








Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mijn DS is gemaakt in 1969 en is in 1993 naar NL geïmporteerd. Vandaag is zij afgekeurd, omdat het chassisnr niet klopt met de RDW gegevens. Op het type plaatje dat op het schutbord zit staat precies hetzelfde nr als op mijn autopapieren. Zo is zij ook destijds door de RDW geïmporteerd. Maar nu, de gene die de keuring gedaan zegt dat hij dit plaatje niet mag gebruiken, want deze is geschroefd. Hij kijkt, zoals dat staat bij de rdw “rechts tegen watergoot onder motorkap”. Nooit geweten, maar als je daar het rubber optilt staat in de regengoot een nr geslagen. Helaas pindakaas staat daar bij mij de laatste 2 cijfers omgedraaid. (rdw staat ....76, ingeslagen nr staat ...67). Er is iets meer dan 40 jr geleden een niet wakkere Fransman of vrouw geweest die die cijfertjes omgedraaid heeft.
Heel fijn dat dat nu pas naar voren komt. Nu moet ik naar een rdw keuringsiets in Nieuwegein om dit te laten checken… Ook heel fijn, Na de keuringsdatum.
Onderhoud je die dame netjes, krijg je dit…
Om mij een beetje voor te bereiden wil ik graag weten of er nog meer plekken zijn waar dat nummer staat.














































Totaal aantal Berichten: 43369
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helaas. Dat nummer staat alleen in de regengoot.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
ok, bedankt. Binnen 10 min antwoord! Misschien ook maar beter, dan ontstaat er minder twijfel bij het rdw.
Helaas heb ik niet alle documentatie meer van de auto, die heb ik van de vorige eigenaar niet gehad. Ga ik er nooit achter komen wat het nr nou echt is. Ik hoop alleen dat dit zonder veel extra gedoe opgelost wordt. Of het nou 67 of 76 op het eind is, de dame rijdt er niet meer of minder om.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mijn ervaring is het het RDW redelijk relaxed met dit soort zaken omgaat. Ze weten dat mensen zelf gaan klooien als ze moeilijk doen. Officieel moeten ze onderzoek doen naar de identiteit van het voertuig voordat ze het nummer er opnieuw in gaan “slaan” maar in de praktijk geloven ze je op je al dan niet blauwe ogen.
Toen het nummer in mijn bus niet meer leesbaar was, heb ik een kilo historie meegenomen om te kunnen aantonen dat er niet gerommeld is, maar dat was nergens voor nodig. Met andere woorden, lekker naar het RDW, ongeveer 100 euro pinnen, en het foutje is weer rechtgezet
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi









Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Klinkt goed, behalve die 100 euro dan… Het foutje is namelijk door de RDW zelf gemaakt!















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Je mag BINNEN 1,5 uur na de apk afkeur (afmelden) bezwaar maken bij de RDW. Dan komt die knakker van de RDW naar je afkeur punt kijken.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En wat zou je daar in dit geval mee opschieten? Het chassisnummer moet kloppen, en dat klopt niet. Ook niet bij de RDW-keurmeester, ook al is het hun eigen fout geweest in een ver verleden.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Bij mijn XM staat er ook een chassisnummer in de kofferbakbodem geslagen, zal Citroen deze prkatijk 40 jaar geleden geintroduceerd hebben ?












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
neen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
gjvdh schreef:Klinkt goed, behalve die 100 euro dan… Het foutje is namelijk door de RDW zelf gemaakt!
Dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Als je een auto koopt moet je controleren of het chassisnummer klopt.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi









Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
JaapJ schreef:Bij mijn XM staat er ook een chassisnummer in de kofferbakbodem geslagen, zal Citroen deze prkatijk 40 jaar geleden geintroduceerd hebben ?
Nee helaas, zou wel een mooie zijn, want de kofferbakbodem is een bekend roestpunt bij de DS en daarom vaak vervangen.
1,5 uur zijn ook al voorbij en inderdaad dikke kans dat ik hetzelfde verhaal nog een keer krijg. De keurmeester heeft strikt genomen gelijk.
Ik wil bij de volgende keuring dat dit geen discussiepunt meer wordt, dus gewoon naar de RDW, dan ben ik er vanaf. Nou ja, de fout is ooit in de Citroen fabriek gebeurd. Ik zeg ontslaan die gast uit de fabriek, oh wacht ff. Deze keurmeester is het als eerste opgevallen of in ieder geval, de eerste die het mij verteld.
Ik heb een “Certificat de conformite” (een verklaring van Citroen met gegevens van de auto) waar het chassis nr overeen komt met het plaatje, niet het ingeslagen nr waar de keurmeester naar heeft gekeken. Ik heb wel weer een mysterie over mijn DS erbij.









Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ree schreef:gjvdh schreef:Klinkt goed, behalve die 100 euro dan… Het foutje is namelijk door de RDW zelf gemaakt!
Dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Als je een auto koopt moet je controleren of het chassisnummer klopt.
Daar heb je een punt. Maar het plaatje met het chassisnr kwam wel overeen en er zat een keuringsrapport van het RDW bij. De auto is wat APK keurinkjes verder, dit is de eerste keer dat het naar voren komt. Nou ja, als het maar weer gefixt wordt.
Hoe lang heb je de DS.
Als ik het zo lees moet het geen probleem zijn om de papieren in orde krijgen.
De dag dat je naar RDW gaat van tevoren een 1 dagskenteken aanvragen bij RDW (is gratis) en opdat kenteken voor die dag verzekering.(even aan je huidige verzekering melden, is volgens mij ook kosteloos)
Dan heb je geen zorgen wat betreft dat de auto niet is APK gekeurd.
Komt goed.





























Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het chassisnummer op het plaatje heeft in NL geen rechtsgeldigheid. Zit met 2 popnagels vast; dan wordt omkatten wel heel erg gemakkelijk!
Toen ik in ‘72 een traction importeerde moest ik zelf het nummer inslaan. In 1939 deed citroen nog niet in ingeslagen nummers.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het chassisnummer moet staan op de plaats zoals op het kenteken vermeld.
Ken overigens wel praktijken van keuringsmeesters en garagehouders die samen vlotjes keuren: de garagehouder leest het chassisnummer op, en de keurmeester kijkt op de papieren of het klopt.
Aldus kan je DS al jaren APK-goedgekeurd zijn…
Heb ooit iets dergelijks aan de hand gehad met een eendje. Had zelfs de naam van de RDW-man die kentekenkeuring had gedaan, maar helaas: bij de RDW geen voet aan de grond gekregen, hoor.
Ze hebben keurig een nieuw nummer ingeslagen op een andere plaats. (€€‘s)
Ben overigens wel benieuwd welke plek ze kiezen voor een DS: het apparaat dat ze ervoor gebruiken is redelijk van omvang!









Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Eehm, krijg nou tieten!!!
Ik wilde nog eens kijken en tilde het rubber iets verder op.. Links is waar de keurmeester naar keek, ik heb het gevraagd en hij liet het mij zien. Staat overigens leuk tussen double chevrons. Rechts, naast DS20 staat het chassis nummer nog een keer, maar dan juist, zoals op mijn kenteken en het plaatje! Ik zie nu ook dat er door het nummer gestreept is en er een poging gedaan is de nummers plat te maken. Ik dacht nog, dat nummer is lomp erin geslagen…
Het lijkt erop dat een vorige eigenaar het nummer al een keer opnieuw erin heeft geslagen of misschien in de fabriek… Weet het RDW of het nummer er al een keer ingeslagen is? Ik ga morgen zeker een bezoekje aan de garage brengen. Ik hoop niet dat ie nu denkt dat Ik het erin geslagen heb, maar is volgens mij wel duidelijk dat dit er al een tijdje in zit.