63 van de 86
« Eerste  < Vorige 61 62 63 64 65 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 juni 2018 11:21 PM
  [ # 931 ]

Blijkt dat begin deze maand de DS precies 25 jaar in Nederland geregistreerd staat Cool Da’s dan toch al mooi vijf jaar langer dan in Frankrijk. Daar is ze als net-geen-twintigjarige jonge godin uit de Vogezen opgepikt in het voorjaar van 1993.

Dan kunnen we het er, gezien de foto in de openingspost van dit draadje, nog wel eens over hebben of Nederland nou eigenlijk wel goed voor d’r is geweest, maar er is in Frankrijk al een opgerookte DY3 in getakeld in plaats van die ‘ingewikkelde’ DX5 waar ze mee ter wereld kwam dus La Douce is ook helemaal niet zo douce voor d’r geweest Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 juni 2018 07:24 PM
  [ # 932 ]

Kun je eindelijk echt lekker van ‘t open dakkie gaan genieten, gaat de koppeling stuk. Gelukkig hoefde ik niet ver naar de werkplaats, zo zonder koppeling. Schakelen kan best zonder, maar aangezien ik dat niet elke dag doe is dat een kunstje dat weer even opgefrist moest worden. Tegen de tijd dat ik er was, had ik ‘t weer perfect onder de knie.

Ik was een beetje in de veronderstelling dat het druklager door m’n nieuwe drukgroep heen gegaan was (pedaal kwam niet meer terug, kabel wel in orde, veel duur geratel) maar het voorlopige oordeel van de expert is dat of de koppelingsvork of het druklager stuk is gegaan. Maar dat weten we uiteraard pas zeker als de bak er weer uit ligt. Dat moest dan eerdaags maar eens gebeuren… Is wel een mooie gelegenheid om de toch alweer 15.000 kilometer oude waterpomp in de oudijzerbak te pleuren en nog een paar ditjes & datjes mee te nemen die me aan de montage niet zinnen.

In de tussentijd draait de Xantia Turbo D een lekker versneld programma richting 5 ton (nog ongeveer 2.600 kilometer te gaan). Zeker nu ik er sterk aan denk om dan in hemelsnaam dáár maar mee naar oost-Duitsland te karren van de zomer. En dat evenementje waar ik dit weekend met de DS zou verschijnen moet ‘t maar zonder mij doen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 29 juni 2018 07:42 PM
  [ # 933 ]

Tja, je geeft aandacht aan een ander en dan worden ze soms jaloers…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 juni 2018 07:52 PM
  [ # 934 ]

Ja, en als zo’n ding niet om de haverklap lag te muiten zou dat verdelen van de aandacht gewoon niet hoeven. Het is wel goed met ‘r!

Wordt gewoon weer gemaakt en dan is het gewoon weer een heerlijke wagen, maar ‘t is wel echt even knap irritant. That said, beter zo dan achter Maagdenburg ergens langs de Autobahn 14.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 29 juni 2018 09:38 PM
  [ # 935 ]

Op de autobahn heb je geen koppeling nodig…. Sterkte! Smile

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 29 juni 2018 10:14 PM
  [ # 936 ]

Man man, wat een malheur… het wordt weliswaar routine, maar toch gun ik dit niemand… Bonne courage…!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 juni 2018 10:17 PM
  [ # 937 ]

Nee, maar tegen de tijd dat je de A9 bij Schleiz verlaat zeer zeker wel. Zonder uitlaat de smalle 10%ers bij Schloss Burgk op (want dat heb ik al wel eens gedaan, spruitstuk van m’n BMW eraf gepleurd Mr. Green ) is alleen maar niet leuk vanwege het verstoren van de rust daar, maar zonder koppeling gaat de lol dan heel snel van je tripje af.

Magoed. Eerst maar ‘s kijken wat er fout gegaan is en dingen zeker weten. Wie weet krijg ik ‘t daarna toch nog in m’n bol en zweef ik er genoeglijk op vier stikstofwolkjes en een pak Dunlopillo naartoe. Want nergens om verder, maar dat soort dingen is nou net waar ik die DS voor heb.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 juli 2018 06:29 PM
  [ # 938 ]

Ik ben inmiddels een eindje op weg om de bak er weer uit te sleuren. De koeling ligt ernaast en nog wat andere ditjes en datjes. Morgen de wielen eraf, de aandrijfassen opzij, de accubak eruit, het stuurhuis eruit, de nokkenaspoelie er voor vandaan, de parkeerremtangen eraf en de HD-leiding nog van de HD-regelaar af. Dan de traverse los zetten, het blok op stophoutjes leggen en de bakbouten eruit. Mooi stilletjes een uurtje of wat doorknutselen nog en dan kan-ie eruit. Het helpt dat ik ‘t inmiddels al wel eens vaker gedaan heb en dat alles nu nog mooi gangbaar is Rolling Eyes

Inmiddels heb ik even met een endoscoopje gespiekt nu ik makkelijk langs de vork naar binnen kon. Het lijkt er zo op het postzegelbeeldschermpje op dat het druklager ‘spontaan’ uit elkaar gepoft is. Maar ik ben heel benieuwd wat ik werkelijk tegen ga komen als de bak eruit komt. Er is daarbinnen hoe dan ook iets goed fout gegaan.

Ik ga de gelegenheid gebruiken om de loop van de versnellingsbak-kabel te veranderen (die ligt onder alles door nu en dat is niet juist) en het stofhoesje van het rondsel mag ook een nieuwe op. De waterpomp is ook op, lekt inmiddels ook, dus daar komt ook een nieuwe (DAP) voor in de plaats. Verder ga ik een andere, wat zwaardere massakabel aan het blok zetten en dan denk ik dat het allemaal voorlopig wel weer ongeveer in orde moet komen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 03 juli 2018 08:04 PM
  [ # 939 ]

Het houdt je van de straat zullen we maar zeggen…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 juli 2018 08:28 PM
  [ # 940 ]

Valt mee hoor. Ik ben gewoon meer met ‘t dieseltje op straat, da’s alles Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 juli 2018 07:10 PM
  [ # 941 ]

De bak ligt vrij en is los. Een heel gedoe, want ik had niet bepaald m’n meest sleutelvaardige dag vandaag. Dat gebeurt… Morgen mag de takel ervoor en dan hijsen we ‘m eruit. Dan weten we wat er mis gegaan is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 04 juli 2018 10:33 PM
  [ # 942 ]

Mooi zo. Ben errug benieuwd! We leven in spanning mee….

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 juli 2018 10:08 PM
  [ # 943 ]

Zo. Het plan voor komende week:


Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 08 juli 2018 10:05 PM
  [ # 944 ]

Alleen schiet dat met zo’n groen twijgje niet echt op… Rolling Eyes dus heb ik hier een onwillige stabilisatorstang voor je, dat ligt een stuk lekkerder in de hand. Altans: vooralsnog ligt ie lekkerder in de hand dan tussen de lagerschalen (wat een gemier is ook dat zeg! Zoiets simpels… in feite… in principe…. als het een gewone auto zou zijn geweest… sick)

Ik durf het je bijna niet te vragen: wat was/ ging er nog meer mis?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juli 2018 06:58 PM
  [ # 945 ]

Niks bijzonders met de DS. Gewoon dat de eigenaar van dat fetuut er wel een beetje klaar mee is.

Hoe dan ook. Na enige massage met een wilgentak ligt de bak er dan nu uit. De startmotor is er ook uit gevist, want het relais is ondanks het groot onderhoud afgelopen winter mottig geworden. Maar goed, dat doen ze. Kijken wat daar wijsheid is.

Maar om niet verder uit te weiden over zaken die niet per sé met de koppeling te maken hebben: hier zijn de foto’s.


Drukgroep en frictieplaat zijn in orde. Ook geen vreemde sporen.


Maar het druklager is dus wel degelijk enigszins beschadigd. Kijk maar…


Binnenste lagerschaal


De mantel is in ieder geval ook uit elkaar geklapt. De rest van het lager…


...is meteen ook maar uit elkaar gepleurd.


De kogelring is wel heel gebleven. Daar zie ik zo gauw ook niks bijzonders aan.


De achterplaat van het lager heeft ook alleen maar op z’n lazer gehad van rondvliegend schroot

Voorlopige conclusie: het druklager is kennelijk geheel spontaan uit elkaar geklapt. Er zijn geen onderdelen blauw of anders verkleurd vanwege oververhitting, het ziet er niet naar uit dat het lager serieus aan is blijven liggen op de drukgroep, ik kan niet ontdekken dat er kogels vastgezeten hebben en het is me ook niet duidelijk dat het lager van te voren aangegeven heeft dat het einde er aan zat te komen. Gewoon koppeling intrappen, knal ende ratel, einde oefening. Gebeurt zoiets vaker? Heeft er iemand anders een voorbeeld van zo’n geintje?

Het is wel het aller-uiterste van irritant (understatement). Een pak slaag met een klein boompje lijkt me dan ook prima op z’n plaats.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
63 van de 86
« Eerste  < Vorige 61 62 63 64 65 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook