11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »

eerste ds kopen
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454

Gepost: 21 oktober 2010 11:12 PM
  [ # 151 ]

Prachtige vergelijking met m’n favoriete muziek-genre hier.
DS is pure jazz, improvisatie en dat maakt het zo’n geweldige auto!
Als ik m’n Dsuper hier zo zie staan, dan vergeet ik wel dat er tóch altijd nog wel iets aan gedaan moet/kan worden. Nu nog een rijbewijs, kan ik het comfort ook vanachter het stuur ervaren…

Profiel  

Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 21 oktober 2010 11:14 PM
  [ # 152 ]

Allemaal leuk en aardig. Je moet er wel bij denken dat als je zelf wilt sleutelen en de wagen wilt onderhouden een grote garage of werkplaats wel handig is. Ook een uitgebreide set goed gereedschap is wel handig (onmisbaar). Dit zijn investeringen die je niet moet vergeten. Spijt kan je wel degelijk krijgen ook al is de basis goed. Zo heb ik in vroeger jaren aan de weg gesleuteld. En als je in de kou en regen een treiterslang op straat staat te vervangen is de schoonheid ver te zoeken en wordt de godin al gauw een duivel…....een ID of DSpecial is niet ingewikkeld? Misschien niet vergeleken met een DS21 IE maar vergeleken met andere merken uit die tijd is er wel degelijk een verschil in complexiteit. Maar een wagen is emotie en daarom rij ik DS en niet bijvoorbeeld Volvo. Maar als ik bij de buurman onder de kap kijk van z’n Amazone word ik wel eens jaloers op de eenvoud.

Profiel  

MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 21 oktober 2010 11:25 PM
  [ # 153 ]

Enige kennissenkring en vrienden met garage bieden in zulke gevallen wel uitkomst…

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965

Gepost: 21 oktober 2010 11:37 PM
  [ # 154 ]

Tja, dan moet je een Opel Kadett kopen uit die tijd en net doen of dat een klassieker is.

Ik heb overigens niet beweerd dat een DS jazz is, dat moet iedereen zelf maar bepalen. Als studiobaas heb ik wat met muziek en ik heb een kleine 1000 CD’s opgenomen van jazz tot black metal en van folk tot sniff doggie doodooo en alles daar tussenin. En als je het mij vraagt is de DS ongeveer alles muziek, zij kan ook tekeer gaan als een brute metalband.

Ik heb drie Jaguar MK2’s gehad, een 3.8 S type, een stuk of wat XJ6 waarvan ik er een heb gehouden. Ik heb een sloot Amerikaanse auto’s gehad, Eldorado Coupe, Impala cabrio, New Yorker met vleugels. Ik heb Volvo’s gehad als de 164, Peugeot 403’s (wat een heerlijke auto) en bergen ander kleiner spul.

Maar van één auto ben ik altijd blijven houden en in de jaren 70 heb ik er elf van gehad. En eindelijk, na 35 jaar heb ik er weer een en als een kind zo blij met die dame. Dat is toch veel waard hoor. Ik zag er erg tegenop om heel veel te moeten doen, met name al dat laswerk aan de bodem en het chassis, waarvan je op dit forum veel voorbeelden kunt zien. En om heel eerlijk te zijn: het is altijd veel meer werk dan je van tevoren inschat, maar het werken aan een DS is een feest. Van welke auto haal je in vijf minuten een voorscherm er af? Juist.

En ik kom er achter dat ik een zeldzaam gaaf exemplaar heb welke vermoedelijk weinig kilometers heeft gelopen want de originele kunststof bekleding is nog als nieuw, net als de vloermat. Er is heel weinig interne lekkage, dus weinig slijtage.

Als deze dame klaar is dan mag Gloppertje wat mij betreft een middag mee komen zweven hoor, geen enkel probleem.

Overigens is de techniek van het hydraulische systeem vergelijkbaar met een fietspomp. Als je in de slang blaast gaat het handvat omhoog en als je er olie in pompt met genoeg druk, dan til je er een hele auto mee op. Vergelijk het met een hydraulische potkrik en je komt aardig in de richting, hoe moeilijk is dat?

Profiel  

Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 22 oktober 2010 12:12 AM
  [ # 155 ]
Han S schreef:

Overigens is de techniek van het hydraulische systeem vergelijkbaar met een fietspomp. Als je in de slang blaast gaat het handvat omhoog en als je er olie in pompt met genoeg druk, dan til je er een hele auto mee op. Vergelijk het met een hydraulische potkrik en je komt aardig in de richting, hoe moeilijk is dat?

enige realiteitszin is wel op z’n plaats denk ik. Zo is er dit forum waar veel problemen en (gelukkig) veel oplossingen worden besproken. Een forum over fietspompen en potkrikken ben ik nog niet tegen gekomen….

Maar even serieus. Ik vindt dat Han het DS gevoel mooi beschrijft maar het is niet allemaal rozegeur en maneschijn. Als je beperkt bent in je budget en middelen wordt het allemaal wel veel moeilijker en zijn er momenten dat je vastloopt. een DS is mooi maar als ze niet doet wat je wil en het lukt niet om het op te lossen is het toch wel wat anders. Ik denk dat velen dit wel herkenen, zeker als je dame de enige mogelijkheid van vervoer is en je geen vervangende wagen ter beschikking hebt.

Hou er rekening mee dat als je een DS aanschaft er altijd momenten zijn dat je onverwacht uitgaven moet doen en dat ze je weleens in de steek kan laten. En als je dan niet de mogelijkheid hebt om de boel te reparen op een mooie plek op een tijdstip dat je goed uitkomt is dat weleens vervelend.

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 oktober 2010 10:42 AM
  [ # 156 ]
Jurre schreef:

@Han mij heb je overtuigd ! Wink maargoed je kan ook met een gs/gsa/bx/cx beginnen, die zweven ook prima en dat voor een stuk minder euro’s.

Een CX is echt niet goedkoper op de weg te houden dan een DS hoor. Alleen de aanschafprijs is wat lager.

Profiel  

Jurre
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71

- GS/GSA X3
- ID/DS 19B
Gepost: 22 oktober 2010 11:06 AM
  [ # 157 ]
fluidphreak schreef:
Jurre schreef:

@Han mij heb je overtuigd ! Wink maargoed je kan ook met een gs/gsa/bx/cx beginnen, die zweven ook prima en dat voor een stuk minder euro’s.

Een CX is echt niet goedkoper op de weg te houden dan een DS hoor. Alleen de aanschafprijs is wat lager.

Okee sorry maar doelde dan ook alleen op de aanschaf,en die is beduidend lager en je hebt gewoon meer keus. Maar als jij het zegt.. onderhoud van een cx heb ik zelf geen ervaring mee, misschien hoort die niet in het rijtje thuis. Uiteindelijk moet je ook een beetje geluk hebben Smile

Als het maar niet nieuw is en ik eraan kan sleutelen..
Id19 1967 | Tomos 4L 1969| GSA X3 1980 | Peugeot J7 1980 | Gazelle Apollo HMC 303

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 22 oktober 2010 11:36 AM
  [ # 158 ]

Een CX heb ik nooit gehad en ook nooit willen hebben omdat ik hem niet mooi vind, maar een kennis heeft er een gehad en die raakt er niet over uitgepraat. Ik heb in 2001 een XM gekocht en daar een jaar of zeven mee gereden, geweldige auto en nauwelijks roestproblemen.

Een klassieke auto is eigenlijk niet meer geschikt voor dagelijks gebruik en als je er zuinig op bent moet je dat ook zien te beperken. De DS kan als zij goed wordt onderhouden best wel tegen buiten slapen, beter dan veel andere klassiekers, maar dan moet je ook heel regelmatig de beginnende roest verwijderen en kwistig zijn met de kwast. De holle ruimten moet je goed behandelen en dan zou je met zo’n auto dagelijks kunnen rijden.

Maar ik ga dat niet doen, zij zal best wel eens in een regenbui terechtkomen, maar zij zal slapen in de verwarmde ruimte, naast de Jaguar die in de 34 jaar dat ik hem heb een keer of vijf onbedoeld nat is geworden. Afgelopen jaar heb ik er een kleine 300 km mee gereden en is hij niet nat geweest.

Dat is onzinnig en dat weet ik, maar deze auto is nu 41 jaar oud en nog helemaal gaaf en ongerestaureerd, wat uniek is voor zo’n auto want ze rotten harder dan bananen. Een oude Jaguar die een jaar of drie a vier buiten staat is reddelooos verloren, bladerdeeg. Een DS welke goed in de gaten wordt gehouden kan daar veel beter tegen en als je weet waar je regelmatig naar moet kijken houd je haar met weinig moeite in een goede staat.

Een groot voordeel is ook dat zo’n dame zichzelf kan optillen, steuntje er onder en je kunt de belangrijke punten aan de onderkant van dichtbij inspecteren. Doe je dat niet of nooit, dan loop je het gegarandeerd op en gaat de lasser goed aan je verdienen.

Let ook goed op de dakrand, onder dat rubber spelen zich vaak vervelende toestanden af en als het heel erg stil weer is kun je het horen kraken daar. Als het daar eenmaal nat is geworden wordt het niet meer droog en je dakrand rot weg zonder dat je daar erg in hebt. Haal de boel los, maak het droog, zet het netjes in elkaar en kit de boel af. Ik heb dat gedaan met 3M 08509 ruitenkit, een kit die mij werd aangeraden door iemand van dit forum en welke je moeiteloos er tussen spuit en de overtollige resten zo wegveegt met een doekje met wasbenzine. Je ziet er niets van maar het is wel waterdicht.

Zo houd je zo’n statige dame in goede conditie en zorg je er voor dat we vaker kunnen genieten van een mooie DS langs de weg.

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10590

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 oktober 2010 01:14 PM
  [ # 159 ]

Afgezien van de dakrand zelf: als daar water inkomt komt dat uiteindelijk in je kokerbalk terecht.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 22 oktober 2010 02:21 PM
  [ # 160 ]

Goed bijhouden/onderhouden van een DS is inderdaad van groot belang! Beginnende roest zoveel mogelijk verwijderen/stoppen en behandelen. Evenals zorgen dat de auto binnen droog blijft en je longerons regelmatig controleren.

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10590

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 oktober 2010 02:53 PM
  [ # 161 ]

Han, heb je niets meer te lassen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 22 oktober 2010 03:05 PM
  [ # 162 ]

Ik heb toevallig lasdiploma’s, maar niet iedereen kan zomaar lassen en zeker 0.8 mm plaat is niet zo simpel, het gat wordt steeds groter, ken je dat? Ik moet nog wel een achterscherm repareren want ik heb nu zo’n polyester exemplaar wat ik kan overnemen, maar op de een of andere manier heb ik liever staal.

Profiel  

glopper
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 165

- DS 3 1.6 VTi So Chic
Gepost: 04 november 2010 05:00 PM
  [ # 163 ]

lange tijd geleden en geen mailtjes gehad van reacties op ‘t forum dus was even lezen… Een auto van 25 jaar of ouder is niet alleen gunstig voor de wegenbelasting maar ook voor de verzekering. Als ik zelf een auto zou kopen dan ik hem denk ik op mijn naam moeten verzekeren wat mij dan dus ongeveer zo’n 125 euro in de maand gaat kosten en dat alleen WA! Als ik een zou verzekeren van 25 jaar of ouder dan kan hij voor een oldtimerverzekering… Ik wil het liefst nog steeds een DS maar kleine peugeotjes of een saxo’tje is ook wel leuk, dan het liefst wel een vtr/vts/xsi/ralley uitvoering natuurlijk (A)

Leuk nieuwtje trouwens,
mijn ouders zijn nu net een week terug van vakantie. Zij hebben vrienden opgezocht in de buurt van Lyon die zij 20 jaar niet gezien hadden. Mijn vader begon toen met die fransman over zijn passie voor de DS waarop hij vertelde dat een vriend van hem DS’en verzameld, in zijn verzameling zit oa een DS ambulance met dubbele achteras en volgens mij ook een cabriolet. Mijn ouders zijn daar helaas maar een dag geweest maar de volgende keer wil ik mee en dan daar langs en uiteraard veel foto’s maken en kwijlen!

Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic

Profiel  

Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513

- ID/DS Dspecial
Gepost: 04 november 2010 10:37 PM
  [ # 164 ]

Als je een oldtimerverzekering wilt afsluiten moet je er wel een motorvoertuig voor dagelijks gebruik naast hebben. Mijn auto wat tot voor kort officieel van mn moekie vanwege die reden. Dat moet na de schorsing wel anders.
Nog 1 keer.. een DS is heel veel maar niet gunstig voor je portemonnee Smile

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 04 november 2010 10:41 PM
  [ # 165 ]

Nee hoor, bv Emerpark stelt die voorwaarde helemaal niet. Ik kan het weten. Smile

Profiel  

11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook