17 van de 28
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
Egberts ID break
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 29 januari 2013 12:16 PM
  [ # 241 ]

viscositeit tot 100 graden gelijk met LHM zal wel goed zijn dan, belangrijker zijn natuurlijk de punten waarop de olie het opgeloste water gaat afscheiden, waarop ie gaat vlokken en waarop ie gaat koken. Want bij je remmen wordt je olie echt wel heter dan 100 graden. maar aangezien het hyrdaulische olie is zou ik er inderdaad vanuit gaan dat die marges groot genoeg zijn.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 21 februari 2013 08:27 AM
  [ # 242 ]

LHM is eigenlijk niet zo speciaal, het is gewoon hydraulische olie (zoals gebruikt in graafmachines) met een bepaalde specificatie. Er zijn vele soorten hydraulische olien verkrijgbaar met evenzoveel verschillende specificaties
Als je deze spec vergelijkt met standaard hydraulische olien is het enige verschil dat de viscositeit ietsje stabieler blijft bij hogere temperaturen. Het verschil met Rehnolin is nooit meer dan 15%, maar dat is alleen bij erg hoge temperaturen. Deze viscositeitverandering zal een invloed hebben op het veergedrag; daar moet de olie door een klein gaatje, maar het is mij nog nooit opgevallen dat de olie in het veersysteem heet wordt, bij gewone temperaturen is er nauweliks verschil. In de remklauwen kan ik het me voorstellen dat de olie wel heet wordt, maar daar heeft 15% viscositeitverandering geen effect want een rem werkt op druk en niet op flow. Overigens kan LHM net zo goed/slecht tegen erg hoge temperaturen als standaard hydraulische olie.

Ik gebruik de standaard olie omdat LHM erg moeilijk te krijgen is in Afrika, het gebruik is maar 5 liter per 2 jaar dus de besparing in geld per km is verwaarloosbaar.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 21 februari 2013 09:51 AM
  [ # 243 ]

Mooie klussen, met zo’n slang. Maar wat is het voordeel nu t.o.v. een stalen leiding? Ik rijd nu al tien jaar rond met een hoofdleiding van dat zachte nikkel/koper. Eigenlijk ongeschikt materiaal hiervoor, hoor ik wel eens. De eerste ‘zachte leiding’ ging 150 kilometer mee en scheurde. De tweede, helemaal zonder spanning gemonteerd doet het al een ton. Ik heb een originele stalen leiding klaar liggen voor het geval dat…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 02 april 2013 11:47 PM
  [ # 244 ]

Het wordt eentonig.
Vandaag weer gestrand met de ID. Stuurbekarchtiging viel uit, slechter remmen, net de vergadering kunnen halen.
Motorkap open, LHM vat leeg. Had schone kleren aan en moest naar vergadering. Zag op eerste gezicht niet waar de lekkage is. Na de vergadering was het donker.
Mij door een collega thuis laten brengen. Morgen maar de auto ophalen met wat gereedschap, slangen en paar vaten olie.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2013 10:36 AM
  [ # 245 ]

Klinkt herkenbaar.
Bij mijn was uiteindelijk de aansluiting onderaan het vat gescheurd waar de drie dunne retouren op zitten( met dat rare rubbertje).

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 april 2013 01:20 PM
  [ # 246 ]

Hm. Sterkte. Ik stond ooit zo in Arnhem op de Pleyroute - bleek de treiterslang. Soms is Citroen rijden even iets minder geweldig.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 april 2013 06:24 PM
  [ # 247 ]

Auto vandaag opgehaald met een trailer, de brug op en..
De treiterslang was gescheurd.

Vervangen door een stuk dubbelwandig gewapend slang met binnen diameter van 8mm.
Is best wel een k.. klus, ook als je een brug hebt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 april 2013 06:37 PM
  [ # 248 ]

Dat stukje slang heeft zijn naam dan ook niet gestolen hé  Laughing

Ik zet er altijd een stuk van een GS cq CX op

met een dikke bobbel en een randje om de slangenklem op zijn plaats te houden .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 03 april 2013 07:49 PM
  [ # 249 ]
Stef Sep schreef:

LHM is eigenlijk niet zo speciaal, het is gewoon hydraulische olie (zoals gebruikt in graafmachines) met een bepaalde specificatie. Er zijn vele soorten hydraulische olien verkrijgbaar met evenzoveel verschillende specificaties
Als je deze spec vergelijkt met standaard hydraulische olien is het enige verschil dat de viscositeit ietsje stabieler blijft bij hogere temperaturen. Het verschil met Rehnolin is nooit meer dan 15%, maar dat is alleen bij erg hoge temperaturen. Deze viscositeitverandering zal een invloed hebben op het veergedrag; daar moet de olie door een klein gaatje, maar het is mij nog nooit opgevallen dat de olie in het veersysteem heet wordt, bij gewone temperaturen is er nauweliks verschil. In de remklauwen kan ik het me voorstellen dat de olie wel heet wordt, maar daar heeft 15% viscositeitverandering geen effect want een rem werkt op druk en niet op flow. Overigens kan LHM net zo goed/slecht tegen erg hoge temperaturen als standaard hydraulische olie.

Ik gebruik de standaard olie omdat LHM erg moeilijk te krijgen is in Afrika, het gebruik is maar 5 liter per 2 jaar dus de besparing in geld per km is verwaarloosbaar.

Het zal allemaal inderdaad wel meevallen. Ik wil nog wel een ding toevoegen; Hoge druk bij een gelijkblijvend volume voor een hogere temperatuur. Omdat je olie eigenlijk niet kunt samenpersen (althans, niet meetbaar dus verwaarloosbaar) betekend dat je dus automatisch een hogere flow hebt met hogere temperaturen. Er zijn in de natuurkunde én in de praktijk wel wat gevallen bekend waarbij een hoog genoege flow of druk van een vloeistof kan zorgen aparte verschijnselen. En inderdaad, dit is het geval bij je pomp, je schokbrekers en nog een paar gevallen. Vandaar dat dus niet alleen de viscositeit van belang is (die geeft aan hoe makkelijk een vloeistof stroomt) maar ook het punt waarop het water uit de olie verdampt en hoeveel water je olie kan opnemen. Dit kan in de snel bewegende delen waar je dus een fluctuerende flow (lees: druk) problemen geven. Afgezien van rubbers en nog wat zaken is de dot 5 (op basis van siliconen) een ideale olie in hydraulische systemen (NIET IN JE SNOEK GOOIEN). vanwege het grote voordeel dat het water afstoot en zich dus altijd ideaal blijft gedragen. Het nadeel is hetzelfde in een snoek; het neemt geen water op en er kan zich dus onopgelost water in leidingen/componenten etc. ophopen wat zorgt voor roest en slechte prestaties tot aan levensgevaarlijke prestaties van je hydraulische systeem. In een auto die niet 200% lekvrij is wil je dus geen siliconenolie omdat de hygrofiele eigenschappen van LHM, LHS en DOT1,2,3,4 het vocht opnemen. Na een aantal jaar is die olie verzadigt met water en moet vervangen worden. Doe je dit niet, dan kun je ook problemen krijgen met leidingen die van binnenuit gaan roesten (verzadigde olie kan geen water meer opnemen) en uiteindelijk ook voor even slechte prestaties zorgen.
Bij hoge druk/temperatuur kan je olie echter al spontaan water gaan afscheiden vóór het verzadigd is en dat is waarom je een olie moet hebben die dus aan bepaalde specificaties voldoet omdat deze binnen het bijbehorende hydraulische systeem voldoende bevonden is. En of dat nu LHM is of iets anders maakt niet uit, zolang het er qua diverse eigenschappen maar op lijkt.(corrigeer me als ik het niet bij het juiste eind heb!)
Exuses dat ik je topic kaap Egbert, het was niet mijn bedoeling een lezing te geven!

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 april 2013 09:55 PM
  [ # 250 ]

Mijn ID zit nu weer vol met verse LHM. Zonder water of vervuiling. Af en toe ( 3e keer in 1 jaar) een forse lekkage houdt de LHM in elk geval goed schoon.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 april 2013 12:06 AM
  [ # 251 ]

Precies - die lekkages zijn door Citroen niet voor niets voorgeprogrammeerd. Wink Alhoewel drie keer binnen een jaar - dat klinkt als een hikje in de programmering. Drie maal is scheepsrecht zullen we maar zeggen. Nu gewoon weer een jaar of 10 probleemloos, toch?

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 04 april 2013 12:29 AM
  [ # 252 ]

Goede uitleg Hendrik. Volgens Citroën moet hydraulische olie (LHM) ook iedere 3 jaar, of 30.000 km ververst worden. Doen volgens mij te weinig mensen.
En doet mij er aan herinneren dat ik weer eens moet nagaan hoe lang het bij mijn 3 rijdende LHM-auto’s geleden is.
Bij lekken wordt altijd maar een deel van de olie vervangen. Zo volledig mogelijk verversen is beter.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 april 2013 10:54 AM
  [ # 253 ]
Michelidds schreef:

G
Bij lekken wordt altijd maar een deel van de olie vervangen. Zo volledig mogelijk verversen is beter.

Bij egbert niet hoor. Die rijdt door tot alles op is! Hij moet alleen de remmen nog flushen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43073
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 april 2013 11:07 AM
  [ # 254 ]
Michelidds schreef:

Volgens Citroën moet hydraulische olie (LHM) ook iedere 3 jaar, of 30.000 km ververst worden. .

  Nee, het is 2 jaar of 60.000 km, wat eerst komt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 04 april 2013 12:18 PM
  [ # 255 ]

Bedankt waterman, staat er weer iets op de lijst erbij Laughing

Profiel  
 
 
17 van de 28
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook