2 van de 53
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De Xant1a SX tD van PL: En ze loopt… en loopt… en loopt…
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 juli 2010 08:48 PM
  [ # 16 ]

Als het alleen gaat om een pulsignaal dan kun je dat volgens mij ook aftakken van de sensor op de versnellingsbak, bij een type-1 zit de sensor aan de achterkant. Dit staat in een documentje dat ik ooit van de MediaMarkt heb gekregen, tbv het inbouwen van navigatie. Ik neem aan dat je km-teller, aangedreven word door een mechanische kabel, als het elektronisch is, dan kun je het signaal ook achter het klokkenpaneel aftakken. Ik zal straks eens kijken wat er nou precies in dat documente staat, is alweer 2 jaar geleden dat ik een CC heb ingebouwd in mijn ex-Xantia.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 juli 2010 08:56 PM
  [ # 17 ]

Ten eerste gefeliciteerd! Het is een mooie auto, en de verslagen zijn tot nu toe zeer lezenswaardig! Cool

Dan de Dana: volgens mij levert Conrad die dingen ook. Misschien kun je die eens bellen (ze hebben een servicedienst) en vragen wat er “meestal” stukgaat aan zo’n ding. Ikzelf denk onmiddelijk aan het bedienings-syteem, dat lamlendig kan worden. Maar alleen omdat ik een Ford heb gehad waar dat zo was.

Veel plezier met je (slag)schip!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 juli 2010 09:58 PM
  [ # 18 ]

Omdat het me benieuwde nog even gezocht: naar ik opmaak uit wat ik lees op enige fora blijkt Dana een oude naam van deze firma te zijn… Rosta precision tools. Wellicht dat je daar wat kan vinden?
Mijn bewering over Conrad blijkt niet (of niet meer) juist te zijn hmz

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 juli 2010 01:29 AM
  [ # 19 ]

@ ZX1.4i: Het gaat volgens mij om een pulsteller inderdaad. Het kitje dat ik nu voor de bestaande CC het gemonteerd bestaat uit een magneetje en een Hall-sensor en werkt dus net als de sensor achterop de bak (dat is zeker net als op de BX voor de toerenteller). In dat geval moet dat sensorkitje die Tempostat wel kunnen aansturen.

@ Hilko: Yep, Rostra heeft de Precision Controls divisie van Dana (die ook bijvoorbeeld differentieels bouwt Cool ) in 1991 gekocht. Dat doet meteen de vraag rijzen of de CC in kwestie niet al eens in een andere auto heeft gezeten. Ik denk dat-ie gewoon meeverkast is bij een autowissel. Ik heb begrepen dat de vader van medeforummer Simpele Ziel deze auto heeft gehad, misschien is die kennis dan nog ergens voorhanden?? Intussen zal ik morgen eens nazien of ik via Rostra iets aan de weet ken komen over deze CC… Dank voor de link en het meedenken!

Verder heb ik al zoekend naar het brein van de CC per ongeluk het alarm gefixt (stumbled, fell, fixed the alarm… Cool ). Of althans, het LEDje werkt nu ineens, en het alarm is al eens afgegaan - dat was me eerder nooit opgevallen, dat die functies het deden. De stroom lag er namelijk waarschijnlijk af, en ik heb het stekkertje teruggezet. Cue hels kabaal Laughing, maar het werkt perfect zo.

Dan nog eens naar de standkachel gekeken, en ik mag een boon worden als die niet gewoon werkt. Het is een Webasto Thermo Top T (DW 50). Bij het inschakelen 1) werkt de pomp, 2) werkt de brander, 3) schakelt de aanjager netjes in, 4) gaat de KVS netjes circuleren en 5) worden de betreffende slangen warm. Je zult alleen wel je kachel op heet moeten zetten want het ding werkt over je bestaande kachelradiateur. Er lekt niets, het ding vertoont geen eenduidige kuren en warmt de KVS goed op - volgens mij heb je niet meer nodig. Ja, een knijper op je neus, want een dieselgestookte kachel meurt dus Laughing Is een beetje zo’n vage ouderwetse Zibro-walm buiten de auto Cool

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juli 2010 09:06 PM
  [ # 20 ]

Vandaag eens wezen meten aan die CC. Alles werkt, maar het ding weigert alle dienst. Kortom, deze CC wordt overleden verklaard - waarschijnlijk is de CPU en/of het servoblok er mee genokt. Deze CC wordt tzt. dan ook verwijderd. Zodra ik een correcte pulsgever voor de VDO Tempostat heb ga ik eens zien of ik die er weer onder beunen kan Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juli 2010 02:59 PM
  [ # 21 ]

Zo, kleine vraag: heeft een Xantia 1a op de tellerbak voorbereiding voor CC of moet ik achter een pulsgever voor in de kabel aan (vind die maar eens… heb wel lijntjes uit, maar…)?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 juli 2010 03:04 PM
  [ # 22 ]

Als je een mechanische tellerkabel heb niet, als het elektronisch is wel.
Zou ik moeten opzoeken, heb het ergens op een papiertje staan wat in mijn Haynesboek gestoken zit.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 20 juli 2010 03:17 PM
  [ # 23 ]

Teller Xantia 1a is mechanisch volgens mij, pulsgever zit op de versnellingsbak als ik het me goed herinner. Althans, bij een 1a 1.8i 8v.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 juli 2010 03:54 PM
  [ # 24 ]

Vaak wel, maar de de ervaring leert dat je hier niet altijd blind op kan varen.
Mijn Xantia 1.9D 1b uit 95 had een elektronische teller, maar ik heb een 1b benzine gezien uit 97 met een mechanische teller.

Pulsgever zit inderdaad op de bak, kan ook aan de achterkant zijn, wat bij mijn 1.9D het geval was.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juli 2010 04:05 PM
  [ # 25 ]

Er zit inderdaad een gever achterop de bak (schutbordzijde); je kunt ‘m nog net zien als je onder de auto staat. Zit t.h.v. het vliegwiel. Is die dan bruikbaar om snelheidssignaal te geven? Of moet ik nog naar een andere sensor op zoek? Bij de BX diende zo’n ding om de toerenteller aan te sturen namelijk, dus ik weet niet of ik dan naar de juiste gever kijk. Ik heb in mijn (digitale) Haynes geneusd, maar daar word ik niet bijzonder veel wijzer van op CC/pulsgevergebied.

In ieder geval heb ik, voor zover ik kan zien, een mechanische teller. Vroeger leverde VDO daar gewoon kitjes voor die je in de kabel kon zetten, maar die tijd is (terecht ook, zeg!) geweest Rolling Eyes en ik ben er lang niet zeker van dat zo’n magneetgever op de aandrijfas die Tempostat van een bruikbaar signaal voorziet. Ach ja: een leuke uitdaging Laughing

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juli 2010 10:16 PM
  [ # 26 ]

D’oh. Ik moet nog ergens anders kijken. Ik zit even de verkeerde kant uit te denken - waarvoor sorry Laughing

Ik begrijp dat de locatie van die sensor nogal verschilt per Xantia? Kortom ik moet gewoon op de brug om te kijken of en zo ja waar er een pulsgever op de bak zit?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 20 juli 2010 10:24 PM
  [ # 27 ]

als ik dat zo hoor/lees, ben ik blij dat de mijne gewoon werkt Wink

Succes!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juli 2010 10:33 PM
  [ # 28 ]

Ow dat valt allemaal wel mee, alleen ik mis 1 klein onderdeeltje (zijnde een snelheidsgever waarvan ik weet dat-e het juiste signaal geeft) en dus probeer ik nu uit te vogelen of ik dat specifieke ding moet zoeken of dat er een workaround is. Wat het eerste komt, bouw ik in Laughing Voor de rest heb ik alles liggen, dus dat is relatief een eitje.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 20 juli 2010 10:40 PM
  [ # 29 ]

toch ben ik blij dat de mijne gewoon werkt cool smile hihi

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 21 juli 2010 11:47 AM
  [ # 30 ]
Penny Lane schreef:

Ow dat valt allemaal wel mee, alleen ik mis 1 klein onderdeeltje (zijnde een snelheidsgever waarvan ik weet dat-e het juiste signaal geeft) en dus probeer ik nu uit te vogelen of ik dat specifieke ding moet zoeken of dat er een workaround is. Wat het eerste komt, bouw ik in Laughing Voor de rest heb ik alles liggen, dus dat is relatief een eitje.

Derk

Bestaat je tellerkabel uit twee stukken ?
Ik moet nog een pulsgever hebben uit een BX
Als die daar tussen past heb je mazzel.

Profiel  
 
 
2 van de 53
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook