie CX break zonder airco met donkere folie op alle ruiten achterin. Niet mooi en zichtbaar kwetsbaar voor grote lading, wellicht wel effectief als een soort variant op de afdekking van de achterruit met een klimrek bij de berline.

Off topic: De DS Break had onder de achterbank een dubbele bodem i.v.m. de benzine tank in de auto en onder de kofferbak ook, een vak afgedekt met de stapontins. In combinatie met de bijna verticaal staande ruiten was het (in korte broek) tot 30 graden eigenlijk best te doen, ondanks een prehistorische airco. And on topic again.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 14 juni 2020 04:43 PM
  [ # 1710 ]

Een nieuwe vraag:

Omdat de koelwatertemperatuur de afgelopen dagen wel erg opliep (100 graden onder het rijden was geen uitzondering, voor het stoplicht nog flink meer) de boel maar eens ontlucht. Op de waterpomp duurde het even voordat er met lopende motor koelvloeistof tevoorschijn kwam. De komende tijd maar even goed in de gaten houden of dat het geweest is. Zoekend naar mogelijke oorzaken ben ik een stuk gaan rijden om te kijken wat de temperatuur zou kunnen laten oplopen of dalen. Airco aan of uit maakte geen verschil, kachel op 15 of juist op 30 ook niet. Radiateur is een jaar oud (nieuw) dus ik houd het maar even op een luchtbel. Deze week maar even kijken of ie niet weer debiel warm wordt.

Maar…
Al draaiend aan het temperatuurwieltje merkte ik dat de uitstromende lucht na een aantal keer niet meer warm werd. De kachelklep functioneert niet meer, ik hoor het motortje niet meer en het tandwieltje draait niet meer, zo bleek toen ik de boel open had gemaakt.

1. Hoe achterhaal ik wat het niet meer werkende motortje veroorzaakt?
2. Is er mogelijk een causaal verband tussen de oplopende koelwatertemperatuur en het niet open gaan van de kachelklep, of is dit gewoon toeval? Ik kan nu in ieder geval geen overtollige warmte afvoeren via het interieur, dus handig is het sowieso niet. De kachel zelf wordt wel warm in ieder geval, alleen geen warme lucht meer.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
 
114 van de 126
« Eerste  < Vorige 112 113 114 115 116 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook