64 van de 86
« Eerste  < Vorige 62 63 64 65 66 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 juli 2018 07:04 PM
  [ # 946 ]

HO-LY-SH-ITTT ! ahh

Dat heb ik écht nooit gezien! Het druklager is in ieder geval niet losgelazerd van de geleidebus zoals vaker het geval is. Maar is dit écht een nieuw druklager geweest? Toch zou ik niet uitsluiten dat dit komt door dat er bv geen vrije slag was en de boel permanent tegen de drukgroep aanlag onder spanning.

Wat een puinhoop man…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juli 2018 07:17 PM
  [ # 947 ]

Sja. Ik weet niet zeker of-ie wel of niet aan lag, want ik kon in het pedaal het aangrijppunt van het lager op de drukgroep wel voelen. Er is ook geen enkel loopspoor op de diafragmavingers, wat je bij een aanlopend druklager zou verwachten. En er wijst dus in ieder geval visueel gesproken niets op een heet- of vastloper van het druklager.

Buiten dat het diafragma zichtbaar met schroot bekogeld is, is-ie gewoon pristine. Maar ja, helemaal 100% zeker ben ik niet. Heel veel andere verklaringen, buiten een één op de tig-duizend productiefout (wat op zich wel iets is wat ik aantrek), zou ik nou ook weer niet kunnen verzinnen. Vreemde boel weer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 09 juli 2018 10:04 PM
  [ # 948 ]

Allemachtig, ongelofelijk! Was dit een nieuw druklager, of een NOS of gebruikt? Rechtvaardigt een pak slaag met een wilgentwijg?? Minstens een met een heipaal! Mits dat enige frustratie zou kunnen wegnemen dan…

En is het nu gewoon huppakee nieuw druklager erop gooien, de boel weer in mekaar knikkeren en karren maar of zie ik het nu weer te simpel? Voor zover dit verhaal nu eindelijk eens een keer een simpel vervolg kan krijgen…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juli 2018 10:19 PM
  [ # 949 ]

*nieuw druklager erin
*nieuwe lagers in de dynamo (preventief, die zouden ongeveer omstreeks nu anders uit elkaar vallen)
*iets met een startmotor
*een veel zwaardere massakabel naar het blok leggen
*nieuwe stofhoes op het stuurhuisrondsel
*ditjes & datjes met kabelloop enz.

‘t Was een nieuw druklager, volgens mij een Valeo zoals die bij de gemonteerde Valeo frictieset hoort. Zo is er nog wel 1 voorradig, maar dan zou je die dus kennelijk eerst 4 puntlasjes moeten geven om te voorkomen dat het lager van de geleidebus los kan komen. En nou ja, deze is ook ontploft… Rolling Eyes

Of een gereviseerde originele past bij mijn combi van frictieset en koppelingshevel zou ik eerst moeten nagaan als het die kant op moet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 10 juli 2018 08:16 AM
  [ # 950 ]

Zijn de lagerdelen echt zo in stukken eruit gekomen of heb je moeten slopen om ze eruit te halen?


Bestudeer ook het oppervlak van je lagerschalen op zaken als pitting.

Je massakabel triggerde bij mij namelijk een gedachte aan zwerfstromen. Die kunnen vrij funest zijn voor lagers, geen idee trouwens of je genoeg creëert in een DS…


Hoewel mijn kennis vooral theorie van lang geleden (als in lang niet gebruikt)is….

Het zou zo jammer zijn als je een andere oorzaak hebt en die laat zitten…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 juli 2018 09:01 AM
  [ # 951 ]

Het lager heb ik zonder te moeten slopen in deze toestand deels uit de drukgroep gevist (tussen veren en behuizing), deels van de vloer geraapt (eruit gevallen bij het lichten van de bak) en deels uit het koppelingshuis gehaald.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 juli 2018 09:03 AM
  [ # 952 ]
Penny Lane schreef:

Of een gereviseerde originele past bij mijn combi van frictieset en koppelingshevel zou ik eerst moeten nagaan als het die kant op moet.

Origineel druklager past op deze drukgroep. Hevel moet je bekijken maar dat moest je sowieso al.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 juli 2018 06:19 PM
  [ # 953 ]

Nog wat plaatjes. Ik was er nog een paar vergeten van de shrapnel-schade in het koppelingshuis smirk

En van hoe het druklager er vroeger uit heeft gezien:

Heb je nou toevallig net je bak uit de auto liggen en tref je dit type druklager aan, doe jezelf dan een lol en mik het meteen weg. En laat je ook niet door de prijs verleiden er één aan te schaffen. Er zijn gevallen gerapporteerd waarin het lager van de geleidebus af valt en nou ja, als ze dan ook nog kunnen ontploffen… Ook in mijn auto komt er dus nu een gereviseerd origineel druklager. De ervaring leert dat je knap ziek bent als zo’n lager er al na een paar 1000 kilometer mee ophoudt. ‘Even’ iets aan de koppeling doen bestaat namelijk in het DS-gebeuren niet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 juli 2018 06:58 PM
  [ # 954 ]

Als zwerfstromen de oorzaak blijken te zijn dan heb je daarmee waarschijnlijk meteen een allesomvattende oorzaak voor alle problemen gevonden….Rolling Eyes

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 juli 2018 07:05 PM
  [ # 955 ]

Smerige imitatietroep is het. En het ergste is dat het al jaren bekend is dat deze druklagers niet ok zijn. Gewoon doorgaan met de handel hé.. ongelofelijk. Met de huidige beschikbare onderdelen is het bijna gevaarlijk om ds te rijden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 juli 2018 07:28 PM
  [ # 956 ]

Mijn garagist heeft zijn laatste exemplaar subiet uit circulatie genomen.

Het blijft maar raar overigens dat de mijne gewoon echt uit elkaar gespat is op het moment dat ik ontkoppelde. Ik heb nog op geen enkele manier kunnen vaststellen aan de resten van het lager dat zwerfstromen daar de oorzaak van zouden moeten zijn. Dan zou je overigens bij een gelijk blijvend elektrisch systeem m.i. ook niet verwachten dat je er eerst een paar maanden vrolijk mee in de rondte kachelt en het ding dan ineens onder belasting pardoes desintegreert.

Vast niet alles wat er geleverd wordt is troep. Maar het is voor de meeste mensen, (veel als niet de meeste) vaklui inbegrepen, eigenlijk nauwelijks te doen om zo uit de doos vast te stellen wat er van ten minste fatsoenlijke kwaliteit is en wat niet. De enige optie is dus om waarnemingen van slechte onderdelen op een platform zoals dit te delen: praktijkervaring telt.

Het enige wat je als tendens wel lijkt te zien is dat als je alles op prijs in zou kopen, je gewoon bezig bent om een onbetrouwbaar en potentiëel gevaarlijk apparaat te bouwen (waarbij aangetekend moet worden dat op prijs inkopen in dit geval zeker niet de insteek is geweest: waar mogelijk is NOS of gebruikt-maar-goed materiaal verwerkt - er waren alleen al her en der nieuwe spullen gebruikt die gewoon nog OK waren maar dus uiteindelijk niet lang genoeg blijken te leven).

Dus. Zou dit soort grappen één van de redenen zijn waarom de DS er berucht om is dat je er best goed op leeg kunt lopen als je d’r goed wilt krijgen? huh

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 juli 2018 10:08 PM
  [ # 957 ]

Ja….het is echt een puzzel om bij de (weder)opbouw van een DS onderdeel voor onderdeel te beoordelen wat goed genoeg is om te hergebruiken (wat origineel is is meestal goed mits niet versleten) en bij te vervangen onderdelen per onderdeel te bekijken wat zet ik erop, waar haal ik het vandaan, welke referenties zijn er beschikbaar etc. En dan naar zoveel mogelijk meningen luisteren en hopen dat je er een rode draad in ontwaart. Meestal lukt dat wel. Ik maak meestal een ‘destillaat’ van deskundigen- oordelen. Overigens liggen mijn bronnen dan vaak in Bennekom en Tull en ‘t Waal en zit daar vrijwel nooit verschil tussen. Dus dat is een kompas waar ik redelijk op durf te varen. En dan nog: kun je domme pech hebben, of de eerste in een reeks nieuwe bevindingen dat tot een nieuw referentiekader zal leiden… Rolling Eyes en inderdaad, als je al je uren gefactureerd zou krijgen dan kun je meteen de schuldsanering in. Dat geldt ook voor mijn project Idylle trouwens. Houd moed Derk!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 juli 2018 10:44 PM
  [ # 958 ]

Het punt is ook dat je een nieuw onderdeel zo uit de doos gewoon meestal niet kunt beoordelen. Ja OK, of het moet overduidelijk slecht gemaakt zijn. Maar dat een nieuw onderdeel constructief nogal verschilt van origineel, zoals bijvoorbeeld de Valeo druklagers, wil niet op voorhand zeggen dat het niet goed kan werken. En dát kunnen niet veel mensen vooraf vaststellen. Daar heb je dus dat referentiekader voor nodig.

Maar het is wel van belang dat de echte troep er eens een beetje uit gefilterd wordt. Je zal er maar door stranden in de spits op de A-zoveel. Of dat je remmen weigeren omdat de imitatie-spullen niet voldoen. Voor mij hoeft dat niet zo nodig.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 juli 2018 11:38 PM
  [ # 959 ]

Derk:  Heb je ook foto’s gemaakt van de breukvlakken van de oude lagerdelen, dat zegt soms nog wel wat over de oorzaken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 juli 2018 08:36 AM
  [ # 960 ]

Nog niet. Maar dat kan nog wel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
64 van de 86
« Eerste  < Vorige 62 63 64 65 66 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook