3 van de 53
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
De Xant1a SX tD van PL: En ze loopt… en loopt… en loopt…
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 juli 2010 01:10 PM
  [ # 31 ]

Voor zover ik kan nagaan wel. De kwestie is dan nog of de kabelnippels allemaal pas zijn. De rest is fixbaar; desnoods met ducttape Laughing PB anders even als je zo’n dingetje voor het grijpen hebt & missen kunt…

Overigens heb ik in de inbouwinstructies van die VDO ook een deel dat handelt over het zelf in 2 knippen van je kabel en er dan een sensor in beunen, kan nog nuttig zijn om dat te lezen. Onder het motto, men weet niet war het goed voor is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 21 juli 2010 09:32 PM
  [ # 32 ]

Ik heb er een , zal niet zonder meer tussen je kabel passen want
het ding heeft twee keer buitendraad.
Is wel afkomstig van een VDO tempostat

Ik heb nog wel een andere maar die hoort bij een komplete trip en
verbruiks meter , zo´n ding wat in de BX middenconsole hoort.
En die wil ik liever kompleet houden.
Misschien kan je van een oude kabel het warteltje met busje
overzetten zodat je twee uiteinden met binnendraad hebt.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 juli 2010 09:48 PM
  [ # 33 ]

Ik moet dat ding gewoon even bekijken dus, dan heb ik er een idee bij. Op zijn allerminst kan ik met dat apparaat het signaaltype herleiden, dat zou ook alweer een stap in de richting zijn. Ik bel je morgen o.i.d. even, ik zit een paar dagen in de buurt om een BMW spuitklaar te maken Very Happy Maar komt erop neer dat ik nog even ergens een extra kabel moet scoren. Of twee: ook één voor ‘t slopen Laughing Nanko, u is een held!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 juli 2010 12:55 AM
  [ # 34 ]

Kleine stapjes dichterbij…:

Via de website van Kienzle Automotive, moederbedrijf van VDO, blijkt dat snelheidsgevers die in een mechanische tellerkabel komen nog wel gewoon leverbaar zouden moeten zijn. Maar goed, vogel eens uit wie ‘m voor je gaat bestellen…

In de tussentijd heb ik van Nanko twee soorten kabelgevers mee gehad om mee te werken. Maar, die twee gevers en de documentatie die er via Kienzle is opgedreven laten de veronderstelling toe dat het om doodgewone magneet pulsgevers gaat. Meten is weten, dus daar gaan we wel nog even wat controles op loslaten. Hallsensors zijn het alvast niet, want er is geen pen om er 12v op te zetten.

Hoewel de boeken van de Tempostat er van uit gaan dat er een blokgolf als signaal op komt (dat zou met een hallsensor moeten) wijst de praktijk er dus eerder op dat er een gewone sinus pulsgolf naar de CC wordt gestuurd. Dat zou betekenen dat het ding op basis van de nu aanwezige sensor op de aandrijfas in elk geval íets moet doen.

De laatste onzekere factor is dan de afgegeven frequentie. Ik heb geen idee hoeveel magneten die kabelgever bevat (i.e. hoeveel pulsen per omwenteling dat ding geeft) en ik heb geen idee wat de overbrenging tussen bak en kabel precies is (oftewel wat is de factor verschil tussen het aantal omwentelingen van de aandrijfas en de tellerkabel). De eerste poging zal waarschijnlijk worden om die Tempostat in te bouwen en op de aandrijfassensor aan te sluiten. Werkt dat niet (correct), dan is de volgende stap om zo’n kabelgever in te bouwen.

Benieuwd, benieuwd!! Maar eens voor binnenkort een dagje werkplaats inplannen om de oude CC eruit, en de Tempostat er weer in te beunen Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 juli 2010 12:31 AM
  [ # 35 ]

Zo dan. De bekabeling voor de Tempostat ligt er! Dat was nog een hele interessante breinbreker…

Om te beginnen heb ik op de sloop even een ondermantel voor de stuurkolom gehaald om te kunnen passen en meten waar het bedieningsstengeltje moest komen.  Dat was vrij eenvoudig; er is net achter de uitsparing voor de hendel van de stuurkolomverstelling prima plaats voor de schakelaar van een Tempostat. Gaatje gemaakt en de switch daar geplaatst. Daarna moest de bekabeling doorgevoerd worden naar de motorruimte - maar er lag natuurlijk ook al bekabeling. Samen met mijn vader, die aanmerkelijk handiger met elektra is dan ik, hebben we het schema van de bestaande bekabeling herleid (documentatie niet te vinden hmz )en dat verhaal omgebouwd om met de VDO draadboom te kunnen werken. Dat klinkt zo simpel, nam echter nog een ruime hoeveelheid tijd in beslag zo zonder schema en met het beunwerk van vorige eigenaren in acht genomen.

Na het verwijderen van de oude CC-unit, waarvan meest waarschijnlijk de stuurprint naar de vaantjes is, was er werkruimte om de rest van de draadboom ook aan te brengen. Netjes volgens schema (die van de VDO hebben we gelukkig wel!) werken is dan het devies. Alleen spanning en massa zijn nog niet aangesloten in verband met het voorkomen van minirampjes met stroom Smile

Nu hoeft er dus alleen nog het brein en de servounit in worden gehangen en de boel aangesloten te worden (drie stekkers nog Cool ) en dan zou de boel in principe moeten werken - gegeven de juiste puls… Maar dat is voor maandag. De locaties voor de onderdelen zijn al wel vastgesteld, de manier van plaatsen wordt weer een nieuw puzzeltje. Maar vandaag is het alweer dik mooi geweest en morgen wil ik denk ik eens lekker achterover op de bank Laughing Maar uiteraard houd ik jullie op de hoogte; foto’s volgen ook nog…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 juli 2010 12:30 AM
  [ # 36 ]

Zo. De Tempostat zit erin. Bekabeling uitgebreid doorgemeten, alles OK. Alle schakelaars werken ook naar behoren. Alle aansluitwerk klopt zelfs met het schema Cool Er is nog maar 1 klein probleempje: Hij doet ‘t niet hmz

 


Het enige dat ik nu nog kan verzinnen is dat er dus gewoon iets niet goed is met de puls van de snelheidssensor. Maar wát… Dat is dan weer een interessante puzzel. Zeker omdat er alleen maar gegevens van de VDO kabelsensor voorhanden zijn. Overigens is het niet zomaar haalbaar gewoon een originele kabelsensor te plaatsen; de kabel is i.t.t. wat ik dacht niet deelbaar. Zonder montagekitje van VDO/Kienzle begin je dus niks (en vind die maar eens: een setje met wartels en aandrijfnippels zodat je de kabel zelf kunt splitsen. Dat bestond ooit, maar…) Voor het overige moet alles op gegist bestek. Daar begin ik overigens een beetje moe van te worden; het wiel opnieuw uitvinden gaat me ietsje te ver voor het hebben van cruise control. Afijn, er zijn nog een paar testjes mogelijk…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 27 juli 2010 01:10 AM
  [ # 37 ]

Ach Derk, anders bouw je toch gewoon een originele CC in. Makkie Laughing

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 juli 2010 10:09 AM
  [ # 38 ]

Daar is wel nu een handleiding voor… Laughing Alhoewel. In een 1a heb je geen snelheidssignaal voorbereid zitten (iig niet in de mijne). Dan blijft de vraag of die sensor op de as een juiste puls geeft..

Tja en er is altijd een laatste redmiddel:

Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 27 juli 2010 12:11 PM
  [ # 39 ]

Draadjes van de pulsgever al eens omgedraait ?
Ik vond nog een derde uitvoering pulsgever
in de bak van het D12T project , hall sensor
met kabel aansluiting.
Mag je mee spelen , de BX blijft toch mechanisch

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 juli 2010 12:30 PM
  [ # 40 ]

Gaan we gewoon ook proberen. Ik bel je even als ik weer fatsoenlijk tijd heb. Eerst even dit verhaal uit mijn systeem gooien want het wordt even té leuk nu Laughing

Er is nog een factor en dat is het puls-per-kilometer getal. Dat staat nu heel verkeerd. De regelmethode is met een andere stekker die je in het brein prikt, maar die dingen kom je ook weer slecht aan. Reden waarom ik erover zit te denken om het net zoals het in de touringcarbusiness wel eens gebeurt aan te sluiten: op de hall-sensor van de toerenteller. Pulsen zat, dan Laughing Dan is het alleen geen CC maar electronisch handgas. Maar eerlijk gezegd heb ik de CC nog nooit beneden de 80 km/h gebruikt. Uitschakelen over de rem en koppeling blijft dan ook werken, dus echt zwaar onveilig wordt het niet; je zou alleen de machine onbelast volgas kunnen laten lopen. Maar dat kan met een marktklemmetje op de gaskabel ook en dat doet immers ook niemand! Ja, en in de file kan dan de CC erop, maar dat is gewoon raar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 juli 2010 07:45 PM
  [ # 41 ]

Nee. Die heeft-ie niet, namelijk… Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
limoenman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-11-2004

Gepost: 28 juli 2010 12:56 AM
  [ # 42 ]

Bij die van mij was het aandrijfriempje in de kast zelf gewoon gebroken. Je bent er wel zeker van dat die goed is? Tevens had ik een keertje dat het magnetische sensortje bij het koppelingspedaal iets verbogen was, zodat ie geen signaal kreeg….......Het is maar een suggestie….Succes er mee Wink

C5 break hdi 2004
AMI6-1963

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 juli 2010 07:13 PM
  [ # 43 ]

Die servo/vacuümunit is nog niet open geweest, dat is op zich wel nog een optie. Uiteindelijk heeft dat ding jaren op de plank gelegen… De schakelaars in de pedalenbak werken. Bij het bekabelen zijn alle schakelaars en kabels met een multimeter en de schakelschema’s erbij getest: dat werkt allemaal keurig naar behoren.

We hebben op basis van een kabel-pulsgever uit een BX vastgesteld dat ik met de sensor die er nu onder zit waarschijnlijk tegen de 350 kilometer per uur moet rijden voordat de CC voldoende pulsen krijgt. Dat wil ze best, maar dat kán ze dus niet Laughing Ik denk dat dáár het eerste probleem zit. Maar allemaal tot zover en alvast bij voorbaat dank voor het meedenken Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 juli 2010 09:13 PM
  [ # 44 ]

Maar goed. Behalve de CC, is er verder nog iets te melden?

Zeker, en alleen maar positief. Het machien gaat nu alweer hard op de 419k af en loopt als een zonnetje. Na een hele tijd Japanner rijden begint het juiste gevoel er ook weer bij te komen.

De comfortbollen bevallen me veel beter dan ik had gedacht, hoewel ik me maar niet van de indruk kan onttrekken dat ze wel degelijk een beetje aan je wegligging knagen. Maar het veercomfort wordt zodanig dat je normaal gesproken ook niet in de verleiding komt om eens een potje stevig te gaan hoeken. Het interieur is nog steeds een feestje trouwens, zeker nu alles weer werkt (knopjes, verlichting). Ik heb op de sloop even een kachelbedieningsbakje meegenomen omdat er bij mij twee van die rubber lamelletjes van onder de knoppen missen. Details, maar het kan voor weinig weer helemaal netjes. Dus dan vind ik dat dat ook moet Cool

Verder heb ik achterin twee Kenwood tweeweg speakertjes gehangen; van één van de bestaande vertrouwde ik de tweeter niet, en hey, als er in een sloper goeie Kenwoods hangen mogen die best mee! En om de buitenkant straks weer áf te maken heb ik een spuitbus sable phénicien gekocht. De vorige eigenaar waarschuwde me dat die kleur niet makkelijk te vinden was, maar de plaatselijke Automat had ‘m gewoon (Motip 55450). De blanke lak moet ik er nog bij kopen; di evan Motip is onbetrouwbaar en kan er craquelée worden. En dat is het nu ook, dus dat zou niet opschieten…

Maar kortom, het gaat allemaal heus heel lekker met dit ding!! Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 29 juli 2010 09:21 PM
  [ # 45 ]

De kleurlakken van Motip vind ik ook verre van betrouwbaar. Kan de dealer geen spuitbusje en/of lakstiftje in die kleur leveren? Bij mijn Rouge Furio klopten zowel de spuitbus als de lakstift bijna perfect.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
3 van de 53
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook