Veiligheidseisen
Conform de veiligheidseisen moet het voertuig voldoen aan:
• ECE-reglement nr. 100
• Testen en eisen met betrekking tot de elektromagnetische compatibiliteit (EMC)
• Eventueel een weggedragtest
• Eisen aan de bekabeling, noodschakelaar en plaatsing van het accupakket
Heh gaan ze zich daar nu ook al over bemoeien! Als ik mijn accu’s mooi verdeel en in de bodem en voorin mooi wegstop, mag dat straks zeker niet meer i.v.m. een eventueel ongeluk…
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe ga je die verwarming regelen? heb je 220 in de wagen? Je kan overwegen een elementje met pomp te gebruiken en zo een soort “CV” systeem te bouwen om verwarming te kunnen regelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
djmoqua schreef:Interessant project, deze electriCX.
Wat ik me afvraag over die verwarming: er wordt ‘s winters nogal geadverteerd op radio en televisie dat je niet met kou gelijk je verwarming vol aan moet zetten, wegens het temperatuurverschil. In mijn oude bakkie kan ik, omdat verwarming en motor gerelateerd zijn, wel gelijk de blower vol op de voorruit zetten, omdat de lucht toch geleidelijk warm wordt, net als de motor. Heb je al bedacht hoe je daar rekening mee gaat houden, of ga je zoiets handmatig doen?
Goed punt….want de warme lucht is zelfs direct hete lucht…misschien gaat me dat wel een voorruit kosten…maar ik ga het handmatig instellen en verder maar zorgen te beginnen met niet te hoog te zetten…zeker bij kou wil je niet gelijk veel vermogen van het accupakket aanspreken…kost bij een elektrische auto direkt 10 km actieradius!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De auto moet thuis voor de deur toch aan de stroom hangen; het lijkt me logisch een standkachel in te bouwen. Dan hoef je het initiele opwarmen van je auto niet uit je accu’s te trekken.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
en een verwarming voor de accu’s als de wagen aan de stekker zit. Zo belast je de accu’s niet zo vaak als ze koud zijn…..
accu’s worden toch vanzelf warm als je ze oplaad?
U can’t form a line if ur to scared to stand alone.
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je kan natuurlijk alles wel op laten warmen, maar ook stroom kost geld…
Om nu de hele nacht een warme auto voor de deur te hebben staan is ook een beetje zonde van de energie.
Wellicht op te lossing met een tijdsschakeling.
heb je de motor nog?
joostvanbroekhoven schreef:heb je de motor nog?
ik heb het blok achtergelaten in raamsdonkveer, bel even met hydraulique.nl zij kunnen je verder helpen, succes
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Drs 5je schreef:...Zou die 300 kg kloppen (blok plus bak)? Mijn bak plus e-motor weegt nu denk ik rond de 100 kg….
Ik denk dat 300kg een redelijk accurate schatting is voor de citroen motor met bak. De renault motor is aanzienlijk lichter. 20’s en 22’s hebben dan ook kleinere veercylinders voor en wegen iets van 130kg minder dan de 25’s uit hetzelfde bouwjaar. Dat zit voor een groot deel in de motor. Bak is hetzelfde. 20/22’s hadden wel een kunststof brandstoftank itt de 25’s. Geen idee waar ze nog meer gewicht hebben bespaard of dat het allemaal weer een fantasieweging is zoals ze zo vaak bij de rdw voorkomen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
waterman schreef:Hoe ga je die verwarming regelen? heb je 220 in de wagen? Je kan overwegen een elementje met pomp te gebruiken en zo een soort “CV” systeem te bouwen om verwarming te kunnen regelen.
Er zijn volgens mij 3 opties om een verwarming te installeren, nu de hitte van de benzine motor niet meer benut kan worden:
1. Een verwarmingselement in het bestaande koelwater systeem, zoals op deze foto http://www.evdrive.com/bmw_project/FluidHeater.html...kost zo’n 700 US$ en komt bij het Zwitserse MES DEA vandaan. hiervoor wordt gekozen als de electromotor vloeistof gekoeld is want dan handhaaf je de radiator en het watercircuit. Ik heb een luchtgekoelde motor en ik wil het simpel houden, dus weg met dat water en die slangen. Voor mij optie 2: een electrisch element vervangt het verwarmingselement in mijn dashboard. Meer sleutelen, maar goedkoper (150US$) en volgens mij zuiniger met energie en zorgt voor snellere verwarming. Werkt alleen samen met de ventilator, dit ter voorkoming van een “melt down” in mijn dashboard (Japanse lezertjes begrijpen goed wat ik hier mee bedoel…). Zie dit plaatje: http://store.kta-ev.com/images/view.aspx?productId=663.
Optie 3 is een standverwarming zoals Webasto die levert…als je een luxe type kiest die je met een sms-je kan activeren zit je zomaar op 1400 Euro…vind ik veel te duur. Bovendien: draait op fossiele brandstof en daar wilden we nu juist vanaf zien te komen.
Albert de Gier met zijn electrische 2CV kwam nog weg met een echte haarfohn (waarschijnlijkt van zijn vrouw gepikt) die hij met duck tape voor zijn ventilator plakte…maar daar kom je niet meer mee weg bij de RDW tegenwoordig.
waterman schreef:Eigenlijk moet je een elektro-schakeling op de drukregelaar maken. De drukregelaar vraagt immers af en toe druk van de pomp, die de rest van de tijd voor jan met de korte achternaam staat te draaien. Er moet dus iets verzonnen worden waarmee de pomp pas gaat draaien als de drukregelaar inslaat om druk te krijgen.
Ik hoorde van de Citroen garage bij mij in de buurt dat onder de 140 bar de pomp druk zou moeten gaan leveren en boven de 160 bar dat hij zou kunnen stoppen…weet iemand of die waarden juist zijn? Ik kan dan in de aanvoer leiding van de hoge druk inderdaad een schakelaar plaatsen om de pomp aan en uit te laten schakelen…scheelt vrij veel energie denk ik. Al heb ik geen idee waar ik zo’n schakelaar zou kunnen vinden…iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die waarden kloppen inderdaad wel aardig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mulder schreef:Mooi project. Maar de PR-commissie van de CX Club was je al voor. Op Citromobile stond ie al, de CX_e…
Kom dan zeker op de volgende Citromobile op 8 en 9 mei, want mijn electrische CX staat er dan ook (maar dan de ECHTE :-p
oh…en proefritten zijn mogelijk, hij is toch electrisch dus er kan gewoon mee door de hal worden gescheurd tussen alle kraampjes door
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Zet mij maar op de lijst voor een proef rit! Vind het een heel mooi project om te volgen, meer foto’s zijn natuurlijk zeer welkom in deze
Drs 5je schreef:Mulder schreef:Mooi project. Maar de PR-commissie van de CX Club was je al voor. Op Citromobile stond ie al, de CX_e…
Kom dan zeker op de volgende Citromobile op 8 en 9 mei, want mijn electrische CX staat er dan ook (maar dan de ECHTE :-p
oh…en proefritten zijn mogelijk, hij is toch electrisch dus er kan gewoon mee door de hal worden gescheurd tussen alle kraampjes door
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973