Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Maandagavond de C35 opgehaald. En meteen een flink stuk rijden, van Losser naar Berg en Dal bij Nijmegen. Voor vertrek eerst een achterlichtje vervangen (lampjes lagen achterin). En toen vertwijfeld naar het dashboard gekeken - geen verlichting, dus geen enkele indicatie over snelheid. Maar dat was na drie rotondes en een paar drempels opeens voorbij. Toen kon ik zien dat de temperatuurmeter continu tussen de 90 en 100 graden aangeeft. Dat lijk mij nogal heet voor de tijd van het jaar. Weet iemand of dit normaal is? Vervelend: de kachel doet het niet. Allemachtig, wat kom je dan koud uit de auto na een uurtje of anderhalf/twee. Gelukkig werkt de luchtschuif wel.
Ik heb de auto in december horen lopen. Klonk wel netjes. Maar nu merk ik dat alles dreunt en trilt bij stationaire motor. En horen en zien vergaat je tijdens het rijden. Heeft de kou invloed op het geluidniveau? Nee toch? Ook buiten de auto is de motor nogal lawaaiig - in mijn beleving duidelijk luider dan een CX met dezelfde motor. Ik kan het me ook niet herinneren van een C25 met deze motor waar ik jaren geleden regelmatig mee reed. Die C25 was bijvoorbeeld duidelijk minder lawaaiig dan een Peugeot J5 waarmee ik ook wel de weg werd opgestuurd. Ik zie of hoor geen uitlaat lek. Moet ik hier mee leren leven en antidreunmatten op de bodem van de cabine leggen. Of zijn er onderdelen die ik moet controleren/vervangen?
‘t Rijden is ondanks kou en herrie eigenlijk wel perfect. Bij manoeuvreren is het werken aan het stuur, verder is het te overzien. Enne - wat een geweldige vering! Veel soepeler dan ik had verwacht. De motor pakt door de versnellingen mooi op. En met 90-100 op de snelweg hoef je niet de hele tijd tussen de vrachtauto’s te blijven rijden. Wat me dan weer tegenvalt is dat op nederlandse snelweghellingen de snelheid makkelijk weer onder de 100 zakt. Nou ja, 75 pk in een dik twee ton wegende auto is natuurlijk niet overbemeten.
Nou nog de kapotte BX stoelen er uit. De gewenste C3/307 stoelen zijn bij Bart Ebben nogal duur, heb ik ontdekt. Nette BX stoelen zijn wel heel betaalbaar, maar na dit ritje realiseert mijn rug zich dat de BX stoel ‘t voor mij niet is. Iemand nog twee C35 stoelen in de aanbieding? Eens opzoeken wat stoelen uit een Xantia kosten. Of uit een 405. Of 406.
Morgen een dagje vrij. De kachel maar eens aan de gang krijgen. Alle vloeistoffen controleren. Uitzoeken of alle boordapparatuur wil werken.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gefeliciteerd met de aankoop! Temperatuur van de koelvloeistof lijkt me niet abnormaal, maar er zijn vast C35-berijders die daar meer over kunnen vertellen. Xantia-stoelen vind ik vrij kort van zitting, SAAB-stoelen schijnen wel goed te zitten?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ha Driver D - vandaag nog langs je huis gedieseld, maar ik zag geen Citroens staan, dus ik ben maar door geknord. Saab stoelen zitten inderdaad geweldig - maar die verdenk ik ervan dat ik meer moet knutselen voordat ze passen. Daarom zoek ik het toch maar tussen de Peugeots en Citroens. Bart Ebben heeft nog een C35 stoel staan. Eens kijken hoe die er eigenlijk uitzien.
Vandaag mezelf rot geschrokken. De v-snaar voor de waterpomp en fan was er niet. ‘t Lijkt erop dat een of andere mafkees dat ding vergeten is na het bevestigen van een nieuwe dynamo. Aan het niet meer lopende spanwieltje te voelen, was dat al even zo. Aan de radiateur dop was wel te zien dat de auto eens gekookt had. Maar zonder waterpomp rondrijden - da’s toch wel echt vragen om moeilijkheden. Nog mooi dat er een oliekoeler op zit. en dat de radiateur lekker hoog zit - is er nog iets van thermo syphon werking. Bij m’n vertrouwde automaterialenzaak direct de juiste snaar gevonden (het digitale werkplaatshandboek gaf geen uitsluitsel, vooral ook omdat de 2.5 motor daar nog niet in staat). Blijkt die toch verrekte kort. Toch maar er op gefrunnikt met een oude schroevendraaier als bandenlichter. Nu maar hopen dat er nu niet te veel spanning staat op het lager van de waterpomp. Maar de kachel doet het nu. En de temperatuurmeter geeft ook waarden aan die de burger moed geven voor het voorjaar.
Een deel van de herrie ontstaat doordat een (nog behoorlijk nieuw ogende) achterste demper tegen de trekhaak trilt. Ik op zoek naar kortere ophangrubbers bij KwikFit en daarna Brezan, maar zo werkt dat dus niet. Sowieso kon Brezan van de C35 niets meer vinden. Waarom ga ik daar eigenlijk heen als m’n voormalige winkel om de hoek nog wel onderdelen kan terugvinden? De uitlaat iets verder in elkaar hameren wilde niet echt. Toen maar de ijzertjes aan de uitlaat met een hamer in een andere hoek gewerkt. Min of meer gelukt - er is weer ruim een centimeter speling.
Na dit alles het busje ingezet als verhuiswagen. Jawel, niet alleen ik aan het werk, ook busjes moeten werken.
Volgende keer eens kijken waar alle resonanties in het dashboard door worden veroorzaakt. En dan zou het geluidniveau zomaar best acceptabel kunnen zijn.
Hoi,
Vreemd dat brezan niets kan vinden voor een c35. Ik haal heel veel voor mijn c35 (1978) bij Brezan.
Ik heb hier nog 2 stoelen staan die ik uit een c35 heb gehaald. Ze zijn niet origineel voor een c35 en ik weet ook niet wat voor stoelen het zijn maar ze zien er nog wel netjes uit. Mocht je er belang bij hebben moet je maar ff mailen.
groetjes Johan
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jammmer dat ik je en je C35 gemist heb, was bezig aan de Panhard-motor op een andere locatie. Goed dat je die V-snaar ontdekt hebt. Ik zie de C35 graag een keer.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
johanv78 schreef:Hoi,
Ik heb hier nog 2 stoelen staan die ik uit een c35 heb gehaald. Ze zijn niet origineel voor een c35 en ik weet ook niet wat voor stoelen het zijn maar ze zien er nog wel netjes uit. Mocht je er belang bij hebben moet je maar ff mailen.
groetjes Johan
Da’s een fijn aanbod. Heb je toevallig de mogelijkheid om een fotootje te maken van (een van) de stoelen?
Groet, Joost
Hoi Joost,
Momenteel ben ik niet in de gelegenheid omdat ik die stoelen niet thuis heb staan. Binnenkort (ik hoop binnen 2 weken) Haal ik mijn c35 weer naar huis daar zijn ook de stoelen. Dan zou ik wel een foto kunnen maken.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik hou me aanbevolen voor een fotootje.
Hey Joost,
Je kan de snaar spanning aanpassen met behulp van een verstelbaar wieltje, is gemonteerd op de zelfde steun als de dynamo.
Verder is het ‘normaal’ dat het blok snel erg warm wordt. Vaak rij ik zomers met de verwarming aan
Succes met je busje,
Wouter
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dag Wouter,
Ja, dat wieltje heb ik gezien. ‘t Staat helemaal ingedraaid en nog is de spanning op de riem erg hoog. Niet zo mooi: ‘t wieltje draait niet. Ik ben kruipolie en WD40 aan het proberen dat wieltje weer aan het draaien te krijgen, anders is deze riem ook geen lang leven beschoren, ben ik bang. De temperatuur blijft nu (vooralsnog redelijk onafhankelijk van de buitentemperatuur - maar die is ook nog niet heel hoog) zo rond de 85 graden hangen. ‘t Lijkt er dus op dat de thermostaat nog werkt. Dat vind ik ook wel een mooie waarde, de CX doet ook zoiets. Ik hoop toch dat ik ‘s zomers de kachel uit kan laten. En anders voortaan op vakantie naar Scandinavie.
Nog weer iets raars: een vorige eigenaar heeft BX stoelen gemonteerd. Gisteren eens gekeken hoe die vast zitten. Blijkt dat ze op stukjes trespa zijn gebout en dat dan weer aan het frame. Lekker veilig, met de sluiting van de gordel aan de stoel. Meteen ook geen reden meer om Peugeot/Citroen stoelen op te scharrelen. Ik ben me maar eens gaan richten op Saab of Volvo stoelen. Is m’n vriendin ook blij. Beter voor haar rug.
Nu maar eens op zoek waarom de helft van de electriciteit in de bus het niet doet. Er lijkt ergens sluiting te zitten, maar te weinig om een zekering er uit te trekken. ‘t Is wel een hobbie erbij.
Hey Joost,
Raar dat je hiermee de spanning niet goed kan regelen. Het wieltje kan (dacht ik) op twee manieren gemonteerd worden, zit het misschien verkeerd om? Je kan natuurlijk ook de verkeerde snaar meegekregen hebben…
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ben vandaag maar eens een nog iets langere snaar gaan halen. Het wieltje draait intussen weer. Maar het heeft meteen ook bizar veel speling. Blijkbaar heeft de roest de boel aardig aangetast. Op zoek dus naar een wieltje. Eens kijken of dat ook op andere Citroens te vinden is.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb een keer een vreselijk drama met dat wieltje gehad. Tijdens een ritje met de ex-oprijwagen van citroen Nederland, een C35 diesel, liep even buiten Reims het wieltje vast. De V-snaar slipte en brak, kwam tussen de koelfan en sloeg uiteindelijk compleet met de halve koelfan dwars door de radiateur heen. einde avontuur. wat het nog leuker maakt was dat er een ds 21 injectie achter op dat ding stond… De anwb is wel effe bezig geweest met het regelen van een knappe dieplader kan ik je vertellen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm - zo’n verhaal geeft niet echt de rust om voorlopig nog even met het wankele wieltje te rijden tot Citromobile. Mijn wieltje werkte als een soort geleider toen die stil stond. Maar de V-snaar lijkt er wel vlot van de slijten. Hebben de vorige eigenaren (en ik tot nog toe) geluk gehad. Ik hoop niet dat ik je verhaal binnenkort kan navertellen. Zal wel loslopen natuurlijk - ‘t komt zelden voor dat er een DS21 ongemerkt achterin een kampeerbus beland.
Maar - eh, Water man - weet jij dan toevallig op welke motoren datzelfde wieltje terug te vinden is?
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb geen idee… Ik heb destijds een nieuw wieltje bij een franse dealer laten bestellen. Maar: op enkele BX’en met 1600/1900 motoren en om sommige xm’s met diesel motor zitten soortgelijke wieltjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi Joost,
Ik ga morgen even bij die stoelen kijken. Volgens mij zaten op deze stoelen de orininele frames van de c35 gelast .
ik laat het nog weten