Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. Hier verder. Het tuutje is klein, maar we gaan iets proberen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Met mazzel past er een slangetje op. Als we er makkelijk bij kunnen komen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
En, is het gelukt?
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Nope. Ik kon er slecht bij en het lekte echt te hard…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Dus de break staat nog bij Bogaard? Hoe nu verder? Wel een leuke dag in Borculo gehad?
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Egbert gaat de break bij Boog voor de deur maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stuurhuis ligt inmiddels achterin de break..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En inderdaad. Egert om 10:50u van de trein gehaald. Om 12:30u kwam ik weer kijken. staat ie al zn handen te wassen!
Nu weer lekker sturen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Egbert; effe voor de DS masterclass; wat was je werkvolgorde? wat heb je losgehaald om plek te maken en wat heb e laten zitten?
Ik heb een DS met stuur uiteraard links en ook de accu links.
Linker spadbord er af, accu er uit, accu houder er af. Armen aan de hulpstuurhuizen lossen. Klembandje van de stuurstang los, die de veer naar boven duwt. Stuurstang lossen van rondsel. Stuur naar boven trekken. 4 bouten van de halvemanen die stuurhuis vast houden los maken. 2 maal m5 die de leidingen aan stuurhuis vast zetten los. Nu kan je het stuurhuis met wat gedulde en draaien naar links er uit schuiven.
Met het stuurhuis los op de grond, de moer no21 die de spoorstnagen vasthouden eraf. De hefboomwerking van de spoorstangen gebruiken om ze van het conische staafje te “draaien”.
En alles weer opbouwen.
De breedte stand van het stuurhuis zie je wel aan de aftekening.
De leidingen vast zetten voordat het stuurhuis vastgezet wordt.
De kanteling doe ik altijd met mijn “timmermans oog”. De rondsel as moet mooi in lijn staan met de stuurstang.
Voordat de stuurstang vast gezet wordt de wielen goed in rechtuit gezet. Dit kan je prima doen door langs de band te kijken en te zorgen dat je zowel li als re ongeveer 1/2 stoeptegel naast het achterwiel uit komt. Dan stuurstang er even uit en in de stand 7u30 zetten.
Joris had een mooi tooltje om de klemring met veer van de stuurstang omhoog te duwen, daar heb ik in het verleden enorm mee zitten kloten.
De leidingen die langs het stuurhuis lopen zo buigen dat ze nergens de hoezen kunnen raken, want hier slijten de harmonica hoezen op door.
Resultaat:
De DS break heeft nog nooit zo lekker gestuurd. Zeer soepel stuur gedrag. Zeer mooie lange pomp tijd.
En dat met een Chyparse revisie stuurhuis dat al heel wat km gereden heeft. Dit kunnen dus met geluk zeer goede stuurhuizen zijn!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Rondsel as mooi in lijn met stuurhuis. Betekent dat dat het rondsel “plat” ligt, met de “lange” kant naar het wiel gericht ?
Zo ging het er gisteren bij mij in.
Sorry, ik begrijp je niet.
Het gaat om de wiskundige as, die je moet schatten. Loopt vaan gekarteld asje tot het dopje onder het stuurhuis.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Wat ik bedoel is: hoe ligt dat rondsel bij rechtuit sturen normaal gezien ? Plat, met de hoge kant omhoog, of met de hoge kant omlaag ?
Begrijpt u ? Het voelt aan alsof er nu nog niet de ideale bekrachtiging plaats vindt. Ook al lijkt alles mooi correct in elkaar gestoken.
Totaal aantal Berichten: 9910
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat maakt niet uit. Waar het om gaat is dat de stuurkolom netjes in lijn ligt met de as van het rondsel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dus het al dan niet volledig mooi rechtuit sturen heeft niets met mijn vorige vraag te maken; ik begin het te begrijpen. Ik kan nu nog altijd kanteling bijstellen toch ?