40 van de 40
« Eerste  < Vorige 38 39 40
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D: Spettacolo Pericoloso
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38238
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 14 november 2017 10:49 PM
  [ # 586 ]

Als je een DY2 van na 1969 hebt dan is de kop gelijk aan de DX2 en hoef je alleen zuigers, bussen, ontsteking, carbu én het uitlaatspruitstuk van een latere motor te pakken, dat dubbele. Dan kun je ook van een DY2 een goed lopende 2175 maken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 14 november 2017 10:53 PM
  [ # 587 ]

@askii: je gaat bij het ombouwen van een DY3 sowieso naar een DX2. De DX3 is het 21IE-blok en daar ligt een andere cilinderkop op (DX = 21, enkeltraps carburateur; DX2 = 21, registercarburateur; DX3 = 21 IE; DX4 = 23 carburateur; DX5 = 23 IE). Voor zover ik weet kun je wel met een DY2 beginnen, maar om dan op DX2 specificatie uit te komen heb je een andere set spruitstukken en een andere carburateur nodig. Met die spullen van de DY2 kom je dichtbij een DX-motor, maar daarvan was de carburateur meen ik iets groter.

Edit: te laat Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4564
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 november 2017 07:16 AM
  [ # 588 ]

Nou we toch off topic zijn, Hoe zit het met een DV3 met de hogere compressie?
Kan die ook naar een 21 omgebouwd worden?
DV3 heeft al een dubbel uitlaatspruitstuk, een inlaatspruitstuk voor de 2 traps Weber is zo omgezet.
Of heeft de DV kleinere kleppen?

Een 2 liter rijdt trouwens wel wat zuiniger dan een 21.
Vermogen scheelt ook niet zoveel, maar je mist wel wat koppel.
En de 21 die ik wel eens gereden heb was ook wat rumoeriger dan mijn huidige DV3
Maar onderling kan er best verschil in rumoer zitten tussen de exemplaren met dezelfde cilinderinhoud.
Maar ik moet toegeven dat een 21 met lange 5-bak wel een fijne combi is…

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38238
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 15 november 2017 09:58 AM
  [ # 589 ]

Ook een DV3 kun je perfect ombouwen naar DX2, 2175 cc. De DV3 is gewoon een DY3 met een enkele solex carburateur en andere vervroegingscurve. Compressieverhouding is gelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3717
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 15 november 2017 01:01 PM
  [ # 590 ]

Yuri, ik ben verbaasd over hoeveel jij er van weet, dat mag wel eens gezegd worden.

Kudos.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23020
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 november 2017 01:24 PM
  [ # 591 ]

De uberbeun heeft 20 jaar dagelijks aan die auto’s gewerkt. Dan weet je het wel…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 16 november 2017 10:55 PM
  [ # 592 ]

De veercilinders van een DS zijn ook al interessant om eens beter te bekijken. Op zich zijn het heel eenvoudige dingen: een lichtmetalen cilinder met daarin een hardstalen zuiger, waarvan het hemd ongeveer even lang is als de cilinder zelf. Bovenin de cilinder zit een kraagje dat voorkomt dat de zuiger tegen de demper onderin de veerbol zou kunnen slaan. Het hele ding is ‘dicht’ aan de bovenkant door middel van een rubber ring (de bekende ring die je altijd verliest als je een veerbol verwisselt) en het 4,5mm leidingrubbertje en aan de onderkant met een teflon ring direct om de zuiger met daaromheen een rubberen O-ring die als een soort voetpakking dient. In de einddop zit vervolgens nog een viltring.

Het is op zich eenvoudig genoeg om een set nieuwe afdichtingen in zo’n cilinder te zetten. Als de cilinder vlotjes van de zuiger af valt als je de zuiger optilt is het wel een keer aan de orde. Oorspronkelijk zou dit een hele fotoserie worden, maar ik heb eerst zo’n cilinder afgewerkt om te kijken wat fotogeniek is en daarna bleek de tweede cilinder gewoon gaar te zijn (oneffen cilinderwand). Die is dus integraal vervangen door een cilinder die gereviseerd klaarlag. Misschien dat ik later een keer een reserve-cilinder opkuis om er een serie foto’s van te maken.

Die viltring onderin de veercilinder zit daar natuurlijk niet zomaar, maar dient hetzelfde doel als het viltje in een ouderwetse mechanische verdeler: smering. Die ring staat in open contact met de ruimte in de lekzak, die pas retour gaat storten als-ie zo ongeveer vol is of als-ie ingedrukt wordt. Daardoor krijgt die viltring de gelegenheid om zich vol te zuigen met LHM en zo de zuiger vettig te houden. Als je te lang doorrijdt met een gare lekzak, verlies je dat stukje smering omdat die viltring dan op kan drogen. Dat lijkt me dan, in combinatie met toetredende ongerechtigheid, weer vervelend voor de teflon afdichting. Kortom: die lekzak zit er niet alleen omdat het zo slordig staat dat je overal groene stippen maakt…

Morgen even een nieuw kraagje op de linker retourleiding maken en dan kunnen de veerbollen er weer op. Dan is het hydraulisch systeem in principe weer dicht!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38238
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 17 november 2017 08:13 AM
  [ # 593 ]

Derk, de rubber ring die achter de teflonring zit is er om de teflon ring op de zuiger te drukken.

foto serie revisie?

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P1815

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 20 november 2017 09:23 PM
  [ # 594 ]

Zo. Op het luchtfilterhuis en de bekabeling na zit de meeste techniek wel weer zo’n beetje in het vooronder. Als alles een beetje lukt zoals ‘t zou moeten, weten we eerdaags of het tot zover ook werkt…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2366
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 november 2017 05:50 PM
  [ # 595 ]

Vreemde koeltunnel hoes met zo’n groot gat.
Ziet er erg netjes uit!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline, C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8174
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 22 november 2017 06:50 PM
  [ # 596 ]

Als het goed is, komt dat met die tunnelhoes goed als de tunnel ervoor komt. Dit is het steile type hoes voor het overdruk koelsysteem. Ik zal het tunneltje eens meenemen om dat in elkaar te gaan zetten…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
40 van de 40
« Eerste  < Vorige 38 39 40
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook